Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut
Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.
Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?
Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista
Kommentit (1462)
Että olisin ottanut lomapäivän vihkipäivänäni.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitten palkallinen vapaapäivä kelvannut?
Vierailija kirjoitti:
Pienemmällä palkalla enemmän ja vaativampia hommia. Ja minähän lintsaan ja saikutan- jatkunu kohta vuoden eikä keskustelut johda mihinkään.
Oletko kahlittuna firman seinään, vai miksi viitsit VUODEN notkua tuollaisessa paikassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitten palkallinen vapaapäivä kelvannut?
Vihkipäivä on palkallinen vapaa.
Mulle yliopistolla töissä ollessani pomoni (proffa) ehdotti, että kesälomalla voisimme kirjoittaa yhden kurssikirjan. Lomailin enkä kirjoitellut. Muutama hetki tästä ei työsuhdettani enää jatkettu. Myös illat ja viikonloput olisi ollut syytä valjastaa tieteen tekoon.
Elämää ja erotiikkaa kirjoitti:
Mulle yliopistolla töissä ollessani pomoni (proffa) ehdotti, että kesälomalla voisimme kirjoittaa yhden kurssikirjan. Lomailin enkä kirjoitellut. Muutama hetki tästä ei työsuhdettani enää jatkettu. Myös illat ja viikonloput olisi ollut syytä valjastaa tieteen tekoon.
Hän ei vain voinut itselleen mitään, ts. unohti etteivät kaikki ajattele työstään kuin professorit. Eräästä julkaisusta: "Professori paiskii ylipitkää työpäivää, mutta tuntee työniloa." ja "Vastaajista 38 prosenttia tekee töitä 2000-2600 tuntia vuodessa, kun kokonaistyöaika on 1600 tuntia."
Vierailija kirjoitti:
Täysin tulehtunut ja sairas työyhteisö. Ongelmat johtuu pääosin tyttiyliviikari tyyppisestä johtamisesta. Ilmapiirin parantamiseksi pomo ehdotti että kerrotaan aina ennen kokousta vitsejä. Näin ilmapiiri paranee kun ”nauramme yhdessä”. Tälle ehdotukselle emme kyllä oikeasti nauraneet.
Yhdessä entisessä työpaikassa tehtiin henkilöstölle työtyytyväisyyskysely ja tulokset olivat aika musertavat: omalla osastolla keskiarvot olivat kautta linjan jotain 2/5 paikkeilla. Tämä tietenkin nosti hälyn, ja koko osasto kerättiin firman toimiston saunaosastolle puimaan tilannetta ja etsimään ratkaisuja. Ensin kyselyn takana olevan ulkopuolisen konsulttifirman edustaja kävi yksityiskohtaisesti läpi tuloksia ja antoi ymmärtää olevansa todella huolestunut työilmapiiristä ja jaksamisesta. Tämän jälkeen firman pomot käskivät paikallaolijoita kertomaan konkreettisia esimerkkejä ongelmista sekä parannusehdotuksia - ihan kuin olisimme uskaltaneet sanoa mitään ääneen, työilmapiirihän oli niin huono!
Lopulta kuitenkin ensin muutama ja sitten useampi rohkaistui ja aloimme nostaa esille jatkuvasti tapissa huitelevia tuntisaldoja, kipeänä töihin tulemista ja kollegoiden tartuttamista, sijaistusjärjestelmän puuttumista, tiettyjen tiimien ja henkilöiden loma- ja muiden toiveiden suosimista, ylityöllistettyjä stressaantuneita sen takia jumalattoman äksyjä tiiminvetäjiä ja niin edelleen. Ulkopuolinen konsultti kuunteli aika silmät lautasina. Omat pomot taas tuhahtelivat vähän että joo joo ihme valittajia, kun kerroimme, että töissä on niin epämukava ilmapiiri ettei kukaan edes tervehdi toisiaan toimistolla vaan kaikki luimivat seiniä pitkin vältellen katsekontaktia.
Tämän kolme tuntia kestäneen session jälkeen meille luvattiin, että johto käy tulokset ja session sisällön läpi konsulttitalon kanssa ja saamme pian jotain konkreettisia ratkaisuehdotuksia. Yllättävää kyllä, sellainen maili tuli jo samalla viikolla!
Tästä lähtien kaikkien piti alkaa moikata toisiaan toimistolla.
Thats it.
Ei muita käsiteltäviä asioita, ei muita toimenpiteitä. Moikataan toisiamme.
Pomot jaksoivat tätä itse noin puolitoista viikkoa.
Kukka, joka ruiskii vettä. Olen siis sirkuspelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimieheni halusi irtisanoa kollegani, jostain syystä. Minun mielestäni mitään syytä irtisanomiselle ei ollut ja pomoni ei suostunut minulle kertomaan, miksi halusi eroon tästä henkilöstä. Hän halusi minun kuitenkin "pitävän silmällä" tätä kollegaani ja dokumentoida ja raportoida kaikki mahdolliset virheet ja väärät puheet, mitä tämä kollegani tekee tai sanoo. Kerroin ettei kuulu toimenkuvaani. Etsin nyt uutta työpaikkaa, koska en luota enää ollenkaan tähän lähi-esimieheeni.
Minulla oli täsmälleen samanlainen tilanne! Suostuin hölmönä ja tämä kollega irtisanoutua itse painostuksen alla. Sai siis virhelistat eteensä.
Millä alalla olet?
Siis miten kuvottava ihminen sä oikein olet että alat kyttäämään ja raportoimaan sun työkavereista pomolle jotta saisit kieli ruskeena juosta?! Toivottavasti karma palauttaa sulle sen mitä teit toiselle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota selvää mihin haet töihin. kirjoitti:
Koulun "penkiltä" keltanokkana sain työpaikan yrityksestä, josta en ottanut riittävästi selvää. Oli vain hienoa, että se ensimmäinen työpaikka järjestyikin näin nopeasti.
Sain aseman esimiehenä, josta ei ollut kokemusta. En aluksi huomannut ilmapiirissä mitään poikkeavaa, sillä opittavaa oli muutenkin aivan tarpeeksi.
Ensimmäinen sellainen kokreettinen havainto mitä tuleman pitää oli se, että kukaan ei kiroillut koskaan. Tuntuu naurettavalta, mutta saman alan yrityksissä kesätöissä olleena ei käytetty "kirjakieltä", vaan ärräpäät lenteli ja hävyttömät vitsit oli jokapäiväisiä.
Pian huomasin, että miltei kaikki karttoivat minua ruoka-ja kahviatauoilla. Taukotilassa oli raamattuja pöydillä.
Kun sitten tapasin toimitusjohtajan, niin hän sanoi, että tulethan sinä illalla kokoukseen. Mihin kokoukseen?
Kun kuulin mihin, niin tajusin, että toimitusjohtaja oletti minun olevan Jehovantodistaja.
Änkytin siihen, että onko se pakollista vai voinko jättää väliin. Hän alkoi kuulustella minua ja yritti käännyttää. Eihän se nyt niin vaikeaa ole aloittaa nyt ja tule käymään, niin sitten näet millaista siellä on.
Tuli sellainen olo, että nyt painostetaan, sillä samaan keskusteluun hiippaili kaksi muutakin henkilöä tarkoituksenaan kysellä kaikki uskonasiani ja kuinka niihin heillä on todella hyvä ja ikuisuuden kestävä ratkaisu.
Kieltäydyin sillä kertaa eikä se näyttänyt vaikuttavan mihinkään. Toimitusjohtaja suhtautui minuun mielestäni hyvin, mutta niitä muita jo uskossa olevia kohtaan hän ja muut esimiehet oli usein todella ankaria teettivät töitä minulta kysymättä. Työnjohto meni sellaiseksi, että kukaan ei tiennyt ketä pitäisi kuunnella ja kuka antaa ohjeet.
Uskonto tuli myös muulla tavalla kuvioon, sillä monet nuorista oli aamuisin erittäin väsyneitä, koska olivat työpäivän päätteeksi olleet käännyttämässä ihmisiä.
Jouluna haluttiin olla töissä. Minä en halunnut. Tietenkään. Tästä tuli sanomista, joten aloin hakea uutta työpaikkaa. Sellainen tulikin eteen nopeasti, koska meillä oli asiakkaana saman alan yrittäjä, jonka tunsin ennen tätäkin työpaikkaa. Hän tarjosi töitä ja totesi, että minä jo ihmettelin, kuinka sinä tuolla kestät.
Pommi tuli sitten, kun ilmoitin, että lähden muualle töihin. Haluttiin minun miettivän vielä ja luvattiin, että uskonto ei sotke sinun työtäsi mitenkään ja sano mitä pitää muuttua, että jäät.
Olin jo sopinut milloin aloitan toisaalla, joten peli oli selvä.
Nyt minua vaadittiin allekijoittamaan paperi, jossa lupaan etten kerro mitä onlen nähnyt tai kuullut työssäni. Olin kuullut ja nähnyt paljon sellaista mitä on lehdissäkin kirjoitettu ja minkä he ovat jyrkästi kieltäneet. Kieltäydyin allekirjoittamasta mitään.
Vuoden verran minulle soitteli nimettömät henkilöt ja esiintyivät uhkaavasti, koska olivat kuulleet minun puhuneen heistä pahaa. Soitot loppuivat kun käännyin poliisin puoleen.
No olipas juttu....
Eiköhän tuon vaitiolopaperin allekirjoitus perustunut ihan siihen, että et lavertele ko yrityksen asioita kilpailevalle yritykselle.Sama. En ole juuri allekirjoittellut työsopimuksia, joissa ei tällaista olisi. Ihan normaalia työelämää. -ohis
Se on normaalia nimenomaan työsopimusta solmittaessa. Ei silloin, kun on lähdössä.
Tässähän henkilö meni saman alan kilpailijalle töihin. Voi olla, että silloin voidaan vaatia vaitioloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppias yritti, että ylityöt korvataan PALKATTOMALLA vapaalla. Tästä on aikaa 30 vuotta ja vieläkin panee naurattamaan kun tuonkin jutun muistaa.
Siis mitä? Ylimääräisistä töistä tulee siis kaksinkertainen taloudellinen tappio työntekijälle?
Paikallisella marjatilalla näin yritettiin toimia vielä viitisen vuotta sitten.. Lisäksi huikeasta kahdeksan euron tuntipalkasta nipistettiin mielellään aina vähän pois ja esimerkiksi kahden viikon aikana kerätyistä mansikoista yritettiin jättää minulle 30 kiloa maksamatta. Ja vaikka mitä muuta. Ja minä olen sentään aikuinen kotoperäinen työntekijä; ulkomaalaisia siellä vasta kustiinkin silmään - ja ihan avoimesti. Kun työvoima ei voi panna vastaan niin meno oli aika törkeää.
Verkkokaupan pakkaamisessa pitää laittaa laatikkoon lappu, jossa on oma nimi. Että asiakkaalle tulisi henkilökohtaisempi fiilis.
Joku kysyi, että eikö siihen nyt voi laittaa minkä nimen vaan, ei tarttisi omaa nimeä laittaa..
Esimies sanoi, että jos haluaa saada vain puolet palkastaan, niin siitä vaan.
Voitko tuurata telexinhoitajaa kesän?
Vierailija kirjoitti:
Ei naurettavaa, vaan törkeää: minut irtisanottiin tuot. ja tal. syistä tammikuussa. Työnantaja ehdotti, että pitäisin vuosilomani irtisanomisaikana. Mukana oli "taustatukena" hänen lakia opiskeleva tyttärensä. Oli vuosilomalaki jäänyt opiskelematta!
Eräässä isossa finanssitalossa, kaksi kirjainta, on samanlainen käytäntö. Lomat pakotetaan pitämään irtisanomisaikana.
Työnantaja oli huolissaan kun työterveyden kulut oli nousseet rajusti. Sanoi että ensin on tultava juttelemaan esimiehen kanssa ennenkun varaa aikaa työterveyteen. No johan on, eihän esimiehelle kuulu selittää mikä vaivaa...
Tyrkytti 5 euron seteliä ja pyysi hakemaan maitoa kun on tulossa asiakkaita. Sanoin, että ei vissiin lue työsopparissa, että olisin joku maidon hakija tai juoksupoika. Haki itse.
Ei sattunut omalle kohdalle, mutta työkaverille kylläkin. Hän valitti, kun palkka oli väärin maksettu ja vetosi tessiin väärin maksetun palkan osalta, koska sieltä puuttui erinäisiä korvauksia. Pomo tähän tokaisi, että "Mihin tässäkin jouduttaisiin, jos kaikki tessin mukaan maksettaisiin".
Vierailija kirjoitti:
"Jätin jäsenmaksut maksamatta monen vuoden ajalta, ja sitten erosin liitosta."
Se vaan on niin, että kun jättää yhden jäsenmaksun maksamatta, ei ole enää liiton jäsen.
Jokaisella liitolla on jäsenyysehdot, missä eritellään jäsenyyden irtisanomisperusteet ja eroaminen liiton jäsenyydestä. Jos ”se vaan on niin”, että liitot postittavat irtisanomisilmoituksen heti kun yksi maksu on rästissä, sinulla varmaan on tästä näyttää jotain mustaa valkoisella.
Jos asia olisi noin kuten väität, työnantaja voisi jättää jäsenmaksut tilittämättä ja työntekijät irtisanottaisiin liitosta. Kätevää työnantajan kannalta, mutta ei vaan ole käytännössä mahdollista.
Toivottavasti tämä ”se vaan on niin” -asenne jää 2020-luvun työelämässä jo historiaan. Onneksi omassa työpaikassani ei katsottaisi tällaista hetkeäkään, vaan sekä työntekijöiltä että pomoilta vaaditaan kykyä perustella näkemyksensä. Ylipäätään on toivottavaa, että käsiteltävästä asiasta on edes alkeellista tietoa ja ymmärrystä, ennen kuin menee laukomaan omia luulojaan varmana tietona.
Kyllä se on niin, että jos ei lussuposkille työt maita, niin kotiin sitten vaan. Kyllä tekijöitä löytyy jotka eivät nillitä pikkuasioista. Tarkoitus on tehdä gilssonia meikämandoliinolle, eikä teidän herkutella minun rahoillani. Tessit ja muut on mennyttä aikaa. Ei pysytä kilpailussa mukana jos jokainen laiskuri vinkuu johtajan palkkaa.
T. Yrittäjä