Voi ei! Pakko matkustaa vauvan kanssa
Meillä on sellainen tilanne, että miehen äiti on pyytänyt meitä tuhat kertaa käymään heillä vauvan syntymän jälkeen ja nyt kesäloman aikana on oikeastaan ainut sauma sinne mennä. Hän varmasti loukkaantuisi pahasti, jos ei mentäisikään ja muutkin samalla suunnalla asuvat miehen sukulaiset on meitä pyytäneet kylään.
Ongelma on, että meillä on välimatkaa yli 600 km ja miehen äiti asuu syrjäkylällä eikä meillä ole autoa. Meidän ainut mahdollisuus on matkustaa junalla kahdella vaihdolla 7 h ja sen jälkeen meitä on tultava hakemaan autolla ja matkustettava vielä lähes 2 h lähimmältä rautatieasemalta. Meidän olisi pakattava mukaan kaikki tarvikkeet matkalle, rattaat ja myös turvakaukalo. Emme myöskään ole aiemmin matkustaneet minnekään näin monta tuntia putkeen vauvan kanssa, joten emme tiedä yhtään miten hän reagoi.
Vauva on siis nyt 8 kk vanha ja sellaisessa vaiheessa, ettei pysy ollenkaan paikoillaan. Myös hampaat puhkeamassa ja yöhulinoita tullut viime aikoina kuvioihin. Koska lähettyvillä ei ole mitään hotellia, meidän on pakko myös yöpyä miehen äidin miesystävän asunnossa, jossa miehen äiti myös asuu. Pitkän matkustamisen lisäksi pelottaa siis myös heidän suhtautuminen mahdollisiin itkuihin, yöheräilyihin ja muihin häiriötekijöihin, heillä kun tuntuu olevan vähän ruusuinen kuva vauva-arjesta.
Arveluttaa siis miten tämä matka menee, miten vauva suostuu nukkumaan junassa, kun on melko herkkäuninen, miten reagoi mahdollisiin päivärytmin muutoksiin ja autossa matkustamiseen, kun siitä ei ole juuri kokemusta. Onko kellään vinkkejä tai ihan mitä vain neuvoja? Tekisi niin mieli perua koko matka ja siellä vierailu, mutta anopille ja muille sukulaisille se on niin tärkeää.
Kommentit (20)
Lennätte lähimmälle kentälle ja vuokraatte auton sieltä.
Vuokratkaa auto, pääsette helpommalla. Henkilöauton vuokra viikoksi ei välttämättä ole paljon enempää kuin normaalihintaiset junaliput tuonne saakka. Ja vielä helpommalla pääsette, kun vuokraatte myös asuntovaunun, saatte nukkua rauhassa.
Auton vuokraus? Toisaalta toiset matkustaa tuon ikäisen k
Tai sitten vain meette ja matkustatte sillä junalla. Mukavempi se kuitenkin on kuin esim. bussi. :) Olisiko mahdollista mennä yöjunalla? Teitä on kuitenkin (ilmeisesti) kaksi aikuista, joten pääsette vuorotellen huilimaan vauvan viihdyttämisestä. Kyllä se siitä, jos asennoidutte etukäteen oikealla asenteella. Väsyttävä reissu se teille varmasti on, mutta tuleepahan sitten tehtyä. Hyvää lomareissua!
T: tottunut junalla matkustaja -äiti kera kolmen lapsen (ja laukkujen ja rattaitten ja evässäkkien ja ja ja...)
Hertsimälertsi! Vauva kainaloon ja matkaan! Huh, voiko noin vaikeaa olla yhden matkan miettiminen... Aina olen mennyt lasten kanssa lentäen, laivalla, junalla tai autolla ilman sen kummempaa miettimistä ja hengissä ollaan.
En mä kyl lähtis... Ja ellei sitä ymmärrä niin sitten EI tarvitse ymmärtää. Tulkoon teille, on se helpompaa hitto niinpäin.
Miksi anoppi ei tule teille kylään?
Yrittäkää mahdollisimman pitkälle huomioida vauvan vuorokausirytmi lippuja ostaessanne. Tärkein on nuo viimeiset 2h. Junassa kun voi liikkua ja syödä, mutta autossa olette jumissa ja vaikka toki jonkun vessapysähdyksen voi tehdä, niin kuski tuskin haluaa pysähdellä vartin välein... Eli onnistuuko aikataulut mennen ja tullen niin, että vauva nukkuisi nuo 2h? Ja sitten menomatkalla yrittää pitää hereillä sinne asti, että nukkuisi vasta autossa.
Mikäli imetät niin mieti omat syömisesi/juomisesi niin, etteivät ne eroa arjesta. Reissussa tulee helposti syötyä jotain muuta, esim. juotua monta kuppia kahvia, naposteltua salmiakkia tai rusinoita tms. Mikään ei ole kamalampaa kuin mahavaivainen vauva reissun päällä! Sama koskee toki myös sen 8kk omia syömisiä, eli älä anna mitään uutta ruoka-ainetta juuri silloin.
Ei onnistu auton vuokraus, kun kummallakaan ei ole korttia. Ennen vauvaa ollaan molemmat opiskeltu pk-seudulla, niin meillä ei ole ollut tarvetta, koska opiskelijabudjetti ja hyvä julkinen liikenne. Nyt myöhemmin on ollut koko ajan mietinnässä autokoulu.
Ja vauvatkin on erilaisia. Toisten kanssa varmasti onnistuu hyvin ja meidän epävarmuus varmastikin kumpuaa koliikkiajoista, kun alku oli tosi vaikea vauvan kanssa.
Turvakaukalon olette kumminkin hankkineet?
Kyllä te pärjäätte ihan riittävän hyvin, teitä on kaksi aikuista mukana!
Elämä on juuri niin hankalaa kuin siitä itse tekee.
Olen matkustanut yksin (siis ainoana aikuisena) kolmen pienen lapsen kanssa 500km junalla ja siitä bussilla, majoittunut hotelliin ja kierrellyt nähtävyyksiä. Ei kannata tehdä ongelmaa matkaamisesta, omien kanssa kyllä pärjää.
Meillä taas hulinavauvalle autoilu on ollut tuskaa, mutta junalla Oulu-Karjaa on onnistunut hyvin kun siellä ei tarvitse olla köytettynä penkkiin. Autossa kulkee virkeänä n. 30 min ennen kuin alkaa jumalaton huuto. Tosin junassa vauva ei nuku hyvin, koska kuulutukset herättää ja niitä on _paljon_ ("ja vielä ravintolavaunusta päivää..." aaargh!). Ainoa tapa saada nukkumaan on ollut laittaa kantoliinaan ja huojutella junan eteisessä, jossa kolisee mutta ei kuulu se kirottu PLING. Tosin varmaan viidennellä matkalla vasta nukkui...Mutta meille siitä oli kyllä etuakin, kun jatkettiin kanssa autolla niin se sammui välittömästi turvaistuimeen ja nukkui perille asti.
Eikä se syönyt koko matkalla mitään ekoilla kerroilla kun oli vissiin jännää, oli muuten aika vihainen Pasilassa :D
Mutta tsemppiä matkalle, junassa pääsee vauva liikkumaan. Leikkivaunun alakerrassa on hyvä vessa vaipanvaihtoon ja matka kuluu jatkuvasti, vaikka tekisitte mitä. Autolla taas taukoa pitäessä välimatka ei kulu mihinkään. Itsestäni Oulu-Karjaa väli junalla tuntuu lyhyemmältä vauvan kanssa kuin yksin matkustaessa kun tulee enemmän jaloiteltua ja puuhailtua.
Totta kai meillä on turvakaukalo, kun pitihän sitä sairaalasta tulla vauvan kanssa kotiinkin ja muut yhdellä kädellä laskettavat satunnaiset matkat.
Pitkästä matkasta huolimatta ei ole mahdollista yöjunaan eikä edes nukkumishyttiin, kun niitä ei tuolla matkalla ole. Varmaan vaihto vaikuttaa, kun ei ole suoraa yhteyttä.
Kiitos vinkeistä! Imetän vielä, joten pitää pitäytyä tutuissa ja turvallisissa ruoissa, varsinkin kun meidän vauva on ollut toooodella vatsavaivainen ja lääkärissä on tullut ravattua ja dieettejä kokeiltua :)
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:39"]
Miksi anoppi ei tule teille kylään?
[/quote]
Tätä minäkin ihmettelen. Helpompi yhden anopin on sieltä perämetsistä tulla ihmisten ilmoille kun lähteä roudaamaan vauvaa ja puolta omaisuutta sinne anopille.
Mä olen reissannut Oulu-Hki väliä noin kerran kuussa siitä lähtien, kun vauva oli 2,5vkonen. Välillä menty autolla, välillä junalla. Älä stressaa niin paljoa etukäteen :) hyvin se reissu menee, varsinkin kun teitä on kaksi aikuista mukana
Lisään vielä, että ekat matkat mua jännitti ihan sairaasti etukäteen ja oli ne kyllä kauhean rankkoja. Tuntui että monta päivää sai toipua siitä kun päivän oli junassa. Sanoin monelle kyllä ihan suoraan että mua voi tulla tapaamaan tänne, että helpommin ne matkustaa mun luokse kuin mä niiden. Tosin sitten alkoi vinkuna, että kun matka on niiin pitkä. Jännä, miten se mulle (vauvan kanssa) sitten olisi jotenkin lyhyempi?
Mutta niin. Kyllä te pärjäätte. Se on varmasti äärettömän raskas reissu. Helpompaa olisi jos ne, jotka haluavat tavata vauvan tulisivat tapaamaan. Siellä uudessa paikassakin vauvalta saattaa mennä kaikki mahdolliset rytmit sekaisin. Mutta kyllä te siitä selviätte. Vaikka kivaa ei välttämättä ole.
-16
Anoppi on käynyt jo kaksi kertaa täällä, joten hänen mielestään meidän vuoro jo. Lisäksi hän on asunut koko elämänsä tuolla syrjäkylällä, joten hänellä on vähän omituinen ajatusmaailma eikä mielellään poistu kotiympäristöään kauemmas, ei ole esimerkiksi ikinä käynyt ulkomailla. Vaikea selittää, mutta hän on vähän omanlaisensa persoona ja muutkin sukulaiset painostaa käymään.
Eiköhän me hengissä selvitä!
Onko teistä toisella ajokorttia? Jos vuokraisitte auton/saisitte jostain lainaan ja menisitte sillä?