Nonni; juhannustressiä pukkaa! Mies sopinut vieraista..
Mies ja hyvä kaverinsa ovatten sopineet, että ”tulevat juhannukseksi”.
Mukana on kaverin tinder-treffi.
Mitään selvää ( huom. Kaksoismerkitys!) päivää ei ole tiedossa, eikä mitään ajatusta siitä, miten monta päivää vieraillaan.
Meidän mökki sijaitsee jonkun matkaa mistään kaupoista, ja alko on vieläkin kauempana.
Että näin. Mies ei ymmärrä miksi stressaan. ” Ne tulee kun tulee ja lähtee kun lähtee”.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otat tarvikkeet mukaan vain itsellesi. Pyyhe petivaatteet Pesuaineet ruoka ja juoma vain itsellesi. Älä mainitse tai kysy mieheltä sanallakaan mistään tarjoiluun liittyvästä, anna hoitaa ihan itse. Jos menee tyhjin käsin mökille eikä ole hoitanut tarvittavia mukaan niin olet sitten vain joukon jatkona ihmettelemässä että "kyllä minä luulin että Pekka hoitaa tarvittavat ja kestittää kun Pekka teidät oli kutsunut, luulin että sovitte keskenänne ruokapuolesta jne??"
Ja katsot sitten onko mies todella niin tollo että olettaa jonkun muun hoitavan asiat puolestaan.
Hauskaa reissua!Tästäpä tuli hyvä esimerkki mieleen :D
Ei liity aiheeseen, mutta oletukseen että se kuuluisa joku muu hoitaa.
Mies ja lapsensa etsivät kiireessä uimakamppeille pussukkaa. Ei löytynyt (muka) mistään, vaikka tiedän just missä kohdassa se lapsen huoneessa on. Lipaston päällä, aivan silmien alla. Oikein yhdessä etsivät kun oli niin kiire, eikä löytynyt, varmaan hukassa.
No sitten alettiin kopaamaan puuvillaisia kauppakasseja, jolloin minä sanoin sohvalta että saa sen ottaa, kunhan tullessa laittaa kuivumaan levälleen, ja kun se on kuiva niin laittaa takaisin sinne missä niitä säilytetään. "Otetaanpa muovipussi" oli mieheni vastaus.
Eihän tuossa ole mitään ongelmaa. Ongelma on päässäsi kun et kestä jos kaikki ei mene kuin mielestäsi kuuluisi mennä.
Osoitahan kohta jossa puhutaan ongelmasta. Sinun päässäsi on sellainen vika että ymmärryksen tasosi on heikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otat tarvikkeet mukaan vain itsellesi. Pyyhe petivaatteet Pesuaineet ruoka ja juoma vain itsellesi. Älä mainitse tai kysy mieheltä sanallakaan mistään tarjoiluun liittyvästä, anna hoitaa ihan itse. Jos menee tyhjin käsin mökille eikä ole hoitanut tarvittavia mukaan niin olet sitten vain joukon jatkona ihmettelemässä että "kyllä minä luulin että Pekka hoitaa tarvittavat ja kestittää kun Pekka teidät oli kutsunut, luulin että sovitte keskenänne ruokapuolesta jne??"
Ja katsot sitten onko mies todella niin tollo että olettaa jonkun muun hoitavan asiat puolestaan.
Mies ja lapsensa etsivät kiireessä uimakamppeille pussukkaa. Ei löytynyt (muka) mistään, vaikka tiedän just missä kohdassa se lapsen huoneessa on. Lipaston päällä, aivan silmien alla. Oikein yhdessä etsivät kun oli niin kiire, eikä löytynyt, varmaan hukassa.
No sitten alettiin kopaamaan puuvillaisia kauppakasseja, jolloin minä sanoin sohvalta että saa sen ottaa, kunhan tullessa laittaa kuivumaan levälleen, ja kun se on kuiva niin laittaa takaisin sinne missä niitä säilytetään. "Otetaanpa muovipussi" oli mieheni vastaus.
"Saa sen ottaa kunhan..." wtf oikeesti? Ei ihme että olette uusioperhe. Löysääpä vähän, sisko!
Voit puolestani olla se kuuluisa joku muu, joka passaa miehet ja pojat hakemalla kaiken käteen valmiiksi, laittamalla heidän uintinsa jälkeen kaiken kuivumaan, ja sitten kuivana vielä omalle oaikalleen, mutta minä en tule sitä ikinä olemaan. Erikoista käyttää sanaa löysätä siitä että tekee itse toisten puolesta kaiken. Mä sanoisin sitä jollain ihan muulla termillä...
Vierailija kirjoitti:
No jos mies ne kutsuu, niin hankkikoot myös ruoat niille.
Miksi hemmetissä pitää hankkia yhtään mitään ruokaa? Mikä tässä on niin vaikeaa?
Itse tekisin niin, että vieraat velvoitettaisiin tuomaan kaikille ruuat. Tämä siksi, koska TE tarjoatte mökin ja saunapuut ja sängyt. Vastaavasti vieraat voi tuoda kaikille ruuat.
m48
Meillä vieraat pudottivat pommin: ovat alkaneet vegaaneiksi. Laitan kuitenkin savustettua kalaa tarjolle, koska vieraiden ruokavaliokokeilut ovat olleet vähän niin ja näin. Viimeksi olivat ketoilijoita, mutta söivät innolla uusia perunoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa ole mitään ongelmaa. Ongelma on päässäsi kun et kestä jos kaikki ei mene kuin mielestäsi kuuluisi mennä.
Osoitahan kohta jossa puhutaan ongelmasta. Sinun päässäsi on sellainen vika että ymmärryksen tasosi on heikko.
Mies ei löytänyt kassia on ongelma. Myös tuo (muka) kertoo arvostuksen puutteesta ja ongelmista suhteessanne. Sinun päsmäröintisi oli ongelma miehelle ja siksi hän otti muovipussin.
Vain naiset voi tehdä joka asiasta draamaa ja ongelmaa.
Ostaa sitä olutta reilusti, että varmasti riittää. Ei se pilalle mene vaikka ei kaikki menisikään. Ruokaakin voi ostaa ylimääräistä. Ei ne grillattavatkaan päivässä pilalle mene.
Pääasia että on hyvä juhannus ja kaikkea riittää. Ei se juhannus monesti vuodessa ole.
Yksin kun joutuu juhannuksen viettään, ei voi ymmärtää tyhjästä kitisijöitä
En ihan ymmärtänyt, mikä tässäkin stressaa, mutta varmuuden vuoksi kaikki miehet pitäisi tuhota.
Temperamenttieroja. Vaimoni on samanlainen _suunnittelija_ kuin osa tämän ketjun kommentoijista vaikuttaa olevan. Pitää olla tiedossa, mihin aikaan tehdään mitäkin, milloin kukakin lähtee minnekin ja onhan varapyyhkeen varapyyhe pakattu lapselle mukaan. Jos joku ei mene suunnitelman mukaan, se on tietysti hyvä syy äksyillä.
Minä olen huono suunnittelemaan, eikä se minua myöskään kiinnosta. Niin moni asia on niin hemmetin triviaali. Vaikka joku ruokahuollon järjestäminen: jos nyt kauppa löytyy 100 km:n säteeltä, niin sinne nyt voi ajaa erikseenkin tarvittaessa ja ottaa sen Pekan kaveriksi puhumaan paskaa matkalla. Tai jos pakkasin vain yhdet kalsarit mukaan, niin joko ostan kaupasta lisää, pesen niitä yksiä tai menen kommandona. Jos taas vieraiden naama alkaa väsyttää, niin sitten asia tavalla tai toisella puheeksi ja vieraat matkaan.
Isäni antoi hyvän elämänohjeen: jos ongelma on ratkaistavissa rahalla, niin se ei ole oikea ongelma. Eikä tuossa ole kyse siitä, että olisin rikkaasta perheestä, jossa rahalla olisi ratkottu kaikki, päinvastoin. Ohjeen henki on, että jos kaikki ovat terveinä ja ihmisten välit kunnossa, asiat ovat hyvin.
Varmaan tuossa suunnitteluasiassa naisilla on sukupuolen tuomaa painolastia. Naiset kun tuntuvat pitävän tärkeänä arvostella, onko toisilla laudeliinat silitettynä ja valittu sävy sävyyn pöytäliinan kanssa. Siinä pelissä menettää sosiaalisia pisteitä, jos vieraiden aamupalamieltymykset on unohtanut selvittää.
Ps. Vaimoni kanssa on ihana olla reissussa, kun kaikki tarpeellinen on mukana ja järjestyksessä. Eli totta kai arvostankin tuota piirrettä ja se nostaa elämänlaatua, mutta minua itseäni ei kiinnosta nuo asiat niin paljon, että tekisin niitä itse suunnitelmallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Käsket miehen selvittää nuo epäselvät asiat ja hommata sitten sen perusteella ruoat ja juomat. Todennäköisesti on suositeltavaa, että ostat itsellesi kaiken varalta jemmaan syötävää ja juotavaa.
Tämän oleellisen asian olen oppinut minäkin. Itselle valkoviiniä jemmaan, että kestää sen v*tutuksen kun mies ei muista ilmoittaa mitään etukäteen, eikä tajua että varmaan ne vieraatkin haluaa syödä jotain tai milloin ne vieraat tulee ja missä ne nukkuu jne. Kokemusta on.
Mun miehen kavereilla on myös tapana, että ne ilmoittaa alaovelta summeria soitellen, että oon täällä alaovella. Ja tulee siis yökylään. Mä haluaisin esim. että koti olisi siisti ja ruoat mietitty kun joku tulee, näillä ei ole miehelle mitään väliä. Uloskaan ei viitsi heittää kun ovat tulleet 400km:n päästä. Tätä tapahtuu paljon kun asutaan Helsingissä, joku menossa tai tulossa lentokentälle/sieltä pois tai risteily tai keikka Harwall Areenalla jne. Mies kuvittelee, että on ihan ok kun meillä porukkaa tulee ja menee. Onneksi korona hiljensi tätä touhua. Ja miehen kaverit ihan mukavia, en minä sillä, mutta...Mies ei vaan ajattele yhtään!
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yhden kerran ollut vieraana mökillä. Olen maalta kotoisin, joten ei oikein innosta koko mökkihomma
No työkaveri inkutti ja inkutti lomalla mökille kylään. Lopulta suostuin.
Lähdimme sitten kauppaan ennen reissua. Oli sovittu, että olen vain yhden yön. Minulle olisi riittänyt pari makkaraa, salaatti ja uudet perunat ja kaksi lonkeroa. Ja leipää aamupalaksi ennen kotiinajoa.
Työkaveri lappoi kärryn täyteen ja motkotti lojeista, jotka tulee hänen mökille ja käyttää häntä hyväksi. Kassalla käski minun maksaa kärryllisen ruokaa.
Jotenkin hämmennyin ja menin lukkoon ja maksoin 300 eiron laskun. Kai ajattelin, että hän maksaa sitten osuutensa takaisin.
Mökillä sitten keitettiin potut ja grillattiin makkarat ja työkaveri veti perseet.
Aamulla join kahvin ja lähdin kotiin. Sinne jäi työkaveri jatkamaan lomailua minun maksamien ruokien kanssa.
Tapahan se on tämäkin maksattaa kutsutuille vieraille oma eläminen.
Me mentiin myös kerran tutun perheen mökille ihan kutsuttuna. Sanoivat, että tuokaa jotain ruokaa illaksi ja olutta yms. No me veimme ja söimme hyvin. Seuraavana päivänä oli tarkoitus lähteä kauppaan, tämä pariskunta oli kännissä heti aamusta ja sanoivat, että voitteko käydä kaupassa, edelleen sitä olutta ja ruokaa. Kyllähän me kävimme ja ostettiin siis lopulta 3vrk ruoat ja juomat, tämä pariskunta ei osallistunut mitenkään.
Aika nopeasti tajusimme, että he halusivat meidät sinne maksumiehiksi ja kuskiksi kylille (Baarin terassille meidän kauppakäynnin ajaksi). Se ei silloin niin haitannut, meillä oli tuolloin rahaa ja mökki oli tosi kiva ja pariskuntakin ihan mukavia tyyppejä kännistään huolimatta.
Mutta nyt kun meille on käynyt huonosti (sairastuminen+työttömyys) ja heillä pyyhkii nykyään hyvin taloudellisesi, kutsua ei mökille enää tule. Että mökkilokkeilu voi mennä myös toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yhden kerran ollut vieraana mökillä. Olen maalta kotoisin, joten ei oikein innosta koko mökkihomma
No työkaveri inkutti ja inkutti lomalla mökille kylään. Lopulta suostuin.
Lähdimme sitten kauppaan ennen reissua. Oli sovittu, että olen vain yhden yön. Minulle olisi riittänyt pari makkaraa, salaatti ja uudet perunat ja kaksi lonkeroa. Ja leipää aamupalaksi ennen kotiinajoa.
Työkaveri lappoi kärryn täyteen ja motkotti lojeista, jotka tulee hänen mökille ja käyttää häntä hyväksi. Kassalla käski minun maksaa kärryllisen ruokaa.
Jotenkin hämmennyin ja menin lukkoon ja maksoin 300 eiron laskun. Kai ajattelin, että hän maksaa sitten osuutensa takaisin.
Mökillä sitten keitettiin potut ja grillattiin makkarat ja työkaveri veti perseet.
Aamulla join kahvin ja lähdin kotiin. Sinne jäi työkaveri jatkamaan lomailua minun maksamien ruokien kanssa.
Tapahan se on tämäkin maksattaa kutsutuille vieraille oma eläminen.
Kuinka työkaveruus jatkui tuosta?
Itsellä on vastaavaa koettuna muinoin. Olin selkäkipuinen, mutta työkaverin tilanne oli huonompi ja hän asui hissittömässä talossa. Käytiin miehen kanssa ruokakaupassa ja apteekissa hänelle. Mieheni oli mukana, koska tavaroille tarvittiin myös kantaja. Maksoimme ostokset ja lääkkeet. Oletin, että maksaa takaisin, kun tervehtyy. Ei ole maksanut tähän mennessä (on vuosia kulunut jo monta).
Tämän tapauksen jälkeen kävin samaisen kaverin kanssa tervehtimässä yhteistä tuttavaa - meidän autolla, matkaa suuntaansa 100 km. Vietiin yhteiset tuliaiset, jotka työkaveri sillä kertaa maksoi. Parin päivän päästä muistutti, että maksaisin osuuteni, kun ei ole reilua yksinäisellä pienituloisella ihmisellä yksinään maksattaa yhteisiä tuliaisia.
- Vähän olin tyhmässä päässäni jo kuvitellut, että hän antaisi olla korvauksena tuosta aiemmasta palveluksestamme, josta en ollut vielä rahoja saanut. Ujompi ja arempi tuolloinen minäni ei kehdannut muistuttaa menneistä vaan kiltisti pulitin osuuteni. Että sellaisia oppirahoja - enää en ole yhtä tossu :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa reissua!Joo tosi hauskalta tuo kuulostaakin... Mikä hemmetti teitä vaivaa? Yli 50 yläpeukuttaa. Kuka tuosta nyt nauttii?? Ei kukaan. Vai sekö on tarkoituskin? Ihan sama, vaikka menee oma juhannus "näpäytellessä" ja vittuilemisessa pilalle, kunhan muutkin saavat tuntea nahoissaan. No, toisaalta kuulostaa kyllä hyvin suomalaiselle meiningille...
Joko yhdessä sovitaan juhannussuunnitelma, jaetaan vastuut ja pidetään hauskaa, tai sit ei olla yhdessä. Tehdään eri suunnitelmat. Ei vittuilua, ei ongelmia.
Mä yläpeukutin! Mä luulen että tossa kävisi niin, että kun nainen ei puutu koko hommaan mitenkään, niin mies tosiaan hoitaa sen sit omalla tavallaan ja nainen hämmästyy miten hienosti se menee. Itse oon ainakin tehnyt töitä sen eteen et annan miehen hoitaa enkä oleta ettei se hoida kuitenkaan. Tottakai se hoitaa, ne on sen vieraita eikä se halua että menee juhannus keltään pilalle. Anna miehen nyt hoitaa toi homma kun se on kerta ne kutsunutkin ja sillä todennäköisesti on oma ajatus siitä miten juhannus menee. Kun se pyytää sulta apua johonkin vaik et ostaisitko uusia perunoita xx kg ni tietty ostat, mutta älä auta pyytämättä ja tunge siihen järjestelyyn. Jos mies haluaa keskustella sun kanssa tarjottavista niin toki voitte keskustella mut anna sille nyt tilaa hoitaa toi homma.
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostaa kyllä koska tsäänssit on että joulusiivouksen aikana löytyy sitten jostain nurkasta homehtunut kangaskassi homehtuneine pyyhkeineen ja uikkareineen. Ikävä kyllä.
Paitsi ettei se ole vielä siinäkään vaiheessa mun ongelma. Jos mies homehduttaa porukan uikkarit ja kangaskassin niin mies järkkää uudet uikkarit ja uuden kassin. Ei mun kuulu ottaa tollasesta stressiä. Ihan sama ku jos mä hajotan/tuhoon vahingossa jotain ni pyydän anteeksi siltä kenen tavaran oon hajottanut ja ostan sit uuden tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Temperamenttieroja. Vaimoni on samanlainen _suunnittelija_ kuin osa tämän ketjun kommentoijista vaikuttaa olevan. Pitää olla tiedossa, mihin aikaan tehdään mitäkin, milloin kukakin lähtee minnekin ja onhan varapyyhkeen varapyyhe pakattu lapselle mukaan. Jos joku ei mene suunnitelman mukaan, se on tietysti hyvä syy äksyillä.
Minä olen huono suunnittelemaan, eikä se minua myöskään kiinnosta. Niin moni asia on niin hemmetin triviaali. Vaikka joku ruokahuollon järjestäminen: jos nyt kauppa löytyy 100 km:n säteeltä, niin sinne nyt voi ajaa erikseenkin tarvittaessa ja ottaa sen Pekan kaveriksi puhumaan paskaa matkalla. Tai jos pakkasin vain yhdet kalsarit mukaan, niin joko ostan kaupasta lisää, pesen niitä yksiä tai menen kommandona. Jos taas vieraiden naama alkaa väsyttää, niin sitten asia tavalla tai toisella puheeksi ja vieraat matkaan.
Isäni antoi hyvän elämänohjeen: jos ongelma on ratkaistavissa rahalla, niin se ei ole oikea ongelma. Eikä tuossa ole kyse siitä, että olisin rikkaasta perheestä, jossa rahalla olisi ratkottu kaikki, päinvastoin. Ohjeen henki on, että jos kaikki ovat terveinä ja ihmisten välit kunnossa, asiat ovat hyvin.
Varmaan tuossa suunnitteluasiassa naisilla on sukupuolen tuomaa painolastia. Naiset kun tuntuvat pitävän tärkeänä arvostella, onko toisilla laudeliinat silitettynä ja valittu sävy sävyyn pöytäliinan kanssa. Siinä pelissä menettää sosiaalisia pisteitä, jos vieraiden aamupalamieltymykset on unohtanut selvittää.
Ps. Vaimoni kanssa on ihana olla reissussa, kun kaikki tarpeellinen on mukana ja järjestyksessä. Eli totta kai arvostankin tuota piirrettä ja se nostaa elämänlaatua, mutta minua itseäni ei kiinnosta nuo asiat niin paljon, että tekisin niitä itse suunnitelmallisesti.
Entäs sitten kun vaimoasi alkaa väsyttää sekä sun että sun vieraiden naamat - ja samoin se teidän reissujen yksinäisen suunnnitteluvastuun kantaminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on ihan niinku mun elämästä! Pussukka ei löydy vaikka se on ihan näkyvissä tai ihan siellä uimapussukkapaikassa missä se on joka ainoa kerta. Ei löydy silti ellei käteen anna. Ei vaikka hän ois sen ihan itse sinne laittanut viimeksi. No kun ei löydy ni tehdään joku luova ratkaisu pölliä mun kassi. Sit mä sanon et saa lainata mutta sit takasin tullessa pitää laittaa kuivumaan ja ku on varmasti kunnolla kuivunu ni sit vasta takas just siihen samaan kaappiin mist on ottanut ja myös viikattuna, sitä ei runtata sinne miten sattuu. Tosin mun elämässä tää ohjattava on 5-vuotias. Ja tuntuu oppivan parista kerrasta kun riittävän yksityiskohtaisesti kertoo mitä tehdään tai näyttää kädestä pitäen ni jatkossa sit sujuu ilman ohjausta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä ongelmaa. Meidän juhannusvietast tuovat omat eväät ja juotavansa mukanaan. Toki sitten ruokaillessa pöydän antimet - meidän ja heidän tuomansa - ovat yhteisiä. Ruoat riittävät varmasti pe-su.
Jos kuvittelet vieraiden tulevan kahta kättä heilutellen, niin tässä on vielä hyvin aikaa ilmoittaa, että omat eväät matkaan.
Kyllä meidän perheessä lomasuunnitelmat sovitaan yhdessä!
Ei olisi miehellenikään kivaa jos ilmoittaisin, että meidän yhteiset suunnitelmat on nyt peruttu ja "Pirkko" tulee jonkun ventovieraan tinder heilansa kanssa meidän mökille!
Me nautimme siitä, että saamme olla niin rennosti ja vapaasti kuin vain haluamme passaamatta ketään. Ei täysin vieraan ihmisen seurassa kukaan voi löhötä ja rentoutua kuten omalla väellä.
Voi uhria. Koita nyt kestää ja nauttia olostasi jos ego sen kestää.