Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tämäkin on nähty: lapset laivaan ja ite maihin

Vierailija
17.06.2014 |

Helsinki-Tukholma väliä risteilevät laivat ovat olleet joka kesä muutamien vanhempien oiva keino saada esim. näin juhannukseksi "omaa aikaa". Laiva lähtee alkuillasta Hesasta, seuraavana aamuna Tukholmassa, sieltä lähdetään illan suussa kohti Hesaa, perillä seuraavana aamulla.

Liki 20 vuotta ko. laivoilla työskennellennä on nähtynä tämäkin "hoitoonjättö": Tullaan kahden alle 10-vuotiaan kanssa laivaan. Jee, lähdetään Tukholmaan.

Kun laiva lähtee, on äiti taikka sekä iskä että äiti "jääneet" laivan kyydistä. Ainahan sitä jotain sattuu. On lähdetty hakemaan jotain tavaraa, mikä jäi maihin. Sitten on tullut väärinkäsitystä ,kun on luultu että samalla laivalla on jotain sukulaisia mukana, joiden piti ottaa lapset mukaan.

Lapset sitten juoksentelee ja hortoilee pitkin alusta iltamyöhään jolloin jossain vaiheessa henkilökunta alkaa kyseleen, että eikö teillä ole huoltajia mukana tai että missä teidän hytti on tms.

Ollaan joskus saatu puhelimella esim. äiskä kiinni, joka siinä vaiheessa iltaa ei ole ihan selvinpäin. Mutta helpotus on suuri, kun kuulee että ylihuomenna sitten lapsoset ovat taas takaisin satamassa, että voi tulla vastaan.

Härskisti kun jättää lapset vaan jonnekin leikkihuoneeseen tai kafeteriaan, ja itte kävelee maihin, niin johan on pari päivää vapaata lastenhoidosta. 

Senverran monesti näitä nähty, etten usko ollenkaan mihinkään vahinkoon tai väärinkäsitykseen. 

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sunnuntaina lähdettiin Tukholmaan ja aamulla tultiin sieltä pois, laivassa oli ainakin 2 kpl noin 11v poikia, joilla ei ollut huoltajaa mukana ja ihan tarkoituksella heidät oli laivaan laitettu. OLi ateriakupongit jne. mutta ei vanhempia. Eikä se tuntunut poikia huolettavan, päinvastoin.

Vierailija
2/33 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko todella niin, ettei laivayhtiön väki muka soita poliisille/sosiaaliviranomaisille? Mikä firma toimii näin vastuuttomasti? Mikään työ ei ole niin kiireistä, etteikö sinä ehtisi tehdä yhtä puhelua ja hoitaa siten heitteillejätettyjen lasten asioita kuntoon.

Laivahan näyttää olevan loistava lastenhoitopaikka, jos kerran asiasta ei tule perheelle mitään seuraamuksia..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on totta niin pakkohan tuosta olisi ls ilmoitus tehdä.

Vierailija
4/33 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapaskalehdille juttuvinkkiä tästä :)

Vierailija
5/33 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää, joillain ei vain ole halua eikä kykyä huolehtia lapsistaan.

Vierailija
6/33 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vittua. Tuo on kyllä niin törkeää, että varmaan on samat henkilöt joka kerta asialla. Tuota ei satu ihan kenelle tahansa. Sossu asialle. kumma jos ei kukaan tajua ilmoittaa.

Vierailija
7/33 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 14:23"]

Sunnuntaina lähdettiin Tukholmaan ja aamulla tultiin sieltä pois, laivassa oli ainakin 2 kpl noin 11v poikia, joilla ei ollut huoltajaa mukana ja ihan tarkoituksella heidät oli laivaan laitettu. OLi ateriakupongit jne. mutta ei vanhempia. Eikä se tuntunut poikia huolettavan, päinvastoin.

[/quote]

Eikä sullakaan ollut aikaa soittaa poliisille? Jos ei satu lastensuojelun numeroa löytymään...

Vierailija
8/33 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin laivalla töissä ja huomaisin kahden alle 10-vuotiaan hortoilevan laivalla niin vaikka potkujen uhalla sijoittaisin nämä lapset johonkin hyttiin jossa itse yöpyisin tai joku muu laivalla työskentelevä yöpyisi heidän kanssaan! 

Soittelisin jo laivalta käsin suomen puolen viranomaisia ja katsoisin että joku "sosiaalialan ihminen" olisi lapsia satamassa vastassa. 

Jos tuo on totta niin sehän olisi jo törkeä heitteillejättö!

Muistan kun alle kouluikäisenä menin bussipysäkillä väärään bussiin ja äiti juoksi pikkusisko rattaissa bussin vieressä ja huitoi bussia pysähtymään. Mietin vain että millainen hätä "normaalilla" vanhemmalla tulisi jos tajuaisi että lapsi on yksin/sisaruksen kanssa lähtevässä ruotsinlaivassa! Kyllä siinä laivayhtiön puhelimet olisivat tukossa hätääntyneen vanhemman soitoista!

Vierailija
9/33 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laivoilla työskentelevä väki on epäkohteliainta ja välinpitämättömintä mitä olen tavannut. Kerran ilmoitin eräälle bingoisännälle vai mikä lie olikaan pariskunnasta, joka oli räkäkännissä ja heidän lapsensa istuivat samassa pöydässä. Kello oli jotain 23. Kysyin että eikö tänne ole ikärajaa ja ettekö tee asialle mitään, sain vastaukseksi että me ei kuule voida valvoa kaikkia. No ette saakeli voikaan, mutta huomatessanne tuollaista luulisi että teette asialle silti jotain. Lähtiessämme pois reilun tunnin kuluttua, kööri oli edelleen yökerhossa.

Vierailija
10/33 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt oli kyllä kyse siitä, että vanhemmat ovat vastuussa jälkikasvustaan. Laivan työntekijät tekevät siellä omaa työtään, johon ei sisälly lastenhoito.

Vierailija
11/33 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viranomaisia ei oikein näytä kiinnostavan lapsiasiat, kaveri näki kun heidän pihapiirissä oli grillijuhlat, oli puolenyön aika ja n. 2-3 vuotias lapsi hortoillut siellä räkäkännisten, sammumispisteessä olevien aikuisten keskellä. Tämä pelkästi että lapsi polttaa itsensä grillissä ja soitti viranomaisille mutta kukaan ei koskaan tullut paikalle katsomaan tilannetta.

Vierailija
12/33 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon kyllä, että tuollaista tapahtuu. itse olin joskus siivoamassa laivalla ja kyllä siellä on välillä kamalaa menoa. Yksi tapaus oli, kun aamulla kuuden aikaan pieni lapsi istuu hytin ulkopuolella yksin. En osaa ruotsia enkä osannut puhua hänen kanssaan. Kun avasin hytin oli hytti täynnä viinaa sun muuta ja äiti makasi mahallaan sammuneena ainoalla auki olevalla sängyllä. Tästä on jo vuosia enkä muista tarkkaan mitä itse tein, jotain yritin lapselta kysyä ja lapsi toisteli jotain ok ok. Jälkeenpäin otin asian puheeksi muiden siivoojien kanssa ja he sanoivat että olisi pitänyt heti ilmoittaa että olisi voitu ilmoittaa eteenpäin. Olin kuitenkin vasta aloittanut ja hämilläni, enkä osannut siinä siivouksen keskellä (ja siinä on Kiire) etsiä ketään paikalle, ja siivouksen jölkeenhän laiva oli jo tyhjentynyt enkä muistanut mistä hytistä oli kyse. Olen kyllä potkinut itseäni sen jälkeen etten reagoinut nopeammin. En tosin tiedä mitä siinä olisi voitu tehdä. Kamala lapsuus kyllä. Ei varmasti nimittäin ollut ensimmäinen kerta. Lapsi toimi siinä niin rutiinilla.

Vierailija
13/33 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon kyllä, että tuollaista tapahtuu. itse olin joskus siivoamassa laivalla ja kyllä siellä on välillä kamalaa menoa. Yksi tapaus oli, kun aamulla kuuden aikaan pieni lapsi istuu hytin ulkopuolella yksin. En osaa ruotsia enkä osannut puhua hänen kanssaan. Kun avasin hytin oli hytti täynnä viinaa sun muuta ja äiti makasi mahallaan sammuneena ainoalla auki olevalla sängyllä. Tästä on jo vuosia enkä muista tarkkaan mitä itse tein, jotain yritin lapselta kysyä ja lapsi toisteli jotain ok ok. Jälkeenpäin otin asian puheeksi muiden siivoojien kanssa ja he sanoivat että olisi pitänyt heti ilmoittaa että olisi voitu ilmoittaa eteenpäin. Olin kuitenkin vasta aloittanut ja hämilläni, enkä osannut siinä siivouksen keskellä (ja siinä on Kiire) etsiä ketään paikalle, ja siivouksen jölkeenhän laiva oli jo tyhjentynyt enkä muistanut mistä hytistä oli kyse. Olen kyllä potkinut itseäni sen jälkeen etten reagoinut nopeammin. En tosin tiedä mitä siinä olisi voitu tehdä. Kamala lapsuus kyllä. Ei varmasti nimittäin ollut ensimmäinen kerta. Lapsi toimi siinä niin rutiinilla.

Vierailija
14/33 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 14:56"]

Tässä nyt oli kyllä kyse siitä, että vanhemmat ovat vastuussa jälkikasvustaan. Laivan työntekijät tekevät siellä omaa työtään, johon ei sisälly lastenhoito.

[/quote]

vau, empatia huipussaan.

Tosin kyse ei ollut siitä, että laivan henkilökunta ryhtyisi lastenhoitajiksi vaan siitä, että minkä tahansa aikuisen tulisi ilmoittaa viranomaisille jos havaitsee heitteillejätetyn lapsen.

Vierailija
15/33 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No laivan työntekijät eivät sitten kauheasti muuta kerkeä tekemäänkään, sen verran paljon niitä yksinäisiä lapsia pyörii laivoilla iltamyöhään, jos ette ole huomanneet.

Vierailija
16/33 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hm, on mun poika ollut serkkunsa kanssa monta kertaa laivalla "kaksisteen". Eno, joka ei siis ole kummankaan isä, on laivalla töissä ja ottaa pojat välillä mukaan. Työskentelee yökerhossa eikä tietenkään voi koko ajan katsoa veijareiden perään. Eikä siis ole kummankaan huoltaja.

Vierailija
17/33 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kun olen työskennellyt laivoilla 20-vuotta enkä kertaakaan ole tälläisiin tilanteisiin törmännyt saati kuullut!! 

Vierailija
18/33 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 15:19"]

Jännä kun olen työskennellyt laivoilla 20-vuotta enkä kertaakaan ole tälläisiin tilanteisiin törmännyt saati kuullut!! 

[/quote]

Mikähän lienee motiivi kun tänne kirjoittaa. Ottaisi yhteyttä poliisiin joka kerta. Työtä he ovat siellä tekemässä, ja kyllä yhteydenotto viranomaisiin on sitä.

Vierailija
19/33 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös laivatyöntekijä. Olen kyllä ap:n kertoman tapaisesta kuullut, mutta pitänyt sitä lähinnä laivan sisäisenä urbaanina legendana. Voihan se toki olla pääpiirteittäin tottakin, kyllä näihin paatteihin jos jonkinlaista menoa mahtuu...

Vierailija
20/33 |
17.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 15:19"]

[/quote]

Juttelin juuri ystäväni kanssa, joka myös on ollut töissä laivalla jo yli 20v, sanoi, ettei ole ikinä törmännyt moiseen, urbaanilegendaa siis.