Nonni; juhannustressiä pukkaa! Mies sopinut vieraista..
Mies ja hyvä kaverinsa ovatten sopineet, että ”tulevat juhannukseksi”.
Mukana on kaverin tinder-treffi.
Mitään selvää ( huom. Kaksoismerkitys!) päivää ei ole tiedossa, eikä mitään ajatusta siitä, miten monta päivää vieraillaan.
Meidän mökki sijaitsee jonkun matkaa mistään kaupoista, ja alko on vieläkin kauempana.
Että näin. Mies ei ymmärrä miksi stressaan. ” Ne tulee kun tulee ja lähtee kun lähtee”.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskellä pandemiaa🙄
Ei jessus sentään. No ilmeisesti tosiaan on niitä jotka on olleet poterossa 15kk.
No katsopa tämänkin päivän lukuja, onko ohi?
Mua taas stressaa, kun saa juhannuksen olla taas yksin. Täytyy tehdä pitkä pyöräretki, niin se rauhoittaa ja rentouttaa. Luonto on kauneimmillaan ja pyöräilyteitä kyllä riittää. Tv. Ikäneito
Kuka ottaa jonkun random Tinder -treffin mökillensä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskellä pandemiaa🙄
Ei jessus sentään. No ilmeisesti tosiaan on niitä jotka on olleet poterossa 15kk.
No katsonpa. Kymmenittäin kuntia joissa ei ole ollut yhtään tartuntaa viikkoihin. Eikä olla oltu poterossa silloinkaan kun on ollut niitä 800+ määriä/pv, silti prosentuaalisesti kovin pieni osa suomalaisista on sairastunut.
Vierailija kirjoitti:
Muistuta miehelle, että kertoo vieraille, jotta nämä tuovat ruokaa ja juomaa tulleessaan myös.
Että kaupat ovat kaukana.
Outoa että joissakin perheissä toinen osapuoli voi noin vaan sopia vieraista, kysymättä puolisolta mitään.
Yleensä naiset kutsuvat ihmisiä kylään kysymättä, mutta nyt se on jotenkin outoa.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä aiempien kanssa, mies ja vieraat saavat huolehtia juomista, ruuista ja aikatauluista. Jos ajattelen aivoillani.
Mutta jos menen tunteen perusteella, samassa tilanteessa haluaisin kuitenkin olla hyvä emäntä ja että vieraani viihtyisivät. Tässä pari ehdotusta tarjottavista.
Tee valmiiksi marenkipohjia. Ne säilyvät tosi pitkään, vaikka eivät tulisikaan käyttöön heti. Pavlova on ihana kesäherkku tuoreilla marjoilla ja nopea tehdä kahvipöytää tai jälkiruuaksi, kun marengit on valmiina.
Perunat ovat halpoja ja kuuluvat tietysti ehdottomasti juhannukseen. Keitä niitä iso kattilallinen ensimmäiselle aterialle, seuraavalla perunasalaattia, brunssille perunamunakas.
Varhaiskaali on herkullista ja säilyy, vaikka ei tulisi heti käyttöön. Kaalisalaatti sopii grilliruuan, burgerin tai pizzan kylkeen. Kaalia voi myös grillata.
Yleensä hölmömmätkin mökkivieraat ymmärtävät tuoda mukana grillattavaa. Jos kuitenkin tulevat ilman mitään (tai yhden makkarapaketin kanssa), lihat saa riittämään paremmin ja näyttävämmäksi, kun teet grillivartaita. Väliin sipulia, paprikaa, kesäkurpitsaa, kirsikkatomaatteja, sieniä jne. mieleisiäsi kasviksia, jta muutenkin ostaisit juhannukseksi.
Ei h*lvetti sentään!? Siinä taas menuta kerrassaan?? Että osaa ärsyttää nämä ruokalistan laatiat. Meidän mökille tulee just tasan ne vieraat, joista on yhdessä miehen kanssa sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä aiempien kanssa, mies ja vieraat saavat huolehtia juomista, ruuista ja aikatauluista. Jos ajattelen aivoillani.
Mutta jos menen tunteen perusteella, samassa tilanteessa haluaisin kuitenkin olla hyvä emäntä ja että vieraani viihtyisivät. Tässä pari ehdotusta tarjottavista.
Tee valmiiksi marenkipohjia. Ne säilyvät tosi pitkään, vaikka eivät tulisikaan käyttöön heti. Pavlova on ihana kesäherkku tuoreilla marjoilla ja nopea tehdä kahvipöytää tai jälkiruuaksi, kun marengit on valmiina.
Perunat ovat halpoja ja kuuluvat tietysti ehdottomasti juhannukseen. Keitä niitä iso kattilallinen ensimmäiselle aterialle, seuraavalla perunasalaattia, brunssille perunamunakas.
Varhaiskaali on herkullista ja säilyy, vaikka ei tulisi heti käyttöön. Kaalisalaatti sopii grilliruuan, burgerin tai pizzan kylkeen. Kaalia voi myös grillata.
Yleensä hölmömmätkin mökkivieraat ymmärtävät tuoda mukana grillattavaa. Jos kuitenkin tulevat ilman mitään (tai yhden makkarapaketin kanssa), lihat saa riittämään paremmin ja näyttävämmäksi, kun teet grillivartaita. Väliin sipulia, paprikaa, kesäkurpitsaa, kirsikkatomaatteja, sieniä jne. mieleisiäsi kasviksia, jta muutenkin ostaisit juhannukseksi.
Emme ota vastaan noin hölmöjä mökkivieraita jotka tulevat kahta kättä heiluttaen. Eikä pelkkä grillattavaa riitä vaan tuokoot kaikki tarpeensa. Mikä helvatin täysihoitola se mökki on! Miksi se on niin vaikea käsittää.
Tässä syy sille, miksi en mene kenenkään mökille, koska minusta on outoa, että vieraan täytyy tuoda ruuat mukanaan. Omalle mökille en kutsu ketään sillä mielellä, että kanna tänne ruokakassi ja "maksa" sillä vierailusi, vaan aina ilmoitan, että talo tarjoaa ruuat, juomat ja petipaikan, tule iloisin mielin. En minä naapuriin brunssille mennessäni ajattele, että otan mukaan keitetyt kananmunat, kaurapuuroa, vastapaistetun pekonin, tuoreet sämpylät ja aprikoosihilloa. Jotenkin oletan, että kutsuja tarjoaa muutakin kuin tyhjän paikan pöydässä.
Minä taas en kutsu omalle mökille ketään. Piste. En myöskään mene kenenkään muun mökille, jos kutsutaan. Onneksi tosin tutut sen jo tietävät eivätkä kutsukaan. En ole mikään erakko, vaan kutsun kyllä kotiini vieraita ja käyn kylässä muiden kotona. Mökki on minulle kuitenkin aina ollut jotenkin sellainen paikka, jossa ollaan nimenomaan omassa rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme ota vastaan noin hölmöjä mökkivieraita jotka tulevat kahta kättä heiluttaen. Eikä pelkkä grillattavaa riitä vaan tuokoot kaikki tarpeensa. Mikä helvatin täysihoitola se mökki on! Miksi se on niin vaikea käsittää.
Tässä syy sille, miksi en mene kenenkään mökille, koska minusta on outoa, että vieraan täytyy tuoda ruuat mukanaan. Omalle mökille en kutsu ketään sillä mielellä, että kanna tänne ruokakassi ja "maksa" sillä vierailusi, vaan aina ilmoitan, että talo tarjoaa ruuat, juomat ja petipaikan, tule iloisin mielin. En minä naapuriin brunssille mennessäni ajattele, että otan mukaan keitetyt kananmunat, kaurapuuroa, vastapaistetun pekonin, tuoreet sämpylät ja aprikoosihilloa. Jotenkin oletan, että kutsuja tarjoaa muutakin kuin tyhjän paikan pöydässä.
Mökillä yleensä ollaan kauemmin kuin yhden aterian ajan. Viikonlopussa ollaan aika monta kertaa ruokapöydän ääressä ja itse en jaksaisi kutsua vieraita ollenkaan, jos he eivät osallistuisi talouspuuhiin ja siten myös ruoan hankkimiseen. Mökillä vallitsee tietty demokraattinen konstailemattomuus ja ainakin meillä vieraat tiskaavat, kokkaavat, kantavat puita ja lämmittävät saunaa. Jos tekisin itse kaiken, en ehtisi viettää vieraiden kanssa aikaa ollenkaan. Itsekin osallistun aina kuluihin ja talouspuuhiin jos menen vieraaksi jonkun toisen mökille. En kehtaisi olla passattavana.
Millään pikavisiitillä ei todellakaan tarvitse tuoda mitään sen enempää kuin kotivierailullakaan.
Vierailija kirjoitti:
Otat tarvikkeet mukaan vain itsellesi. Pyyhe petivaatteet Pesuaineet ruoka ja juoma vain itsellesi. Älä mainitse tai kysy mieheltä sanallakaan mistään tarjoiluun liittyvästä, anna hoitaa ihan itse. Jos menee tyhjin käsin mökille eikä ole hoitanut tarvittavia mukaan niin olet sitten vain joukon jatkona ihmettelemässä että "kyllä minä luulin että Pekka hoitaa tarvittavat ja kestittää kun Pekka teidät oli kutsunut, luulin että sovitte keskenänne ruokapuolesta jne??"
Ja katsot sitten onko mies todella niin tollo että olettaa jonkun muun hoitavan asiat puolestaan.
Hauskaa reissua!
Tästäpä tuli hyvä esimerkki mieleen :D
Ei liity aiheeseen, mutta oletukseen että se kuuluisa joku muu hoitaa.
Mies ja lapsensa etsivät kiireessä uimakamppeille pussukkaa. Ei löytynyt (muka) mistään, vaikka tiedän just missä kohdassa se lapsen huoneessa on. Lipaston päällä, aivan silmien alla. Oikein yhdessä etsivät kun oli niin kiire, eikä löytynyt, varmaan hukassa.
No sitten alettiin kopaamaan puuvillaisia kauppakasseja, jolloin minä sanoin sohvalta että saa sen ottaa, kunhan tullessa laittaa kuivumaan levälleen, ja kun se on kuiva niin laittaa takaisin sinne missä niitä säilytetään. "Otetaanpa muovipussi" oli mieheni vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskellä pandemiaa🙄
Näyttäisi tällä hetkellä olevan. Todella paljon todennäköisempää pudota tikkailta tai teloa itsensä kirveellä kuin saada mökkireissulta korona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistuta miehelle, että kertoo vieraille, jotta nämä tuovat ruokaa ja juomaa tulleessaan myös.
Outoa että joissakin perheissä toinen osapuoli voi noin vaan sopia vieraista, kysymättä puolisolta mitään.
Yleensä naiset kutsuvat ihmisiä kylään kysymättä, mutta nyt se on jotenkin outoa.
Jos nainen on se, joka vierailun sujumisesta ja tarjoilusta huolehtii, niin ei se ihan yhtä outoa olekaan. Tosin mä en kyllä kutsu ketään puhumatta miehen kanssa ensin.
Iankaiken vanha juhannus-provo.
Seuraavaksi odotellaan sitten tarinaa mökkivieraiden lokkeilusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen on se, joka vierailun sujumisesta ja tarjoilusta huolehtii, niin ei se ihan yhtä outoa olekaan. Tosin mä en kyllä kutsu ketään puhumatta miehen kanssa ensin.
Se on naisten ihan itse luoma tapa. Minä sanon että tuovat omat eväät. Saa tarjota jos haluaa, mutta mikään pakko se ei ole. Vierailijat vastaavat vierailun sujuvuudesta. Uhrihan sinäkin olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juhannusriidat on tietysti klassinen perinne, mutta jos kuitenkin panostettasiin parisuhteen säilyttämiseen ja pelastettaisiin miehen kasvot kaverin edessä.
Vaikka mies kehtaisikin pyytää vieraita tuomaan eväät, ei voi luottaa, että he tuovat. (Saattavat toki olla fiksujakin ja osaavat varustautua.)
Kannattaa silti varustatua pahimman varalle, joten mukaan paljon peruselintarvikkeita, ettei nälänhätä uhkaa.
Paljon perunoita, makaroonia/riisiä. Sipulia, liemikuutioita, jauhoja (mahdolliseen kastikkeeseen). Leipää, levitettä, runsas valikoima keksejä. Makkaroita. Säilykkeitä. Erilaisista säilykkeistä saa esim. makaronien kanssa oivan, täyttävän pataruuan ihan käsiä likaamatta.
Jos on intoa kokkailla, sitten halujen mukaisesti tarvikkeita (lihat, kalat, kasvikset, salaatit ym. tuore).
Jos on leipomiseen taipuvainen (sää oikein houkuttelee siihen :D) kannattaa tehdä se jo kotona.
Kertakäyttöastioita, ettei tarvi tiskata; kertakäyttölakanat, jos vieraat ei toisikaan omia.
Miksi miehen kasvot tulisi pelastaa? Eiköhän miehen kaverit miehen tunne, eikä vierailusta seuraa skandaalia, vaikka tarjolla olisi vain kaljaa ja makkaraa.
No siten, ettei talon madame näytä ikävää naamaa vieraille vaan ottaa hyvin huomioon, eikä pidä nälässä. Vaikkei niin välittäisikään vieraista.
Minä kysyn taas, että miksi jotkut ihmiset (yleensä naiset) tekevät asioista niin vaikeita? Omat eväät ja lakanat. Mikä siinä on että aina täytyy uhriutua omista kulissienkiillottelustaan? Eikö olisi helpompi ottaa asiat vähän rennommin? Entisissä suhteissa juuri nainen on järjestellyt vaikka mitä kekkereitä ja sitten mäkättänyt minulle kun on paljon tehtävää. Ei ole jos sitä tehtävää ei itse järjestä. Nykyinen nainen on fiksu ja tekee sen mitä haluaa ja kaikki pelaa hienosti, toisinsanoen ei ole itsensä uhri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otat tarvikkeet mukaan vain itsellesi. Pyyhe petivaatteet Pesuaineet ruoka ja juoma vain itsellesi. Älä mainitse tai kysy mieheltä sanallakaan mistään tarjoiluun liittyvästä, anna hoitaa ihan itse. Jos menee tyhjin käsin mökille eikä ole hoitanut tarvittavia mukaan niin olet sitten vain joukon jatkona ihmettelemässä että "kyllä minä luulin että Pekka hoitaa tarvittavat ja kestittää kun Pekka teidät oli kutsunut, luulin että sovitte keskenänne ruokapuolesta jne??"
Ja katsot sitten onko mies todella niin tollo että olettaa jonkun muun hoitavan asiat puolestaan.
Hauskaa reissua!Tästäpä tuli hyvä esimerkki mieleen :D
Ei liity aiheeseen, mutta oletukseen että se kuuluisa joku muu hoitaa.
Mies ja lapsensa etsivät kiireessä uimakamppeille pussukkaa. Ei löytynyt (muka) mistään, vaikka tiedän just missä kohdassa se lapsen huoneessa on. Lipaston päällä, aivan silmien alla. Oikein yhdessä etsivät kun oli niin kiire, eikä löytynyt, varmaan hukassa.
No sitten alettiin kopaamaan puuvillaisia kauppakasseja, jolloin minä sanoin sohvalta että saa sen ottaa, kunhan tullessa laittaa kuivumaan levälleen, ja kun se on kuiva niin laittaa takaisin sinne missä niitä säilytetään. "Otetaanpa muovipussi" oli mieheni vastaus.
Eihän tuossa ole mitään ongelmaa. Ongelma on päässäsi kun et kestä jos kaikki ei mene kuin mielestäsi kuuluisi mennä.
Minä olen yhden kerran ollut vieraana mökillä. Olen maalta kotoisin, joten ei oikein innosta koko mökkihomma
No työkaveri inkutti ja inkutti lomalla mökille kylään. Lopulta suostuin.
Lähdimme sitten kauppaan ennen reissua. Oli sovittu, että olen vain yhden yön. Minulle olisi riittänyt pari makkaraa, salaatti ja uudet perunat ja kaksi lonkeroa. Ja leipää aamupalaksi ennen kotiinajoa.
Työkaveri lappoi kärryn täyteen ja motkotti lojeista, jotka tulee hänen mökille ja käyttää häntä hyväksi. Kassalla käski minun maksaa kärryllisen ruokaa.
Jotenkin hämmennyin ja menin lukkoon ja maksoin 300 eiron laskun. Kai ajattelin, että hän maksaa sitten osuutensa takaisin.
Mökillä sitten keitettiin potut ja grillattiin makkarat ja työkaveri veti perseet.
Aamulla join kahvin ja lähdin kotiin. Sinne jäi työkaveri jatkamaan lomailua minun maksamien ruokien kanssa.
Tapahan se on tämäkin maksattaa kutsutuille vieraille oma eläminen.
Vierailija kirjoitti:
Hauskaa reissua!
Joo tosi hauskalta tuo kuulostaakin... Mikä hemmetti teitä vaivaa? Yli 50 yläpeukuttaa. Kuka tuosta nyt nauttii?? Ei kukaan. Vai sekö on tarkoituskin? Ihan sama, vaikka menee oma juhannus "näpäytellessä" ja vittuilemisessa pilalle, kunhan muutkin saavat tuntea nahoissaan. No, toisaalta kuulostaa kyllä hyvin suomalaiselle meiningille...
Joko yhdessä sovitaan juhannussuunnitelma, jaetaan vastuut ja pidetään hauskaa, tai sit ei olla yhdessä. Tehdään eri suunnitelmat. Ei vittuilua, ei ongelmia.