Maksoiko lounaat ennen 60mk?
Kommentit (1248)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivuaa aihetta isosti, mutta kun sain ajokortin -98 niin bensaa tankattiin 3.20mk/litra. Se olisi noin 0,54e/l
0,79, mutta oliko noin halpaa enää tuolloin. Itse muistelisin olleen 4 markan pintaan jo 1990-luvun puolivälissä. Voin muistaa väärinkin.
Sain ajokortin loppuvuodesta -98 ja muistan tankanneeni 100mk:lla 17 litraa 95 bensaa. Tämä pohjoissuomessa
Olin opiskelija markka-aikaan ja yleisimmät kokkaukset olivat makaroni+tonnikala ja nuudelit+katkaravut. Juttelin nykyopiskelijoiden kanssa ja ne nauroivat mulle. Ei puhettakaan, että voisi arkiruokana syödä tonnikalaa ja katkarapuja. Soijaa, linssejä, papuja ja joskus halvinta jauhelihaa.
Kaupanalalla pohja 3500, provikoiden jälkeen 6000-15000.
Oliko palkka ennen 25 000mk/kk..
Ei, ei ollut...
Turha verrata sitä hintaa millä jotain ostat nyt ja millä hintaa ostit 30 vuotta sitten.. jos et huomioi että palkatkin on nousseet.
Ei se euro mitään hintoja ole nostanut
Palkkako on sama kuin 20 vuotta sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat oli 2000 markkaa
Kenkiäkö mahdoit kiillottaa? Mulla oli 13.000 markkaa.
Mulla palkka opettajana v 2000 oli 15 000 mk.
Silloin kun opiskeltiin, niin meille toitotettiin, että koulutuksella pääsee 15000mk:n ansioille. Mun palkka olis tällä hetkellä vähän yli 26000mk/kk, eikä todellakaan ole koulutuksen yläpäästä.
Mulla olis mielikuva, että kotipizza maksoi silloin vähän yli 30mk riippuen täytteistä. Voi olla että muisti pätkii. Ja bensa maksoi hieman reilu 5mk/l.
Valmistuin insinööriksi 1999 ja palkka oli aluksi 9200 mk ja aika pian yli 10000 mk. Pitkään töitä tehneet tienasivat suunnittelutoimistossa noin 20000 mk/kk. Yleisesti tuo 10000 mk/ kk oli tuohon aikaan ihan hyvä palkka.
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin insinööriksi 1999 ja palkka oli aluksi 9200 mk ja aika pian yli 10000 mk. Pitkään töitä tehneet tienasivat suunnittelutoimistossa noin 20000 mk/kk. Yleisesti tuo 10000 mk/ kk oli tuohon aikaan ihan hyvä palkka.
Insinööri 10000mk ja DI 15000mk. Näin meille kans tuossa vuosituhannen vaihteen tienoilla opetettiin.
Vierailija kirjoitti:
Sivuaa aihetta isosti, mutta kun sain ajokortin -98 niin bensaa tankattiin 3.20mk/litra. Se olisi noin 0,54e/l
Ite sain 97 ja kertaakaan ei ollu alle viiden markan.
Jatkuva talouskasvu aiheuttaa jatkuvan inflaation. Nukuitte peruskoulussa?
Markka-aikana asuntolainan korko oli kevyesti yli 10%. Euro-aikana 1-2 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite sain 97 ja kertaakaan ei ollu alle viiden markan.
-92 ajoin mopolla ja 2tahti maksoi hieman yli 5mk, koska siinä on öljy mukana. Normi bensa oli alle 5mk. Eli uskoisin kans että 90-luvun lopulla on täytynyt olla yli 5mk.
Höpöhöpö, tosiasiasaa euron myötä inflaatio on pysynyt kurissa. Nyt venäjän brutaalin hyökkäyssodan takia inflaatio on lähtenyt nousuun...
Vierailija kirjoitti:
Inflaatio syö. Tosiaan monessakin tuotteessa vaihdettiin vain markoista euroihin yhdessä yössä tai vähintäänkin muutamassa viikossa. Jotkut paikat olivat hitaampia muutoksessa :)
Mutta tosiaan inflaatiota on tapahtunut. Jos sinulla oli 2021 kädessäsi satanen niin sen arvo oli 2002 noin 77.51€. Noin 29% muutos. Samaten toisinpäin jos sinulla oli 2002 satanen kädessä niin sen ostovoima olisi ollut 2021 noin 129€. Euron arvo on laskenut.
2002 sait tosiaan satasella enemmän kuin tänäpäivänä. Elinkustannusindeksi on noussut aika paljon 2000-luvun alusta tähän päivään.
Palkat eivät kuitenkaan ole ihan hirveästi noussut monillakaan aloilla. Siksi Suomessa iso osa kansasta elää hieman yli köyhyysrajan. Toinen iso osa köyhyysrajalla tai alle sen ja pieni osa kansalaisista on varakkaita. Harvoin päätöksiäkään tehdään koko kansan tai köyhien/keskiluokan tukevina.
Tarkoitit kai, että vuoden 2002 satanen on vuoden 2021 77,51€ ja vuoden 2002 satasella oli saman verran ostovoimaa kuin 129€: lla vuonna 2021.
Äiti osti muinoin karkkia penneillä. Kylläpä oli halpaa.
Hän myös soitti veivattavasta puhelimesta vaarilleen keskuksen kautta. Puhelin toki oli jossain naapurissa.
Ai että kun oli pienet puhelinlaskut!
Ehkä nykyäänkin pitäisi tehdä niin, että joka kylässä olisi vain yksi puhelin. Laskisi kaikkien kuluja huomattavasti, kun lasku jaettaisiin kaikkien kesken.
Sitten kun ihmisillä olisi vielä omat kanat ja perunamaa, niin kauppalaskukin jäisi pois, kun itse tuottaisi kaiken. Halpaa lystiä.
Kyllä. Lounaan sai tuolla hinnalla. Sisäfilepihviateriaan meni yli 100mk
1990-luvun alussa lounaan raflasta sai 20-40 markalla. Rosson pitsat oli n. 40 mk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insinööri 10000mk ja DI 15000mk. Näin meille kans tuossa vuosituhannen vaihteen tienoilla opetettiin.
Onneksi tuosta on päästy eroon. Maksetaan tehtävän vaativuuden ja osaamisen mukaan, ei koulutuksen.
En käynyt "lounaalla" markka-aikaan, sillä olin valuutan vaihtuessa 15-vuotias, mutta muistan, että eräässä tunnetussa amerikkalaisessa hampurilaisateriat maksoivat 2000-luvun alussa n. 20-30 markkaa. Itse suosin niitä lähempänä 20 markkaa maksaneita aterioita. Sitten, kun eurot tulivat, menimme ihan ensimmäisinä päivinä siskoni kanssa nostamaan käteistä automaatista ja marssimme hampurilaiselle periaatteella "ei nyt jaksa laskea, katotaan vaan, että rahat riittää siihen, mitä ollaan ostamassa". Siinä sitten tilasimme, maksoimme ja istuimme täysien tarjottimien kanssa pöytään. Pöydässä tajusimme juuri ostaneemme ateriat, jotka olisivat markkahinnoittelulla jääneet ostamatta. Hinnat eivät olleet nousseet, mutta euroinnostus vähän sokaisi.
Enkä usko millään, että massatuotantohampurilainen olisi siihen aikaan ollut kallein mahdollinen lounas. Pikemminkin luultavasti sieltä edullisemmasta päästä hintahaitaria. Tämä siis 2000-luvun alussa.