Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua, turvonnut alahuuli!

Vierailija
22.06.2021 |

Minulta tuttu kysyi ihmettelevään sävyyn, että miten alahuuleni voi olla turvonnut ja ensin kuvittelin aurinkosuojaa sisältävän huulirasvan tekevän näin. Pyyhkäisin ylimääräisen huulirasvan pois, mutta silti kuulin edelleen alahuuleni olevan turvonnut lievästi. Tässä päällimäisiä epäilyjä tutulta ja näitä olen syönytkin viime aikoina: mantelit (itse tehty mantelitahna suklaasmoothiessa) ja mansikat.

Toki minulla kesän lähestyessä alkoi huulet kuivua ja äkkiä pengoin tietoa, että mistä on kyse. Tietoa löytyi B2-vitamiinien puutoksesta sekä A-, E- ja C-vitamiinin puutoksesta. Niistä ei pitäisi olla pulaa syödessäni kananmunia, rasvaisempia maitotuotteita, vihreitä kasviksia kuten parsakaalia, lehtikaalia ja paprikoita (erityisesti punaisia ja keltaisia). Kylmäpuristettua oliiviöljyä käytän salaatissa. Todellinen syyllinen lienee väärä huulirasva kesän aikaan, minkä vaihdoin Hurrawin aurinkosuojan sisältävään huulirasvaan, jolloin kuivuus hävisi.

Nyt sitten jääkin askarruttamaan tämä alahuulen turpoaminen. Tiedän, että näihin keskusteluihin ei välttämättä itse lääkäri vastaa, mutta olisi kiva kuulla muiden kokemuksia. Totta kai aion selvittää puhelimitse ja ehkäpä vastaanottokäynnillä tätä asiaa ihan mielenrauhan vuoksi, koska allergian kanssa ei ole leikkimistä, jos nyt on siitä kyse.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin kyllä lievästä huuliherpeksestä, mikä ilmoittaa olemassa olostaan aurinkoisina päivinä tai sokeria syödessä. Eihän vain sillä ole tekemistä asian kanssa? Tiedän, annan itsestäni varmaan stressaantuneen kuvan, vaikka päätän olla stressaamatta ja haen apua minua viisaammilta, niin ei tarvitse elää epätietoisuudessa.

Vierailija
2/11 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko olla hyttysen tai paarman pisto ja niistä johtuva (allerginen?) reaktio.

Googleta myös entero-rokon oireet. Minulla sellainen oli muutama vuosi sitten. Suun limakalvot turposi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

odottele nyt muutama päivä ihan rauhassa

Vierailija
4/11 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla joskus turposi ylä- tai alahuuli sellaiseksi jättimäiseksi. Ensin tuntui kihelmöintiä ja sitten tuli turvotus. Kyllä hävetti, kun yhtä lukuunottamatta tuo iski töissä ja se yksi kotona sattunut oli sellainen, että oli vieraita kylässä. Onneksi tilanne rauhoittui seuraavaan päivään. Olin tuohon aikaan töissä rakennennuksessa, jossa oli hometta. Saatiin sitten onneksi uudet toimitilat ja pääsin tuosta riesasta eroon.

Vierailija
5/11 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla hyttysen tai paarman pisto ja niistä johtuva (allerginen?) reaktio.

Googleta myös entero-rokon oireet. Minulla sellainen oli muutama vuosi sitten. Suun limakalvot turposi. 

Asun kaupungilla ja en ole paljoa nyt ulkoillut johtuen helteistä. Paarmoja tai hyttysiä en ole ollenkaan kohdannut, ellei sitten lasitetun parvekkeen kautta ole hyttyset päässeet livahtamaan, mitä pidän öisin auki, ettei tarvitse läkähtyä sänkyyn kuumina kesäöinä.

Vierailija
6/11 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut huulirasvat ja huulipunat voi olla syy, varsinkin ulkomailta tilatut, vaihtaisin nyt merkkiä ainakin.

Vierailija
7/11 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos huulet palavat, tulos on todella turvonnut. Oletko viettänyt viime päivät ulkona auringossa?&

Vierailija
8/11 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos huulet palavat, tulos on todella turvonnut. Oletko viettänyt viime päivät ulkona auringossa?&

En ole oleillut auringossa enkä oleilekaan, ja laitan aina vartalolle sekä kasvoille tarkoitetun aurinkosuojan. Uimarannalle pitäisi päästä, jolloin tietysti laitan aurinkosuojan. Käytössä on nyt myös Hurraw SPF15-huulirasva, jota olen ennenkin ostanut.

Vierailija
9/11 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni kesän lähestyessä huulet kuivui, mitä ihmettelin. Ruokavalion pitäisi olla kondiksessa sen sisältäessä kasviksia ja marjoja kananmunien ja rasvaisempien maitotuotteiden lisäksi. Käytössäni oli vielä tuolloin YA Naturaen huulirasva, joka ei tainnut ollakaan sopiva lähestyvälle vuodenajalle. Huulirasvan vaihto ratkaisi asian kuten kirjoitin jo aiemmin asiasta.

Vierailija
10/11 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin, Jos henkeäsi ahdistaa sitten On se on erittäin vakavaa se on Allergia oireita.

Huulet voivat turvota suuhun

kohdistuneen iskun vuoksi, tai syynä saattaa olla allerginen reaktio. Jos huulten turvotukseen liittyy myös

kielen turpoamista, polttelua, kurkun kutinaa tai nokkosihottumaa, on syytä mennä heti lääkäriin. ALLERGINEN REAKTIO ON SILLOIN VAKAVA.

Vierailija
11/11 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene lääkäriin, Jos henkeäsi ahdistaa sitten On se on erittäin vakavaa se on Allergia oireita.

Huulet voivat turvota suuhun

kohdistuneen iskun vuoksi, tai syynä saattaa olla allerginen reaktio. Jos huulten turvotukseen liittyy myös

kielen turpoamista, polttelua, kurkun kutinaa tai nokkosihottumaa, on syytä mennä heti lääkäriin. ALLERGINEN REAKTIO ON SILLOIN VAKAVA.

Juu, olen lukenut noista, mutta mitään noista mainitsemistasi oireista en ole havainnut. Ainoastaan vain huulten turpoaminen. Pitää toki selvittää lääkärin kanssa, jotta voidaan selvittää mistä on kyse. Ellei sitten mansikoiden torjunta-aineet ole syyllisiä, mistä olen myös lukenut. Vaihtoehtoja on monia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan