Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut

Vierailija
23.06.2021 |

Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.

Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?

Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista

Kommentit (1462)

Vierailija
1441/1462 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikallani maksetaan työn vaativuuteen perustuvan palkan lisäksi henkilökohtaista suorituslisää, jonka suuruus määräytyy suoritusarvion mukaan. Rajallisten määrärahojen vuoksi työyksikön työntekijöiden suoritusarvioiden täytyy pysyä tietyssä keskiarvossa. Olin ollut jo useampia vuosia samassa tehtävässä, ja luonnollisesti suoritusarvioni oli noussut vuosien kuluessa. Esimies ehdotti, että minun suoritusarviotani ja sen myötä siis myös palkkaani olisi alennettu, jotta uudempi työntekijä olisi voinut saada korotuksen suoritusarvioonsa. En suostunut. Näin valtiolla.

Vierailija
1442/1462 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi Suomen suurimmista pörssiyhtiöistä ja taloushallinnon keskus.

Olin töissä heidän taloushallinnossa ja vastuullani oli muutaman suuren tulosyksikön kirjanpito, kauden vaihteen raportointi eli myös kvartaaliraportointi ja tilinpäätökset. Tuo työ vaatii että aina kuun vaihteessa tehdään pitkää päivää ja neljännesvuosiraportointi sekä tilinpäätös edellytti iltatytön lisäksi viikonlopputyötä.

Viikonlopuilta maksoivat pykälien mukaiset ylityökorvaukset.

Mutta arkena tehty ylityö olisi pitänyt vaan kerryttää tunti tunnista saldoa. Arkena kauden vaihteessa työpäivät oli 10-12h. Jos joku uskalsi vaatia arkipäiviltä ylityökorvauksia niin seuraavassa yt:ssä irtisanottiin. Esimiehet sanoivat suoraan että jos ei kelpaa niin lentää ulos. Sairas työkulttuuri.

Lähdin kohtuullisen pian pois tuosta firmasta. Näyttää heillä olevan jatkuvasti talhallissa avoimia paikkoja. Mun aikana talhallin työntekijä vaihtuvuus oli johdon mukaan 30%. Aika kova prosentti ja kuormitti paljon HR:ää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1443/1462 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ollut toistakymmentä kertaa peräkkäin määräaikaisella työsopimuksella, vaikka koko ajan luvattiin että kyllä se vakituinen paikka sieltä vielä tulee. Lopulta tuli vakkaripaikka tarjolle, mutta siihen valittiin kokemattomampi henkilö (pomon kaveri/ihastus). Minulle ehdotettiin että voin vielä saada jonkinlaisen pätkäsopimuksen. Lähdin sillä sekunnilla h*lvettiin töistä enkä ole katunut päivääkään.

Vierailija
1444/1462 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydettiin sorttaamaan työkavereistani hyvät ja huonot :D

Vierailija
1445/1462 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaa kahden viikon irtisanomisaika kuukauden mittaiseksi.

Vierailija
1446/1462 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi työharjoittelupaikka myymälässä on jäänyt mieleen, eikä hyvällä...

Työntekijöille huudettiin asiakkaiden nähden, ei saanut jutella työkavereiden kanssa myymälässä, tätä vahti esimies valvontakameroista, taukoja vahdittiin sekunnilleen, esimiehellä ja hänen työkaveriystävällään oli eri säännöt kuin muilla... Liikkeessä oli aina kuoleman hiljaista, ei asiakkaita juurikaan joten oli aika henkisestikkin rankkaa yksinään 8h päivässä siistiä jo valmiiksi siistejä vaatepinkkoja ja laittaa niitä kokojärjestykseen. Tuntui tosi turhalta. Yksi 16v harjoittelija sai "potkut" muutaman minuutin myöhästelystä, samaten yksi 50v mies sai varoituksia ja alkoi keräämään meidän muiden työntekijöiden yhteystietoja varmuuden vuoksi, jos saisi potkut niin veisi homman eteenpäin. Olin lähdössä kotiin, niin kollega huikkasi, että "älä vielä lähde, kello on minuuttia vaille." Oma puhelimenkelloni näytti kyllä jo yli. Ja muutama minuutti ennen työvuoron loppumista jätin siistin pinkan vaatevarastoon, että jatkan seuraavana päivänä vaatteiden laittamista hyllyyn, niin siihen tämä edellä mainittu kollega joka oli jo itse lähtöä tekemässä "et sinä niitä siihen kesken jätä, vaan teet loppuun". Minulla oli aina kiire hakea lapseni hoidosta kaiken lisäksi. Loppujen lopuksi huippuna, kun siivosin kenkälaatikoita, ja löysin sieltä tyhjän laatikon niin minua syytettiin kenkien varastamisesta. Kuulemma joku edellinenkin työntekijä/harjoittelija oli varastellut ja nimetkin toki kerrottiin. Siis ihan hirveä paikka. Silloin ei ollut hirveästi työkokemusta ja voin henkisestikkin avioeron jälkeen huonosti, niin en jaksanut puolustautua. Nykyään ei menisi enää läpi. 

Vierailija
1447/1462 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Människor och kultur kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi firman omistajista pokkana ehdotti työaikapankkia, jossa ylityöt pidettäisiin tunti tunnista vapaana. Ihmetteli kun ketään ei kiinnostanut.

Ikävä kyllä tämä on vakiintunut käytäntö eräässä menestyneessä pörssiyhtiössä jonka pääkonttori sijaitsee Pirkanmaalla. Eikä kukaan valita. Välillä joku irtisanoutuu kun näitä plussatunteja on kertynyt yli 100h.

No, palkan maksavat ajallaan joten kai tässä on onnellinen oltava.

Ei se työaikapankki minusta ole huono, jos käytetään oikein. Meillä saa olla plussaa max. 35 tuntia ja miinusta 20 tuntia. Olin koko pääsiäisviikon poissa viime syksynä kertyneillä plussasaldoillani. Monet meillä olivat poissa helatorstain jälkeisen perjantain plussillaan.

Itse en ole koskaan ymmärtänyt tuota ongelmaa työaikapankista. Paljon mielummin teen syksyn ja kevään aikana joskus pidempiä päiviä, jotta jouluisin ja koulujen loma-aikoina voin pitää vapaita.

No viimeistään siinä vaiheessa se ongelma konkretisoituu, kun työnantaja kertoo, että siellä pankissa ei olekaan tunnin tuntia. Sinne meni ne.

Tässä huomaa, että puhe on jostakin liittojen kourissa olevasta teollisuustyöstä. Työaikapankkihan on loistava keksintö, ja se on käytössä lähes poikkeuksetta kaikissa asijantuntijatyössä.

Esimerkiksi joustot voi olla välillä -40 - +60 tuntia, eli voit olla viikon pois pienemmällä byrokratialla ja saat edelleen täyden palkan. Miinustunnit kuoletat sitten kun kuoletat.

Ylityöt on sitten asia erikseen, joka vaatii usein erillisen sopimuksen. 

Esim. jos sinulla on hammaslääkäri kesken päivän, johon menee vaikkapa 1h työaikaa, eikö se ole helppoa olla se yksi tunti vähemmän töissä ja korvata se vaikka seuraavana päivänä ilman kummempia vääntöjä.

Kaiken maailman liitot jarruttaa tässä maassa järkevää, sujuvaa työntekoa.

Ei työaikapankissa voi olla miinustunteja. Sitten kun tekee pidempää päivää, niin työaikapankkiin kertyy plustunteja, joita sitten voi käyttää kun siihen on tarvetta. Eihän työnantajan tarvitse maksaa palkkaa kuin tehdyistä tunneista.

Meillä saa olla 20h miinusta, edellisessä työpaikassa oli sama. En ole kuullutkaan, että miinus tunteja ei saisi tulla. Tosi harvalla kyllä ikinä on miinusta, enemminkin meinaa plussat paukkua yli (niitä saa olla 40h). 

Vierailija
1448/1462 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi työharjoittelupaikka myymälässä on jäänyt mieleen, eikä hyvällä...

Työntekijöille huudettiin asiakkaiden nähden, ei saanut jutella työkavereiden kanssa myymälässä, tätä vahti esimies valvontakameroista, taukoja vahdittiin sekunnilleen, esimiehellä ja hänen työkaveriystävällään oli eri säännöt kuin muilla... Liikkeessä oli aina kuoleman hiljaista, ei asiakkaita juurikaan joten oli aika henkisestikkin rankkaa yksinään 8h päivässä siistiä jo valmiiksi siistejä vaatepinkkoja ja laittaa niitä kokojärjestykseen. Tuntui tosi turhalta. Yksi 16v harjoittelija sai "potkut" muutaman minuutin myöhästelystä, samaten yksi 50v mies sai varoituksia ja alkoi keräämään meidän muiden työntekijöiden yhteystietoja varmuuden vuoksi, jos saisi potkut niin veisi homman eteenpäin. Olin lähdössä kotiin, niin kollega huikkasi, että "älä vielä lähde, kello on minuuttia vaille." Oma puhelimenkelloni näytti kyllä jo yli. Ja muutama minuutti ennen työvuoron loppumista jätin siistin pinkan vaatevarastoon, että jatkan seuraavana päivänä vaatteiden laittamista hyllyyn, niin siihen tämä edellä mainittu kollega joka oli jo itse lähtöä tekemässä "et sinä niitä siihen kesken jätä, vaan teet loppuun". Minulla oli aina kiire hakea lapseni hoidosta kaiken lisäksi. Loppujen lopuksi huippuna, kun siivosin kenkälaatikoita, ja löysin sieltä tyhjän laatikon niin minua syytettiin kenkien varastamisesta. Kuulemma joku edellinenkin työntekijä/harjoittelija oli varastellut ja nimetkin toki kerrottiin. Siis ihan hirveä paikka. Silloin ei ollut hirveästi työkokemusta ja voin henkisestikkin avioeron jälkeen huonosti, niin en jaksanut puolustautua. Nykyään ei menisi enää läpi. 

Niin ja tämä kollega, sellainen keski-ikäinen mamma jaksoi aina kertoa kuinka hänen pojat ei todellakaan opiskele miksikään merkonomiksi (ammatti jota juuri opiskelin ja sen takia olin siellä työharjoittelussa), vaan menevät lukioon, koska merkonimin tutkinto on ihan turha. Samaten ruokatauoilla aina arvosteli ruokiani ja kyseli tosi tarkkaan kaikki yksityisasiani tulojani myöten ja sitten arvosteli niitä.

Vierailija
1449/1462 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle eräs työantaja ehdotti että pitäisi tehdä töitä!

Vierailija
1450/1462 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaxuhali! Miten sä kestit?

Vierailija
1451/1462 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen työnantaja ehdotti, että tekisimme avioehdon, koska mieheni omisti osan firmasta.

Joo ei todellakaan.

Vierailija
1452/1462 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tehnyt 30 h lisätöitä, jotka olisi pitänyt pitää pois tiettyyn päivään mennessä. Olin vapaat jo suunnitellutkin, kun yllättäen suunnitelma muuttui työnantajan vaatimuksesta. Kun mahdollisuutta lisätuntien pitämiseen vapaana ei työtehtävien vuoksi löytynyt, kysyin esimieheltä, miten menetellään. Esimies vastasi ihan pokalla, että tällaisissa tilanteissa heillä on työntekijät ruukanneet lahjoittaa nuo tunnit firmalle "hyväntekeväisyyteenä". Siis melkein viikon vapaat/palkka. Ei todellakaan. Aika monta kertaa piti selkosuomeksi sanoa, että minun kohdallani se ei ole vaihtoehto. Lopulta hän sitten myöntyi siihen, että sain pitää vapaat myöhemmin.

Vierailija
1453/1462 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnalla töissä. Piti lähteä työkaverin kanssa 70 kilometrin päähän yhden päivän kurssille. En halunnut mennä bussilla, vaan omalla autolla ja pomo sanoi, että jos menen omalla autolla, ei makseta km-korvauksia täysimääräisenä eikä lisäkorvausta matkustajasta.

Koska on nyt tämä säästölinja.

Ok, suostuin.

Silloin pomo sanoi, että hänpä lähteekin sun kyytiin sitten myös, hänellä on vapaapäivä ja käy ostoksilla kaupungilla sen aikaa kun me työntekijät ollaan kurssilla.

Ei meinannut pokka pitää

Vierailija
1454/1462 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko työnantaja ehdottanut yhdyntää?

Vierailija
1455/1462 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteleko olenkaan mita pikkupomot ehdottelevat kun lakiuudistus astuu voimaan ? Kristillisten edustus on siellä ja taatusti ei ole teitä puolustamassa.

Vierailija
1456/1462 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Pyydettiin sorttaamaan työkavereistani hyvät ja huonot :D

Hahhah tämä :D ravintola-ala ja aloitti nuori kundi vuoropäällikkönä. Hänen eka homma kuulemma oli tarkkailla työntekijöitä ja etsiä "kehityskohteita". Tämmöisellä reilu 20v jätkällä ei ihan ollut asiallisia paukkuja tuohon arviointiin ja tämähän tulehdutti ilmapiirin ihan sairaaksi. Kaikki tytöt olivat tietysti ihan paskoja (minä esim), muutama hyvännäköinen pääsi kyllä ilman pahempaa syyniä. Hän tietysti vielä kertoi että oli käsketty tekemään näin. Sain sitten itse palautetta tyyliin sanoin "olen huono", enkä sitten koskaan saanut tietää mitkä ne kehityskohdat on, mulle pomo vastas ettei hän muista! Laitoin sitten kipakan viestin hr:n tästä ja huomautin, että palautetta annetaan silloin kun sitä aihetta on, eikä väijytä työntekijöitä ja keräillä jotain paskasaavia, joka kerralla kipataan niskaan.

Vierailija
1457/1462 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Yksi Suomen suurimmista pörssiyhtiöistä ja taloushallinnon keskus.

Olin töissä heidän taloushallinnossa ja vastuullani oli muutaman suuren tulosyksikön kirjanpito, kauden vaihteen raportointi eli myös kvartaaliraportointi ja tilinpäätökset. Tuo työ vaatii että aina kuun vaihteessa tehdään pitkää päivää ja neljännesvuosiraportointi sekä tilinpäätös edellytti iltatytön lisäksi viikonlopputyötä.

Viikonlopuilta maksoivat pykälien mukaiset ylityökorvaukset.

Mutta arkena tehty ylityö olisi pitänyt vaan kerryttää tunti tunnista saldoa. Arkena kauden vaihteessa työpäivät oli 10-12h. Jos joku uskalsi vaatia arkipäiviltä ylityökorvauksia niin seuraavassa yt:ssä irtisanottiin. Esimiehet sanoivat suoraan että jos ei kelpaa niin lentää ulos. Sairas työkulttuuri.

Lähdin kohtuullisen pian pois tuosta firmasta. Näyttää heillä olevan jatkuvasti talhallissa avoimia paikkoja. Mun aikana talhallin työntekijä vaihtuvuu

Alkaako U:lla? Täsmälleen samat kokemukset ja voisi olla sama yritys. Tai sitten käytäntö on sama muissakin isoissa pörssiyrityksissä. Mulla viimeinen pisara oli, kun pomo vaati, että olemme kesälomalla työnantajan saatavilla. Kun kysyin korvauksesta niin tunti tunnista (ja tuskinpa sitäkään olisi saanut, kun vuosilomalain mukaan pitää olla vähintään 2 viikon yhtäputkeen pidettävä pätkä, jolloin töitä ei saa tehdä. Jos olisi tuohon osunut niin varmasti olisi peitelty asiaa ja kielletty merkkaamasta). Muutenkin piti lukea mailia lomalla ja siitä ei maksettu mitään. Ihan asiantuntijana työskentelin, eli työaikalaki ym. todellakin koskivat mua. Ihmiset työskenteli kovassa kuumeessakin kun pakko tehdä kirjaukset kuukauden vaihteessa jne. Sairas työpaikka.

Vierailija
1458/1462 |
25.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vielä alaikäinen, kun aloitin työt kauppakeskuksessa kahvilaketjussa.

Älyttömiä ja täysin älyvapaita aivoituksia pomoilta:

- Sanotaan, että kysy jos on kysyttävää ja pitää kysyä. Tämä on muuten ollut järjestään vähän joka työpaikassa ongelma, että pyydetään kysymään, mutta siitä suututaan. Eli saisi varmaan kysyä missä on vessa tai jotain muuta "helppoa", mutta kysyin esimerkiksi miten yksi asia tehdään niin pomo vastasi "ootsä nyt ihan tosissas?" Ei, en ole vaan ihan huvikseni oikein soitin ja vitsillä kysyin?! Mikä v*tun vastaus toi on alaikäiselle kesäduunarille, kun on ensin sanottu että pitää kysyä. Vastaukset oli aina jotain tuollaisia, niin en luonnollisesti vaan uskaltanut enää kysyä mitään. Sitten oli tehty väärin tai tekemättä kokonaan, niin siitäkin sitten suututtiin ja uhkailtiin potkuilla.

- Edelliseen hyvää jatkoa, eli perehdytys todella vähäistä tai sitä ei ole tai on jotenkin epämääräisesti pyydetty työkavereita näyttämään mitä pitää tehdä. Sitten ei oo lopputulos haluttua ja suututaan.

- On pyydetty itse hankkimaan sairaslomalle tuuraaja. Ja saa olla pois, jos saa jonkun tekemään sen vuoron. Ja sit jos joutuu itse pomo töihin on aivan raivona.

- Yrittäjän itse yritykselleen valitsema sijainti, jonka asiakasvirta on riippuvainen säästä. Eli on tiedossa että sadekelillä sinne ei tuu ketään. Niin tää on sitten niiden alaikäisten kesätyöntekijöiden vika ja ollaan vihaisia jostain myynnistä.

- Onhan se niin, että jos ei tuu myyntiä niin sitten ei ehkä oo töitäkään, mutta ei yrittäjän kannata paasata päivittäin työntekijöille omista rahahuolistaan. Eikä monia työntekijöitä kiinnosta paljonko se paikka tekee rahaa tai saako yrittäjä voittoa, he ovat tekemässä opiskelurahaa ja menevät jonnekin muualle jos ei tuo kannata.

Eli nää kaikki vaan summaa sen, että yrittämisen riskejä ei oo ymmärretty. Ihan täysin älyvapaata touhua.

Vierailija
1459/1462 |
13.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kanslistina pienessä sosiaalialan laitoksessa. Naisesimies oli ostanut uudet ruokailutilan huonekalut. Hän toi kuitit kirjanpitoon, mutta tavarat vei tyttären kotiin ja sieltä vanhat tuotiin laitokselle. Kaikesta ostamisesta sain kuitit, mutta aina jatkui varastaminen. Valitettuani asiasta useita kertoja sain lopputilin ja haukut päälle. Kiitin kädestä pitäen arvonrouvaa potkuista. 

Oikeasti olisi pitänyt tehdä rikosilmoitus hänestä. En vain jaksanut alkaa prosessia.

Vierailija
1460/1462 |
02.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaxuhali! Miten sä kestit?

Itse olisin jäänyt saikulle tuossa tilanteessa.