Synnytyksen jälkeen kakkaaminen
Anteeksi kakka-aihe, mutta tätä ei kehtaa Facebookissa hehkuttaa, mutta jossakin pakko hihkua.
Edellisestä synnytyksestä viisastuneena vedin toisella kertaa synnytyksen jälkeen osastolla hirveät määrät luumunektaria. Ja voi mikä taivas se oli, kun ei tarvinnut yhtään ponnistella vessassa kipeällä alapäällä ja suoli toimi helposti joka päivä, vaikka ennen synnytystä tarvitsi jatkuvasti lääkettä ummetukseen. Ekalla kertaa en tätä tajunnut, ja ne ekat vessakerrat olivat aika tuskaisia, vaikkei suurta ongelmaa ehtinytkään tulemaan.
Naiset: Juokaa sitä luumunektaria, ja paljon, jos yhtään on epäilystä ummetuksesta tai ajatus kakkaamisesta synnytyksen jälkeen hirvittää.
Kommentit (19)
Kysymyksiä ap:lle ja muille "kokeneille": kuinka paljon sitä luumunektaria oikein pitää juoda, että saa mahan toimimaan normaalisti? Pullo, kaksi pulloa, kolme pulloa?
Mitä merkkiä juotte ja kuinka isossa pullossa? Juotteko luumunektaria sellaisenaan vai esim. ruoan yhteydessä ruokajuomana? Aamuisin vai iltaisin vai pitkin päivää?
Vitsi kun en itse tätä tajunnut, kiitos vinkistä :)
Ja tosiaan pissaaminen kirveli ekan synnytyksen jälkeen kun häpyhuuli oli revennyt. Lämmin suihku auttoi, mut niin myös isompiin tarpeisiin, kun myös vähän rentoutti :)
Mä oon synnytysten jälkeen syönyt runsaasti kuivattuja luumuja. Vatsa toiminut hyvin ja jaksanut imettää vauveliakin hyvin.
Olisinpa tiennyt tuon lämmin suihku virtsatessa vinkin synnytykseni aikaan. Repesin jonkun verran ja virtsaaminen oli ihan täyttä tuskaa kun pissasuihku osui niihin arkoihin repeämiin ja ompeleisiin :-o
Minä pyysin 3h synnytyksen jälkeen levolaccia, eikä jännittänyt vessassa käynti. Luumu kun itsellä ei alas mene.
Levolac toimii myös, mutta se aiheuttaa useille ilmavaivoja. (Itse asiassa taisin pyytää ekana päivänä myös Levolacin, halusin ottaa tämän jutun varman päälle:) Mutta keino kuin keino, kannattaa käyttää, ei tarvitse suotta lisää kärsiä.
t. ap
Onko sellaista tarjolla osastolla? Itse en ainakaan ole huomannut Kotkassa olevan. Täytyy vissiin sit ottaa omat nektarit messiin.
Hahah :D Itsellä ei ollut ongelmia synnytyksen jälkeen, vaikka ajatus siitäkin jo sattui. Enemmän se kivulias virtsaaminen oli ongelma... :P
Joo minäkin tajusin ottaa ulostuslääkettä,kun ei tosissaan ainakaan viikkoon haluttanu ponnistaa vessassa ollessa.
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 11:41"]Hahah :D Itsellä ei ollut ongelmia synnytyksen jälkeen, vaikka ajatus siitäkin jo sattui. Enemmän se kivulias virtsaaminen oli ongelma... :P
[/quote]
siihen auttoi itsellä suihkuttelu bideellä samaan aikaan kun pissas, repesin nimittäin virtsaputken vierestä ja silti ei kirvellyt. :)
[quote author="Vierailija" time="18.06.2014 klo 11:27"]
Anteeksi kakka-aihe, mutta tätä ei kehtaa Facebookissa hehkuttaa, mutta jossakin pakko hihkua.
Edellisestä synnytyksestä viisastuneena vedin toisella kertaa synnytyksen jälkeen osastolla hirveät määrät luumunektaria. Ja voi mikä taivas se oli, kun ei tarvinnut yhtään ponnistella vessassa kipeällä alapäällä ja suoli toimi helposti joka päivä, vaikka ennen synnytystä tarvitsi jatkuvasti lääkettä ummetukseen. Ekalla kertaa en tätä tajunnut, ja ne ekat vessakerrat olivat aika tuskaisia, vaikkei suurta ongelmaa ehtinytkään tulemaan.
Naiset: Juokaa sitä luumunektaria, ja paljon, jos yhtään on epäilystä ummetuksesta tai ajatus kakkaamisesta synnytyksen jälkeen hirvittää.
[/quote]
Mulla ei ole ikinä ollut mitään ongelmia tarpeiden toimittamisen kanssa synnytyksen jälkeen. Ei ole sattunut kumpikaan toimitus. Että näinkin voi olla.
Minulle ei tullut koko asia mieleenkään, ja lääkettä tarjottiin vasta jotain kolmantena päivänä synnytyksen jälkeen. Olin vähän ihmetellyt, kun joka päivä syötiin normaalit sapuskat eikä silti kertaakaan tullut ulostamisen tarvetta. Mietiskelin siinä itsekseni, että minne se kaikki ruoka sitten oikein menee... Onneksi sitten yksi hoitaja tajusi kysyä minulta ja huonetoverilta haluammeko lääkettä. Ihmeen myöhään kylläkin, ja kuten sanoin, itselleni ei tullut edes mieleen pyytää, kun en yleensäkään juuri lääkkeitä käytä. No tällä lääkkellä, olisiko ollut juurikin Levolac, homma lähti käyntiin ja siitä lähtien taas toimi normaalisti, vaikka otin lääkettä vain sen yhden kerran.
Tein täsmälleen samoin kuin ap tokan synnytyksen jälkeen ja kyllä kannatti! Hyvä neuvo!
Movicol on parempi kun Levolac, ei tuu ilmavaivoja. Myös tehokkaampaa kuin luukunektari (joka ei mulla ainakaan tehonnut lainkaan).
Minä tein kanssa nuo varotoimet eli luumua ja Levolacia. Huomasin, että kakkaaminen olikin ihan tavallista, samanlaista kuin ennen synnytystäkin. Ei sattunut. Levolac pierettää, joten otin sitä vain ekan synnytykseni jälkeen.
On kyllä kumma ettei täällä tarjota lääkettä asiaan. Synnytin ensimmäisen lapsen Amerikassa ja heti anotivat lääkettä ja toivat sitä muinakin päivinä. Ei tarvinnut erikseen pyytää.
Ummetus ja krooniset ulostusongelmat on mulla yksi suurin huolenaihe koko raskaudessa, synnytyksessä ja synnytyksen jälkeisessä elämässä. Voi apua kun ahdistaa. Peräpukamat, haavaumat, ummetus, ulosteen pakkautuminen, suolen laiska toiminta... Pöntöllä tuntuu vähintään joka toinen kerta kuin persus repeäisi ja koko suoli työntyisi ulos paikaltaan.
Täytyy ilmeisesti turvautua luumunektariin, luumusoseisiin, ulostuslääkkeisiin, microlax-ruiskeisiin... :(