Mä pelkään puhua englantia!
Varmaan kun sitä tosi harvoin tarvitsee tehdä... uskon, että osaan enkkua aika hyvin kirjoittaa ja lukea/ymmärtää, mutta puhuminen on tosi vaikeeta! Töissä (kansainvälinen yritys) käytetään paljon englantia, mutta minun kohdalla se on lähinnä sähköpostin kautta viestimistä ja joskus käännöstöitä. Se on mulle ok, mutta apua jos joku ulkomaalainen soittaa ja pitäisi puhelimessa jotain änkyttää, sanat ei tule mieleen ja puhe on tosi tönkköä. Jos voisin miettiä sanomiset etukäteen menisi varmaan paremmin. Mutta tuollaisissa yllätystilanteissa menen ihan lukkoon.
Ei ole ketään tuttuja kenen kanssa puhetta voisi harjoitella. Onkohan niitä jotain keskusteluryhmiä olemassa? Niissäkin olisin kyllä varmaan aika tuppisuuna, koulutunneillakaan en juuri osallistunut keskusteluihin... pelkään että menee kieliopillisesti väärin ja ääntäminen on kuulostaa surkeelta.
Onko muilla samaa ongelmaa?
Kommentit (36)
Huono englantihan on maailman yleisin kieli. Rohkeasti vaan!
Harjoittele kotona, lisäksi voi ihan hyvin pelata aikaa puhelimessa sanomalla pari kertaa please hold while I check one thing, just a minute.. siis jos etsii päässään oikeita sanoja.
Älä keskity itseesi ja kuulostele, miten puhut ja miltä nyt tällä kertaa satut kuulostamaan. Keskity itse asiaan ja puhekumpaniin, että hän varmasti ymmärtää sanomasi, ja sinä ymmärrät häntä. Kun 'auttaa' toista parhaansa mukaan, huomio väkisinkin menee muualle kuin siihen omaan 'sönkkäämiseen'.
No ei ole ongelmia. Mutta kuulun siihen joka ihmettelee näitä kielioppiin puuttujia. Minulle kieli on kommunikointiväline eikä itseisarvo.
Minulla on sama ongelma. Minun kouluaikoinani ei puhuttu koulussa yhtäkään kieltä. Harjoiteltiin vain yo-kirjoituksia varten apinan raivolla. T. Yo-1982
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 12:56"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 12:48"]
ma puhun huonosti mutta kaksi vuotta on ollu pakko puhua miehen kanssa. .aamusta iltaan. miehen aidinkieli ranska niin en tieda puhutaanko ees taysin enkkua :D suihku on puhekielella dutshe eika shower tai bath :D puhut vaan. .normienkunkieliset ei naura sulle varmana.
[/quote]
Douche ei todellakaan ole englanniksi missään mielessä suihku, vaan jotain ihan muuta (=naisen alapesu)... ;-) Saat aikamoiset repeämisen aikaan jos sanot noin natiiville, huomaa kyllä että miehesi on ranskankielinen...
[/quote]
Alapesun lisäksi tuo on nimitys ääliölle tai idiootille, douche tai douchebag siis.
Anna mennä vaan... ei se puhumatta parane. Sitäpaitsi huono englanti on maailman yleisin kieli!
Katselin netissä aikuisten kielikursseja Englantiin. Onko kenelläkään kokemusta esim. yli 30-vuotiaana tuollaiseen osallistumisesta?
Katselin netissä aikuisten kielikursseja Englantiin. Onko kenelläkään kokemusta esim. yli 30-vuotiaana tuollaiseen osallistumisesta?
Helsingissä on Finnbritt seura. On ollut toiminnassa jo 70-luvulta asti. Kurssit ovat hintavia mutta opetuksen saa aidolta britiltä.
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 21:54"]
Jos olet pääkaupunkiseudulta, katsopa sellainen facebookryhmä kuin Helsinki expat meetup. Sen tapaamisissa pääset treenaamaan englantia mukavassa ympäristössä!
[/quote]
Osaat liian vähän sanoja jos tarvii miettiä, opettele sanoja lisää.
Puhumalla oppii. Mitä enemmän puhut englantia (tai muita kieliä), sitä paremmaksi sanavarastosi kasvaa ja saat lisää itsevarmuutta. Rohkeasti vaan.
Mulla melkein päin vastoin. Jos puhuu suomea, kaikki odottavat sen menevän pilkulleen oikein, englanniksi voi vähän lipsua, pääasia, että tulee ymmärretyksi ja yleensä kuulijatkaan eivät sitä puhu äidinkielenään ja tuskin yhtään paremmin kuin minä.
Lisää minut skypeen, voin jutella kanssasi ja harjoitella englantia. Olen ollut ysin oppilas kautta koko kouluhistoriani. Puhun nykyään enemmän englantia kuin suomea, tulee sujuvasti. Kirjoita vastaus jos kiinnostaa.
jos oot oikeessa niin kuittailen miehelle loppuian:D