Ekaluokkalaisen kesä! Miten ihmeessä te muut pärjäätte?
Meidän ekaluokkalainen on perheen ainoa lapsi. Teen kolmivuoroa sairaanhoitajana ja aloitin tekemään osittaista hoitovapaata kun koululainen jäi lomalle. Mieheni on yrittäjä ja töissä aina 07-17 vähintään…
Vaikka teen lyhennettyä työaikaa, niin tällekkin viikolle osuu kaksi päivää jolloin lapsi joutuisi olemaan yksin sen 8h :( toiset isovanhemmat työelämässä, toiset eläkkeellä mutta eivät samassa kaupungissa. Joutuisin lapseni parinpäivän vuoksi laittamaan viikoksi mökille toisien isovanhempien mukaan. Tätä ei lapseni eikä me perheenä haluta.
Naapurista ei apua nyt tähän hätään saa, heillä on omat kesä menonsa.
Miten ihmeessä te muut selviätte???
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Eikä kunnallinen päivähoito kuulu kunnes koulu alkaa?
Ainakin tänään aamulla toi tuttava tulevan ekaluokkalaisen päiväkotiin kun itse vein pikkuiseni.
Lukutaito.
Viikko isovanhempien kanssa mökillä oli lapsena hauskinta ikinä.
Eka viikko päiväleirillä, viikko tai pari isovanhempien kanssa, toinen aloittaa loman aiemmin, toinen jatkaa pidempään, viimeisellä viikolla mahdollisesti vielä leirille.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tänään aamulla toi tuttava tulevan ekaluokkalaisen päiväkotiin kun itse vein pikkuiseni.
Ap tarkoittanee ekaluokan päättänyttä lasta. Tulevaa tokaluokkalaista.
Päivähoito-oikeus kestää kunnes koulu alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap tarkoittanee ekaluokan päättänyttä lasta. Tulevaa tokaluokkalaista.
Päivähoito-oikeus kestää kunnes koulu alkaa.
Ei kestä. Se kestää 31.7. asti sinä vuonna kun lapsi aloittaa koulun.
Erilaisia järjestelyjä ne kaikki muutkin joutuvat tekemään. Ei siinä kitinät auta.
Meillä miehen kanssa lomat eri aikaan ja minulla ei edes ole lomaa tyopaikan vaihdon vuoksi kuin 2 viikkoa. Lapsi on mummolassa toisella paikkakunnalla yhden viikon ja toisessa mummolassa toisella paikkakunnalla toisen viikon. Lopun aikaa on kotiin palkattu tuttu nuori "hoitamaan" lasta. Onhan tämä tilkkutäkki, mutta näillä mennään tämä kesä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä kesälomaa on, miehellä juhannuksen jälkeen pari viikkoa ja sitten kaikki yhdessä kolme viikkoa heinäkuun lopussa.
Ja herättiin nyt kesäkuussa, koska vielä ei ole ongelmia ollut, nytkin kyse vain kahdesta päivästä… muuten olen saanut olla viikolla kotona tai iltavuorossa niin että mies on jo kotona.
Ja mökki kaukana ei nyt vaan ole ratkaisu! Lapsi oli siellä jo viimeviikolla ja nyt viikonloppuna oltiin perheenä mökillämme. Lapsi kaipaa kavereitaan.
Ehkä päivä rytmittyy niin, että naapurissa aamulla.. teinin kanssa uimareissulle ja siitä sairaalaan luokseni syömään. Sitten pääseekin jo toinen mummi töistä ja siitä hänen mukaan. Aika palapeliä on kyllä! Ihmettelen ettei vanhemmat tästä valita ja puhu enempää!
Nyt hei. En halua kuulostaa ilkeältä, mutta pitäisikö yhteiskunnan oikeasti aina hoitaa kaikkien lapset? Itsehän vanhemmat niitä lapsia hankkivat. Tuo ei kuulosta yhtään pahalta päivärytmiltä vaan ihan normaalilta. Lapsi ei tuossa ainakaan kärsi. Jokaisella perheellä elämä on tuollaista eikä kuulosta edes vielä rasittavalta tai vaikealta järjestää. Elämä on tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä kesälomaa on, miehellä juhannuksen jälkeen pari viikkoa ja sitten kaikki yhdessä kolme viikkoa heinäkuun lopussa.
Ja herättiin nyt kesäkuussa, koska vielä ei ole ongelmia ollut, nytkin kyse vain kahdesta päivästä… muuten olen saanut olla viikolla kotona tai iltavuorossa niin että mies on jo kotona.
Ja mökki kaukana ei nyt vaan ole ratkaisu! Lapsi oli siellä jo viimeviikolla ja nyt viikonloppuna oltiin perheenä mökillämme. Lapsi kaipaa kavereitaan.
Ehkä päivä rytmittyy niin, että naapurissa aamulla.. teinin kanssa uimareissulle ja siitä sairaalaan luokseni syömään. Sitten pääseekin jo toinen mummi töistä ja siitä hänen mukaan. Aika palapeliä on kyllä! Ihmettelen ettei vanhemmat tästä valita ja puhu enempää!
Ai teillä on teinikin olemassa! Kahden päivän lastenvahtikeikan ei luulisi olevan ylivoimaista :D
Turha esittää alussa mökkiä vaihtoehtona, jos se ei käy...
Minusta tämä keskustelu on jotenkin todella outoa. Ymmärrän, että lainsäädäntö on ehkä muuttunut tai siihen suhtaudutaan nykyään eri tavalla kuin omassa lapsuudessani, mutta kyllä meistä vaan kesäloman rauhalliset päivät kotona kahdestaan siskon kanssa olivat ihan mahtavia. Naapurin tytöt olivat kahdestaan myös ja yhdessä sitten remusimme päivät. Lapsuuden parhaita muistoja!
Vanhempamme olivat aina kesäkuun töissä ja me kotona. Mummo asui samassa kylässä, välimatkaa ehkä 2,5km, ja kävimmekin hänen luonaan joskus syömässä tms. Mutta ei tosiaan päivittäin oltu "hoidossa". Jotain ohjelmaa oli joskus järjestelty, esim. uimakoulu, joka vei pari tuntia aamupäivästä. Mutta pääasiassa leikimme pihalla ja hoidimme jotain helppoja kotitöitä keskenämme kotona.
Toki ainut lapsi on tässäkin mielessä hieman eri asia, varmasti on isompi kynnys jättää kokonaan yksin. Mutta ihmettelen kovasti tätä, etteivät eka- ja tokaluokkalaiset saisi olla tuntiakaan edes koulusta tullessaan keskenänsä vaikka sisaruksen kanssa.. Itse kuljin yksin jo eskarista kotiin, kun 2v vanhempi siskoni pääsi koulusta aikaisin. Silloinkin olimme noin 2-4h keskenämme iltapäivisin.
AP:lle: Laita se lapsi sinne mökille. Älä syötä hänelle tuollaista, että siellä on tylsää. Reppu täyteen kirjoja ja matkaan!
Pärjäämme niin, että 10-tuntisten työpäivien jälkeen on varaa nostaa sieltä yrityksestä sen verran rahaa että voi palkata hoitajan osaksi päivää / osaksi päivistä.
Meillä juuri ekan luokan päättänyt on isovanhemmilla tai heidän kanssaan mökillä. Niin ne on muutkin hänen kaverit. Jotkut harvat ovat seurakunnan kesäkerhossa.
Meillä on onnekas tilanne, kun on kahdet isovanhemmat ja lisäksi yhdet ”bonus-isovanhemmat” ihan vieressä. Aina on joku kuka haluaa olla lapsen kanssa. Meillä tosin voisi olla kotonakin, kun minä olen etätöissä.
Käyttäjä2491 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä päivä rytmittyy niin, että naapurissa aamulla.. teinin kanssa uimareissulle ja siitä sairaalaan luokseni syömään. Sitten pääseekin jo toinen mummi töistä ja siitä hänen mukaan. Aika palapeliä on kyllä! Ihmettelen ettei vanhemmat tästä valita ja puhu enempää!Ai teillä on teinikin olemassa! Kahden päivän lastenvahtikeikan ei luulisi olevan ylivoimaista :D
Turha esittää alussa mökkiä vaihtoehtona, jos se ei käy...
Palkattu teini kyllä on olemassa, ei oma. Hän käy myös kesätöissä niin siksi tuommoinen aikataulu
7/8 vuotiasta en kyllä jättäis ikinä yksin. Palkkaisin lastenhoitajan. Jos luotat johonkin lukiolaiseen niin siitä vaan mutta itse palkkaisin ihan kokeneen hoitajan omalle lapselle
Päiväleirejä on Suomi täynnä. Onko tämä jotain uusavuttomuutta, ettei osata Googlea eri päihteiden?
Tässä tukiverkoton, kokemusta on useamman lapsen kanssa.
Vanhemmat pitää lomat peräkkäin, ei samaan aikaan. Kivaa olisi yhteinen loma mitta tukiverkoton ei voi valita.
Sitten jää vielä se 2,5vko jonka ekaluokkalainen oli osittain yksin järjestelyin, eli näin;
-toinen vanhempi meni klo 7 töihin ja pääsi klo 15
- toinen meni klo 9 töihin ja pääsi klo 17
- lapsella yksinoloaika n 6h
- keskellä päivää jompikumpi vanhempi kävi laittamassa ruuan (n 15 min työmatka)
- lapsi kävi kavereilla ja kaverit meillä
- vanhemmat soitteli välillä ja kyseli
Näin on menty ja pärjätty. Kahdet isovanhemmat elossa mutta kummatkaan ei viitsi olla isovanhempia, eivät siis hoida tai auta mutta pahempaa se että eivät viitsi pitää yhteyttä, soitella tai kyläillä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä juuri ekan luokan päättänyt on isovanhemmilla tai heidän kanssaan mökillä. Niin ne on muutkin hänen kaverit. Jotkut harvat ovat seurakunnan kesäkerhossa.
Meillä on onnekas tilanne, kun on kahdet isovanhemmat ja lisäksi yhdet ”bonus-isovanhemmat” ihan vieressä. Aina on joku kuka haluaa olla lapsen kanssa. Meillä tosin voisi olla kotonakin, kun minä olen etätöissä.
Oikeasti on nykyään harvinaista että isovanhemmat hoitaa. Siis edes tuntia sillointällöin saati paria viikkoa kesällä putkeen.
Ota saikkua jos kyse parista päivästä.
Itselläni on juuri ekan luokan päättänyt tyttö ja uskon, että hän pärjäisi kotona yksikseen ihan hyvin, vaikka ei hän kotona yksin ole koskaan vielä ollutkaan. Tarkempi ja fiksumpi tuo meidän tyttö on kuin vaikkapa oma ukko.
Vierailija kirjoitti:
No miksei sinne toisille isovanhemmille voi mennä, jos se kerran olisi ratkaisu asiaan?
Ainoat keinot selvitä tuosta ovat joustaminen, joustaminen ja joustaminen.
Meillä on ollut kolme lasta iällisesti liki toisiaan ja meidän selviytymiskeinot takavuosina olivat nämä:
- Kotikaupungin leirit, esim. tennistä tai muuta urheilua
- Partioleirit
- Naapureiden kanssa lastenhoitovuorottelu
- Mummolaviikko silloin tällöin tai mummo tuli meille
- Työkavereiden lukioikäisiä lapsia hoitoapuna
Kiitos! :) tämä on hyvä idea! Ja oikeasti hyödyttävä kommentti eikä turhaa syyllistävää kitinää.