Herkän 4v. pojan harrastukset?
Poika on sellainen herkkä "kukkaispoika". Keräilee kukkia, ihastelee ja taivastelee kaikenlaista kaunista. On hyvin hellä ja huolehtivainen. Olen yksinhuoltaja, ja ajattelin että pojan olisi hyvä saada vähän miehenmallia. Poika tykkäsi potkia palloa, joten ilmoitin hänet jalkapallokerhoon, jossa miesvalmentaja. Noh, treenit ei ihan menneet putkeen. Poika pelkäsi reippaasti pelaavia poikia, eikä löytänyt itselleen paikkaa pelissä, ei pysynyt muiden perässä mitenkään. Itkuksi meni monta kertaa, ja valkku lohdutteli poikaa ison osan pelistä. Tuon jälkeen ei poika ole koskenutkaan palloon.
Onko teillä herkkiä poikia, joita ei kiinnosta raju fyysinen toiminta? Millaisia harrastuksia heillä on ja miten muut pojat ovat suhtautuneet heihin?
Kommentit (15)
Miksi noin nuorella tulisi olla harrastuksia?
Jos jotain liikunnallista haet, niin kannattaa ehkä kokeilla yksilölajeja. Tuon ikäiselle voisi esim sopia sirkuskoulu tmv.
LIsäksi poikasi on vasta 4 ja pärjää vallan mainiosti ilman harrastuksia. Myöhemmin partio, shakki, musiikki (piano, viulu), tanssi, tennis, telinevoimistelu tai muu yksilölaji, piirustus ja kuvataide, onhan noita.
Ei alle 7 v tarvitse harrastuksia. Kai on päiväkodissa ja normi 4v menee nukkumaan n 20.00. Voi käyttää uimahallissa jne. Paljon haleja.satujen lukemista jne
Joku liikuntaleikkikoulu/ temppujumppa tms? Tai toki on myös semmoisia missä vanhempi on mukana esim täällä sirkuskoulu taitaa alle 6v olla aina oman vanhemman kanssa yhdessä.
Meidän poika on samanlainen. On käyty muskarissa, ja oli suunnistuskerhossa. Kumpikaan ei kauheasti häntä innostanut. Joku lennokkikerho tms. voisi tulla isompana kyseeseen, samoin toivon, että innostuisi telinevoimistelusta tai jostain sellaisesta.
Jalkapallo ja jääkiekko ovat sellaisia, mihin tuskin kannattaa viedä. On aika kömpelö. Telinevoimistelussakin olisi kömpelö, mutta ainakaan muut ei huuda siitä. Saisi oppia omaan tahtiinsa ja ei ole niin kova vauhti :) Samoin poika on tykännyt käydä isänsä kanssa leikillisesti juoksulenkillä. On vasta 6v. Ei ole mitään säännöllistä harrastusta.
Oli varmaan liian rajua nelivuotiaalle, jos hän ei ole rohkea ja fyysinen luonteeltaan. Minulla on vähän samantyyppinen herkkä poika. Ollut minussa hyvin kiinni, arka, ei erityisen kiinnostunut kilpailuhenkisistä joukkuelajeista. Kolmevuotiaana hän oli uimakoulussa, jossa sai olla aikuisetkin mukana. Nelivuotiaana aloitti päiväkodissa ja silloin ei ollut harrastuksia siihen päälle. Nyt viisivuotiaana hän on reipastunut aika paljon, laitoin hänet uimakouluun, missä ollaan ilman aikuista ja hän tykkäsi siitä paljon, oppi uimaankin. Ajattelin, että hän jatkaisi uintiharrastusta. Kovin paljon ei päiväkoti-ikäisten kannata ehkä harrastaa, jos on päiväkotikin, siinä on jo tekemistä. Mun pojan psras kaveri on tyttö ja he leikkivät usein yhdessä prinsessaleikkejä, momemmilla hienot mekot ja tiarat päässä. Pojalla on osallistuva isä, joten ei se miehenmallista ole kyse vaan enemmänkin luonteesta. Anna poikasi olla herkkä ja jos joku harrastus pitää aloittaa, niin rauhallisempi kuin futis.
Mitä ihmeen miehen mallia. Anna pojan olla oma itsensä ja vahvistaa omia vahvuuksiaan.
Mihin 4 vuotias tarvitsee harrastuksia?!
Eikö ulkoilu ja leikkiminen riitä?
miekkailu, voimistelu, kuvataidekoulu, soittotunnit?
Meillä on reipas ja sosiaalinen 5 v poika, joka ei enää pidä jalkapallosta, koska toiset pojat jyräävät massallaan. Poika on liikunnallisesti lahjakas ja taktisesti ikäisekseen taitava, mutta hän pyrkii välttämään kontaktia luontaisilla väistelytaidoillaan, nopeudellaan ja ketteryydellään. Hän pelaa toiset törmäyskurssille, kun yrittää itse livahtaa vahingoittumattomana. Mutta, pelailusta on tullut stressaavaa! Lapsi ei näe mieltä siinä, kun pelissä välillä sattuu fyysisesti. Neuvoja meillekin esim uuden lajin valintaan?
No juu, kyllähän poika vielä ehtii. Miten teidän herkkiksiin on suhtauduttu muiden poikien osalta? Mulle on hieman vierasta tuo nykyajan poikien kulttuuri esim. koulussa. Mun nuoruudessani kaikki pojat pelasivat jääkiekkoa ja futista. Herkkikset jäi helposti yksin ja heitä kiusattiin. Ap
No entäs se jääkiekko? Tai vaikka salibandy, sen nyt luulisi olevan vähemmän fyysistä. Joku reipas laji kyllä olisi hyvä saada lapselle.
Olipa mukava ketju. Meillä poika jonka kanssa mentiin jalkapallokerhoon, mutta ei onnistu. Hän tarvitsee sellaisen alun, että rohkaistaan mukaan. Tunti alkoi välittömästi eikä halunnut siksi mukaan. Poika on ole mitenkään erityisen herkkä, mutta ajatteleva.
On myös sellainen kausi, että inhoaa häviämistä.
Miksi viedä herkkää lasta jonnekkin fyysiseen ja rajumpaan lajiin? Tykkäisikö poika vaikka maalata, musiikista, tanssista jne enemmän kuin tuollaisista fyysisistä joukkuelajeista jossa otetaan paljon kontaktia?