Miten välttyä painonnousulta tulevalla amerikanmatkalla?
Saako ravintoloissa tilata esim. puolikkaita annoksia?
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 23:08"]
Sori, poikkean aiheesta, mutta miksi lähdet sinne? Lomamatkalle? Tuttujen luoksen vai minne? Missä meinaat käydä? Mulle amerikka on kaukainen unelma ja kiinnostaa kuulla aina sinne matkaavien tai jo matkustaneiden juttuja.
[/quote]Sen ei tarvitse olla kaukainen unelma. Minulle oli myos 14 vuotta sitten. Eraana paivana lopetin koulun ja lahdin tanne! Nyt olen onnellisesti naimisissa, 4 lapsen aiti. Koluttauduin sitten taalla ja en vaihtaisi paivaakaan. Jos jostain unelmoit, lahde sen peraan!!! Onnea matkaan
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 23:18"]
En tiedä. olin sielä 2 kuukautta, ja siellä haalitut kilot taisi tulla jäädäkseen, vaikka etukäteen vannoin että en sitten liho. huoh, kiusaus maistella kaikkia eksoottisia jätskimakuja oli kuitenkin liian suuri, ( kyllähän sitä lomalla voi!! ja kyllä ne kilot lähtee kun pääsee taas kotiin.niin niin) eikä se ruokakaan mitään kevyttä ollut, esim. rasvattomia maitotuotteita ei ollut olemassakaan, tai mä en ainakaan niitä löytänyt. Lenkkeilin vielä ahkerasti 3 kertaa viikossa, ja samaa olen jatkanut kotiin palattua. kyllä harmittaa että tälläin menin plösähtämään. matkasta nyt siis jo 4kk.
[/quote] Kylla on iso vale etta rasvattomia maitotuotteita ei ole olemassakaan. Itse en juo maitoa mutta perheelle ostan 2% ja olen huomannut etta siina vieressa on myos 1% ja skim milk. Jugurttia saa rasvattomana ja sokerittomana.
Turha itkea etta Amerikka lihotti sinua, kylla se oli ihan oma suusi jota auoit ja omalla kadella lapioit ruokaa. Ei taalla ketaan pakkosyoteta.
En tiedä. olin sielä 2 kuukautta, ja siellä haalitut kilot taisi tulla jäädäkseen, vaikka etukäteen vannoin että en sitten liho. huoh, kiusaus maistella kaikkia eksoottisia jätskimakuja oli kuitenkin liian suuri, ( kyllähän sitä lomalla voi!! ja kyllä ne kilot lähtee kun pääsee taas kotiin.niin niin) eikä se ruokakaan mitään kevyttä ollut, esim. rasvattomia maitotuotteita ei ollut olemassakaan, tai mä en ainakaan niitä löytänyt. Lenkkeilin vielä ahkerasti 3 kertaa viikossa, ja samaa olen jatkanut kotiin palattua. kyllä harmittaa että tälläin menin plösähtämään. matkasta nyt siis jo 4kk.
[/quote]Vai ei Amerikasta loydy rasvattomia tuotteita? Huoh....niita loytyy maitotuotteista kekseihin.......
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 06:47"]
[/quote] Kylla on iso vale etta rasvattomia maitotuotteita ei ole olemassakaan. Itse en juo maitoa mutta perheelle ostan 2% ja olen huomannut etta siina vieressa on myos 1% ja skim milk. Jugurttia saa rasvattomana ja sokerittomana.
Turha itkea etta Amerikka lihotti sinua, kylla se oli ihan oma suusi jota auoit ja omalla kadella lapioit ruokaa. Ei taalla ketaan pakkosyoteta.
[/quote]Niin juuri! Ihmettelen tata Amerikkaonsyynatahan-mentaliteettia. Eivatko aikuiset ihmiset osaa taikka eiko vaan halua? Ottakaa nyt ihmiset jarki kateen. Jos Amerikasta ei loydy samoja ruokia kun suomesta niin johan on marjat! Omasta itsekontrollista se on kiinni!!
Herranen aika sentään, mikä aihe. USAssa on tarjolla herkullisia tuoreita vihanneksia ja hedelmiä niin laaja valikoima, ettei taatusti tule pula, ihania kaloja ja äyriäisiä, rasvattomia maitotuotteita ja ihan vaikka mitä. Ravintoloissa niin ikään on tarjolla terveellistä sapuskaa ja voit syödä ihan sen verran kuin haluat. Annoskoot ovat yleensä isoja ihan siksi, ettei varmasti kukaan jää nälkäiseksi. Loput voi ottaa mukaan jos haluaa. Kukaan ei pakota ketään syömään annostaan loppuun niin kuin äiti kotona. Lomalla ei yleensä olla kuukausikaupalla ja lomalla yleensä tulee liikuttuakin paljon, joten kovin on kummallinen ap:n huolenaihe. Ja mitä nyt pari kiloa sinne tänne ketään haittaa? Tulevat ja menevät, kuuluu normaaliin elämään.
Me oltiin road tripillä USA:ssa pari vuotta sitten ja kyllä minä turposin muutaman kilon. Kiersimme Texasia ja sieltä koukkasimme Nevadaan ja siitä Kaliforniaan. Meidän budjetti oli aika alhainen, söimme päivisin Subwayssä josta saa melko terveellisiäkin vaihtoehtoja. Illalla, nolottaa myöntää mutta usein pizzerioissa ja Dennysissä. Dennysillä onneksi oli terveellisiäkin vaihtoehtoja, usein valitsin ne. Ne jälkkärit ovat aivan ihania ja annokset valtavia, en pystynyt aina niitä vastustamaan, kerrankos sitä eletään. Texas Steak Ranchillä Amarillossa yhden hengen suklaakakkuannos oli suomalaisittain ruokalautasellinen sitä kakkua, kuorrutettuna suklaakastikkeella, kermavaahdolla ja pehmiksellä. Usein otimekin jälkkärit puoliksi. Onneksi mässäilykilot lähti parissa viikossa sitten Suomessa. Pidä hauskaa jenkeissä, mahtava paikka! :)
[/quote]
Ai "Amerikassa" ei ole rasvattomia maitotuotteita? Joo, Suomessahan ne on keksitty. En tiedä missä seven-elevenissä olet ruokaostokset hoitanut, mutta missä tahansa muussa marketissa kaikkea maan ja taivaan väliltä löytyy rasvattomana tai low-fat -versiona jos sellaista haluaa sipseistä suklaan kautta jugurttiin.
Vähän kuin sanoisi ettei Kiinassa myydä ollenkaan riisiä kun sitä ei ollut tarjossa tossa meidän FamilyMartissa.
Hypermarketeissa plösöt ajelee ostoskärryskootereilla haalimassa niitä rasvattomia tuotteita kärryyn, kun ne on niin hyviä. USA on kaiken low-fat kaman kultamaa.
Eiköhän tää lenkkeilijä ihan itse ahtanut niitä herkkuja napaan ja turposi siksi.
USA:ssa, kuten missä tahansa muualla voi syödä hyvin ja loistavasti. Terveellisestikin jos sitä hakee lomaltaan, en ymmärrä miten se olisi vaikeaa?
Riippuu lomailun muodosta. Jos ollaan road tripillä ja syödään lähinnä valtateiden varrella olevissa ravintoloissa, niin kyllä semi-terveellisiäkin ruokavaihtoehtoja on vaikea löytää. Yleisimmissä kejupaikoissa mättö on jotain ihana kamalaa uppopaistettua shaissea. Oikeasti - meinasi silmät pudota päästä kun katselin annosten ravintosisältöjä. Siihen vielä päälle joku jumalaton kahvijuoma jossa hiilihydraatteja varmaan 250 grammaa niin voi pojat!
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 07:41"]
Riippuu lomailun muodosta. Jos ollaan road tripillä ja syödään lähinnä valtateiden varrella olevissa ravintoloissa, niin kyllä semi-terveellisiäkin ruokavaihtoehtoja on vaikea löytää. Yleisimmissä kejupaikoissa mättö on jotain ihana kamalaa uppopaistettua shaissea. Oikeasti - meinasi silmät pudota päästä kun katselin annosten ravintosisältöjä. Siihen vielä päälle joku jumalaton kahvijuoma jossa hiilihydraatteja varmaan 250 grammaa niin voi pojat!
[/quote]
Vielä vaikeampi ymmärtää. Jos ollaan road tripillä ja alla on auto, miksi ei voi piipahtaa supermarkettiin ostamaan sitä terveellisempää evästä? Tai ajaa sellaiseen paikkaan, josta saa muuta ruokaa kuin valtateiden varrella olevat pikaruokalat? Miksi sillä matkalla ollaan, jos ei siltä tieltä voi poiketa mihinkään?
Mekin syötiin paljon Applebeesin ja Texas Road Housen tyyppisissä paikoissa, aina sai kasviksia puoli lautasellista ja vaikka hyvin paistetun pihvin.
Kuka sitä kahvijuomaa kaataa kurkusta alas?
En asu USA:ssa enkä ole mikään fani, mutta kun on oikeasti käynyt ja asunut maissa, joissa länsimaisen ruokaperinteen mukaista ruokaa, kuten nyt vaikka noita rasvattomia maitotuotteita, on oikeasti hankalaa ellei mahdotonta löytää, ymmärtää, etä USA:ssa on valtavan helppo noudattaa ihan minkälaista ruokavaliota mitä maa päällään kantaa. On jopa erikseen mitä hassuimpia tuotteita karppaajille, South Beach -diettaajille, täkäläisittäin "Juttailijoille", Painonvartijoille, rasvatonta ihannoiville...
Tää on vähän kuin sanoisi, että kun ajat Suomen halki, sinun on pakko syödä ABC-asemilla.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 23:37"]
Nauti nyt siitä lomasta äläkä stressaa muutamasta kilosta. Itse olen aina USAn reissuilla ottanut muutaman kilon, mutta ruoasta nauttiminen on tärkeä osa matkaa. Ei USAssa kannata rueta nirppailemaan. Tarjolla on ihan kaikkea. Pihistele sitten kotona.
[/quote]
Tuo on ihan ok jollain viikon reissulla, mutta kuukaudenkin jos syö ihan mitä sattuun, niin on kova homma sitten kotona laihduttaa. On aina helpompaa olla lihomatta kuin laihduttaa. Ja kun tuolle asenteelle antaa vallan niin onhan niitä erikoistilanteita jolloin voi muka syödä kuin hevonen muitakin kuin loma.
Aika kireä lähtömeininki, jos pitää paria lisäpainokiloa märehtiä jo ennen kuin kone on laskeutunut mantereelle. Mulla lomaillessa uudet ja eksoottiset ruuat ja juomat ovat tervetullut osa matkailua. Kolme viikkoa Floridaa kierrellessä tuli tuo 2kg ekstraa, mutta mitä sitten. On täällä Pohjoisessa sitten aikaa kilojaan tiputella, jos haluaa. Ruokia ja juomia löytyi tuoltakin joka lajia, ihania jälkiruokia ja leivonnaisia ja kaikkea. Ravintola-annokset pihveineen ja ranskalaisineen mahtuivat hyvin tällaiseen pienehköönkin naiseen.Nauti nainen lomastasi ja jätä itsesi tarkkailu matkan jälkeiseen tilaan.
[/quote]
Jotenkin tympii tuollainen ajattelumalli; ollaan vieraassa maassa ja kauhistellaan tarjontaa ja siten yritetään nostattaa omaa erinomaisuuttaan tyyliin kukaan ei saa noita syödä, kun en minäkään voi.
[/quote]Jos olisit vahan katsonut ymparillesi niin olisit huomannut etta siita highway exitista lahtee tie ja vahan matkan paassa on ihan oikea kyla tai kaupunki mista kylla loytyy kunnon ruokaa. Mutta sitten, kauhistus, voi joutua maksamaan sita pirun tippia. McDonaldsilla muuten saa kylla salaattia ja omenalohkoja. Juomaksi jaateeta ilman sokeria, ei ole paljon kaloreita.
Itselleni ainoa todellinen haaste painonhallinnan kannalta Jenkeissä olivat diner-aamiaiset. Pekoni - jota en edes juurikaan syö Euroopan puolella - , eri tavoin valmistetut munat, ja mustikkapannukakut tai köyhät ritarit eivät nyt oikeasti pidemmän päälle ole mikään huipputerveellinen aamiaisvaihtoehto. Kaupasta kyllä saa sitten puuroa ja rasvattomia maitotuotteita, mutta diner-aamiaisen kiusausta voi olla vaikea vastustaa, jos tietää, ettei sellaista saa ehkä pariin vuoteen mistään.
Mutta koska se lisäpaino tulee itselläni pekonista, ja on siis osaksi huikeiden suolamäärien aiheuttamaan turvotusta, se myös lähtee helposti pois. Samaa olen kyllä huomannut muillakin matkoilla, joilla syön paljon ravintoloissa, ns. terveellisessä ravintolaruuassakinhan on maailmalla paljon suolaa verrattuna suomalaiseen "virallisterveelliseen" ruokaan.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2014 klo 23:25"]
Syömme aamiaiset majapaikassamme. Harmi, jos kaupasta ei saa vähärasvaisia maitotuotteita. Syön normaalisti aamiaiseksi maustamatonta, rasvatonta jogurttia marjojen tai hedelmien kanssa sekä mysliä. Rasvaiset ja sokeriset jogurtit jäävät syömättä. Mitä järkevää sieltä löytyy siis aamiaiseksi? Onko täysjyväleipää lainkaan?
ap
[/quote]
Sanoisin että jenkeistä kyllä löytyy kaikkea muuta paitsi ruisleipää ja maitorahkaa. Älä itke iso nainen.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2014 klo 09:06"]
Itselleni ainoa todellinen haaste painonhallinnan kannalta Jenkeissä olivat diner-aamiaiset. Pekoni - jota en edes juurikaan syö Euroopan puolella - , eri tavoin valmistetut munat, ja mustikkapannukakut tai köyhät ritarit eivät nyt oikeasti pidemmän päälle ole mikään huipputerveellinen aamiaisvaihtoehto. Kaupasta kyllä saa sitten puuroa ja rasvattomia maitotuotteita, mutta diner-aamiaisen kiusausta voi olla vaikea vastustaa, jos tietää, ettei sellaista saa ehkä pariin vuoteen mistään.
Mutta koska se lisäpaino tulee itselläni pekonista, ja on siis osaksi huikeiden suolamäärien aiheuttamaan turvotusta, se myös lähtee helposti pois. Samaa olen kyllä huomannut muillakin matkoilla, joilla syön paljon ravintoloissa, ns. terveellisessä ravintolaruuassakinhan on maailmalla paljon suolaa verrattuna suomalaiseen "virallisterveelliseen" ruokaan.
[/quote]
Ja Suomessako ravintolaruoka on verrattavissa suomalasieen kotiruokaan "virallisterveellisyydessä"? Voiko näin hölmöjä olla?
Ihan sama, syötkö kuukauden putkeen amerikkalaista ravintolaruokaa tai suomalaista ravintolaruokaa (olettaen että syöt suunnilleen samoja raaka-aineita), sama lopputulos.
Ravintolassa annos valmistetaan aina siitä lähtökohdasta että asiakas miettii sen makua eikä sen laihduttavuutta, ellei kyseessä ole joku diettiannos. Voita, suolaa yms. käytetään.
Et voi verrata itse laittamaasi virallisterveellistä ruokaa ravintolaruokaan missään maassa. Suomessa vaan et syö hotelliaamiaisia ja kaikkia aterioitasi ravintolassa montaa viikkoa putkeen.
Mä karppasin kun olin USA:ssa neljä viikkoa miehen työn vuoksi, asuimme hotellissa. Itseasiassa laihduin silloin. Aamiaisella söin munakasta jne.. Ravintoloissa voi aina vaihtaa perunat tai pastan tuplavihanneksiin tms. eikä kukaan pyörittele silmiä. Söin aivan mielettömän hyvää ruokaa ja paljon.
Makea voi olla hankala sellaiselle, joka siitä pitää. Itse en kuulu tähän porukkaan.