Kuinka paljon seurustelukumppanisi saa puuttua raha-asioihisi?
Tai muuten asioihisi?
Me ollaan seurusteltu vasta pari kk:tta ja tapailtu välimatkan vuoksi harvakseltaan.
Olen haaveillut koirasta 2 vuotta ja nyt olisi sopiva tarjolla ja oikein kilpailukykyiseen hintaan.
Hän ei kamalasti koirista välitä, mutta varmuuden vuoksi kysyin hänen hyväksynnän ja hänen mielestään kyseinen koira on ok ja tykkäsi, että se on suloinen.
Mielestäni minä teen kuitenkin sen viimeisen päätöksen.
Minulla on lapsia ja hekin pitävät ajatuksesta, että otamme kyseisen koiran. Mies on lapseton.
Pärjäämme taloudellisesti ihan hyvin mielestäni ja elämäntilanteen vuoksi emme ole menossa matkoille ainakaan pariin vuoteen vaan kaikki haluamme olla ja nauttia melko uudesta kodista ja asuinseudustamme. Muutenkaan ei olisi kamalan helppoa matkustella näin monen lapsen kanssa kun nuorin on vielä pieni. Tulevaisuutta ajatellen koira on sellainen minkä saa kohtuu helposti mukaan, mutta pentuaikana olen mielelläni kotona totuttelemassa sen kanssa arkeen.
Miehen mielestä koira on kiva, mutta minun tulisi ennemmin säästää nekin rahat matkusteluun lasten kanssa.
Kun koirasta on kuitenkin kuluja.
On totta, että on kuluja, mutta niin on kaikista harrastuksista ja en niin mitenkään jaksaisi aikuisena ihmisenä alkaa toiselle perustelemaan kaikkea. Tottakai olen noita asioita tämän kahden vuoden aikana pohtinut.
Eikä kaikkia nyt vaan kiinnosta matkustelu ja matkustelen mielelläni kun lapset on hiukan isompia. Ei ole kauaa kun vielä asuimme ulkomailla, joten nyt nautimme Suomesta.
Meille tämä kesä on hyvää aikaa ottaa pentu ja tutustua toisiimme ja syksyllä koira olisi jo hiukan helpompi kun olisi luultavammin sisäsiisti (ainakin suurimmaksi osaksi) ja ei tarvitsisi jättää pentua yksin.
Minua ärsyttää kun hän miettii rahojani ja niiden riittävyyttä. Hänellä itsellään on melko hyvät tulot, mutta silti ne ei tunnu riittävän (matkustelee paljon) ja en minä tahdo samanlaista tyyliä elää. Tiedän, että minun tulee se hänelle sanoa, mutta mietityttää todella ymmärtääkö hän lainkaan ettei elämäntilanteen takia vaan ole samat intressit.
Sitä haavetta en silti kerro tässä vaiheessa, että olisi kiva parin vuoden päästä jos kaikki menee hyvin, ryhtyä kasvattamaan kyseistä rotua.
Se on vielä monesta asiasta kiinni ja olemme tunteneet niin vähän aikaa, että miksi minun pitäisi hyväksyttää tuollaiset asiat hänellä kun en minäkään puutu hänen matkusteluihin ym?
Näyttää ikävästi siltä, että tämä ei voi onnistua. Olisi silti kiva kuulla miten ja kuinka paljon teillä on mies yrittänyt vaikuttaa päätöksiinne jo lyhyen seurusteluaikana?
Jouduin viikkoja sitten kovin perustelemaan myös sen miksi ostin uuden pesukoneen. Mitä se hänelle kuuluu ja hänen eloon vaikuttaa?
ja koiravihaajat. En kaipaa nyt puolueellista mielipidettä vaan yleisesti hankinnoista ja rahasta, että kuuluuko ne seurustelukumppanille alussa?
Kommentit (17)
Kohtuullisesti - jos aikoo perustaa perheen on ehdottoman tärkeää että näkemys raha-asioista on samanlainen. Jos itse haluat kennelin ja toinen tahtoo matkustella, on yhtälö mahdollista vain jos teette harrastuksianne erillään. Jos se ei haittaa, niin ok.
Miten sulla on monta ja lasta ja yksi vielä ihan pieni (mikä minusta kuulostaa vauvalta) ja silti jo uusi mies? Opettele nyt elämään lapsinesi ilman mitään miestä, varsinkaan tuollaista joka haluaa sekaantua rahankäyttöösi 2kk seurustelun jälkeen. Jos mies haluaa matkustaa ja sinä haluat elää lasten kanssa enempi kotona, niin en nyt kovin tiukkaa yhteiseloa teille suosittelisi. Tapailkaa rauhassa, mutta älkää sitoutuko.
Tottakai voi keskustella raha-asioista, kuten kenen tahansa kaverinkin kanssa, mutta mitään vaikutusvaltaa ei toki seurustelukumppanilla voi olla, varsinkaan noin lyhytaikaiselta, ihan sama kun kysyisi vastaantulijalta kadulla. Tuo koira-asia oli tietysti siinä mielessä ihan kiva kysäistä, että jos ollaan joskus muuttamassa yhteen, niin sittenhän se koira on myös tulevan puolison perheenjäsen, halusi hän tai ei,
Kiitos vastauksista. Pieni on reilun 3v. ja minun mielestä pieni.
Mielestäni ihan vaan tapailemmekin enkä ole sen vuoksi halunnutkaan ajatella vielä miehen kautta asioitani vaan kuunnella nimenomaan sitä mistä itse pidän ja lapset.
Nauttia elämästä.
Ja ihan rauhassa antaisin ajan kulua ja katsella sen mukaan. Siksi on ollut hyvä, että meillä on välimatkaakin.
Hän toki etsii omien puheidensa mukaan ihmistä kenen kanssa asettua ja olla perhe, mutta ei myöskään pidä asialla kiirettä. Seurusteluaikana minua ei haittaa jos hän matkustaa kun itseä ei huvita. Jos meistä tulisi perhe ja saisimme yhteisen lapsen niin tottakai sitten on oletus, että hän olisi kanssamme ja matkustaisimme sitten kun lapsi olisi isompi.
Mutta nuo asiat on sitten tulevaisuuden juttuja enkä halua itse lopettaa elämästä ja olla toteuttamatta haaveitani tällä välin jos se on mahdollista. Ja kuten sanottu, ei koira itsessään ollut se ongelma vaan hän murehti rahojani ja tätä en vaan ymmärrä.
ap
Päätät tietenkin omista raha-asioistasi täysin itse. Mieheltä on jopa moukkamaista tarjota neuvojaan kysymättä.
Vähän ot, hommaa sitten koiralle vakuutus
Jos kerran mies(kin) etsii nyt ihmistä kenen kanssa asettua ja olla perhe, niin kyllä teidän minusta pitäisi asioita jo nyt siltä kantilta katsoa ,että sovitteko yhteen sitten kun olette perhe. Vaikuttaa pahasti siltä että asiassa voi tulla ongelmia, jos sinä haaveilet koirien kasvattamisesta ja mies vapaasta, matkustelevasta elämästä.
Voisihan koira olla ollut sinulla jo ennen tapaamistanne tai olisit voinut tehdä päätöksen hankinnasta jo ennen tapaamista. Varausmaksukin voisi olla jo maksettuna. Mitäs sitten mies tuumaisi?
Eli siis kysyit mihen mielipidettä, mutta hän ei saa kuitenkaan ilmaista sitä? En oikein ymmärrä valitustasi. Jos kysyt, niin tottakai toinen vastaa omien ihanteidensa mukaan. Jos hänen mielestään on mukava matkustaa, niin silloin hänelle matkustus on tuo "koira". Mielestäni ei ole puuttumista, että jos asiaa kysyy, niin toinen vastaa ja ehkä sanoo asiasta myöhemminkin.
Muttta perheellisenä en sietäisi puuttumista raha-asioihini ilman, että kysyisin neuvoa. Jos olen osannut hoitaa ne ennen miestä, niin varmaan osaan hoitaa ne miehen kanssa seurustellessanikin. Eri asia on tietenkin se, että jos mies vinkkaisi, että sieltä ja sieltä voi saada tarvitsemani kalliimmat tuotteet edullisemmin jne.
Teillä on ilmiselvästi erilaiset arvostukset. Ehkä sinun pitäisi ottaa asia puheeksi, varsinkin jos teillän on haave perustaa läheisempi suhde. Ainakin teoriassa pitäisi keskustella tuosta, millaista elämäntyyliä haluaa viettää: toinen haluaa satsata kotiin (koirakenneliä ei varmaan tarvitse mainita vielä, mutta voit mainita että tulevaisuudessa haluaisit ehkä usemman koiran) ja toinen matkusteluun. Sitten keskustelette että onko suhteella mahdollisuuksia pidemmällä tähtäimellä.
paskanna lautaselle, se on mammojen mielestä hyväksyttävää.
-himpulapoika-
Oletko 11 hiukan yksinkertainen?
Kysyin vain onko kyseinen koira hänen mielestä ok. En kysynyt mielipidettä rahasta tai mistään muusta. Eikä ollut puhe minun osaltani mistään matkoista kun en ole sellaiselle edes menossa.
En kaivannut huolehtimista siitä paljonko koiraan menee rahaa minulta.
Muissa asioissa olen samaa mieltä.
Luulisi kyllä kenen vaan silti ymmärtävän ettei matkustaminen ole itsestäänselvyys monen lapsen kanssa, ei edes silloin jos sijoittaa siihen tolkuttomasti rahaa.
Minua ei vaan juuri nyt eikä lähiaikoina kiinnosta, mutta voi kiinnostaa myöhemmin. Sinänsä siis ei näkemys eroa, mutta huomaan, että hän on lapseton ja tottunut elämään vain ns.oman navan ympärillä, mutta silti koen jotenkin epämiellyttäväksi kun minun raha-asioihin puututaan niistä kysymättä.
Tuo peskoneen hankintakaan ei liittynyt mitenkään häneen. Enkä kysynyt silloin yhtään mitään vaan hän alkoi tiedustella miksi ostin ja mitä maksoi ja miksi juuri se kone ja hyvin haastateltavaan sävyyn, ei vain silkkaa mielenkiintoaan yleisesti.
Itselle herää kysymys, että jos nyt jo tarvitsee noin paljon puuttua ja kysellä niin kuinka paljon sitten saisin kysyä lupaa pieniinkin asioihin häneltä mikäli suhteemme etenee seuraavalle tasolle?
Pohdin kuinka yleistä tuollainen miehiltä on? Ja kuinka moni koki/kokee sen ihan ok:na?
No ei puutu. Viisi yhteistä vuotta takana. Mutta mielipiteitä kysyy minulta vaikka asunnon ostossa tai kotinsa sisustamisessa. Aivan kuten minäkin kysyn häneltä remontoinnista tai työasioista. Ja kyllä niissä tulee puheeksi sekin miten ne asiat vaikuttavat kummankin taloudelliseen tilanteeseen. Tilanne on ihan sama kuin keskustelisin jonkun ystävättäreni kanssa. Kaikilta saa näkökulmia.
Niin eikä hän ole pyytänyt minua minnekään reissuun eikä edes ehdottanut yhteistä matkaa. Hän on menossa kyllä omalle matkalle ja ilmoittanut asian minulle. Tuo matka on varattu ennen tapaamitamme. Toinenkin on tosin suunnitteilla.
Eli minun tulisi laittaa rahani ennemmin matkustamiseen lasten kanssa ja kaiketi ilman häntä.
En ole keskustelemassa vielä vakavampia sillä todellakin vasta seurailen kuinka tosissaan hän on kanssani ja asiat etenee omalla painollaan.
KIitän kaikista vastauksista ja jään miettimään olenko halukas selvittämään jokaista euroani mitä niillä teen nyt ja jatkossa. :)
Ihan ekaksi ihmettelen että miksi muka 3-vuotias on liian pieni matkustamaan? Moni matkustaa jo vauvan kanssa. 3-vuotiaan kanssa ei ole yhtään sen isompia ongelmia kuin esimerkiksi 6-vuotiaan kanssa. Ihan samalla tavalla pitää vahtia uima-altaalla ja muuallakin.
Mutta itse asiaan, niin tuossa vaiheessa seurustelua teet tietenkin itse päätökset mihin rahasi laitat ja jos koirasta olet haaveillut jo pitkään, niin miehen takia ei siitä todellakaan tarvitse luopua. Toki järkevää asiasta keskustella ihan sillä, että turhaan tuhlaat aikaa mieheen jonka kanssa tulevaisuuden näkymät ovat kovin erilaiset.
Minä taas ihmettelen ihan ekaksi, että miksi ihmeessä sun tarttis tehdä lisää lapsia jos niitä nyt on jo niin monta, että asia pitää sanoa moneen kertaan. Taidat olla niitä naisia, joiden vaan kuuluu saada jokaisen miehen kanssa uus vavva!
No ei tasan saa puuttua raha-asioihini yhtään. Laita sinäkin HETI kuriin tuommoinen taipumus ja tee selväksi että teet omilla rahoillasi mitä haluat.
Koira-asia on kyllä monimutkaisempi, koska se ei ole koskaan pelkästään rahajuttu, vaan vaikuttaa yli vuosikymmenen teidän arkeenne, myös miehen arkeen, jos olette yhdessä. Se matkustelu vaikeutuu koiran hoitojärjestelyjen takiakin, ei vain rahan takia. Minusta sinun pitäisi kertoa miehelle tuo kasvatushaaveesikin heti, koska vaikuttaa että te haaveilette aivan erilaisista elämäntyyleistä, jotka ei ole välttämättä helposti yhteen sovitettavissa. Miehelle esim. matkustaminen on tärkeää, ja sinä taas haluaisit sitoa itsesi koirankasvattajan arkeen, jossa ei kauheasti matkustella (tiedän, kasvatan ja kotonani on 4 koiraa - sellaista jengiä ei tuosta vaan laiteta hoitoon)...