HS Leena synnytti terveen vauvan mutta suru lapsettomuudesta jäi
HS artikkeli tälläisestä tapauksesta.
Onko kukaan lukenut sitä?
Mietteitä?
Kommentit (11)
Mun lapsettomuuden kipu poistui vauvan myötä mutta traumat vaivasi pitkään. Jäi iso haava sieluun, toki pelko sekundäärisestä lapsettomuudesta ja kaikki helpotti lopulta vasta kun lapsiluku oli se mitä toivoin.
Edelleenkin menee vahvasti tunteisiin kaikki lapsettomuuden vähättely ja typerät ”miksette adoptoi” ohjeet.
Äitiydestä on paineita mutta en ole varma vaikuttaako tausta tähän. Toki haluan olla rakkaimmilleni maailman paras äiti mutta uskoakseni haluisin sitä ilman lapsettomuuden vuosiakin.
Olisi tiivistelmä paikallaan, en ole lukenut.
Olen itse nyt raskaana, ja raskaus on edennyt puoliväliin saakka jo. Silti, aina kun näen raskaana olevan tai ihan pienen vauvan, tulen kateelliseksi, että miksi muita onnistaa, vaan ei meitä. Mikä on siis ihan hullua, kun olen itsekin raskaana. Pelko lapsettomaksi jäämisestä on vain niin tiukassa, ja edelleenkin välillä pelottaa, että jotain kamalaa tapahtuu.
Sain viiden vuoden yrityksen jälkeen kaksoset. Mua lapsettomuuskokemus tavallaan auttoi jaksamaan lasten kanssa. Pahimman väsymyksen keskelläkin pystyin palauttamaan mieleeni, miltä tuntui kun ajattelin etten koskaan saa lasta. Tunnistan myös tuon ajatuksen, että pitäisi olla täydellinen äiti. Kaksosten kanssa oli onneksi pakko laskea rimaa.
Miksi lapsettomuudesta kärsivät eivät mene terapiaan?
Mielestäni kyse ei ole lapsettomuudesta jos lasta ei saa hetijust kun haluaa, minulle lapsettomuus on sitä ettei saa lasta ikinä.
Itselleni jäi lapsettomuudesta trauma/pelko. Sain lapsen lopulta noin 15 vuoden kuluttua hoitojen avulla. Tähän 15 vuoteen sisältyi paljon itkua, surua, pelkoa ja pettymyksiä. En usko, että niistä niin vain pääsee eroon, kun sitten saa lapsen. Toki se oli sitten iloa, mutta vähän myös pelotti, että mitä jos tämäkin otetaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kyse ei ole lapsettomuudesta jos lasta ei saa hetijust kun haluaa, minulle lapsettomuus on sitä ettei saa lasta ikinä.
🖕
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä helposti menee parhaat vuodet yrittäessä sitä eli tahaton lapsettomuus on sitä, jos vuosikaudet on jo yrittänyt, yli 5 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä helposti menee parhaat vuodet yrittäessä sitä eli tahaton lapsettomuus on sitä, jos vuosikaudet on jo yrittänyt, yli 5 vuotta.
Eiköhän kannata lopettaa se yrittäminen hyvän sään aikana jan auttia niistä hyvistä vuosista
En oo lukenut mutta kyllähän se aikamoinen myllerrys mielessä on, kun kauan lapseton saa lapsen. Kun ei ole vuosiin uskaltanut täysillä toivoa, uskoa vielä olevansa äiti. Äitiyteen kohdistuu muutenkin valtavat paineet ja vielä suuremmat ne paineet on, kun lasta on vuosia toivottu ja odotettu.