Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut
Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.
Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?
Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista
Kommentit (1462)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies oli mukana perustamassa yritystä, josta sitten omisti osan. Firman tj ehdotti miehelleni, että me tekisimme avioehdon sen takia.
Hyvä varotoimi koska jos eroaisitte voisi firman pyörittäminen vaarantua jos löytyisi yksi osakas lisää. Miehesi olisi vain pitänyt tiedustella onko myös tj tehnyt avioehdon.
Eipä kuulu avioehdot muille ollenkaan.
Fiksu omistaja tekee avioehdon yritykseensä liittyen ja etenkin tuossa tilanteessa, kun on useampi kuin yksi omistaja. Kaiken muun yhteisen omaisuuden voi halutessaan jättää puolisonsa kanssa avioehdon ulkopuolelle.
Mutta yritysten kanssa sotku on ihan valtava eron sattuessa ja olisi muille partnereille väärin vaarantaa yhteisen yrityksen ja työpaikan ja elannon tulevaisuus jättää avioehto tekemättä.
Itse en perustaisi firmaa ihmisen kanssa, joka ei laita tuollaista asiaa kuntoon. Siinä riskeeraa, että vuosuen yhteinen työ valuu hukkaan.
Moni vaimo (olen itsekin nainen mutta tätä mieltä silti) ei tajua yritysmaailmasta ja firmojen pyörittämisestä mitään. Se maailma kannattaisi erottaa omista romanttisista näkemyksistä.
Päiväkodissa oli kaikki istumapaikat täynnä, kun alettiin ruokailemaan. Oli kaikki puolipäiväläisetkin samaan aikaan paikalla. Itse työllistettynä ihmettelin, että mihin asettuisin syömään. Mulle ehdotettiin, että ulkoeteiseen. Ei ollut pomo vaan osaston lastentarhaopettaja. Otin ohjat omiin käsiini ja häivyin päiväkodin kahvihuoneeseen vaikka olisi pitänyt syödä samassa tilassa kuin muutkin, koska olin nk. omahoitaja eräälle lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies oli mukana perustamassa yritystä, josta sitten omisti osan. Firman tj ehdotti miehelleni, että me tekisimme avioehdon sen takia.
Hyvä varotoimi koska jos eroaisitte voisi firman pyörittäminen vaarantua jos löytyisi yksi osakas lisää. Miehesi olisi vain pitänyt tiedustella onko myös tj tehnyt avioehdon.
Fiksu omistaja tekee avioehdon yritykseensä liittyen ja etenkin tuossa tilanteessa, kun on useampi kuin yksi omistaja. Kaiken muun yhteisen omaisuuden voi halutessaan jättää puolisonsa kanssa avioehdon ulkopuolelle.
Mutta yritysten kanssa sotku on ihan valtava eron sattuessa ja olisi muille partnereille väärin vaarantaa yhteisen yrityksen ja työpaikan ja elannon tulevaisuus jättää avioehto tekemättä.
Itse en perustaisi firmaa ihmisen kanssa, joka ei laita tuollaista asiaa kuntoon. Siinä riskeeraa, että vuosuen yhteinen työ valuu hukkaan.
Moni vaimo (olen itsekin nainen mutta tätä mieltä silti) ei tajua yritysmaailmasta ja firmojen pyörittämisestä mitään. Se maailma kannattaisi erottaa omista romanttisista näkemyksistä.
Avioehdon voi puolisot myös purkaa milloin vain, joten tuollainen toisten avioehtojen vaatiminen ei hyödyttäisi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioehto on puolisoiden keskinäinen asia eikä se kuulu muille pätkän vertaa.
Toisten avioehdon olemassaolon voit toki varmistaa, mutta sen sisältöä et saa tietää. Avioehto voi koskea vaikka vain kissan omistusta, tai kesämökin, kuten meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioehdon voi puolisot myös purkaa milloin vain, joten tuollainen toisten avioehtojen vaatiminen ei hyödyttäisi mitään.
En puhukaan siitä, että sitä pitäisi joltain Vaatia, vaan että pitäisi olla Itse omalta osaltaan sen verran fiksu, ettei aseta yhteistä firmaa vaaraan. Jos osakas olisi noin hölmö, ei kannata perustaa firmaa yhdessä.
Tästä on jo aikaa. Olin töissä isossa firmassa, jossa oli oma työterveyslääkäri. Tuotannon puolella oli yksi työnjohtaja, jolle työntekijöiden piti tietenkin sanoa, jos olivat menossa kesken työpäivän työterveyslääkärille. Tämä työnjohtaja soitti työterveyteen ja sanoi, että sinne on tulossa se-ja-se, sille ei tarvitse antaa sairaslomaa. Ihmeen pitkään kesti ennen kuin hän uskoi, kun työterveydestä kiellettiin häntä soittamasta sinne. Työnjohtaja sadatteli minulle, miten hänen kantaansa ei huomioida ja työntekijät jää ihan turhasta saikulle.
Oli 70-luvun loppu, olin n. 17-vuotias töissä vaatetehtaassa. Eka työpaikka. Työnantaja, nainen, pyysi, että kertoisin mitä hänestä puhutaan. Olin hämmentynyt. Aina, kun hän kysyi, vastasin tietty etten ole kuullut mitään. Kyllä hänestä todellakin puhuttiin. En alkanut miksikään juorukelloksi. Luuli varmaan, että voi käyttää nuorta tyttöä hyväkseen. Muutenkin ilkeä. Esim. vessassa ei saanut käydä muutakuin tauoilla. Noin kaksikymmentä naista ja kaksi vessaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avioehto on puolisoiden keskinäinen asia eikä se kuulu muille pätkän vertaa.
Toisten avioehdon olemassaolon voit toki varmistaa, mutta sen sisältöä et saa tietää. Avioehto voi koskea vaikka vain kissan omistusta, tai kesämökin, kuten meillä.
Kyllä se siinä kohtaa kuuluu muillekin, jos yhteisomistat firman muiden osakkaiden kanssa ja ero tulee!
Tilanne, jossa perustetaan firma yhdessä, on vähän eri kuin kissan omistus. Ellet tätä tajua, et tajua yritysmaailmasta yhtään mitään.
No tämä menee vähän OT, kun ei ole kyse siitä, että asia kuuluisi työnantajalle mitenkään eikä sille tietysti kuulukaan. Mutta Omistajien kesken tärkeä asia, jos firmaa tosissaan vedetään ja kasvatetaan.
Vierailija kirjoitti:
Tästä on jo aikaa. Olin töissä isossa firmassa, jossa oli oma työterveyslääkäri. Tuotannon puolella oli yksi työnjohtaja, jolle työntekijöiden piti tietenkin sanoa, jos olivat menossa kesken työpäivän työterveyslääkärille. Tämä työnjohtaja soitti työterveyteen ja sanoi, että sinne on tulossa se-ja-se, sille ei tarvitse antaa sairaslomaa. Ihmeen pitkään kesti ennen kuin hän uskoi, kun työterveydestä kiellettiin häntä soittamasta sinne. Työnjohtaja sadatteli minulle, miten hänen kantaansa ei huomioida ja työntekijät jää ihan turhasta saikulle.
Onpa erikoinen työnjohtaja, pomohan sen sairasloman lopulta myöntää eikä lääkäri. Toki pomolla on iso mahdollisuus joutua ongelmiin jos ei noudata lääkärin suositusta sairaslomasta.
Vierailija kirjoitti:
Koko konsernin siivouspalvelut irtisanottiin ja toimiston naisten tehtävänä oli siivota illalla työajan jälkeen. Miehiä tämä ei koskenut. A-Katsastus noin 20 v sitten.
Toi tapahtu 1990-luvulla Kauniaisten kirjastolla, kirjastolaiset siivos kirjaston työajan jälkeen. Miehet toki mukana. Sitä nuukuutta! Mut tää ei ollut pelkkä ehdotus, näin tehtiin.
Ehdotus välitysfirmalta, 8 tuntia viikossa, ti-ke 4tuntia illassa. En usko hyväksyväni, pelkkä työmatka olis 90 min./suunta.
Vierailija kirjoitti:
Työpaikan taukohuoneen sohvalla saa yöpyä.
Työnantaja vihjaisi, että sellaisen pikkuasian kuin yöunien takia ei tarvitse
lähteä kotiin. Näppistä voi nakuttaa niin kauan kuin silmät pysyvät auki. Sitten voi torkkua sohvalla muutaman tunnin ja aamulla palata taas näppiksen ääreen.
Vuorolisiäkö? - No ei tietenkään!Firma myytiin ulkomaiselle jätille ja sen omistajista tuli miljonäärejä, mutta sitä etten se kahmi Suomessa palkintoja ja mainetta muun muassa innovatiivisesta työkulttuuristaan. Kyseinen jätti joutui myöhemmin oikeuteen ja päätyi konkurssiin.
Oli siellä paljon muitakin mielenkiintoisia käytäntöjä, mutta antaa olla.
Työntekijät olivat korkeakoulutettuja ja yliopisto-opiskelijoita.
Kuulostaa Vantaan tilapalveluilta, aiheellisestikin pahamaineiselta Vantilta.
olin sairaslomalla niin piti osallistua koulutukseen.minä hullu sijainen..olisi pitänyt ottaa liittoon ensin yhteyttä.
Olin ensimmäisessä työpaikassani. Opintolainan lyhennyksiin ja vuokraan meni lähes koko palkka. Kun mainitsin tästä pikkupomolle, hän ehdotti että pyydä rahaa elämiseen vanhemmiltasi.
En ollut oikeastaan koskaan pois töistä sairauksien vuoksi. Kun sitten kerran sain 10 päivän sairausloman lääkärintodistuksella, pomo soitti kotiin ja kysyi että mikä sairaus sulla muka on? Sitten totesi kukaan ei suostu tekemään sun töitä poissaolosi ajan kun sulla on niin paljon töitä, ja että tulemme soittamaan sinulle joka päivä niin voit puhelimessa tehdä töitä.
Niin myös tekivät!
Vierailija kirjoitti:
Olin ensimmäisessä työpaikassani. Opintolainan lyhennyksiin ja vuokraan meni lähes koko palkka. Kun mainitsin tästä pikkupomolle, hän ehdotti että pyydä rahaa elämiseen vanhemmiltasi.
Olettaen, että vuokrasi ja lainanlyhennykset olivat normaalitasolla, niin oli kyllä härskin surkea palkka.
Jos taas asuit luksuskämpässä ja/tai olit sopinut opintolainan lyhennysajan poikkeuksellisen lyhyeksi, niin silloin ihan oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylitöitä teetetään tunti/tunnista eli saa pitää sitten joskus vapaata kun se työnantajalle sopii. Moni unohtaa, että ylityöt on täysin vapaaehtoisia.
Se juju onkin siinä, että ei käytetä sanaa ylityö vaan se on liukumaa. Työehtosopimuksissa aletaan luopua ylitöistä ja korvata se liukumalla, jossa vapaan saa tunti tunnista. Näin on Tilitoimistoalan tessistä ja jokainen tietänee, että varsinkin tilinpäätösaikaan työpäivät ovat pitkiä. Plussaliukumaa saa olla lähes koko kuukauden työtuntimäärän verran ja työpäivien pituus olla 13 tuntia. Tuon sopimuksen on sanellut ihan täysin työnantajataho.
Sote-alalla mun mielestä tuo pieni liukuma oli ihan ok, mutta meiltä se lähti pois jo vuosia sitten.
Liukuva työaika on ihan normaali käytäntö toimistotyössä, eli jos vaikka tänään lähden ajoissa, niin huomenna voin olla sitten vähän pidempään. Tämä on käytännössä sama asia, mutta se vaan lasketaan kulunvalvonnassa ylös.
Jos vaikka potilas tippuu sängystä juuri ennen vuoron loppua, niin ei sitä voi vaan käsistä laskea ja pudottaa lattialle, kun kello lyö tasan. Siksi on ihan hyvä, että tästä jää jotkut todisteet, että pidempään on jääty. Itse siis en ole hoitotyössä vaikka meilläkin on arvaamattomia tilanteita ja joskus päivä venyy.
Jos kokonaistuntiaika jakson aikana ei pitene, niin kyseessä ei ole vielä ylityö, koska tämän voi ottaa pois toisesta vuorosta ja tämä siinä oli ideanakin.
Ongelmaksi tämä tuli silloin, kun jotkut keräilivät niitä plussatunteja saapumalla vaikka joka päivä 30min ajoissa juomaan kahvia tyhjään toimistoon ja sitten lähtivät joka perjantai jo lounaalta suoraan kotiin. Toinen ongelma tuli varsinkin vanhempien työntekijöiden kanssa, jotka eivät kehdanneet/uskaltaneet lähteä ajoissa ja työaikaseurannassa ollaan lopulta kuukausien päästä monta päivää plussalla.
Siinä vaiheessa joku jossain ylemmällä taholla pelästyi, että tämä tosiaan täyttää näillä "keräilijöillä" ylityön kriteerit ja se kiellettiin ihan kokonaan. Nyt ei siis tulla/lähdetä minuuttiakaan myöhässä/ajoissa, vaan työaika on todella jämpti. Jopa kesken puhelun komennetaan kotiin ja joku toinen saa jatkaa siitä mihin jäätiin, vaikka sillä ei olisi hajuakaan asiasta. Ei tämäkään nyt ihan järkevää ole.
Että nostaisin työkaverin trukkilavalla pudottamaan lumia hallin katon reunalta, koska nostolava on niin kallis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa erikoinen työnjohtaja, pomohan sen sairasloman lopulta myöntää eikä lääkäri. Toki pomolla on iso mahdollisuus joutua ongelmiin jos ei noudata lääkärin suositusta sairaslomasta.
No ei todellakaan pomo myönnä mitään sairaslomaa. Lääkäri kun kirjoittaa sairauslomatodistuksen, niin pomolla ei ole siihen mitään sanomista ja työntekijä voi sen perusteella jäädä pois työstä.
Tämä sattaa teoriassa jossakin toimiakin, mutta... mutta...
Olin töissä yrityksessä, jossa tiimit vaihtuivat jatkuvasti toimeksiannoittain, eivätkä sen enempää tiimien esimiehet kuin henkilökohtaiset esimiehetkään yleensä olleet (/halunneet olla) tietoisia alaistensa työkuormista. Työt annettiin niin, että oli tietty aikaraja, mihin mennessä piti homma saada tehdyksi. Ei siis käskyä tehdä ylitöitä, mutta käytännössä vaatimus kuitenkin tehdä työt siihen mennessä. Eli liukumaa oli ”pakko” käyttää itsenäisesti, koska työaikaa oli usein budjetoitu toimeksiannoille alakanttiin.
Esimiehet olivat valtaosan ajasta tavoittamattomissa (eli järkyttävä määrä toimeksiantoja ja tiimejä ”johdettavana”), ja tiimissä alempana oleva sai ”käskyjä” kokeneemmalta tiimiläiseltä, joka ei kuitenkaan ollut virallisesti esimies. Työkulttuuri oli sellainen, että uudet työntekijät ”opetettiin”/painostettiin toimimaan vastoin omaa etuaan. Moni näyttikin aivan sairasloman tarpeessa olevalta. Itse lähdin sieltä viittä vaille ennen kuin olisin romahtanut.
Muitakin ongelmia siellä oli, ja paljon, mutta halusin vain tämän tuoda esiin varoittavana esimerkkinä. Liukuma ei todellakaan ole aina niin ruusuista, kuin voisi kuvitella. Missään tapauksessa en tahtoisi tuollaiseen takaisin. Mieluummin vaikka sekin, että pitäisi olla minuutin tarkkuudella töissä.