Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hoikalla naisella iso vatsa..

Pallomahanainen
22.06.2021 |

Eli olen 160cm pitkä ja painan 51kg, 28-vuotias nainen ja ongelmani on (ollut jo vuosia) iso vatsa. Siis liioittelematta vatsani näyttää usein siltä kun olisin 7kk:lla raskaana. Saan laihistamalla vatsani litteäksi ja pidänkin sitä usein niin ihan tottumuksesta. Yksin kotona ollessa annan vatsani pömpöttää ihan vapaasti.

Tutkimuksissa en ole käynyt asian tiimoilta ollenkaan koska suvussani on omena vartaloisia naisia ja selvästi vatsassani on rasvaa vaikka muualta hoikka olenkin. En tupakoi enkä käytä alkoholia laisinkaan. Syön suht. terveellisesti mutta aikoinaan tupakoinnin lopetuksen myötä sorruin kaikkeen makeaan ja syön silloin tällöin karkkia ja jäätelöitä. Myöskään liikuntaa minulle ei kerry muuta kun hyötyliikuntaa puuhastellessa omassa pihassani..

Olen huomannut ja osannut yhdistää että maito lasillisen jälkeen tulee ilmavaivoja, olen miettinyt voisko iso vatsa ja tuo liittyä toisiinsa? Mulla on myöskin usein suolentoiminnan muutoksia ja vatsavaivoja, gynellä katsottu ettei vatsassa oo nestettä. Onko kellään vastaavaa ollut? Olen joskus yrittänyt laihduttaakin vielä että saisin vatsaa pienemmäksi mutta ei vatsa pienene. Mulla on kaksi lasta mutta ei oo todettua vatsalihastenkaan erkaumaa.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni vhh-ruokavalio litisti vatsan, en tiedä olenko ketoosissa kun en jaksa niin paljoa panostaa että hakisin jotain pissatikkuja kotiin. Herkkuhimotkin katosivat tällä syömistyylillä.

Vierailija
42/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon, että muukin vaikuttaa kuin perimä. Itse olin ennen lapsia ylipainoinen, mutta tiimalasivartaloinen, vyötärön ympärys alle 70 cm, rasvaa ja lihasta reisissä ja pepussa. Lasten jäljiltä paino sama, mutta kehonkoostumus erittäin löllö, vyötärönympärys melkein 20 cm enemmän. Toki raskaudet ovat venyttäneet mahaa säkkimäisemmäksi ja kaikki keskivartaloa tukevat lihakset ovat surkastuneet, mutta lisäksi rasva on alkanut muuttaa reisistä mahaan. Oikeanlaisen liikunnan puute ja ruokavalio (enemmän ja huonompia hiilareita) vaikuttavat, mutta uskon myös stressihormonien (kortisolit jne) vaikuttavan aineenvaihduntaan ja erityisesti rasvan kertymiseen sisäelinten ympärille. Kolmen vuoden valvomisen ja univajeen jäljiltä stressihormonit ovat todellakin aivan tapissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama! oon 30v 170cm/60kg ja mahan kohdalla on pelastusrengas. Yritän laskea kaloreita ja liikkua mutta rasva on ja pysyy. Joskus sain laihdutettua --->50 kiloon olemalla käytännössä syömättä monta kuukautta ja tekemällä 15h työpäiviä. Enää en semmoista jaksa. Joten kohtalona on ilmeisesti omppuvyötärö, niinkun monella sukulaisellani.  :(

Vyötärö on suht kapea 71cm mutta heti siinä alla, missä on latioluut, on paljon pehmeää höttöä. Näyttää synnyttäneen mahalta, en ole koskaan ollut raskaana edes.

Ei se rasva kaloreita laskemalla ja liikkumalla poistu, vaan syömällä oikein.

Vierailija
44/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta, ruokavalio ja kehonkuvan korjaaminen. Valkkaa noista joku sopiva.

Vierailija
45/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mulla on sama ja kävin plastiikkakirurgillakin kysymässä, mitä voi tehdä. Hän sanoi, että laihdutus ja vatsalihasten harjoittelu EI auta, vaikka moni luulee. Kyse on siitä, että raskauden myötä vatsan limakalvot ovat venyneet. Niitä ei saa millään pienemmiksi, vsin leikkaus auttaisi, muttei kannata kuitenkaan. Se on yksilöllistä, kenellä käy näin, joillain kudokset palautuvat helpommin, joillain on sellainen kudostyyppi, että se jää venyneeksi. Eli vain iho ei ole venynyt, vaan ohan koko kudosmateriaali vatsan alueella. Se pömpöttää herkästi lähes mistä tahansa syystä, jos syö jotain tai jos ei syö jne

Vierailija
46/47 |
22.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, mulla on sama ja kävin plastiikkakirurgillakin kysymässä, mitä voi tehdä. Hän sanoi, että laihdutus ja vatsalihasten harjoittelu EI auta, vaikka moni luulee. Kyse on siitä, että raskauden myötä vatsan limakalvot ovat venyneet. Niitä ei saa millään pienemmiksi, vsin leikkaus auttaisi, muttei kannata kuitenkaan. Se on yksilöllistä, kenellä käy näin, joillain kudokset palautuvat helpommin, joillain on sellainen kudostyyppi, että se jää venyneeksi. Eli vain iho ei ole venynyt, vaan ohan koko kudosmateriaali vatsan alueella. Se pömpöttää herkästi lähes mistä tahansa syystä, jos syö jotain tai jos ei syö jne

Hmm no ei ole mitenkään yllättävää, että plastiikkakirurgi sanoo näin. Käytännössä moni meistä ON saanut pallomahan litistymään. Työtä se toki vaatii.

Vierailija
47/47 |
15.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohdullinen tieto kaikille ompuille! Nykysuositus terveydenhoitohenkilöstöltä tällä viikolla saamani tiedon mukaan on se, että naisen vyötärön pitäisi olla alle 90 cm ja miehen alle 100. Tätä tietoa ei näytä olevan vielä kaikilla itseään asiantuntijoina pitävilläkään. Entinen suositus oli naisen vyötärön mitaksi n. 80 cm ja sen saavuttaminen oli monelle omppumalliselle mahdotonta koska se olisi vaatinut itsensä alipainoiseksi laihduttamista.