Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naurettavin asia mitä työnantajasi on ehdottanut

Vierailija
23.06.2021 |

Tästä oli keskustelu toisella sivulla mutta se on sen verran hiljainen paikka että keskustelu loppui lyhyeen.

Eli mitä naurettavaa työnantajasi on ehdottanut?

Esim.
Työnantajani oli aivan pokalla sitä mieltä ettei sunnuntaista tule tuplapalkkaa, että ei hevosalalla hevoset katso kelloa eivätkä tiedä mikä päivä on. Joo eivät niin mutta minä katson ja tiedän joten otin ja lähdin koko tallista

Kommentit (1462)

Vierailija
241/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaati ihan pokkana, et olis oltava työpaikalla ajoissa ja töitäkin tehtävä. Väitti myös työpaikalta varastelun olevan vähemmän kivaa. Valitin asiasta sosiaalityöntekijälle ja sain jäädä työttömäksi ilman karenssia. Oli kyllä varsinainen kapitalisti sika, se pomo. Miten te muut jaksatte käydä töissä, silloinhan joutuu heräileekin jo aamulla?

Vierailija
242/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vain ehdottanut, vaan kaksikin entistä työnantajaani on käytännössä pakottanut työntekijät maksamaan työmatkoilla työnantajalle kuuluvat menot omalla kortilla. Rahat on sai vasta jälkikäteen työnantajalta laskuttamalla. Luottokortteja ei annettu, ei vaikka töihin sisältyi pakollista matkustamista. Melko reilua joutua lainaamaan rahaa isoille ja vakavaraisille työnantajille. 

Eikö tämä ole ihan normaali käytäntö? Itselläni on ollut joka työpaikassa näin ja mielestäni ihan ok.

Eihän se ole ok, jos oman luottokorttisi raja on vaikka 1500 euroa kuussa, käyt pakollisella työmatkalla ja maksat ehkä lennot, hotellin, ruokailut ja vaikka vielä yhteistyökumppanin ruokailun tai edustuskulut omalla luottokortillasi, ei käyttövaraa henkilökohtaisiin menoihisi jää enää ollenkaan. Yleistä tuo tuntuu olevan, mutta oma luottokorttini on omia menojani varten, ei työnantajani kuluja varten. Työnantaja voi hankkia sinulle erillisen luottokortin työasioita varten, erityisesti työmatkoja varten.

Juuri näin. Ja kun Visan vuosimaksu oli sidottu luottorajan suuruuteen, enkä olisi koko luottokorttia hankkinut, ellei olisi ollut pakko työn takia. Ja ei, kummallakaan työnantajalle ei voinut anoa matkaennakkoa, kuten joku täällä ehdotti.

t. tämän postaaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroin isäni hautajaispäivästä, se on sitten palkatonta sanoi boss.

Mun olisi pitänyt valehdella että sairastun.

Mielestäni läheisen hautajaiset ovat muutenkin raskaat, että hajoaa, ilman että tulee tunne rehtiys ei kannata.

Myös työkaverit sälyttää toiselle liikaa hommia, palkassa se ei näy.

Tämä nyt ei auta sinua, mutta ihan kaikkien pitää opiskella se omalla työpaikalla käytettävä tes kannesta kanteen. Lähes kaikissa on lähiomaisen hautajaispäivä palkallinen vapaa.

Minulla on tästä omakohtainen kokemus. Isoäitini kuoli ja palkanlaskija sanoi, että minun pitää tehdä tunnit sisään. Tyhmänä en tarkistanut vaan luotin hänen sanaansa. Jälkeenpäin harmitti.

Meidän alalla lähiomaisen hautajaispäivä on palkaton vapaa.

244/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entisessä työpaikassani meillä oli työntekijöiden kahvikassa. Kupillinen oli hinnoiteltu niin, että jäi vähän ylimääräistä. Sillä ylimääräisellä rahalla sitten ostettiin herkkuja esim. joulun alla torttuja, laskiaisena kermapullia jne.

Olipa sitten taas kerran jonkun naapuriosaston pikkupomon läksiäiset tms. Niin eikös meidän lähiesimiehemme keksinyt, että ostetaan muistamislahja tyypille meidän osaston kahvikassan ylijäämällä. Väki oli järkyttynyttä, mutta tavanomaiseen tyyliin supistiin vain takana, eikä kukaan aluksi uskaltanut sanoa vastaan. Yön yli asiaa pohdittuani (olin ja olen edelleenkin suuri kahvinlitkijä, joten olisin ollut suurin maksaja puolitutun pomon läksiäislahjassa) totesin, että mun on rohkaistuttava sanomaan EI! Normaali käytäntö kuitenkin työpaikoilla lienee, että muistamiseen kerätään rahat erikseen halukkailta. Seuraavana päivänä marssin esimiehen kopperoon. Kerroin mielipiteeni mainiten useiden muidenkin olevan samaa mieltä. Ehdotin erillistä keräystä, mikä sitten toteutettiinkin.

Vierailija
245/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vieläkö joku uskoo että työntekijöiden oikeuksien heikentäminen on hyvä asia koska ”työnantajien ja yritysten hyväntahtoisuuteen voi luottaa”? Tarkkana ketä äänestätte tulevaisuudessa. Kokoomus ja Persut muunmuassa ajavat semmosia orjatyömarkkinoita.

Vierailija
246/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herran vuonna 2020 ilmoitti että maanantaista alkaen palkkausta muutetaan niin että tuntipalkka on noin 2 euroa tunti. Ei tarvitse varmaan kertoa että ilmoitin että en tule enää maanantaina töihin. Olin aivan valmis ottamaan karenssin mutta yllätyksekseni työnantaja puljasi asian niin että hän olikin irtisanonut minut syyllä ei töitä joten vältyin karenssilta joten jätin asian sikseen. Tuon jälkeen en ole tehnyt kuin hyvin lyhyitä määräaikaisia että en ole sidottu johonkin kasaan sitä itseään.

Vierailija
247/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julli kirjoitti:

Vaati ihan pokkana, et olis oltava työpaikalla ajoissa ja töitäkin tehtävä. Väitti myös työpaikalta varastelun olevan vähemmän kivaa. Valitin asiasta sosiaalityöntekijälle ja sain jäädä työttömäksi ilman karenssia. Oli kyllä varsinainen kapitalisti sika, se pomo. Miten te muut jaksatte käydä töissä, silloinhan joutuu heräileekin jo aamulla?

Tämä vitsi ei ollut hauska kun ensimmäinen sen murjaisi eikä se ole tällä viidennelläkään kerralla. 

Vierailija
248/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vain ehdottanut, vaan kaksikin entistä työnantajaani on käytännössä pakottanut työntekijät maksamaan työmatkoilla työnantajalle kuuluvat menot omalla kortilla. Rahat on sai vasta jälkikäteen työnantajalta laskuttamalla. Luottokortteja ei annettu, ei vaikka töihin sisältyi pakollista matkustamista. Melko reilua joutua lainaamaan rahaa isoille ja vakavaraisille työnantajille. 

Eikö tämä ole ihan normaali käytäntö? Itselläni on ollut joka työpaikassa näin ja mielestäni ihan ok.

Eihän se ole ok, jos oman luottokorttisi raja on vaikka 1500 euroa kuussa, käyt pakollisella työmatkalla ja maksat ehkä lennot, hotellin, ruokailut ja vaikka vielä yhteistyökumppanin ruokailun tai edustuskulut omalla luottokortillasi, ei käyttövaraa henkilökohtaisiin menoihisi jää enää ollenkaan. Yleistä tuo tuntuu olevan, mutta oma luottokorttini on omia menojani varten, ei työnantajani kuluja varten. Työnantaja voi hankkia sinulle erillisen luottokortin työasioita varten, erityisesti työmatkoja varten.

Juuri näin. Ja kun Visan vuosimaksu oli sidottu luottorajan suuruuteen, enkä olisi koko luottokorttia hankkinut, ellei olisi ollut pakko työn takia. Ja ei, kummallakaan työnantajalle ei voinut anoa matkaennakkoa, kuten joku täällä ehdotti.

t. tämän postaaja

Kannattaa ottaa vaikka Norwegianin Visa, jossa ei ole mitään maksuja, kunhan maksat laskun heti pois etkä päästä luoton puolelle. Samalla kerryttää Norskin lentopisteitä, joten saat käytännössä ilmaisia lentopisteitä kun makselet työmatkat tuolla. Toinen kysymys tietty onko Norski pystyssä niin pitkään että pääsee käyttämään lentopisteet :D

Vierailija
249/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyyppi osti firman, jonka alasta hän ei tiennyt hönkäsen pöläystä. Sai palkattua minut siihen, koska olin alan ammattilainen. Tilanteeni oli silloin taloudellisesti ja monelta muultakin osa-alueelta tosi heikko, joten suostuin. Koko ajan hän hoki, että tämä on aloitteleva firma ja pitää osallistua talkoisiin. Ajattelin, että osallistutaan nyt sitten, ehkä tämä tästä lähtee käyntiin ja tulevaisuus on ruusuisempi.

Tein töitä monesti aamu seiskasta ilta seiskaan. Tein töitä viikonloput siihen päälle. En laskuttanut alussa ylityötunteja, en lauantai- tai sunnuntailisiä, en iltalisiä. Kun aikaa kului aloin kyselemään, että mitenhän olisi nyt korvausten kanssa. Tyyppi vastasi, ettei niitä makseta, kun kuuluvat työn luonteeseen.

Tein niitä hommia nelisen vuotta putkeen ilman lomia. Sitten aloin kysellä kesäloman perään. Sanoi, ettei voi pitää, kun ei ole varaa palkata kesäloman sijaista. Pyysin kesälomaa korvattavaksi rahana. Tyyppi sanoi, ettei maksa, koska en ole pitänyt kesälomaa.

Lopulta pääsin siitä hullun hommasta irti sanomalla itseni irti. Tyyppi kirjoitti työtodistukseen, että olin ollut hänellä osa-aikasena työntekijänä.

Toivottavasti osaat nykyään pitää puoliasi... Minä en tuollaista olisi katsonut paria kuukautta kauempaa.

Vierailija
250/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mattilanori kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain lääkäriltä sairaslomaa 3päivää kuumeen takia. Seuraavana päivänä pomo soittaa ja kysyy voinko tulla jo töihin sairaslomasta huolimatta. En voinut.

Itse sain viikon saikkua ja paranin parissa päivässä, soitin pomolle, että voinko tulla töihin, kielsi, on kuulemma jotain vakuutuksiin liittyviä riskejä jos saikulla töissä.

No ei kylläkään ole, se on pelkkä kaupunkilegenda. Pomosi ei ilmeisesti ole vaivautunut edes vakuutusehtoja lukemaan tai ei ymmärrä lukemaansa.

Sairausloma on aina vain suositus. Lääkäri arvioi, kuinka kauan sairaus haittaa työstä suoriutumista. Meillä ainakin usein lääkärit myös kertovat työntekijälle, että sairauslomalta voi palata aiemmin töihin, jos vointi sallii tai jos työtä voi keventää. Joskus tehdään myös sopimuksia korvaavista työtehtävistä (esim. hoitaja siirtyy toimistotyöhön määräajaksi terveydentilan vuoksi). Olen ollut työterveyshoitajana 4 vuotta ja sitä ennen sairaalan päivystyksessä vuosia,

Vierailija
251/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikainen työsuhde. Aloitin maanantaina ja sanottiin, että keskiviikkona pitää eräs raportti olla valmiina annettavaksi asiakkaalle. Kukaan ei ollut tehnyt vielä mitään, siis yhtään mitään sen eteen.

Vierailija
252/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään toimin yksityisenä kotisiivoojana ja eipä tulisi mieleenkään pihtaa hanskoissa.

"Pihdata"

Vierailija
253/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää tapahtu kun olin kuntouttavassa työtoiminnassa  ja silloin oli se että maksimissaan saa olla 4 päivää viikossa. No, mulle sanottiin että mun pitää tulla kello 6.00 töihin ja oli ihan ok, mutta pääsin kotiin vasta 17.00! Ja sit tää pomo sanoi "sun on oltava joka viikko 6 päivää" ja totesin että ei kiitos. Hän sanoi että laittaa mulle huonon arvostelun sitten siihen loppupalaveriin ja totesin että laita vaan, aion ottaa yhteyttä johonkin. Selvisi että tää mies oli tehnyt samaa juttua ja moni oli tyhmyyksissään ollut sen 6 päivää tai sen 11 tuntia päivä niin kuin minä tyhmä olin.

Vierailija
254/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen asiantuntijatyössä eräässä yrityksessä, jossa on henkilöstöä parisen sataa. Yritys myy erästä koulutuspakettia ulos mm. julkiselle puolelle. Yritys tarjosi tätä omien kollegoiden vetämää koulutusta huippuhienona tarjouksena kalliiseen koulutukseen, josta yritys ei suuressa armollisuudessaan veloittaisi mitään, mutta työntekijät hoitaisivat koulutuksen omalla ajallaan. Kyseessä oli 12 koulutuspäivää reilun vuoden ajalla eli se olisi niellyt kaksi viikkoa vuosilomasta. Tämä oli mulle ihan uutta 25 vuoden työuran jälkeen, että työnantajan tarjoama talon sisäinen koulutus suoritettaisiin omalla ajalla.

Vierailija
255/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimieheltä voi pyytää matkaennakkoa tuleviin kuluihin.

Tämä kommentti koski oman, henkilökohtaisen luottokortin käyttämistä työasioihin. Vaihtoehtoja on, myös se, että työnantaja ei pakota henkilöstöään uhraamaan omaa luottoaan työpaikan kuluihin, usein tahallaan, tarkoituksella tai laiskuuttaan.

Olen ollut paikassa jossa hotellit ja matkaliput ostettiin valmiiksi ja nyt olen paikassa jossa ne ostetaan itse ja haetaan kulukorvaukset. Aiemmassa oli aina säätöä matka-aikojen ja lippujen kanssa ja hotelli oli mitä varaaja sattui valitsemaan, yleensä sieltä budjettipäästä. Nyt ostan itse matkat, valitsen itse mieluisen hotellin (toki järkevän hintaisen, mutta ei mitään murjua), varaan itselleni sopivat lennot ja junalla matkustaessa istumapaikat. Joku ehkä tykkää ensimmäisestä vaihtoehdosta enemmän, minä tykkään nykyisestä.

Minä en tykännyt, koska ennen palkkapäivää oli usein tili tyhjänä. Hotellit maksaa rahaa ja ainakin meillä kulukorvaukset tuli tilille n. 2 kk välein. Joskus tuli tonni, joskus puolitoista.. Sitten oli taas varaa maksella matkalippuja ja hotelleja.

Vierailija
256/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymmentä vuotta sitten menin uuteen työpaikkaan ja ensimmäisenä päivänä yksi pomoista heitti pöydälleni listan ja sanoi, että minun pitää asentaa ja kräkätä kaikki nämä softat eli varastaa ohjelmia firmalle. Asensin ja sanoin, koska en halunnut tehdä uraitsemurhaa ensimmäisenä päivänä, etten saa toimimaan ja sitten joku muu teki heidän pyytämän rikoksen. Pomot tehtailivat muitakin rikoksia ja myöhemmin niitten kanssa menivät sukset ristiin, kun en ollut halukas rikolliseksi. Minut savustettiin ulos ja tyytymättömänä työntekijänä tein piratismi-ilmoituksen ohjelmayhtiöön, joka toimii taatusti poliisia nopeammin rahat saadakseen. Ehkä noin puolen miljoonan euron arvosta oli softaa varastettu kun samaan aikaan firman omistajat tuplasivat palkkojaan. Koko korttitalo kaatui sitten noin vuoden päästä lähdöstäni tähän ilmoitukseeni. 

Vierailija
257/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylitöitä ehdotti joskus. Ei ole yrittänyt ehdottaa toiste. 

Vierailija
258/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijätaitoihin kuuluu yrittäjähenki.

Vierailija
259/1462 |
24.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Människor och kultur kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi firman omistajista pokkana ehdotti työaikapankkia, jossa ylityöt pidettäisiin tunti tunnista vapaana. Ihmetteli kun ketään ei kiinnostanut.

Ikävä kyllä tämä on vakiintunut käytäntö eräässä menestyneessä pörssiyhtiössä jonka pääkonttori sijaitsee Pirkanmaalla. Eikä kukaan valita. Välillä joku irtisanoutuu kun näitä plussatunteja on kertynyt yli 100h.

No, palkan maksavat ajallaan joten kai tässä on onnellinen oltava.

Ei se työaikapankki minusta ole huono, jos käytetään oikein. Meillä saa olla plussaa max. 35 tuntia ja miinusta 20 tuntia. Olin koko pääsiäisviikon poissa viime syksynä kertyneillä plussasaldoillani. Monet meillä olivat poissa helatorstain jälkeisen perjantain plussillaan.

Vierailija
260/1462 |
25.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukauden työkokeilun päätteeksi tuli sanomaan "Töitä olisi tosi paljon, mutta valitettavasti palkkaa meillä ei ole varaa maksaa, jatkettaisiinko kokeilua vielä 6kk?"

Ei todellakaan jatkettu. Soitti vielä pariin otteeseen perään uusista työkokeilu pätkistä, mutta palkkaa ei ole varaa maksaa.

Nämä työkokeilut on orjatyövoiman vastike.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi