Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

9v kiusaa koko ajan isoveljeään. En jaksa.

Vierailija
22.06.2021 |

Tekee koko ajan kaikkea sellaista mitä on kielletty tekemästä. Juoksee koko ajan isoveljen huoneeseen koputtamatta, jättää veljen huoneen oven auki, piilottaa veljensä tavaroita, yrittää ärsyttää niin kauan veljeä niin kauan että veli suuttuu. Sitten kun esikoinen suuttuu niin tulee mulle tai miehelle itkemään pahaa mieltä.

Mikään uhkailu, rangaistus, palkinto, huomioiminen ei auta. En tiedä mistä nyt kiikastaa mutta ottaa niin kovasti päähän jatkuva riitely ja huuto.

Sanokaa että tää menee vielä ohi kun pojat kasvaa vähän..

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

9-vuotias laitokseen.

Vierailija
22/51 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin on yksi lapsista tuollainen tahallinen muiden ärsyttäjä.

Kerjäämällä kerjää, vääntää ja uhmaa niin kauan että saa riitasirkuksen käyntiin.

Ei välitä tuossa hetkessä rangaistuksista tai mistään muustakaan mitään.

Sympatiat ap:lle - ratkaisua minulla ei ole tarjota, koska olen jumissa samassa kuviossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerjäämällä kerjää, vääntää ja uhmaa niin kauan että saa riitasirkuksen käyntiin.

Sympatiat ap:lle - ratkaisua minulla ei ole tarjota, koska olen jumissa samassa kuviossa.

Pistä välittämään. Kyllä konstit löytyy, kun vaan uskaltaa käyttää. Enkä tarkoita remmiä tms. 

Vierailija
24/51 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silti kouluissa on vertaissovittelu käytössä periaatteella: ei kukaan yksinään tappele. 

Uskoisivat sielläkin, että jotkut lapset vain ovat täysiä saatanoita eikä heidän kanssaan voi sovitella. 

Vierailija
25/51 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistä välittämään. Kyllä konstit löytyy, kun vaan uskaltaa käyttää. Enkä tarkoita remmiä tms. 

No avaa nyt niitä konsteja sitten? Normijärjellä keksityt, poislukien väkivalta, on käytetty läpi paletin jo vuosia sitten.

Vierailija
26/51 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No avaa nyt niitä konsteja sitten? Normijärjellä keksityt, poislukien väkivalta, on käytetty läpi paletin jo vuosia sitten.

Lue tämä ketju. Monta toimivaa konstia jo esitetty. 

Vierailija
27/51 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmuus. Se kattaa kaiken tarvittavan. 

Vierailija
28/51 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitinkohan tämän tietämättäni itse? :D Aika häijyjä kommentteja on tullut, kommentoijat taitavat olla joko lapsettomia tai sitten lapsille on sattuneet tosi kiltit luonteet.

Meillä härnääminen loppuu tasan siksi aikaa kun nuorempi on unohtanut saamansa pelikiellon tai muut sanktiot, tai jotain muuta mielenkiintoista on tarjolla. Yleensä kiusaaminen on pahimmillaan väsyneenä ja nälkäisenä, tai jos on tylsää. Kyllä nuo yhdessäkin touhuavat ja ovat sovussa, mutta huonona päivänä tuntuu että ovat jatkuvasti toistensa kimpussa.

Täh? Onko väärin kirjoittaa, että ap:n pitäisi joskus keskittyä lapsiinsa ja olla vastuullinen vanhempi? Vanhemmalla pitää olla aina se viimeinen sana, ei jollakin naperolla. Jos vanhempi kieltää kiusaamasta, niin se on kielletty ja sitä kieltoa ei kyseenalaisteta.

Ap laittaa siis puhelimen pois ja ruutuaikaa hänellä alkaa vasta kun lapsi on nukkumassa. Ap juttelee lapsen kanssa, järjestää vaikka perhepalaverin, jossa sovitaan yhteisistä säännöistä. Ap pitää myls huolta, että sääntöjä noudatetaan ja lapsi ei saa tahtoaan pahalla läpi. Hyvällä saa hyvää, pahalla etuudet lähtevät. Jatkuva tottelemattomuus voi olla jo ammattilaisen asia ja ammattilaisen etsiminen on ap:n homma.

Minulla on kolme lasta ja meillä ongelmat ovat järjestyneet parhain päin puhumalla ja jämäkällä otteella. Hermoja ei tarvitse kenenkään menettää, ei varsinkaan sen, jota kiusataan.

Vierailija
29/51 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä ap!

Ei näillä kommentoijilla taida olla kokemusta riitelevistä sisaruksista.

Meillä veljekset kolmen vuoden ikäerolla ja voi helv#tti sitä riitelyä mitä se joskus oli!

Välillä oli jo niin poikki siihen että istui vaan sohvalla ja ajatteli että tap#akoot toisensa mutta kohta oli jo puututtava kun tuntui että tekevät sen vielä oikeasti.

Joka ikinen aamu herättiin huutoon ja rääkymiseen. Melkein kymmenisen vuotta joka ikinen aamu harttiin toinen veljeksistä meidän vanhempien makkariin istumaan että sai edes hetken vielä nukkua koska rääkyminen alkoi kuuden aikoihin aamulla.

Ajattelin silloin että ei tule mitään ja että eikö ne nyt tajua olla riitelemättä kun tiesi että toinen lähtee vuorokertoina sinne makkariin istumaan. Eikä ollut mieluista puuhaa se.

Nyt pojat on kohta 17- ja 14-vuotiaat ja ihan kavereita keskenään. Käy yhdessä urheilemassa, pelaa yhdessä ja jopa vaan viettää aikaa toistensa huoneissa. En muista koska olisi viimeksi tapelleet? Varmaan 3 vuotta sitten.

Meillä on myös 11-vuotias tyttö. Hännon 2,5 vuotta nuorempi kuin nuorempi veljeksistä. He eivät ole ikinä tapelleet kunnolla. Jotain pientä nahistelua ollut muttei mitään vastaavaa mitä veljesten kanssa oli.

Mutta ei kai muu auta kun aika ja sitä ennen systemaattisesti katkaista riidat ja viedä ärsyttäjä pois.

Vierailija
30/51 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmuus. Se kattaa kaiken tarvittavan. 

Lässyn lää. Vanhemmuutta on monenlaista. Ihan turhaa hurskastelua, ellei pysty yhtäkään konkreettista keinoa mainitsemaan.

Vierailija
31/51 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

good old nahkaremmi

Vierailija
32/51 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiusasi pienempi sisarus juurikin tuossa iässä ja niin pitkään, että hän aikuistui.

Toivoin todella kovasti, että vanhempani tekisivät lopun sille. Meille saatettiin vain sanoa, että no tappakaa toisenne. Vanhemmat olivat turhautuneita. Ymmärsin sen, mutta minulla ei lapsena ollut mahdollisuutta lopettaa sisarukseni käytöstä.

Uskon sisarukseni sekä vanhempien käytöksen vaikuttaneen minuun paljonkin. Minuun itseeni ja suhteeseeni sisarukseen ja vanhempiin. Olemme hyvissä väleissä, mutta muistan tuon ajan ja tuskastuneisuuteni.

Älkää rankaisko kiusattua olemalla puuttumatta asiaan.

Vierailija
33/51 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattilainen. Kouluterveydenhoitajan kautta tai muuten. Nyt.

Vierailija
34/51 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko isoveli murrosiässä, eikä enää kiinnostunut touhuamaan ja telmimään pienemmän kanssa, kuten ennen? Pikkuveljellä saattaa olla siitä turhautunut ja katkera olo ja se purkautuu teinin provosoimisena.

Laittakaa pikkuveli hakemaan ikäisiään kavereita ulos, niin saa uutta seuraa teiniksi kasvaneen tilalle

Vierailija
35/51 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Tekeminen. Eli aina kun poika alkaa härkkiä ja kiusata niin ota joko syyllinen mukaan esim laittamaan pyykkejä kuivumaan tai vaikka tiskaamaan. Huomautat vaan viileästi että sinulla on selvästi tekemisen puute joten viikataanpas yhdessä nämä pyykit ym.

2. Keskustelu. Vie se kiusaava pois tilanteesta ja kysy mikä vaivaa. Onko tekemisen puute, painaako mieltä joku vai miksi käyttäytyy huonosti. Parasta on jos saa lapsen tunnistamaan miksi tekee noin esim tekemisen puute tai vaikka nälästä johtuva kurja olo jolloin voidaan ratkaista näitä perusongelmia ja etsiä esim tekemisen puutteelle muita ratkaisuja. Tämä kehittää myös lapsen kykyä tunnistaa tunteita ja hallita tilanteita jatkossa.

3. Järjestä lapsille niin vaativaa tekemistä että kumpikaan ei selviä siitä yksin. Kun joutuvat yhdessä tekemään asioita niin se parantaa suhdetta.

4. Löytyisikö koko perheelle jotain yhteistä harrastusta. Tai näille riitapukareille. Meillä veljeksiä yhdistää autojen rakentelu, ja sisko taas pelaa nuoremman veljen kanssa yhdessä tietokoneella ja käy vanhemman veljen kanssa taluttamassa koiria.

Vierailija
36/51 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja te tietysti lohdutatte, kun tuli paha mieli?

Kieroutunutta touhua. Pitäisi sanoa että ”siitäs sait” kun ärsytät.

Lellitty pilalle.

Vierailija
37/51 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se loppuu kun joku tirvaisee sitä kunnolla. Luulen, että toimii ystävien kanssa samalla tavalla.

Näsäviisas.

Vierailija
38/51 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kellariin arestiin pariksi päivää niin oppii olemaan kiltisti.             Vangitkin oppii tolla menetelmällä käyttäytymään.                Lapsille pitäisi olla käyttäytymiseen opetus vankila.

Vierailija
39/51 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kellariin arestiin pariksi päivää niin oppii olemaan kiltisti.             Vangitkin oppii tolla menetelmällä käyttäytymään.                Lapsille pitäisi olla käyttäytymiseen opetus vankila.

Tota parempaa opetus tapaa ei olekkaan, et on paikassa jossa tulee melko orpo olo eikä mitään tekemistä, eikä mitkään luksus oltavat myöskään.       Siinä tavassa ei ole mitään väkivaltaistakaan.

Vierailija
40/51 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju on taas täynnä näitä ns. kilttien lasten vanhempia. Kas, kun joihinkin lapsiin ei tehoa samat keinot, kun näihin kiltteihin.

Taustalla voi tosiaan olla esim. Adhd. Ja kyllä,tiedän mistä puhun.

Niihin tenaviin ei ihan samat keinot tepsi kun muihin.