Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut
Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.
Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?
Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista
Kommentit (1462)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisen pomot runnoivat läpi:
Tuotantopalkkiosta 33% pois yhdestä sairaspäivästä, 66% pois kahdesta ja 100% kolmesta.
Eli nuhakuume tulisi maksamaan aina sellaiset 400 euroa työntekijälle menetettyinä tuloina. Tämä siis oli työnantajan mielestä kannustin tehdä töitä (eli tulla töihin sairaana).
Tunnolliselle ja ahkeralle työntekijälle tämä näyttäytyi niin, että jos olit täysin saamaton lusmu joka tuli joka päivä töihin tekemään ei mitään, ansaitsi sen 400 Euron palkkionsa, mutta neljä kertaa enemmän tekevä ahkera ja tunnollinen ei ansaitse palkkiota, koska oli kolme päivää oksennustaudissa. Sillä ei toki ole mitään merkitystä, että teki moninkertaisen työmäärän/tuloksen siitä huolimatta verrattuna lusmuun.
Motivoivaa! Puhumattakaan siitä millaiset tappiot firmalle koituisi siitä, että tullaan sitten siinä oksennustaudissa sairastuttamaan koko työpaikka.
Upm?
Pienempi firma. Ja ei tosiaan ollut tämä uusi sääntö kauaa voimassa rajun vastustuksen takia. Unohdin lisätä sen tuohon tekstiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Människor och kultur kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi firman omistajista pokkana ehdotti työaikapankkia, jossa ylityöt pidettäisiin tunti tunnista vapaana. Ihmetteli kun ketään ei kiinnostanut.
Ikävä kyllä tämä on vakiintunut käytäntö eräässä menestyneessä pörssiyhtiössä jonka pääkonttori sijaitsee Pirkanmaalla. Eikä kukaan valita. Välillä joku irtisanoutuu kun näitä plussatunteja on kertynyt yli 100h.
No, palkan maksavat ajallaan joten kai tässä on onnellinen oltava.
Ei se työaikapankki minusta ole huono, jos käytetään oikein. Meillä saa olla plussaa max. 35 tuntia ja miinusta 20 tuntia. Olin koko pääsiäisviikon poissa viime syksynä kertyneillä plussasaldoillani. Monet meillä olivat poissa helatorstain jälkeisen perjantain plussillaan.
Itse en ole koskaan ymmärtänyt tuota ongelmaa työaikapankista. Paljon mielummin teen syksyn ja kevään aikana joskus pidempiä päiviä, jotta jouluisin ja koulujen loma-aikoina voin pitää vapaita.
No viimeistään siinä vaiheessa se ongelma konkretisoituu, kun työnantaja kertoo, että siellä pankissa ei olekaan tunnin tuntia. Sinne meni ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimies kollegalle tämän jäädessä äitiyslomalle, että mikäli vaiva joutuu tehohoitoon tai jäämään osastolle tms. niin voisiko kollega tulla sitten töihin koska eihän siellä sairaalassa ole silloin hänelle mitään tekemistä ja sairaalahenkilökunta hoitaa vauvaa.
Esimies oli tuolloin ihan suomalainen, reilu viisikymppinen nainen, itse kahden lapsen äiti. Isossa konsernissa.
Siis vauva, ei vaiva 😅
Tomato-Tomato 😂
Seksisuhde, koska kotona ei herunut. Not today satan, not today.
Vierailija kirjoitti:
Iso kauppaketju.
Sairastuin vatsatautiin ja oli perjantai. Eivät tietenkään uskoneet, vaan luulivat että valehtelen vapaan viikonlopun toivossa.
Sairaslomatodistusta varten piti tulla sieltä kaupasta hakemaan joku maksusitoomus ja käydä heidän määräämällä työterveyslääkärillä Mehiläisessä, muuten ei saanut olla pois.
Luulisi nyt, että tuollaiset maksusitoomukset on heidän puoleltaan hoidettu ja työterveys on ihan työntekijän oikeus.
Ja jos olisin mennyt terveysasemalle tai omalla rahalla yksityiselle, niin ihan yhtä pätevä sekin todistus olisi ollut.
Muutenkin ihan outoa, että juoksuttivat oikeasti sairaan ihmisen hakemaan jotain paperia, mitä ei olisi oikeasti varmasti edes mihinkään tarvittu. Soitin, että olen vatsataudissa ja lähden lääkäriin, en pääse töihin. Vastaus oli joku "joo, mutta nyt sun on haettava sairaslomatodistusta varten maksusitoomus täältä työpaikalta"
Olin 17 vuotias, enhän minä tiennyt että ei tuo ole mikään normaali käytäntö.Pikaruokapaikassa työkaverini soitti ja pyysi tekemään vuoronsa, kun hän on kipeä ja omistaja kuulemma oli sanonut että pois saa olla jos hankkii sijaisen. Onneksi olin sen verran jo perillä asioista, että sanoin hänelle, että ilmotat että oot pois ja työnantaja hankkii sen sijaisen.
Muutenkin hassua, että arkoja nuoria tyttöjä epäiltiin heti jostain huijaamisesta, vilungista ja varastelusta :D oikein kameroista kytättiin ja paukattiin iltavuoroihin tekemään pistotarkastuksia ettei vaan varasta. Sairastumisesta sai aina kommentin, että valehtelee. Pelkäsin ja itkin, että pomo suuttuu ja olisin sairaanakin mennyt töihin, mutta onneksi vanhempani kielsivät.
Noita työterveyssopimuksia on edelleen, missä tt tarvitsee maksusitoumuksen. Nykyään se vaan tulee meille sähköisenä, harvemmin enää paperilla. Vasta sitten tehdään ajanvaraus kun se löytyy, jos sopimus niin sanelee.
Vierailija kirjoitti:
Viikonlopuksi olisi pitänyt tulla järjestelemään työpaikan arkistot ja varastot talkoilla. Kuulemma talkoiden jälkeen tuönantaja olisi tarjonnut ruokaa ja juomaa. Juu en mennyt :D
Sama, iso suomalainen muuttofirma, jolla ei ollut rahasta puutetta, halusi että siivotaan halli ja tehdään inventaariota - "Oman viihtyvyyden takia". Launtaipäivänä tottakai. Palkkioksi kebab ranskalaisilla. Asiakkaiden vedättämisesta ja ylimääräisestä laskutuksesta olisi monta juttua kerrottavana, mutta jätetään ne johonkin toiseen ketjuun...
Toimin opiskelujen yhteydessä säännöllisesti lapsenvahtina perheelle jossa molemmat vanhemmat työnsä puolesta matkasivat ja edustivat paljon.
Vaativat sitten jossain vaiheessa että muuttaisin heille asumaan jotta voisin tarvittaessa hoitaa lapsia milloin vain tarve. Vaikka asuminen olisi ollut ilmeisesti ilmaista niin sen suht pienen palkan takia en tähän orjuuteen suostunut.
Työsuhde päättyi myös melko vähän tämän jälkeen, en tiedä millaisen diilin saivat aikaan seuraavan kanssa
Vierailija kirjoitti:
Etätyössä työnantaja halusi pitää kaikki kehityskeskustelut ehdottomasti livenä, riippumatta siitä missä työntekijä asuu. Jotkut joutuivat tulemaan tunnin kestävään keskusteluun Helsinkiin Rovaniemeltä asti. Sillä perusteella että nähdään edes joskus kasvokkain.
Työnantaja ei korvannut matkasta aiheutuvia kuluja. Siinäpä sitten pari työntekijää tuli 12 h matkan yhden tunnin keskustelua varten. Junamatkat, hotelli ja muu. Hintaa tuli varmasti paljon, ja näki kyllä että niitä tyyppejä harmitti. Mutta kun pomo käski.
Aikamoista! Meillä oli sama tilanne, pomo vaati että keskustelut pidetään kasvotusten mutta hän sentään onneksi matkasi itse eri toimipisteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi firman omistajista pokkana ehdotti työaikapankkia, jossa ylityöt pidettäisiin tunti tunnista vapaana. Ihmetteli kun ketään ei kiinnostanut.
Ikävä kyllä tämä on vakiintunut käytäntö eräässä menestyneessä pörssiyhtiössä jonka pääkonttori sijaitsee Pirkanmaalla. Eikä kukaan valita. Välillä joku irtisanoutuu kun näitä plussatunteja on kertynyt yli 100h.
Ei se työaikapankki minusta ole huono, jos käytetään oikein. Meillä saa olla plussaa max. 35 tuntia ja miinusta 20 tuntia. Olin koko pääsiäisviikon poissa viime syksynä kertyneillä plussasaldoillani. Monet meillä olivat poissa helatorstain jälkeisen perjantain plussillaan.
Itse en ole koskaan ymmärtänyt tuota ongelmaa työaikapankista. Paljon mielummin teen syksyn ja kevään aikana joskus pidempiä päiviä, jotta jouluisin ja koulujen loma-aikoina voin pitää vapaita.
No viimeistään siinä vaiheessa se ongelma konkretisoituu, kun työnantaja kertoo, että siellä pankissa ei olekaan tunnin tuntia. Sinne meni ne.
Tässä huomaa, että puhe on jostakin liittojen kourissa olevasta teollisuustyöstä. Työaikapankkihan on loistava keksintö, ja se on käytössä lähes poikkeuksetta kaikissa asijantuntijatyössä.
Esimerkiksi joustot voi olla välillä -40 - +60 tuntia, eli voit olla viikon pois pienemmällä byrokratialla ja saat edelleen täyden palkan. Miinustunnit kuoletat sitten kun kuoletat.
Ylityöt on sitten asia erikseen, joka vaatii usein erillisen sopimuksen.
Esim. jos sinulla on hammaslääkäri kesken päivän, johon menee vaikkapa 1h työaikaa, eikö se ole helppoa olla se yksi tunti vähemmän töissä ja korvata se vaikka seuraavana päivänä ilman kummempia vääntöjä.
Kaiken maailman liitot jarruttaa tässä maassa järkevää, sujuvaa työntekoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä huomaa, että puhe on jostakin liittojen kourissa olevasta teollisuustyöstä. Työaikapankkihan on loistava keksintö, ja se on käytössä lähes poikkeuksetta kaikissa asijantuntijatyössä.
Esimerkiksi joustot voi olla välillä -40 - +60 tuntia, eli voit olla viikon pois pienemmällä byrokratialla ja saat edelleen täyden palkan. Miinustunnit kuoletat sitten kun kuoletat.
Esim. jos sinulla on hammaslääkäri kesken päivän, johon menee vaikkapa 1h työaikaa, eikö se ole helppoa olla se yksi tunti vähemmän töissä ja korvata se vaikka seuraavana päivänä ilman kummempia vääntöjä.
Ja vielä lisätäkseni - joustojen pitää toimia molempiin suuntiin. Jos sinulla on jokin meno, saat sen helposti vapaaksi. Jos työnantajalla on yksittäisiä kertoja, että tarvitsee työpanostasi pitempään kyseisenä päivänä, no problem.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne sieltä sähköisestä järjestelmästä häviää? Palkkalaskelmasta voi todistaa ettei ole maksettu rahana ja työvuoroluetteloista näkyy ettei ole otettu pois.
Sairaslomatodistus pitäisi toimittaa heti TAlle.
30km päästä....
Työttömälle ehdotettiin että jos tulee lauantaiksi töihin niin voi pitää palkaksi viikolla kaksi vapaapäivää.
Hankin tutkinnon, oikeastaan OTO, valmistuttuani rupesin etsimään parempaa työtä. Sattumoisin paikassa jossa olin tehnyt tuntityötä vapautui juuri tuollainen paikka. Sain sen hoitaakseni, luonnollisesti määräaikaisena. Menestyin mielestäni hyvin, paljon paremmin kuin edeltäjäni ja sainkin ihan pian tuntuvan palka korotuksen, mutta sopimus oli tilapäinen. Määräajan mentyä umpeen odotin vakinaisuutta mutta pomo vitkutteli. Kuukautta myöhemmin tuo tehtävän edellinen haltija saapasteli käytäviä pitkin korvat luimussa. Hän oli, kuulin kerrottavan, menestynyt huonosti uudessa duunissa ja meidän pomo oli kuulemma soittanut ja maanitellut ja tarjonnut parempaa palkkaa jos palaisi meille.
Pomo olikin suunnitellut minulle vain tilapäistä työtä ja tarjosi nyt sitä opiskeluajan palkkaa minulle, opiskeluajan liksalla.
Kiitin kunniasta mutta hain tietenkin saman tien muualle ja onneksi pääsin. Onneksi cv:en ei tarvinnut kirjata sitä alennusta, vaan ehdin vielä hakea tältä korkeammalta vakanssilta.
En tiedä menikö nuo määräaikaisuudet ihan oikein, mutta enpä tosiaan tuntenut itseäni halutuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työaikapankissa voi olla miinustunteja. Sitten kun tekee pidempää päivää, niin työaikapankkiin kertyy plustunteja, joita sitten voi käyttää kun siihen on tarvetta. Eihän työnantajan tarvitse maksaa palkkaa kuin tehdyistä tunneista.
Työantaja ehdotti että virkistyspäivän ohjelmana on työpaikan kaaosmaisessa kunnossa olevan varaston siivoaminen. Itse tykkään tavaran järjestelystä ja olin heti mukana suunnitelmassa, mutta ymmärrettävästi jäin ainoaksi :D
Nuorena joskus yli 10 vuotta sitten aloitin uudessa työpaikassa. Ennen ensimmäisen työpäivän alkamista työnantaja käski menemään työvoimatoimistoon ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi, niin saisin osan palkasta työttömyyskorvauksena. Vieläkin pistää hymyilyttämään.
Yrityksen osakassopimusehdoista riippuen, aivan perusteltu pyyntö osittaisen avioehdon osalta. Mahdollisessa erossa sovituksessa halutaan selventää, etteivät osakkeet jää sinulle vaan miehellesi (toki korvausta vastaan muusta omaisuudesta) ja tulisit osakkaaksi yrityksessä
Yt. Lakimies
Hyvä pointti, en tiedä. Tämä olisi varmaan kannattanut edes sanoa, jos ei sitä sopimukseen kirjata voinut.