Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut
Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.
Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?
Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista
Kommentit (1462)
Tule töihin vapaalta eli kyseessä on palkaton vapaa. Palkka olisi ollut parempi mutta ei voi kiinnostaa kun lomaa tai vapaata ei ole ollut koko syksynä. Kyse vielä julkisesta sektorista.
Mä en nyt tiedä mikä on pahin, kun näitä tulee ihan koko ajan. Päätteli esim. että jos pitää lomarahat vapaana, niin niistä vähennetään lauantait. Nyt ei enää lomarahoja saakaan ottaa vapaana, kun niistä tuli niin iso riita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn omalla kustannuksella työssä tarvittavan koulutuksen (~2500e), käytän oppimaani työssäni päivittäin enkä saa edes palkanlisää.
Mutta jos et selviydy työstäsi niin olet sitten työtön?
Mikä siis on ongelma?
Maksaako työnantajasi siis tuon koulutuksen hinnan, 2500 euroa?
Tuossahan lukee, että "omalla kustannuksella".
2000-luvulla jouduin tekemään 3 välituntivalvontaa viikossa omalla ajallani ennen kuin tuntini alkoivat.
En saanut palkkaa kaupungilta kesällä enkä töitä, vaikka minulla oli virka, kun olin toisessa hallintokunnassa ollut sijaisena.
Esimiehellä päiväkodissa oli väärä merkintä papereissaan, kun luovuin palkallisesta vapaapäivästäni päiväkodissa työkaverini jäädessä vapaapäivälle, en saanut koskaan pitää vapaatani.
Opiskelimme työparini kanssa samaa tutkintoa, mutta eri vaiheessa, työajan ulkopuolella ja olin pyytänyt vapaita kesäkuulle saadakseni aikaa opiskelutehtävieni tekemiseen.
Esimies antoikin alustavan sopimuksen jälkeen niitä päiviä vapaaksi työparilleni. Valmistumiseni viivästyi melkein vuodella. Kun ei perheellisenä ollut muuten aikaa.
Sukupuolineutraalit WC:t. (AMK, henkilökunnan tilat). Loppui se kokeilu vähin äänin, kun ennen siisteissä naisten vessoissa virtsanhaju ja paperisotku kävi sietämättömäksi myös naispuolisille esimiehille itselleen.
Firma avasi uuden toimipisteen ja järjesteli toimintoja aikaisemmassa. Se tarkoitti osalle porukkaa pakkomuuttoa satojen kilometrien päähän tai irtisanoutumisa/potkuja.
- Itselle ehdotettiin, että lähtisin käynnistelemään toimintoja uudelle paikkakunnalle. Sanoin, että ok; tehdään sellainen sopimus, jossa on tarkat päivämäärät, milloin aloitan siellä ja milloin palaan takaisin alkuperäiselle paikkakunnalle. Muuten olisi pitänyt muuten muuttaa, lasten vaihtaa koulua ja vaimon etsiä uusi työpaikka. Ei sittenm millään tämä käynyt... Siinä kohtaa alkoi säätäminen siitä, että kyllä se sitten selviää ja järjestyy, iiiihan varmasti.... Potkuillakin vihjailtiin, jos en lähde...
- Kieltäydyin, erosin ja sain kutakuinkin samantapaisen ja -tasoisen työpaikan melkein samalta toimialalta ja jossa kykenin kohtalaisen notkeasti aloittamaan. Jälkeenpäin kuulin, että moni "lupausten" perässä lähtenyt ja uskonut oli paluunsa kanssa kohdannut hirveitä ongelmia. Pidin edellistä täydellisenä ****setusyrityksenä toimihenkilö-työntekijää kohtaan.
Olin kuntouttavassa työtoiminnassa (siis ilmaistyössä) pienessä yhdistyksessä. Yhdistyksen ainoa palkallinen työntekijä (neiti johtaja) tapasi miehen, meni naimisiin, muutti pois ja lopetti työnsä noin 3 viikon sisällä. Tuore rouva pyysi minua tekemään jatkossa suurinpiirtein kaikki hänen työnsä ja kertoi, että tästä ei sitten kannata kertoa työllisyyspalveluille. No, tyhmä, kiltti meikäläinen teki työt ja otti vastuun kaikesta. Alunperin kun oli lupailtu työllistää ihan oikeasti.
Muutaman viikon päästä rouva tuli takaisin paikkakunnalle riehumaan mulle (kun olin ollut eri mieltä hänen tavastaan hoitaa tilanne) ja erottamaan minut. Kun sitten lopulta kerroin tilanteen työllisyyspalveluille, selvisi ettei hänellä ollut mitään oikeutta erottaa minua (kyseessä kun ei ollut työsuhde) ja muutenkin touhu oli sitä luokkaa, että onneksi sitten omasta toiveestani pääsin pois kyseisestä puljusta. Toivottavasti ketään ei enää ikinä ohjata sinne. Eli mihinkään lupauksiin ei kannata luottaa, eikä ilmaistyötä kannata tehdä - tulee vaan kusetetuksi!
Niin, ja niille jotka eivät tunne "kuntouttavaa" työtoimintaa, siitä maksetaan tekijälle 9€/pvä ja työpaikalle 20€/pvä ohjauksesta - eli saat ilmaisen työntekijän ja siitä vielä maksetaan. Koskaan en ole missään paikassa saanut maksettua ohjausta, harvoin kunnon perehdytystäkään, joten systeemi todella toimii.... Pankaapa paremmaksi 🙄
Edellisessä työpaikassani tuotantopäällikkö kutsui minut huoneeseensa, ja esitti, että kun minun sisareni on peruskoulun opettaja, niin vaikuttaisin siihen, että tämän päällikön lapsi saisi parempia koenumeroita ja arvosteluja.
Toimitusjohtaja (keskisuuri alle 200 henkilön ihan tunnettu yritys) ehdotti että ottaisin suikkiin niin saisin palkinnoksi enemmän ylitöitä ja 50 markkaa taskurahaa. Olin 20 v ja toimari yli nelikymppinen naimisissa oleva eltaantunut lipevä äijä, jonka tuore vaimo oli raskaana. Oli heittänyt vanhan vaimonsa mäkeen ja vaihtanut nuorempaan. Mutta eipä sekään näyttänyt riittävän.
Otin sitten loparit kun en kestänyt sitä vonkaamista. Arkea ennen älykännyköitä. Ei ollut ainoa tuollainen työpaikka, kaikenlaista housuihin hamuajaa nuorena työelämässä kohtasin. Nyt ulkonäkö suojelee 😀
Vierailija kirjoitti:
”Tules tänne ravintolaan x, me ollaan täällä poikien kanssa jo aloitettu ja kaivataan kuumia kissoja ja sinä olet sen verran riettaan oloinen, että voisit olla just sopivaa seuraa”
Pikkupomo ehdotti tekstarilla tosissaan. Kun en mennyt ja kerroin ylimmälle esimiehelle (nainen) , niin siitä ei seurannut kuin lievä puhuttelu pikkupomolle, jonka seurauksena pikkupomo alkoi järjestelmällisesti hankaloittaa mun töitten tekemistä.
Ei, tämä ei tapahtunut joskus 80-luvulla vaan 13 vuotta sitten.
Meillä 5 vuotta sitten: "Sofia ja Emma, tulkaa sitten meidän pikkujouluihin, tarvitsemme naiskauneutta keikistelemään ja siivoojia paikalle" - sanoivat vanhat äijät, jotka järjestivät keskenään itselleen äijäpikkujouluja firman tiloissa. Yrityksessä oli siis noin puolet työntekijöistä naisia, mutta vain meidät 2 nuorinta kutsuttiin (siivoamaan ja keikistelemään). Emme menneet. Ylläri. Siivotkoon sotkunsa ja keikistelkööt keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ilmoitti, että työaikana ei ole sitten käydä vessassa. Tupakalla taas sai käydä työajalla.
Olisin röökannut pytyllä ja ovi auki.
Olin kuntoutustuella palkattomassa työharjoittelussa, jonka aikana sain oikean työpaikan - sehän on kuntoutuksen tarkoitus.
Työnantaja sanoi, että voisin aloittaa uudessa paikassa, jos kävisin tekemässä kaksi viikkoa työpäivieni jälkeen iltavuoroa hänen yrityksessään, eli 14 h päivää matkoineen.
Hän sanoi jättäneensä vuokseni palkkaamatta työntekijöitä ja joutuvansa ongelmiin. Nauroin ja soitin taholle, joka selvitti asiat rouva yrittäjälle. Siihen loppui kurssilaisten käyttö ilmaistyövoimana siinä firmassa.
Yritti kuitenkin vielä pyytää minua jäämään palkkatyöhön.
Minulla on nyt oikein hyvä ja asiallinen työnantaja, joka noudattaa pilkulleen kaikkia lakeja ja säädöksiä ja luottamusmies valvoo aktiivisesti toimintaa. Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki luottamusmiehelle.
Joskus nuorena ja tyhmänä suostuin parin vuoden ajan kuukauden tai kahden työsopimuspätkiin, joissa lomat maksettiin rahana aina jakson lopuksi ja vapaata ei ollut yhtään ikinä. Nyt olen vanha ja viisas, onneksi oikein hyvä työnantaja. Nimittäin tässä elämänvaiheessa on ihan yksi ja sama, viekö ongelmat luottamusmiehelle tai liittoon ja saako hankalan työntekijän maineen eikä ikinä saa mistään töitä. Eläkeikä on kohtuullisen lähellä jo ja vanhemmiten sitä muuttuu enemmän veemäiseksi, jos kohtaa jotain epäreilua. Ei ole tarvinnut työnantajan toimintaan hermostua
Vierailija kirjoitti:
Sukupuolineutraalit WC:t. (AMK, henkilökunnan tilat). Loppui se kokeilu vähin äänin, kun ennen siisteissä naisten vessoissa virtsanhaju ja paperisotku kävi sietämättömäksi myös naispuolisille esimiehille itselleen.
Ihan varmasti tehty tahallaan - ja oikein tehtykin. Mitä hyvää tuolla olisi edes saavutettu?
Olin sairauslomalla leikkauksen jälkeen. Työnantaja ehdotti, että opetan etäkurssit kuitenkin.
Olin puolipäivätöissä asentajana. Ylityöt maksettiin km-korvauksina. Nyt jälkikäteen hiukan harmittaa kun eläke jää pienemmäksi. Työnantaja järkeili että puolipäivätyö on yhtä kuin puolet vuosilomasta. En hyväksynyt. Mitään lisiä ja lomarahoja en saanut. Poikkeuksena viimeinen vuosi, kun uusi tilitoimisto alkoi kysellä että miten ne lomarahat on maksettu.Silloin sain ainoat lomarahat. Pomon veli piti lomia miten huvitti..
Vierailija kirjoitti:
Minulla on nyt oikein hyvä ja asiallinen työnantaja, joka noudattaa pilkulleen kaikkia lakeja ja säädöksiä ja luottamusmies valvoo aktiivisesti toimintaa. Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki luottamusmiehelle.
Joskus nuorena ja tyhmänä suostuin parin vuoden ajan kuukauden tai kahden työsopimuspätkiin, joissa lomat maksettiin rahana aina jakson lopuksi ja vapaata ei ollut yhtään ikinä. Nyt olen vanha ja viisas, onneksi oikein hyvä työnantaja. Nimittäin tässä elämänvaiheessa on ihan yksi ja sama, viekö ongelmat luottamusmiehelle tai liittoon ja saako hankalan työntekijän maineen eikä ikinä saa mistään töitä. Eläkeikä on kohtuullisen lähellä jo ja vanhemmiten sitä muuttuu enemmän veemäiseksi, jos kohtaa jotain epäreilua. Ei ole tarvinnut työnantajan toimintaan hermostua
Lisäys: Työnkuvani on sellainen joista ei ensimmäisenä tulisi mieleen reilu ja säännöksiä tarkasti noudattava työnantaja. Paras tähän mennessä oikeasti ja olen työskennellyt aika monessa paikkaa useammassa keskenään hyvin erilaisessa ammatissa
Ehdotti että käytän talvilomani tekemällä töitä, siis tekemällä töitä ilmaiseksi.
Vaikea itsenikin uskoa, mutta niin ehdotti. En jostain syystä suostunut.
Esimies ilmoittaa usein etäkokouksista noin 10 minuuttia ennen alkamista. Siinä ajassa minun pitäisi tehdä tarvittavat asiakirjat ja lähettää esimiehelle. Joskus taas ilmoitetaan, että kokoustetaan tähän ja tähän aikaan ja saatan sen vuoksi istua passissa työpaikalla iltamyöhään. Sitten tuleekin ilmoitus, että etätapaaminen on peruttu tai että hoidettiinkin tää homma ilman sinua.