Hoikalla naisella iso vatsa..
Eli olen 160cm pitkä ja painan 51kg, 28-vuotias nainen ja ongelmani on (ollut jo vuosia) iso vatsa. Siis liioittelematta vatsani näyttää usein siltä kun olisin 7kk:lla raskaana. Saan laihistamalla vatsani litteäksi ja pidänkin sitä usein niin ihan tottumuksesta. Yksin kotona ollessa annan vatsani pömpöttää ihan vapaasti.
Tutkimuksissa en ole käynyt asian tiimoilta ollenkaan koska suvussani on omena vartaloisia naisia ja selvästi vatsassani on rasvaa vaikka muualta hoikka olenkin. En tupakoi enkä käytä alkoholia laisinkaan. Syön suht. terveellisesti mutta aikoinaan tupakoinnin lopetuksen myötä sorruin kaikkeen makeaan ja syön silloin tällöin karkkia ja jäätelöitä. Myöskään liikuntaa minulle ei kerry muuta kun hyötyliikuntaa puuhastellessa omassa pihassani..
Olen huomannut ja osannut yhdistää että maito lasillisen jälkeen tulee ilmavaivoja, olen miettinyt voisko iso vatsa ja tuo liittyä toisiinsa? Mulla on myöskin usein suolentoiminnan muutoksia ja vatsavaivoja, gynellä katsottu ettei vatsassa oo nestettä. Onko kellään vastaavaa ollut? Olen joskus yrittänyt laihduttaakin vielä että saisin vatsaa pienemmäksi mutta ei vatsa pienene. Mulla on kaksi lasta mutta ei oo todettua vatsalihastenkaan erkaumaa.
Kommentit (47)
Juuri noin, pois sokeri ja nopeat hiilarit jne ja tilalle hyvää kuitua ja kasviksia jne.
Karkit, pullat, limsat, jätskit ja muut herkut ne vasta pömppöä lisää.
Maitotuotteet turvottavat minua enemmän kuin viljat. Karsi ne pois kokonaan ja siirry kauraan viljatuotteissa. Jospa se auttaisi hieman.
Liikuntaa lisää myös! Hyvä että olet huomannut tuon nuorella iällä, etkä vasta vanhempana. Ja ei mitään ihmeruokavaliota vaan perusterveellistä kotiruokaa, kuituja ja kasviksia.
Heikot vatsalihakset, eivät jaksa pitää vatsaa kasassa. Olen saanut oman pömppövatsani litistymään tekemällä syviä vatsalihaksia ja hulavannetreenillä.
Sama juttu jo nuorena ap. Muuten hyvin hoikka mutta tynnyrivatsa alkoi muodostua 17-vuotiaana mikä on outoa koska ei siinä iässä pitäisi olla mitään aineenvaihdunnanhäiriöitä jne. Puoli sukua on omenaisia tynnyrivatsoja. Pahenee vaan iän myötä valitettavasti.
Omenavartalo on perinnöllinen... Itsellä pallomaha jo ala-asteella vaikka muutoin olin todella hoikka ja kotona syötiin terveellisesti. Kerran viikossa karkkipäivä. Aikuisena 164 cm paino 55 kg ja silti vyötärön ympärys yli riskirajan 🙁 Ei auta mikään. Äidillä ja mummola myös mahassa kaikki ylimääräinen
Vierailija kirjoitti:
Heikot vatsalihakset, eivät jaksa pitää vatsaa kasassa. Olen saanut oman pömppövatsani litistymään tekemällä syviä vatsalihaksia ja hulavannetreenillä.
Minustakin tuntuu, että aapeen pömppövatsa johtuu heikoista vatsalihaksista. Pelkkä höytyliikunta harvoin kohdistuu vatsalihaksiin. Ap ei kai ole ollut raskaana?
Pömppöön tehoaa lankutus eri muodoissaan. Hulaa on kehuttu myös. Olennaista on kehittää keskivaralon syviä lihaksia (core), eli niitä, jotka eivät näy päälle päin muuta kuin hyvänä ryhtinä.
Toki sopimaton ruokavalio voi aiheuttaa kaasun kertymistä ja turvotusta, mutta tämän voi helposti sulkea pois muuttamalla dieettiä joksikin aikaa.
Kropat on ihmisillä vaan niin erilaisia. Oma kaveri on 172cm ja painoa 111kg ja sillä kropassa rasva kerääntyy pelkästään reisiin ja tisseihin, siis oikeasti. Olen nähnyt sen alasti ja mulla 63-kilosella on isompi vatsa.
Ehkä sit pitäs olla vielä laihempi? Ite pääsin mahasta eroon vasta alipainoisena. Tosin itse en näyttäynyt hoikalta normaalipainoisena muutenkaan.
Minulla se pömppö ei ole turvotusta, vaan läskiä. Alavatsalla on kuin ranskanleipä, eikä se siitä häviä laihduttamalla, ollut lapsesta asti. Äidillä ja isoäidillä ollut samanlainen.
Terv. 165/55.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu jo nuorena ap. Muuten hyvin hoikka mutta tynnyrivatsa alkoi muodostua 17-vuotiaana mikä on outoa koska ei siinä iässä pitäisi olla mitään aineenvaihdunnanhäiriöitä jne. Puoli sukua on omenaisia tynnyrivatsoja. Pahenee vaan iän myötä valitettavasti.
Jos tyydyt siihen,niin ok. Jos et, niin korjaa syömisiä. Turha sukua on syyttää.
Joo, vartalonmuodot ovat kaikilla erilaisia. Itse tulen tynnyrivatsaisten naisten suvusta ja sellainen oli itselläkin muutama vuosi sitten, vaikka hoikka olinkin. Kunnolla liikuntaa, sitä corea unohtamatta, terveellinen ruoka ja herkut minimiin. Siinä mun vinkit, vaatii vähän viitseliäisyyttä.
Omenavartalossa kaikki ylimääräinen kertyy vatsaan ja vaikka miten liikkuisi oikein, söisi terveellisesti ja kieltäytyisi herkuista niin kaikilla se ei vaan auta. Voi silti olla iso vatsa johon ei mikään auta
Vierailija kirjoitti:
Joo, vartalonmuodot ovat kaikilla erilaisia. Itse tulen tynnyrivatsaisten naisten suvusta ja sellainen oli itselläkin muutama vuosi sitten, vaikka hoikka olinkin. Kunnolla liikuntaa, sitä corea unohtamatta, terveellinen ruoka ja herkut minimiin. Siinä mun vinkit, vaatii vähän viitseliäisyyttä.
Tämä!
On helppo vedota sukuvikaan ja raskauksiin, vaikka oikeasti olet itse oman vartalosi valtiatar. Toki toisten on vaivattomampi näyttää timmiltä, toisilta se vaatii enemmän työtä ja uhrauksia.
Toisilla rasva kertyy perinnöllisesti reisiin ja lanteille eikä se laihduttamalla muutu, sama juttu omppumahalla. Voi vähän pienentyä mutta jos se on vahvasti geeneissä niin vartalon muotoa ei itsessään pysty muuttamaan ilman kirurgin veistä
Sulla on ruokavaliossa vikaa, korjaa sitä.