Hyväksyisitkö, että teille voisi tulla milloinn vaan vieraita
n. tunnin varoitusajalla? Joskus jopa yöksinkin ja joskus vaan ihan kertomatta tulemalla suoraan? En jaksa pitää kotia kolmen lapsen, kissan ja koiran kanssa koko ajan tip top ja aina ei ole tarjottavaa vieraille. Miehen mielestä se sitten on ihan ok, jos tulee vieraita yhtäkkiä. Pidän vieraista, mutta en halua että kukaan tulee meille ilmoittamatta vähän aikaisemmin. Mies sitten aina päästää vieraita tulemaan ihan milloin vaan, kysymättä minulta sopiiko. Saattaa olla autoa korjaamassa ja tulee ilmoittamaan että kohta tulee vieraita. Tulee sitten vähän kiire siivoilla ja keksiä jotain tarjottavaa, aarghh. Vieraat on sitten niin tottuneet siihen että meille voi tulla milloin vaan, aina sopii. Usein onkin ihan normaalisiistiä, mutta joskus rankan viikon jälkeen viikonloppuna saattaa olla sen verran sotkuistakin ettei ihan nopeasti saa edes paikkoja siistiksi. Ja inhottavaa muutenkin kun ei saa omassa kodissaan olla rauhassa kun vieraita voi pölähtää milloin vaan. Mies ei osallistu yhtään mihinkään siivoamisiin ja tarjoilemisiin. Jos jätän sen hänelle, niin ei siivoa mitään kun se on ihan turhaa hänen mielestä ja on ihan ok jos heittää näkkäripaketin pöytään ja kahvit kuppiin. Eli pakko tehdä ne itse sitten.
Hyväksyisittekö te tuollaista? Mitä tekisitte mun tilanteessa? Olen sanonut asiasta miehelle, mutta hän on vaan sitä mieltä että olen hankala ihminen ja kaikkea. Siis suuttuu todella jos ei saa vieraita päästää ihan milloin haluaa. Olen ihan liian kiltti ja suostun aina kaikkeen kun miehellä on ikävä tapa sitten haukkua jos en suostu tälläisiin.
Korostan vielä että pidän vieraista, jos saan tiedon vähän aiemmin kuin tuntia ennen. Ja itsekin kutsumme usein vieraita. Mutta yllätysvieraita INHOAN!
Kommentit (12)
En jaksanut lukea kuin otsikon ja pätkän sieltä täältä, mutta on ok jos joku soittaisi että hei, ootko kotona, oon tässä naapurissa ja tulisin käymään. Vierailija varmaan on mun ystävä ja tietää ettei mulla oo aina kotona "tiptop" ja tarjottavaa löytyy kahvipannullisen ja keksipaketin tai pakastepullien verran.
Aina joskus tulee vieraita ihan ilmoittamattakin. Ei meillä koti ole tiptop eikä usein mitään muuta tarjottavaakaan kuin kahvia tai teetä, mutta en mä osaa tätä asiaa surra.
En todellakaan tykkää. Kyllä olisi asiallista kysyä sopiiko tulla ja kysyä ajoissa!
En voi sietää yllätysvieraita. Tosin minun ja miehen tuttavat ja sukulaiset eivät tee yllätyskäyntejä. Mielestäni se kuuluu kohteliaisuuteen, että kysytään ensiksi, ennen kuin tullaan.
Eipä tarvitse mennä kauskaan menneeseen, kun lähes kaikki vieraat olivat melkein yllätysvieraita. Nykyään ihmiset varmaan saisivat pskahalvauksen, jos ovikello soisi yllättäen. Siitähän on ollut tällä palstalla keskustelujakin, miten ihmiset eivät avaa ovea, jos ei ole ilmoitettu etukäteen.
Minulle tuollainen on ollut ok jo monta vuotta. Tosin asutaan maaseudulla ja täällä on vähän tapana pitää avointen ovien päivää koko ajan. On totuttu siihen, että kaapissa on aina jotain pientä (keksiä yms.) ja pakastimessa jäätelöä, jotka on helppo laittaa kahvin kanssa pöytään. Ei yllätysvieraille pöytää koreaksi tarvitse pistää. Ja monesti nuo vieraat tuovat itsekin jotain tarjottavaa pöytään, jos tulevat yllättäen. Yöksi ei vieraita tule lyhyellä varoitusajalla tai sopimatta kunnolla etukäteen.
Mitä pidemmäksi aikaa on jäämässä, sitä aiemmin saisi ilmoittaa tulostaan. Kahville voi tulla vaikka puolen tunnin varoajalla, soittaa vain ja kysyy "lupaa".
Meille ei tule ylläreitä. Tai jos tulee, en välttämättä päästä sisälle. Jos ei osaa kysyä voiko tulla, niin minunkaan ei tarvitse osata pyytää sisälle. En itsekään harrasta yllätyksiä ja en yleensäkään välitä vieraista vaikka kotiini mahtuisikin ja tarjottavaakin saattaisin löytää. En halua edes lasten kavereita meille sisälle leikkimään, vaan naapurista tulevat saavat leikkiä ulkona. Jos tulee kauempaa, niin annan luvan halutessani, mutta voin myös kieltää jos kyläily ei sovi perheen suunnitelmiin. Oma kotini on minulle rauhoittumisen paikka, ei asuntonäyttely-ravintola-kahvila. Ehkä tiukkapipoista, mutta toimii.
Ei sun ole pakko siivota eikä edes tarjota mitään. Sinä haluat tehdä niin. Ratkaisu voisi olla, että vaan jätät käytännön järjestelyt miehen tehtäväksi, koska hän ei niistä stressaa. Teillä on erilainen näkemys vieraanvaraisuudesta. Ei miehen näkkileipä-tyyli ole yhtään huonompi. Vieraat tulee tapaamaan teitä ja seurustelemaan, kyllä heillä pullaa on kotonakin.
Päivävieraat ovat ihan ok, mutta toki jos yllättäen tulevat niin eivät voi olettaa että talossa on tarjottavat viimeisen päälle vaan korkeintaan jotain pientä kahvin kanssa. Jos meille oltaisiin yllättäen yöksi tunkemassa, niin antaisin varmaan paikallisen hotellin osoitteen ja sanoisin, että sieltä voi kysellä huoneita jos mielivät tällä paikkakunnalla majoittua.
Meille voi tulla, tunnin varoitusaika on jo pop, mutta yleensä ovi on rivarissa lukosta auki jos kotona ollaan. 9/10 on yökyläilystä sovittu, mutta yllärivieras yöksi ei järisytä mun hormoneja mihinkään suuntaan.
Kotona on välillä tip top -siistiä, välillä kaipaa imuria vähän enempi mutta mä olen sitä mieltä että vieras on se, joka sulautuu joukkoon. Jos hänelle ei mun siisteystasoni kelpaa, hän joko siivoaa itse tai vaihtaa paikkaa. (ja meillä on siis perussiistiä) Ja yllärivieras sietäköön senkin ettei mulla välttämättä ole "pullaa kaapissa". No viime aikoina on ollut, kun oon innostunut leipomisesta sun muusta, mutta normaalisti ei.
Niin inhoan minäkin. JPari kertaa on käynyt niin, että sukulainen satojen kilsojen päästä tulee yökylään. Eikä siis ilmoita etukäteen. Saamme tiedon silloin kun auto kurvaa pihaan.
Mä tykkään myös vieraista mutta en yövieraista jotka vaan tulee.. Moukkamaista, mielestäni.