Avomiehen asunto
Tuli vaan mieleen, että jos mies kuolee, asunto on kokonaan hänen.
Olen vastikkeen hinnalla tässä asunut, ja maksanut sähkö-ja vesilaskuja tms.
Jos mun mies kuolee, niin joudun lähtemään tästä ihan heti, se on selvää.
Mutta joudunko maksamaan jotain muutakin "vuokraa" miehen lapsille jos ne alkaa vaatia?
Jos ukko kuolisi 4.8 ja olisin maksanut valmiiksi elokuun vastikkeen, voisko ne lapset pyytää lisäksi 700e vuokraa elokuulta ilman sopimusta?
Ja mikä on hallintaoikeustestamentti, mies puhui semmosesta, en vissiin ilmatteeksi =(siis vastikkeen hinnalla saisi enää asua kämpässä?).
Kommentit (6)
Kuolinpesällä olisi oikeus vaatia käypää vuokraa. Hallintaoikeustestamentilla saisit oikeuden asua asunnossa, mutta sen omistaisivat muut. Lasten kannalta hallintaoikeustestamentti on paskamaisin mahdollinen, koska he saavat perintöverot ja asunnon kulut, sinä saisit asua ilmaiseksi.
Ainakin aviopuolisoiden kesken on mahdollista tehdä hallintatestamentti, jolloin leski saa asua asunnossa elämänsä loppuun käsittääkseni juuri vastikkeen jne hinnalla. Onko teidän mahdollista mennä naimisiin, jolloin miehen kuollessa sinulle jää puolet?
Teen nyt sen oletuksen, että olette olleet vuosikymmeniä yhdessä ja olet tukenut miehen omaisuutta ja mahdollistanut parempaa työuraa jne. Silloin on moraalisesti aivan oikein, että puolet jää sinulle. Jos kuitenkaan asia ei ole näin, niin eikö olisi sitten reilumpaa perijöitä kohtaan vain etsiä uusi asunto miehen kuollessa?
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 09:46"]
Kuolinpesällä olisi oikeus vaatia käypää vuokraa. Hallintaoikeustestamentilla saisit oikeuden asua asunnossa, mutta sen omistaisivat muut. Lasten kannalta hallintaoikeustestamentti on paskamaisin mahdollinen, koska he saavat perintöverot ja asunnon kulut, sinä saisit asua ilmaiseksi.
[/quote]
Minusta se taas on aivan ihana asia, että kuolinpesän osakkaat eivät voi heittää 60 vuoden avioliitosta leskeytynyttä vanhusta pois kodistaan. Ei ole tehnyt meillä kuolinpesänä tiukkaakaan maksella veroja yms. En usko, että heillä muuten edes oli hallintaoikeustestanenttia, kuolinpesän osakkailla vaan sattui onneksi olemaan kaikilla empatia ihan vakiovarusteena rahankäyttötaidon lisäksi. Eli moraalisen oikean vuoksi kenenkään talous ei edes kiristynyt.
Pakko miettiä missä mä asun, jos jotain tapahtuu!
Entäs jos asunnosta on velkaa edelleen?
Se menisi myyntiin? Ei edes hallintaoikeustestamentti auta!
avoliitossa ei hallintaoikeustestamenttia voi tehdä, se on avioliittoa varten
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 09:38"]Tuli vaan mieleen, että jos mies kuolee, asunto on kokonaan hänen.
Olen vastikkeen hinnalla tässä asunut, ja maksanut sähkö-ja vesilaskuja tms.
Jos mun mies kuolee, niin joudun lähtemään tästä ihan heti, se on selvää.
Mutta joudunko maksamaan jotain muutakin "vuokraa" miehen lapsille jos ne alkaa vaatia?
Jos ukko kuolisi 4.8 ja olisin maksanut valmiiksi elokuun vastikkeen, voisko ne lapset pyytää lisäksi 700e vuokraa elokuulta ilman sopimusta?
Ja mikä on hallintaoikeustestamentti, mies puhui semmosesta, en vissiin ilmatteeksi =(siis vastikkeen hinnalla saisi enää asua kämpässä?).
[/quote]jos miehesi kuolisi, niin tuskin "elokuun" vuokra olisi päälimmäisenä mielessä?