Eikö aikuisille enää tehdä sadeasuja?
Aloitin toukokuussa työmatkapyöräilyn ja ulkoiluharrastuksen. Muutaman kerran olen saanut niskaani kunnon vesisateen ja viimeksi viime viikolla kastuin läpimäräksi kun tuulipuvun päällä ei ollut minkäänlaisia sadevaateita ja vettä satoi kuin aisaa koko 6 km pyöräilymatkan. Päätin että nyt kastuminen saa riittää ja menin urheilukauppaan ostamaan sadeasua. Myyjä kertoi että meillä sadeasut eivät valitettavasti kuulu valikoimaan. Menin toiseen urheilukauppaan ja sama juttu siellä. Sitten kysyin vielä retkeilytarvikkeita myyvästä kaupasta, sieltä olisi löytynyt sadeviitta mutta ei varsinaista takki+housut sadeasua.
Mistä te muut työmatkapyöräilijät ja ulkoilua harrastavat olette ostaneet sadeasunne? Vai oletteko vain hyväksyneet että sateella kastuu? Kyllähän se näin kesällä menettelee jos ottaa vaihtovaatteet muovipussiin mutta syksyllä kylmässä syyssateessa kyllä vilustuu ilman sadevaatteita.
Kommentit (34)
Gore-texiä, Drymaxia ym. näyttää olevan täällä aika monilla joten sellaista varmaan pitäisi itsellenikin etsiä. Tänään kastuin taas läpimäräksi töitten jälkeen kaatosateessa pyöräillessä joten sadeasu tai vedenpitävä ulkoilupuku pitää ehdottomasti hankkia.
ap
Bergans of Norwaylla on todella hyvät sadeasut. Kuten muutkin outdoor-asut.
Hagflösin waterproof, sade kuin sade eikä oo läpitullut. Lenkkeilen koirien kanssa säässä kuin säässä. Mulla on myös ollut Anttilasta Catmando merkkinen sadeasu, piti myös hyvin vettä. Oli goretex muistaakseni. Hengitti vaan huonommin, joten hiosti.
Nyt on ollut käytössä Didriksonsin Dry5-kalvopuku. Vedenpitävä, mutta hiostaa mielestäni paljon enemmän kun aiempi Goretex-puku. Hintakin varsinkin alelaarista (80e koko puku) oli kyllä paljon pienempi. Kangas on aika jäykkää joten tuntuu tietyllä tapaa sadepuvulta myös. Vedenpitävyydestä sen verran, että toisena vuonna alkoi toisesta hartiasta vuotaa, juuri repun hihnan kohdalta, eli kyllä nuo kuluu. Konepesuja ainakin kannattaa välttää ja pestä ylipäätään vain jos on ihan pakko.
Voisin kuvitella, että paljon pyöräillessä menee reisistä/nivusista vedenpitävyys melko äkkiä, mutta kokemusta ei itsellä ole.
Samasta alelaarista ostin -70% ~200e Raiskin Drymax housut, ja ovat ihan yhtä vedenpitävät, mutta paaaaljon mukavammat ja hengittävämmät päällä eli kyllä noissa tuntuu saavan sen mistä maksaakin.
Ainakin Rukka tekee. Prismasta oon ostanut sadehousut ja -takin.
Samaa olin sanomassa, että ainakin Rukka tekee. Mutta en sitten tiedä, onko perinteinen sadeasu pyöräillessä kovin hyvä. Eikö sadeviitta ole parempi siihen tarkoitukseen tai hengittävämpi goretex- tms. asu?
Lidl myy ajoittain, miehellä sieltä. Mun on ostettu joskus Prismasta tai vastaavasta.
Suosittelen goretexia, ns. perinteinen sadeasu on ikävä, se hiostaa ja liikkuminen on "kankeampaa". Goretex-asu on päällä kuin tavallinen tuulipuku tmv. vaate, päästää kropasta lähtevän kosteuden ulos mutta pitää sadetta.
Rautakaupat myyvät, Starkista ostettiin.
Etolasta on ostettu meidän perhaan sadeasut.
Enpä kyllä itsekään pyöräilyyn laittais takki+housuyhdistelmää ikinä, jos siis ihan lämmin siinä pyöräillessä tulee. Oletko aikuisiällä urheillut sadeasu päällä? Minä olen armeijassa ja kyllä mielummin jätin ne laittamatta ja kastuin. Sadeasu päällä liikkuminen on nihkeää ja pian olet hiestä yhtä märkä kuin sateesta olisit. Ja tosiaan ne kuivat vaatteet on helpompi vaihtaa kuin nihkeyttä poistaa iholta. Sadeviittaa kannatan minäkin. Sadeasu sopii siihen kun seisot paikallasi, ei urheiluun.
5 Lisää vielä sen, että noita sadeasuja on lapsillekin varmaan nykyään vähemmän mitä ennen, koska Goretex on paljon näppärämpi (=yksi asu vert. aulkoilupuku+sadevaatteet yhdistelmä) toki ihan pikkulapsille kurahousut voi olla näppärämpi kun leikkivät siellä maassa...
Seksitarvikeliikkeestä saattaisi löytyä mielenkiintoisia malleja.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 10:41"]
Samaa olin sanomassa, että ainakin Rukka tekee. Mutta en sitten tiedä, onko perinteinen sadeasu pyöräillessä kovin hyvä. Eikö sadeviitta ole parempi siihen tarkoitukseen tai hengittävämpi goretex- tms. asu?
[/quote]
Se sadeviitta näytti ihan joltain pressulta ja oli kai tarkoitettu rinkan suojaamiseen. Ja nuo hengittävämmät asut tuskin pitävät kuivana jos joudun rankkasateessa polkemaan koko matkan, nykyinenkin tuulipuku on jotain vettähylkivää kangasta mutta rankkasateessa laskee vedet heti läpi.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 10:50"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 10:41"]
[/quote]
Se sadeviitta näytti ihan joltain pressulta ja oli kai tarkoitettu rinkan suojaamiseen. Ja nuo hengittävämmät asut tuskin pitävät kuivana jos joudun rankkasateessa polkemaan koko matkan, nykyinenkin tuulipuku on jotain vettähylkivää kangasta mutta rankkasateessa laskee vedet heti läpi.
[/quote]
Rinkan sadesuoja on tosiaan erikseen:) Meillä on pari sadeviittaa ja ovathan ne aikamoisia pressuja, mutta mitä väliä, jos estävät kastumisen.
Jonkun työmatkapyöräilijän kun saisi nyt vastaamaan...
Golfkaupasta löytyy ihania sadeasuja. Minulla on Cross-merkkinen puku. Kangas on strechmäistä ja hengittävää, silti täysin sateenpitävää. Puku oli kyllä aika hinnakas, mutta mukavuudessaan ihan huippu ja joka euron väärti.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 10:44"]
Suosittelen goretexia, ns. perinteinen sadeasu on ikävä, se hiostaa ja liikkuminen on "kankeampaa". Goretex-asu on päällä kuin tavallinen tuulipuku tmv. vaate, päästää kropasta lähtevän kosteuden ulos mutta pitää sadetta.
[/quote]
Onko sulla kokemusta Goretexistä? Pysytkö oikeasti kuivana jos saat päällesi rankan sadekuuron? Ja mitä tuollainen maksaa, on varmaan Rukan sadeasua kalliimpi tosin tulisihan siinä uusi tuulipuku samalla hinnalla;-)
ostin just hyvän sateenpitävän ulkoiluasun stadiumista 80e. Alle ei paljoa tarvii ja pysyy kuivana vaunulenkeillä.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 11:03"]
ostin just hyvän sateenpitävän ulkoiluasun stadiumista 80e. Alle ei paljoa tarvii ja pysyy kuivana vaunulenkeillä.
[/quote]
Sehän on todella edullinen. Minun ulkoilupuvut ovat olleet lähtöhinnaltaan kalliimpia eivätkä tanomaisessakaan sateessa pidä vettä kuin muutamia minuutteja ja sitten kangas vettyy ja imaisee pisarat läpi. Vaunulenkillä, kauppakasseja kantaessa jne kun ei voi pitää sateenvarjoa niin kastuu aina läpimäräksi.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 15:56"]
Tuulipuvulla ei mitään järkeä lähteä sateeseen.. Sadeviitan taas voisin lyhyellä pyörämatkalla heittää ylleni, suojaisi laukunkin
[/quote]
Ai vaikka tuulipuku olisikin vettähylkivää kangasta?