Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioehto ja testamentti

Vierailija
22.06.2021 |

Mitä avioehdon ja testamentin olisi hyvä pitää sisällään, kun kyseessä on uusperhe?

Tilanne: Minulla ei ole lapsia, miehellä on, yhteinen haaveena. Asutaan minun omistamassa asunnossa, jonka lainaa hoidan yksin (90tonnia). Miehellä vanhoja velkoja, jotka hoitaa itse (60tonnia). Toiveissa tulevaisuudessa omistaa koti 50-50, tämä tai joku uusi. Minun vuositulot 40tonnia, miehen 50-60tonnia.
Jos saisimme lapsen, on suunnitelmissa jäädä kotiäidiksi noin kahdeksi vuodeksi.

Omia ajatuksia:
Avioehto - mahdollisiin perintöihin ei ole puolisolla oikeutta
Testamentti - miehen lapsen äidin rajaaminen ulos kaikilla tavoilla (lapsen edunvalvojaksi täti?), lasten puolisot rajataan ulos, minut perii lapseni tai siskoni - bonuslapselle ei minun perintöä

Neuvot ja vinkit otetaan kiitollisena vastaan!

Kummalla voi vaikuttaa lesken asumisoikeuteen?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusperheellisten kannattaa tehdä testamentti lakimiehen avustuksella.

Vierailija
2/22 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen testamenttiin: jos elossa ei ole suoraan alenevassa polvessa olevia (lapsi/lapsenlapsi) niin perintö menee xx:lle (esim. sisarelle/kummin kaimalle). Koska lapsen äiti on perimysjärjestyksessä, jos lapsi/lapsenlapsi menehtynyt.

Sinuahan ei bonuslapsi peri muutoin kuin testamentilla.

Lesken asumisoikeus on aina, jos leskellä ei ole muuta sopivaa asuntoa.   

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan menossa, mutta aikaa joutuu odottamaan ja haluaisin hahmotella runkoa/linjoja valmiiksi.ap

Vierailija
4/22 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä haluatko tehdä pianykäset vai olla reilu.

Vierailija
5/22 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen testamenttiin: jos elossa ei ole suoraan alenevassa polvessa olevia (lapsi/lapsenlapsi) niin perintö menee xx:lle (esim. sisarelle/kummin kaimalle). Koska lapsen äiti on perimysjärjestyksessä, jos lapsi/lapsenlapsi menehtynyt.

Sinuahan ei bonuslapsi peri muutoin kuin testamentilla.

Lesken asumisoikeus on aina, jos leskellä ei ole muuta sopivaa asuntoa.   

Lapsen kuolema ei tullut mieleenikään. Kiitos tärkeästä huomiosta! Ap

Vierailija
6/22 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ollaan menossa, mutta aikaa joutuu odottamaan ja haluaisin hahmotella runkoa/linjoja valmiiksi.ap

Tuossahan sinä olet jo aika hyvin hahmotellut, mitä haluat ottaa esiin. Lakimies osaa kysyä lisää.

Vierailija
7/22 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, eli raha motiivina, ei siis perhe. Eikö lapsellisen miehen mukana tule paketti?

Vierailija
8/22 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lesken asumisoikeuteen ei voi vaikutta avioehdolla eikä testamentilla.

Onko nykyinen tilanne se, että sinä omistat asunnon, joka on jo osittain maksettu (jäljellä oleva laina pienempi kuin asunnon arvo), mutta miehelläsi on vain velkaa? Siinä tapauksessa kirjaisin kyllä avioehtoon, että miehellä ei ole avio-oikeutta sinulla ennen avioliittoa olleeseen omaisuuteen. Muuten voit menettää puolet asunnosta miehellesi, jos teille tulee ero eikä mies ole saanut omaa velkaansa kokonaan hoidettua eikä kerättyä omaa omaisuutta ennen eroa.

Ja jos sinä kuolet ennen miestäsi eikä miehelläsi ole siinä vaiheessa omaa omaisuutta, niin miehesi saa tasinkona puolet sinun omaisuudestasi, vaikka olisit testamentannut omaisuutesi jollekin muulle, jos teillä ei ole tätä omaisuutta koskevaa avioehtoa, joka on voimassa myös kuolemantapauksessa.

Vierailija
9/22 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olla reilu. Ei ole tarkoitus hyötyä miehen paremmalla koulutuksella ja kovempi palkkaisella työllä. Itse olen valinnut olla duunari. Ap

Vierailija
10/22 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olla reilu. Ei ole tarkoitus hyötyä miehen paremmalla koulutuksella ja kovempi palkkaisella työllä. Itse olen valinnut olla duunari. Ap

No ei se miehesi kovin kovapalkkainen kuitenkaan ole. Muista kuitenkin että hänellä on lapsi, ei sinun lapsi, vaan miehen lapsi, ennen kuin alat nykästelemään. Näinhän näissä aina lopulta käy.

Vierailija
11/22 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, eli raha motiivina, ei siis perhe. Eikö lapsellisen miehen mukana tule paketti?

:D:D:D paketilla on jo varakkaat vanhemmat (+isovanhemmat), perikööt ne. Jos itselläni ei ole perillistä, niin tiedän mahdollisen perinnön helpottavan siskoni elämää (koko ikänsä sairaseläkkeellä). Ap

Vierailija
12/22 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskinäisenkin testamentin voi toinen muuttaa osaltaan halutessaan. Et voi tietää mitä toinen tekee testamentille vaikka viiden vuoden päästä.

Avioehto ainoa mikä pätee kaikissa tilanteissa miehesi ja sinun välillä ja ainoa mikä ei muutu tietämättäsi.

Vierailija
13/22 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän avioehdolla ja testamentilla ole mitään merkitystä avioliiton aikana. En itsekään haluaisi, että oma omaisuuteni, peritty tai itse hankkimani, menisi jossain vaiheessa miehen eksälle.

Vierailija
14/22 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lesken asumisoikeuteen ei voi vaikutta avioehdolla eikä testamentilla.

Onko nykyinen tilanne se, että sinä omistat asunnon, joka on jo osittain maksettu (jäljellä oleva laina pienempi kuin asunnon arvo), mutta miehelläsi on vain velkaa? Siinä tapauksessa kirjaisin kyllä avioehtoon, että miehellä ei ole avio-oikeutta sinulla ennen avioliittoa olleeseen omaisuuteen. Muuten voit menettää puolet asunnosta miehellesi, jos teille tulee ero eikä mies ole saanut omaa velkaansa kokonaan hoidettua eikä kerättyä omaa omaisuutta ennen eroa.

Ja jos sinä kuolet ennen miestäsi eikä miehelläsi ole siinä vaiheessa omaa omaisuutta, niin miehesi saa tasinkona puolet sinun omaisuudestasi, vaikka olisit testamentannut omaisuutesi jollekin muulle, jos teillä ei ole tätä omaisuutta koskevaa avioehtoa, joka on voimassa myös kuolemantapauksessa.

Minä omistan asunnon kokonaan. Velkaa 130tonnista on jäljellä vielä 90tonnia, eli riittää maksettavaa. Miehen velka (60tonnia) on vanhasta erosta+siihen liittyvästä tappio asuntokaupasta johtuvaa.

Toiveissa on kyllä joko ostaa yhteinen koti tai mies ostaa nykyisestä puolet. Mutta tällä hetkellä siis tilanne yllä kuvaamani.

Kiitos informatiivisestä viestistäsi! Ap

Vierailija
15/22 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysyy: mikä on pianykäset?

Vierailija
16/22 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän avioehdolla ja testamentilla ole mitään merkitystä avioliiton aikana. En itsekään haluaisi, että oma omaisuuteni, peritty tai itse hankkimani, menisi jossain vaiheessa miehen eksälle.

Vahvasti tämä! Ap

Vierailija
17/22 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites erotessa, jos on avioehto joka estää tasingon ja kuitenkin pienempi tuloinen on ollut lapsen kanssa kotona esim 3v ja vaikka vielä lisää 3 lyhennetyllä työajalla? Palkassa menetys on aika huomattava ja vaikuttaa eläkkeeseenkin. Voiko tätä mitenkään huomioida avioehdossa?

Vierailija
18/22 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
19/22 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioi omistusoikeus ja hallinto-oikeustestamenttien ero. Meillä menee testamentti uusiksi. Perillisen kanssa jo nyt ongelmia. Toisen kuoltua voisi olla aika vaikea toimia jos olisi hallinto-oikeus testamentti. Pitäisi sopia hänen kanssaan kaikesta. Yhteys ei toimi nytkään.

Vierailija
20/22 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomioi omistusoikeus ja hallinto-oikeustestamenttien ero. Meillä menee testamentti uusiksi. Perillisen kanssa jo nyt ongelmia. Toisen kuoltua voisi olla aika vaikea toimia jos olisi hallinto-oikeus testamentti. Pitäisi sopia hänen kanssaan kaikesta. Yhteys ei toimi nytkään.

Totta. Lisäksi hallintaoikeustestamentti oikeuttaa vain omaisuuden tuottoon (esim. osakkeiden osinkoihin tai tilillä olevien rahojen tuottoon). Leskellä ei ole esimerkiksi mitään iloa pankkitilillä olevien rahojen hallintaoikeudesta, jos korot ovat nollassa. Leski ei voi silloin käyttää lainkaan tällaisella tilillä olevia rahoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi