Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut
Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.
Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?
Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista
Kommentit (1462)
Meille ei saanut ostaa taukotilaan kahvinkeitintä. Osa pitkään töissä olleista osti kimpassa oman keittimensä, jota ei muut saaneet käyttää. Tämä suomalaisessa, keskisuuressa yrityksessä 2000-luvulla. Esimies sanoi, että kahvinkeitin ei ole pakollinen hankinta ja että kaikkia työsuojelumääräyksiä noudatetaan prikulleen.
Aamuvuoro alkoi klo 5. Kun kysyin, miksi niin aikaisin, niin syy: koska iltavuoro ei jaksa tehdä töitä klo 22 asti. Siis mitä? Meidän vuorot oli klo 05-13 ja klo 13-21. Minä sanoin, että enemmän on vaikeuksia työskennellä klo 05-06 välillä, koska aamulla joutuu nousemaan ylös klo 03.45. Minulla oli kaksi koiraa, jotka piti ennen työpäivää ulkoiluttaa. Työmatkaan kului autolla n. 20 min. Ei kukaan työntekijä valittanut illan tunneista, vaan juuri siitä varhaisen aamun tappotunnista.
Ongelma se onkin aloilla joissa ne työn suurimmat ruuhka-ajat sijoittuvat nimenomaan kesään, jouluun, pääsiäiseen, vappuun, uuteen vuoteen. Puhumattakaan siitä että työaikapankkiin siirtyminen poistaisi kaikki ylityöt ja niistä saadut lisät, jotka voivat matalapalkkaisemmilla aloilla hyvinkin merkittäviä työntekijälle. Kato kun kaikki alat ei ole ja toimi ihan samalla lailla kun se missä itse olet töissä.
Vierailija kirjoitti:
Voisit tulla töihin 15 min ennen vuoron alkua että ehdit avata talon ja hoitaa aamun järjestelyt ennen kun asiakkaat tulee.
En suostunut.
Miksi et suostunut? Tuohan olisi ylityökorvauksella (väh. 50% korotettu 1 tunnin tuntipalkka) ja "tossurahalla" (1 tunnin palkka) eli yhteensä 2,5 työtunnin palkalla tehtävä, vartin verran vapaa-aikaasi kuluttava työsuorite. Joko saisit kivat lisärahat tai esinaisesi päätäisi säästää ja tulla itse ovia availemaan.
Vierailija kirjoitti:
Voihan työnantaja vaatia vaikka kymmenen eri lääkärin lausunnon, jos sille ei kelpaa yksityislääkärin tai terveyskeskuslääkärin lausunto työntekijän sairauslomasta. Ei kukaan laillistettu lääkäri mene muuttamaan kollegansa tekemää lausuntoa, jos niin tekisi, niin lääkärinoikeudet olisivat katkolla.
Jos työnantaja vaatii erikoislääkärin lausuntoa työntekijän terveyden tilasta, hän myös maksaa sen lääkärin palkkion.
Tähän on poikkeuksena vakuutusyhtiö lääkärit, jotka pystyvät sujuvasti kumoamaan muiden lääkärien toteamat sairaudet jopa potilasta näkemättä.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma se onkin aloilla joissa ne työn suurimmat ruuhka-ajat sijoittuvat nimenomaan kesään, jouluun, pääsiäiseen, vappuun, uuteen vuoteen. Puhumattakaan siitä että työaikapankkiin siirtyminen poistaisi kaikki ylityöt ja niistä saadut lisät, jotka voivat matalapalkkaisemmilla aloilla hyvinkin merkittäviä työntekijälle. Kato kun kaikki alat ei ole ja toimi ihan samalla lailla kun se missä itse olet töissä.
Ylityö on esimiehen määräyksestä tehtävä normaalin työajan ylittävä työ, josta maksetaan ylityökorvaukset.
Vierailija kirjoitti:
Meille ei saanut ostaa taukotilaan kahvinkeitintä. Osa pitkään töissä olleista osti kimpassa oman keittimensä, jota ei muut saaneet käyttää. Tämä suomalaisessa, keskisuuressa yrityksessä 2000-luvulla. Esimies sanoi, että kahvinkeitin ei ole pakollinen hankinta ja että kaikkia työsuojelumääräyksiä noudatetaan prikulleen.
Aamuvuoro alkoi klo 5. Kun kysyin, miksi niin aikaisin, niin syy: koska iltavuoro ei jaksa tehdä töitä klo 22 asti. Siis mitä? Meidän vuorot oli klo 05-13 ja klo 13-21. Minä sanoin, että enemmän on vaikeuksia työskennellä klo 05-06 välillä, koska aamulla joutuu nousemaan ylös klo 03.45. Minulla oli kaksi koiraa, jotka piti ennen työpäivää ulkoiluttaa. Työmatkaan kului autolla n. 20 min. Ei kukaan työntekijä valittanut illan tunneista, vaan juuri siitä varhaisen aamun tappotunnista.
Tuohon kahvinkeitinongelmaan: Miksi et tarjoutunut maksamaan osuutta työntekijöiden aiemmin ostamasta keittimestä? Esimerkiksi 2 kg samaa (tai parempaa, porukan makumieltymykset täyttävää) kahvia "kahvinkeitinosuuskunnalle", niin varmaan olisit saanut keitintä käyttää.
Saatiin aikanaan uusi HR päällikkö, joka päätti itse kaiken ja heittämällä läpi. Tehtiin sitten yli 6v laitonta työaikaa (2h liikaa/vko), joka 2019 päätettiin työtuomioistuimessa meidän hyväksemme. Nyt alkuvuonna vasta alettiin asiaa selviä ja rästit luvattiin maksaa keväällä.
Asia on kuulemma vaan vaikeaa laskea, koska liukuva työaika ja se firma minkä koneet nappaa tulo- ja lähtöajat sanoo että vaikeaa tulostaa niitä ulos 100 hengelle...
Ei ole rahoja näkynyt.
Uusi HR pomo sanoi että jotkut voivat joutua maksamaan talolle päin. (Ehkä lyhennettyä tekevät? Mutta kiva kettuilu)
Samoin ne meistä jotka hoidimme korona potilaita reilu vuosi sitten kiireessä, stressissä ja omassa kuoleman pelossa, ollaan saatu vaan kiertelevä kiitos. Ei mitään lisiä. Yksi ihminen sai korun per osasto.
En tiedä olenko vieläkään toipunut koronatraumasta, oma työnkuvani muuttui täysin.
Pomo, ja yrityksen omistaja lähetti sähköpostia, jossa "käski" koko osastoa mennä "talkoilla" auttamaan toista osastoa jouluruuhkassa täyttämään myyntiin tulevia joulukasseja. Työajan ulkopuolella. Kaksi osaston kynttilää päätti mennö tekemään ilmaista työtä.
Ongelmaksi muodostui ettei ketään ollut paikalla, koska tämä olisi siis tapahtunut myös myynnin työajan ulkopuolella eikä heille oltu mainittu mitään koko talkoista.
Mitä ihmettä tuossa nyt on ? En tajua. Olin baarimikkona 7v ja nuo KAIKKI + vähän muuta (tukussa käynnit, tavaroiden vastaan otto ym) sisältyi työn kuvaan, eikä se mitenkään aiheuttanut ihmetystä.
Miten pienillä baareilla olisikaan varaa portsariin, blokkariin ja siivoojaan ? Otetaan vaikka yleensä maanantait tai tiistait, oikeestaan kaikki muut paitsi pe ja la. Asiakaskuntaa meillä oli "pahimmillaan" max 10 - 15 asiakasta. Siinä täytyy todella olla periaatteen mies tai nainen, jos ei siinä kaameassa ruuhkassa ehdi blokkaamaan ja siivoomaan samalla. Tämä sama koskee myös portsarointia. Miten hitossa joku pikkubaari pitää portsaria ovellaan muuten kuin kiire iltoina ? Siivoaminen on myös ymmärrettävää. Seuraavan työntekijän ei sitten tarvitse tulla paskakasaan. Jos omistaisin baarin niin vaatisin työntekijöiltäni ihan samaa.
Karaoken ja muusta musiikin soitosta vastasin myös, ellei asikkaat sitten soittaneet jukeboxia. Enemmän nurisisin siitä karaoken yleisestä tasosta. Sillä ei helvetissä hevi soi. Siellä raikas pahasti pieleen laulettu suomalainen iskelmä. Baarin ulkopuolelle voisi oveen laittaa- ken tästä käy saa kaiken toivon heittää. Kipu tätä kuunnellessa oli ihan fyysistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvuoroista, lomapäivistä, suunnitteluajasta työnantajalta kysyttäessä , vastaus oli: ”Sopikaa keskenänne.”
Kunnallinen pkMeillä käytetään myös paljon tätä "sopikaa keskenänne". Aika paljon siitä on eripuraa ja huonoa työilmapiiriä aiheutunut. Voimakkaat ja jyräävät persoonat saavat tahtonsa läpi ja muut katkeroituvat.
Meilläkin lomat sovitaan keskenämme. Jos tulos ei ole toimiva, työnantaja käyttäävaltaansa ja järjestelee loma-ajat niin, että työpaikalla on kaikkina aikoina tarvittava minimimiehitys ja että kaikki saavat tasapuolisesti lomansa. Kai nyt aikuiset ihmiset teilläkin saavat suunsa auki, jos kokevat tulevansa jonkun jyräämäksi? Hierarkiaportaita ylös päin (esimies se on esimiehelläkin) tai yhteys vaikka työsuojeluun, jos ei muuten tasapuolisuutta löydy.
Vierailija kirjoitti:
Yksi työnantaja soitti kesälomalla,että voisinko ajaa ravintolaan(työpaikalle) tarkastamaan pakastimen lämpötilan,kun oli heitellyt. Matkaa 30km. En ajanut.
Samainen työnantaja antoi potkut pikkuhiljaa kaikille muille ja jätti minut hoitamaan kaikkien työt. Olin loppujen lopuksi baarimikko,siivooja,blokkari, järkkäri,talkkari, Dj,karaoke-emäntä ja kokki. Ei varmaan tarvitse erikseen mainita edes,että baarimikoksi oli palkattu.
Onneksi nykyään uskallan sanoa ei.Toisessa työpaikassa pyydettiin mainostamaan kursseja,joita opetin,niin kauppojen tuulikaapeissa. Eli käytännössä olisin itse tehnyt mainokset ja jalkautunut viemään niitä pisin kyliä. Ilman palkkaa. Tähän en tosin lähtenyt.
Ah,auvaita aikoja.
Pikkubaarit ei voi
556/556 |
klo 11:35 | 28.6.2021
Mitä ihmettä tuossa nyt on ? En tajua. Olin baarimikkona 7v ja nuo KAIKKI + vähän muuta (tukussa käynnit, tavaroiden vastaan otto ym) sisältyi työn kuvaan, eikä se mitenkään aiheuttanut ihmetystä.
Miten pienillä baareilla olisikaan varaa portsariin, blokkariin ja siivoojaan ? Otetaan vaikka yleensä maanantait tai tiistait, oikeestaan kaikki muut paitsi pe ja la. Asiakaskuntaa meillä oli "pahimmillaan" max 10 - 15 asiakasta. Siinä täytyy todella olla periaatteen mies tai nainen, jos ei siinä kaameassa ruuhkassa ehdi blokkaamaan ja siivoomaan samalla. Tämä sama koskee myös portsarointia. Miten hitossa joku pikkubaari pitää portsaria ovellaan muuten kuin kiire iltoina ? Siivoaminen on myös ymmärrettävää. Seuraavan työntekijän ei sitten tarvitse tulla paskakasaan. Jos omistaisin baarin niin vaatisin työntekijöiltäni ihan samaa.
Karaoken ja muusta musiikin soitosta vastasin myös, ellei asikkaat sitten soittaneet jukeboxia. Enemmän nurisisin siitä karaoken yleisestä tasosta. Sillä ei helvetissä hevi soi. Siellä raikas pahasti pieleen laulettu suomalainen iskelmä. Baarin ulkopuolelle voisi oveen laittaa- ken tästä käy saa kaiken toivon heittää. Kipu tätä kuunnellessa oli ihan fyysistä.
Pikkubaarit ei voi kirjoitti:
Voisitko käyttää Vastaa-painiketta, kun alat kirjoittaa vastausta viestiin.
Meillä ei ole työpuhelimia, mutta pomon mielestä kaikkien työntekijöiden pitäisi ottaa omissa puhelimissaan käyttöön whatsapp, jotta "asiakkaat saavat teihin yhteyden 24/7"
Että:
-Tekisin muutaman kuukauden työpätkän pimeänä.
-Ajaisin työautoa, johon korttini ei riitä.
-Tarjosi píriä.
Kaikkeen tarjottuun myös tartuin ja oli paras työpätkä ikinä. Sain myös kaljotella työpäivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä tuossa nyt on ? En tajua. Olin baarimikkona 7v ja nuo KAIKKI + vähän muuta (tukussa käynnit, tavaroiden vastaan otto ym) sisältyi työn kuvaan, eikä se mitenkään aiheuttanut ihmetystä...
Voisin hyvinkin. En vaan ole vastannut ikinä kenellekään, enkä ole hyvä näiden koneiden kanssa. Deletoisinkin tuon viestin, jos vain tietäisin Miten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ehdotti minulle alkeiskurssia softaan, jota olin opettanut yliopistossa.
Mitä "softaa" opetetaan yliopistossa?
Softa tarkoittaa softwarea eli tietokoneohjelmaa, tai ohjelmistoa.
Et vastannut kysymykseen. Mitä tietokoneohjelmaa opetetaan yliopistossa?
Mitenkäs luulet että opiskellun alan töihin voidaan opettaa, jos ei käytetä mitään alalla tarvittavia ohjelmia?
En edes muista montaako eri softaa tuli käytettyä omissa yliopisto-opinnoissa.
Entiseen firmaan oltiin hankkimassa uutta toiminnaohjausjärjestelmää. Esittelytilaisuuksissa tuotantopäällikkö peräänkuulutti ohjelmistoista ominaisuutta jolla voisi seurata ja mitata työntekijoiden aktiivisuutta hiiren liikettä mittaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kerroin isäni hautajaispäivästä, se on sitten palkatonta sanoi boss.
Mun olisi pitänyt valehdella että sairastun.Mielestäni läheisen hautajaiset ovat muutenkin raskaat, että hajoaa, ilman että tulee tunne rehtiys ei kannata.
Myös työkaverit sälyttää toiselle liikaa hommia, palkassa se ei näy.
Sehän lukee tessissä, mitkä juhlat kuuluvat niihin, joita varten saa palkallisen vapaan. Ja oman isän hautajaiset ovat takuulla yksi niistä.
Pikkubaarit ei voi 3 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä tuossa nyt on ? En tajua. Olin baarimikkona 7v ja nuo KAIKKI + vähän muuta (tukussa käynnit, tavaroiden vastaan otto ym) sisältyi työn kuvaan, eikä se mitenkään aiheuttanut ihmetystä...
Voisin hyvinkin. En vaan ole vastannut ikinä kenellekään, enkä ole hyvä näiden koneiden kanssa. Deletoisinkin tuon viestin, jos vain tietäisin Miten.
Klikkaa sen viestin kohdalta Ilmoita asiattomaksi ja perustele siihen, miksi haluat viestin pois. Ylläpito poistaa viestin.
Tein lastenhoitajan työtä eräässä perheessä, joten työnantaja oli yksityinen ja varmaan ekaa kertaa palkkasi jonkun töihin. Palkka oli todella pieni, mutta nuorena ja kokemattomana se vielä menetteli.
Työsopimuksessani viikottainen tuntimäärä sovittiin niin, että joka toinen tiistai oli vapaapäivä ja palkka oli kuukausikohtainen. Sitten alettiin puhua vuosilomien kertymisestä ja työnantajaperhe ehdotti, että pitäisin vuosilomani aina noina vapaina tiistaina. Onneksi tajusin nuorena edes sen verran, että kieltäydyin tuosta ja selitin, että nuo tiistait ovat tasausta, jotta työsopimuksessa mainitut tunnit eivät ylity. No sitten ehdottivat, että lisätään sopimiksen tunteja, jolloin palkkani olisi käytännössä pudonnut entisestään. En tietenkään suostunut, jolloin perheen äiti tuskaili, että voi voi, kun ethän sinä voi näitä lomia pitää muulloin, koska me tarvitaan sua töihin ja sitten joudutaan maksamaan ne sulle rahana. Lopulta saatiin sovittua, että olin viimeisen viikon työsuhteen päättymisen jälkeen palkallisella lomalla. Sain tuolta viimeiseltä kuukaudelta myös enemmän palkkaa, koska oli yksi lapsi enemmän hoidettavana (osa palkasta tuli kunnalta yksityisen hoidon tukena, joka nousi, kun lasten määrä kasvoi). Tätäkin perheen äiti ensin kyseenalaisti, että on outoa, että saan enemmän palkkaa, vaikka teen vähemmän töitä, koska pidin tienaamani lomat tuon kuun lopussa. Ymmärrän, että osa tästä saattoi mennä tietämättömyyden piikkiin yksityisellä henkilöllä, mutta itsepähän halusivat hoitajan palkata, joten tällaisiin asioihin olisi pitänyt tutustua ja varautua etukäteen.