Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö aikuisille enää tehdä sadeasuja?

Vierailija
16.06.2014 |

Aloitin toukokuussa työmatkapyöräilyn ja ulkoiluharrastuksen. Muutaman kerran olen saanut niskaani kunnon vesisateen ja viimeksi viime viikolla kastuin läpimäräksi kun tuulipuvun päällä ei ollut minkäänlaisia sadevaateita ja vettä satoi kuin aisaa koko 6 km pyöräilymatkan. Päätin että nyt kastuminen saa riittää ja menin urheilukauppaan ostamaan sadeasua. Myyjä kertoi että meillä sadeasut eivät valitettavasti kuulu valikoimaan. Menin toiseen urheilukauppaan ja sama juttu siellä. Sitten kysyin vielä retkeilytarvikkeita myyvästä kaupasta, sieltä olisi löytynyt sadeviitta mutta ei varsinaista takki+housut sadeasua.

Mistä te muut työmatkapyöräilijät ja ulkoilua harrastavat olette ostaneet sadeasunne? Vai oletteko vain hyväksyneet että sateella kastuu? Kyllähän se näin kesällä menettelee jos ottaa vaihtovaatteet muovipussiin mutta syksyllä kylmässä syyssateessa kyllä vilustuu ilman sadevaatteita.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ulkoilupuku jota käytän syksyllä ja keväällä, ja se on TÄYSIN veden pitävä, epäilin itsekin, mutta en enää sen jälkeen kun testasin tekemällä tunnin lenkin rankkasateessa.

Merkkiä en muista (nyt varastossa) ostin ihan marketista mutta oli ilmeisesti "merkki"vaate, maksoi (alennuksessa) n. 100€, ovh taisi olla jotain 200€ luokkaa, en muista tark. ostin jo muutama vuosi sitten.

Se mikä kertoo vedenpitävyyden on vesipilariarvo, eli vedenpitävyyksissäkin on eroja. Niin ja kannattaa katsoa että puvussa on teipatut saumat.

Vierailija
22/34 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi harvalla pyöräilijällä on sadeasua. Vaikka vettä sataa kaatamalla niin ehkä vain joka neljännellä pyöräilijällä on sadeasu. Luulis olevan inhottavaa kun kastuu läpimäräksi ulkoilupuvussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 10:46"]

5 Lisää vielä sen, että noita sadeasuja on lapsillekin varmaan nykyään vähemmän mitä ennen, koska Goretex on paljon näppärämpi (=yksi asu vert. aulkoilupuku+sadevaatteet yhdistelmä) toki ihan pikkulapsille kurahousut voi olla näppärämpi kun leikkivät siellä maassa...

[/quote]

eipä ole v edenpitävää  goretx-asua löytynyt mistään.

Kovalla sateella sisäpuoli tulee ihan kosteaksi.

Tarkoitan ihan kunnon sadetta.

Vierailija
24/34 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin goretexit toimii.Myös ihan kunnon sateessa.

Jotkut valittavat, että ne eivät hengitä tarpeeksi ja he kastuvat omasta hiestään. Siihen ongelmaan ei kuitenkaan ole apua perinteisestä sadeasusta, sillä ne hengittävät vieläkin vähemmän.

Pyöräilijöille on kuitenkin olemassa myös goretex sadeviittoja. Ne eivät hiosta, mutta saattavat päästää vettä alle.

Vierailija
25/34 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 11:10"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 11:03"]

ostin just hyvän sateenpitävän ulkoiluasun stadiumista 80e. Alle ei paljoa tarvii ja pysyy kuivana vaunulenkeillä.

[/quote]

Sehän on todella edullinen. Minun ulkoilupuvut ovat olleet lähtöhinnaltaan kalliimpia eivätkä tanomaisessakaan sateessa pidä vettä kuin muutamia minuutteja ja sitten kangas vettyy ja imaisee pisarat läpi. Vaunulenkillä, kauppakasseja kantaessa jne kun ei voi pitää sateenvarjoa niin kastuu aina läpimäräksi.

[/quote]

Vettä hylkivä on eri asia kuin vedenpitävä. Vettä hylkivä ei pidä vettä vettä vaikka maksaisi kuinka paljon.

Vierailija
26/34 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus oli jossain juttua noista vedenpitävistä vaatteista, siinä kerrottiin että vaatetta tulee huoltaa oikein =pitää pestä tietyllä tavalla jne. koska se vedenpitävyys voi muuten ajan mittaan kärsiä.

Mutta ainakin minulla pitää edelleen hyvin vettä, pari kertaa olen takin pessyt, housuja useampaan kertaan. Pesen nopealla ohjelmalla hellävaraisessa pesussa, nestemäisellä pesuaineella ilman huuteluainetta.

Ja tosiaan vettähylkivä on eri asia kun vedenpitävä...

Vierailija
27/34 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

22, millainen asu sulla on?

Vierailija
28/34 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkki on Kilmanock.

22

Vierailija
29/34 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gore-tex -kalvolla oleva asu pitää täysin vettä, testattu on esimerkiksi menemällä suihkun alle seisomaan. Näissä tietty tosi paljon laatueroja, joten millään satasella ei saa kunnon teipatuilla saumoilla olevaa takkia.

Vierailija
30/34 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on käytössä The Northenfacen kuoritakki ja-housut. Kertaakaan ei ole vesi mennyt läpi, vaikka rankkasateessa olen polkenut. Hintaa oli jotain 90e. ja housut saman verran (alessa) eli aika halpaaperuskamaa ovat, mutta hintalaatusuhde on ollut kohdallaan. Saumatkin on teipatut.  Jos vaan varaa on, niin kannattaa panostaa varusteissiin enemmän, mutta näin opiskelijabudjetilla mulla ei ollut. 

Jonkun verran nuo hengittää, mutta kyllä se aika heikkoa on, että hki kyllä pääsee tulemaan.

Vierailija
31/34 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pyöräilyyn ole löytänyt mukavaa sadeasua, johtuen juuri tuosta hikoilusta. Veneillessä on todettu lätäkössä istumiseenkin sopiviksi niin Mustot, Gillit kuin Lloydit.

Vierailija
32/34 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 13:32"]

Gore-tex -kalvolla oleva asu pitää täysin vettä, testattu on esimerkiksi menemällä suihkun alle seisomaan. Näissä tietty tosi paljon laatueroja, joten millään satasella ei saa kunnon teipatuilla saumoilla olevaa takkia.

[/quote]

Oliko suihku ihan täysillä? Täysillä ollessa se on todella rankka sade. Mun tuuliasuni kesti suihkussa ehkä noin viisi sekuntia kunnes tuli läpi hupusta ja selästä ja muualtakin hyvin pian. Se ei tosin ole Goretexiä mutta voi ero olla todella noin suuri?

Vierailija
33/34 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Partio- ja retkeilykaupoista saa kuorivaatteita joissa on vedenpitävä kalvo esim goretex tai drymax. Näillä olen tehnyt useamman päivän vaelluksia vesisateessa eikä tule läpi. Oma hiki tosin tuntuu aina tekevän nihkeän sisäpuolesta, ja tietysti ilma on sateella kosteaa joten ei ihan rutikuivana pidempiä aikoja voi pysyä. Hyviä merkkejä oman kokemuksen mukaan haglöfs, norrona, arcteryx. Halpoja eivät luonnollisesti ole. Halti myös ok työmatkapyöräilyyn. Tuulipuvulla ei mitään järkeä lähteä sateeseen.. Sadeviitan taas voisin lyhyellä pyörämatkalla heittää ylleni, suojaisi laukunkin

Vierailija
34/34 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valoisan aikaan sadesäällä minulla on sininen pu (polyuretaani) oikea sadeasu, joka on todella kevyt ja notkea päällä. Eikä ole erityisen hiostavakaan, jos pyöräilee normaalisti. Tarjoustalosta/Tokmannilla löytyy, merkki HC, maksoi hieman yli 50€ ja on todella hintansa väärtti. Pimeällä sateessa pyöräillessä käytän aina hivis (huomiovärinen isoilla heijastimilla ns. työmaamalli) sadeasua. Näitä löytyy lähes kaikista rautakaupoista ja hinta yleensä noin 100€ luokkaa. Tämäkin on pu-materiaalia ja myöskin erinomainen päällä. Samalla saa kaupanpäälle hyvän henkivakuutuksen koska heijastimia on runsaasti ja ne ovat riittävän isoja. On minulla kalvopukukin mutta ei se ole mikään oikea sadeasu ja siksi jäänyt lähes käyttämättömäksi.

Pääsääntöisesti Suomalaiset ovat (tässäkin asiassa) valitettavasti sen verran tyhmää porukkaa, että mieluummin ihmiset katselevat itsensä ja tulevat mahdollisesti sen seurauksena kipeäksi kuin käyttäisivät kunnollista sadeasua sateella. Kävisitte vaikka Norjassa, niin kyllä olisi paljon Suomalaisilla opittavaa sadesäästä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi