Oon niin loppu teinin huonoon oloon. Tuntuu että mikään ei auta ja kaikki on aina paskaa.
Oli asia mikä vaan se on aina pielessä. Aina. Ensin suututaan jos "puutun liikaa" tai sitten jos en vastaa. Aamulla möykätään niin ettei saa nukuttua ja on perseestä kun ylipäätään ollaan kotona. En edes muista milloin viimeksi teini ois ylipäätään ollut iloisella tuulella. Aina kaikki on päin v*tt*a..
Mä oon niin loppu siihen et mun pitää koko ajan kotonani varoa sanomisiani tai tekemisiäni tai vaihtoehtoisesti kuunnella jatkuvaa valitusta siitä kun kaikki on niin p*skaa... En tiedä. Oon niin loppu. En pysty edes katsomaan mun lasta ilman että mullekin tulee paha mieli... Huoh.
Kommentit (40)
Minkä ikäinen teinisi on? Ymmärrän, jos yläkoululaisella tunteet vielä kuohuu ja kiehuu, mutta kun lähestytään täysikää, pitäisi jo oppia hillitsemään tunteita ja vastaamaan asiallisesti kysyttäessä. Et saa antaa kohdella itseäsi noin huonosti. Ymmärrän täysin väsymyksesi, jos joudut ottamaan raivonpuuskia vastaan usein. Edes masennus ei oikeuta haistattelemaan tuohon tyyliin vanhemmalle, joka kuitenkin kaikkensa yrittää.
Teinisi taitaa olla seksuaalisesti turhautunut. Kannattaa jutella
Jokos teinille kasvaa jalkojen väliin haihtuvia?
Käske sen muuttaa pois mahdollisimman äkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Omasta vitusta olet sen paskantanut, luulisi että osaisit myös hoitaa ja huolehtia siitä kehosi ulkopuolella.
Ootpas sä viisas.
Yleensä teini osoittaa mieltänsä aikuisille keihin luottaa. Ellei siis ole väkivaltainen, mikä asia erikseen.
Validoi eli sanallista teinin tunteet. Sinun ei tarvitse muuta kuin pysyä rauhallisena, ennakoitavana. Vaikeaa, mutta pystyt siihen. Älä lähde tunnemyrskyihin mukaan, ne eivät ole sinun vaan teinisi tunteet. Teini opettelee tunteiden säätelyä ja tunteidensa nimeämistä.
Kuis olis old school nahkaremmi ja solkipuolella...
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän. Minun lapseni on jo 24 ja asunut pitkään omillaan. Silti äitinä saan edelleen olla se jäteämpäri, johon kaataa pahan olonsa. Joko en välitä tarpeeksi tai holhoan liikaa. Toivoisi, että suhde muuttuisi joskus kahden aikuisen väliseksi kunnioittavaksi ja vastavuoroiseksi suhteeksi, mutta ainakaan vielä ei aikuistumista ole tapahtunut.
Itse olen pari vuotta lastasi vanhempi, ja ymmärrän tuon ajatuksen kuinka vanhemmat joko eivät välitä tarpeeksi tai sitten holhoavat liikaa.
Monet vanhemmat oikeasti eivät välitä tarpeeksi siitä miltä heidän (myöskään täysi-ikäisistä) lapsistaan *tuntuu*, kuinka nämä kokevat maailman ja oman elämäntilanteensa. Mutta samanaikaisesti heillä on kyllä paljon sanottavaa lapsen uravalinnoista, parisuhdekuvioista, vapaa-ajan harrastuksista… – kaikesta sellaisesta, mikä *näkyy ulospäin*.
Eli ”välitetään” aivan vääristä asioista. Ja nämä keskustelut usein käydään nimenomaan ”aikuiselta lapselle”: itse alan näkemään punaista välittömästi, kun jompikumpi vanhemmista avaa keskustelun sanoilla ”eikö sinun olisi parempi—”.
Kouluterveydehuollolle vois vinkata.
Vierailija kirjoitti:
Josko kunnon pano rauhoittaisi?
Vanhempaa nimittäin...
Raivoaako se muille kuin sinulle tuolla tavoin? Oletko vain roskaämpäri johon purkaa vihaansa? Kotona kaikilla pitäisi olla hyvä olla, eihän siitä mitään tule, jos yksi dominoi koko perhettä. Onko saanut aina kaiken mitä on keksinyt pyytää? Pahoitteleeko koskaan käytöstään? Onko joutunut ottamaan huomioon sisarusten tarpeita vai onko ainoa lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta en ymmärrä miksi teinisi saa huutaa sulle noin rumasti päin näköä. Olenkohan minä sitten pelottava äiti, kun meille ei ole ikinä teinit uskaltaneet noin raivota, tai ei ole ollut tarvetta. Jotenkin kunnioittavat vanhempiaan, tuleehan meiltä ruoka ja apu heille.
No sietääkin ruokkia ja auttaa olentoja jotka on sen seurausta kun te olette ihan vapaaehtoisesti nussineet paljaalla ja ihan itse olet ne pungertanut pillustasi ulos. Eipä teinit ole missään kiitollisuuden velassa sulle siksi että annoit persettä ilman kortsua.
Vierailija kirjoitti:
Omasta vitusta olet sen paskantanut, luulisi että osaisit myös hoitaa ja huolehtia siitä kehosi ulkopuolella.
tämä =D
äippyli makaa luultavasti päivät palstalla, ja lapsi on omillaan
Ymmärrän. Jos lohduttaa niin sellaista se on ollut teinien kanssa. Kasvavat siitä onneksi aikuisiksi. Rankka vaihe kun ei aikuisena tiedä, pitääkö olla huolissaan ja kun kysyy niin toinen ei halua puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, mutta en ymmärrä miksi teinisi saa huutaa sulle noin rumasti päin näköä. Olenkohan minä sitten pelottava äiti, kun meille ei ole ikinä teinit uskaltaneet noin raivota, tai ei ole ollut tarvetta. Jotenkin kunnioittavat vanhempiaan, tuleehan meiltä ruoka ja apu heille.
No sietääkin ruokkia ja auttaa olentoja jotka on sen seurausta kun te olette ihan vapaaehtoisesti nussineet paljaalla ja ihan itse olet ne pungertanut pillustasi ulos. Eipä teinit ole missään kiitollisuuden velassa sulle siksi että annoit persettä ilman kortsua.
Silti ovat kiitollisia meille vanhemmilleen, kun saavat jotain uutta. Jäikö sulta joku bilsantunti välistä, kun kuvittelet, että persettä antamalla tehdään lapsia?
Ei ole helppoa elää teinin ehdoilla. Sinun pitää olla se aikuinen siinä perheessä. Teinille selkeät rajat siitä että miten kotona käyttäydytään. Ammatti-auttajiakin on olemassa, jos ei itse pysty asioita saamaan järjestykseen.
Vierailija kirjoitti:
Jokos teinille kasvaa jalkojen väliin haihtuvia?
Ei kasva.
Up