Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksoiko lounaat ennen 60mk?

Vierailija
20.06.2021 |

Kuulemma euro ei ole kasvattanut hintoja.

Kommentit (1248)

Vierailija
461/1248 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisin lounasseteli on suunnilleen matalapalkkatyön tuntipalkan verran. Näin oli 90-luvulla, näin on yhä.

(Enkä tässä väitä, että ateriaetuja matalapalkkaduuneissa juuri olisi. Ei liity tähän.)

Vierailija
462/1248 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen muistan hyvin miten tarkasti odotettua hintojen nostoa euroon siirryttäessä kytättiin. Yksikään kahvila tai ravintola ei uskaltanut tehdä hintojen pyöristyksiä ylöspäin. Koska jokainen asiakas olisi sen huomannut.

Ennen euroon siirtymistä kaikki ajatteli ihan samalla tavalla kuin moni tässä ketjussa. Että ihan varmasti se ahne kauppias laittaa lisää hintaa siinä samalla kun valuutta vaihtuu.

Paljon oli lehdissä juttuja joissa vertailtiin onko hinnat muuttuneet vai ei. Lopputulemana oli, että mitään ylihinnoittelua ei tapahtunut. Valutta vaihtui jotakuinkin tasan sillä oikealla kurssilla.

Ahneus olisi kostautunut niille yrityksille jotka olisi hintojaan menneet korottamaan. Itseasiassa kävi päin vastoin. Moni yritys ei ensimmäisen vuoden aikana uskaltanut korottaa hintoja olleenkaan. Ettei vaan saa huonoa mainetta niskaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/1248 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuonna -89 olin toimistotehtävissä valtiolla, jossa oli siihen aikaan kehnot palkat yksityisiin yrityksiin verrattuna. Palkkani oli 9800 mk/kk.

Mitä toimistoduunia teit? Meillä Valmetilla pikkukaupungissa oli hieman yli puolet tuosta monella. Esim reskontra, puhelinvaihde, piirustuskopiointi, dokumentointi, osastosihteeri.

Toimistotyö on kovin lavea ilmaus. Toimistotöissähän ne inssit ja päällikötkin toki.

Mä olin elämäni ekassa kesätyössä. Sitä ei tietysti kuulukaan verrata mihinkään. Mutta käsittelin muiden palkkatietoja, on siksi jäänyt mieleen noita lukuja jonkin verran.

Vierailija
464/1248 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hintojen nousua tapahtui voimakkaasti juuri ennen Euroon siirtymistä, juuri sen vuoksi ettei itse siirtymä aiheuttaisi muutosta. 

Täällä keskustellaan jostain kahvikupin hinnasta vaikka suurempi ongelma oli lainansaannnin vapauttaminen ja sitä seurannut rakentamisen ja asuntojen hintojen nousu. Mielummin maksan 2000€ suuresta telkkarista kuin 450 000€ asunnosta, näiden suhde on muuttunut selvästi vuosikymmenten takaisesta.  

Vierailija
465/1248 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Inflaatio, ootko kuullut sellasesta?

Ihan turha vittuilla, voi vastata myös asiallisesti.

Vierailija
466/1248 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lounas maksoi noin 30 markkaa. Kahvin ja pullan sai 5 markalla. Nyt kahvi ja pulla maksaa tuon 30 markkaa tai enemmän. Euro nosti ruoan hintaa, kahvilan hintoja, ravintolan hintoja, vaatteiden hintoja ihan kaiken.

Lounassetelin arvo oli kyllä aikoinaa 30 markkaa… mutta se oli vuonna 1990, ei juuri ennen euroon siirtymistä. Ihmeesti ihmiset tuppaavat unohtamaan, että hinnat nousivat jo ennen euroaikaa, eikä se lapsuuden hintataso ollut enää voimassa vuosituhannen vaihteessa.

1990 ei ollut "juuri ennen euroon siirtymistä". Käteiskäyttöön euro tuli vasta 2002 eli reilun vuosikymmenen kuluttua.

Vierailija
467/1248 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2000 kesällä bensiini maksoi 8,92 markkaa litra. Nykyrahassa se on 1,97€/litra eli olipas halpaa?

Vierailija
468/1248 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla vaihteeksi siitä, miten palkat muuttuivat euroon siirtymisen aikoihin. Paljon on turinaa siitä, miten vuonna nakki ja papu irtokarkki maksoi pennin ja nykyään röyhkeät 5 senttiä tai kahvipaketteja sai 2 kpl kympillä ja nykyään joutuu maksamaan törkeät 3 euroa paketilta.

Itse olin 2001-luvun alussa vasta 13-vuotias joten minulla ei ole omakohtaista kokemusta markka-ajan palkoista ja miten euro vaikutti niihin, joten olisi mielenkiintoista kuulla enemmän siitä. Ei vain muistelua kuinka elämä oli niin halpaa ja ihanaa 30 vuotta sitten.

Vierailija
469/1248 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen muistan hyvin miten tarkasti odotettua hintojen nostoa euroon siirryttäessä kytättiin. Yksikään kahvila tai ravintola ei uskaltanut tehdä hintojen pyöristyksiä ylöspäin. Koska jokainen asiakas olisi sen huomannut.

Ennen euroon siirtymistä kaikki ajatteli ihan samalla tavalla kuin moni tässä ketjussa. Että ihan varmasti se ahne kauppias laittaa lisää hintaa siinä samalla kun valuutta vaihtuu.

Paljon oli lehdissä juttuja joissa vertailtiin onko hinnat muuttuneet vai ei. Lopputulemana oli, että mitään ylihinnoittelua ei tapahtunut. Valutta vaihtui jotakuinkin tasan sillä oikealla kurssilla.

Ahneus olisi kostautunut niille yrityksille jotka olisi hintojaan menneet korottamaan. Itseasiassa kävi päin vastoin. Moni yritys ei ensimmäisen vuoden aikana uskaltanut korottaa hintoja olleenkaan. Ettei vaan saa huonoa mainetta niskaansa.

Juuri näin! Muistaakseni kolikkovessoistakin nousi äläkkä. Nousihan se hinta, ennen 5 mk ja sitten oli 1 e. Ne lukothan piti korjata/vaihtaa ja sopivaksi yhdelle kolikolle oli varmasti järkevintä. Mutta tuon nousun jälkeen pysyi pitkään samana, en tiedä millä kolikolla pääsee assan vessaan nykyisin. 

Vierailija
470/1248 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla vaihteeksi siitä, miten palkat muuttuivat euroon siirtymisen aikoihin. Paljon on turinaa siitä, miten vuonna nakki ja papu irtokarkki maksoi pennin ja nykyään röyhkeät 5 senttiä tai kahvipaketteja sai 2 kpl kympillä ja nykyään joutuu maksamaan törkeät 3 euroa paketilta.

Itse olin 2001-luvun alussa vasta 13-vuotias joten minulla ei ole omakohtaista kokemusta markka-ajan palkoista ja miten euro vaikutti niihin, joten olisi mielenkiintoista kuulla enemmän siitä. Ei vain muistelua kuinka elämä oli niin halpaa ja ihanaa 30 vuotta sitten.

Viherrakennushommista sai harjoittelijana 45 mk/h, valmistuneet ammattilaiset saivat 60 mk/h. Vuonna 2001, pk-seudulla toiminut yritys.

Nykyisestä palkkatasosta en tiedä, en ole enää alalla.

Vierailija
471/1248 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin! Muistaakseni kolikkovessoistakin nousi äläkkä. Nousihan se hinta, ennen 5 mk ja sitten oli 1 e. Ne lukothan piti korjata/vaihtaa ja sopivaksi yhdelle kolikolle oli varmasti järkevintä. Mutta tuon nousun jälkeen pysyi pitkään samana, en tiedä millä kolikolla pääsee assan vessaan nykyisin. 

Olishan se ollut aika hauskaa, jos jokaisen asiakashyyskän oveen olisi pitänyt laittaa monimutkainen pajatso, johon olisi pitänyt sujauttaa 4 kpl 20 snt kolikkoja ja yksi 5 snt kolikko, jotta wc-maksu ei olisi noussut. Rahastuslaitteen uusiminen olisi maksanut niin paljon, että käyntimaksu olisi pitänyt vaihtaa suoraan 2 euroksi!

Vierailija
472/1248 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin 1990-luvun alkupuolella Helsingissä, meillä oli tapana mennä tentin jälkeen silloin uusiin ja trendikkäisiin kahviloihin. Muistaakseni Café Esplanadisss maksoi iso korvapuusti 24 mk, kakunpala oli 30 mk. Kun erikoiskahvit tuli, niin latte oli usein 18 mk.

Toki Veijon essolla sain silloinkin eilisen pullan ja seissyttä kahvia vitosella.

Vierailija
473/1248 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi drinkki maksoi yökerhossa 15 markkaa. Lahdessa.

Vierailija
474/1248 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lounas maksoi noin 30 markkaa. Kahvin ja pullan sai 5 markalla. Nyt kahvi ja pulla maksaa tuon 30 markkaa tai enemmän. Euro nosti ruoan hintaa, kahvilan hintoja, ravintolan hintoja, vaatteiden hintoja ihan kaiken.

Lounassetelin arvo oli kyllä aikoinaa 30 markkaa… mutta se oli vuonna 1990, ei juuri ennen euroon siirtymistä. Ihmeesti ihmiset tuppaavat unohtamaan, että hinnat nousivat jo ennen euroaikaa, eikä se lapsuuden hintataso ollut enää voimassa vuosituhannen vaihteessa.

1990 ei ollut "juuri ennen euroon siirtymistä". Käteiskäyttöön euro tuli vasta 2002 eli reilun vuosikymmenen kuluttua.

Tässä ketjussa pyörii kyllä järkyttävän paljon kirjoittajia, joiden luetun ymmärtäminen ei yllä edes esikoulutasolle. Juuri sitähän lainaamasi kirjoittaja tarkoitti, että 1990 ei todellakaan ole "juuri ennen euroon siirtymistä".

Vierailija
475/1248 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että kerrot edelleen eurot kuudella kertoo jo siitä ,että et yksinkertaisesti ymmärrä rahanarvon muuttumista.  Ja se, että vertaat hintoja 20 vuotta vanhoihin hintoihin.

Muunnoskerroin markoista euroiksi ei koskaan ollut 6, vaan 5,94573. Ja sekin oli käytössä vain siirtymäajan, 1999-2002!

Vierailija
476/1248 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuonna -89 olin toimistotehtävissä valtiolla, jossa oli siihen aikaan kehnot palkat yksityisiin yrityksiin verrattuna. Palkkani oli 9800 mk/kk.

Mitä toimistoduunia teit? Meillä Valmetilla pikkukaupungissa oli hieman yli puolet tuosta monella. Esim reskontra, puhelinvaihde, piirustuskopiointi, dokumentointi, osastosihteeri.

Toimistotyö on kovin lavea ilmaus. Toimistotöissähän ne inssit ja päällikötkin toki.

Mä olin elämäni ekassa kesätyössä. Sitä ei tietysti kuulukaan verrata mihinkään. Mutta käsittelin muiden palkkatietoja, on siksi jäänyt mieleen noita lukuja jonkin verran.

Mä tein palkanlaskentaa 90-luvun alussa metalliteollisuuden firmassa, kk-palkka oli työnsä osaavalle henkilölle luokkaa 6000 mk/kk. Eli "nykyrahassa" 1000 €. Ihan ei tällä summalla tänä päivänä saa osaavaa tyyppiä töihin.

Vierailija
477/1248 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika halpa oli. Varsinkin jos kyseessä oli siis oikea yökerho, eikä mikään teinidisko. Olin itse yöravintolassa töissä ja normipaukut esim jallukola maksoi 2000 luvun alussa 25 markkaa. Oikeissa yökerhoissa, joita tuohon aikaan Tampereella oli oikeastaan enää yksi (Hotelli Ilveksen yökerho) normi perusdrinksu maksoi 30 markkaa ja siitä ylöspäin. Nykyäänhän oikeita yökerhoja ei enää olekaan. Aikoinaanhan laki määritteli sen, kuinka monta yökerhoa sai paikkakunnalla olla. Tampereen saldo oli kaksi yökerhoa ja ne oli Rosendahlin Joselin Ja Ilveksen Night glub.

Vierailija
478/1248 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika halpa oli. Varsinkin jos kyseessä oli siis oikea yökerho, eikä mikään teinidisko. Olin itse yöravintolassa töissä ja normipaukut esim jallukola maksoi 2000 luvun alussa 25 markkaa. Oikeissa yökerhoissa, joita tuohon aikaan Tampereella oli oikeastaan enää yksi (Hotelli Ilveksen yökerho) normi perusdrinksu maksoi 30 markkaa ja siitä ylöspäin. Nykyäänhän oikeita yökerhoja ei enää olekaan. Aikoinaanhan laki määritteli sen, kuinka monta yökerhoa sai paikkakunnalla olla. Tampereen saldo oli kaksi yökerhoa ja ne oli Rosendahlin Joselin Ja Ilveksen Night glub.

Mitenkähän toi g tonne Ilveksen yökerhon clubiin lipsahti. Siis tietenkin tarkoitin Ilveksen Night club :)

Vierailija
479/1248 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on näitä mänttejä, jotka kuvittelevat, että markka olisi estänyt hintojen nousun.

Kaveri asuu Ruotsissa. Heillä ei otettu euroa käyttöön. Vertailtiin juuri hintoja, meidän hinnat lähteneet käsistä! Markka-aikaan Ruotsissa oli vain hieman halvempaa, nyt ero oli järkyttävä. Esim oli tilannut kotiin ruokaa kahdelle jotain itämaista, n. 20 euroiksi käännettynå. Täällä sama setti ihan normiravintolasta kotiin 39e.

Hän oli onnellinen, että eivät siirtyneet euroon.

Asun Saksassa (Euro-maa) Frankfurtin alueella ja matkustan paljon Tukholmaan sekä Helsinkiin. En tiedä miten Suomessa kaikki juntit luulevat korkean hintatason liittyvän euroon, mutta kyllä Saksa on edullinen maa ravintolassa syömiseen, kun vertaan Ruotsiin tai Suomeen. Norjasta, Tanskasta ja upeasta Brexit maasta UK:sta puhumattakaan. Suomi on kallis maa ja oma epäilykseni syykso on 1) kalliit raaka-aineet 2) korkeat matalapalkat. Suomessa matalapalkka-aloillakin on hyvät palkat esim. Saksaan verrattuna.

Sinunko mielestä sivistynyt ihminen haukkuu muut junteiksi? Olen tavannut monta junttia ja heillä on syfämen lämpöä ollut, eivät nimittele ja tee johtopäätöksiä.

En väittänyt, että euron käyttöönotto on suoraan verrannollinen hintojen nousuun. En hoksannut pohjustaa, että tähän liittyy Suomessa ihan tietoista harhauttamista, se tehtiin euron varjolla. Ensin valehdeltiin, (Niinistö ja muut kokkareet, jotka silloin asiaa ajoivat) että ruuan hinta laskee, kun vain äkkiä saadaan kansa äänestämään euron puolesta. Tämän jälkeen markkinavoimat eli esim suuret ketjut huomasivat, että hintoja on helppo hivuttaa ylös, kun lähes kukaan ei tajua, että muutos esim 3.90 e hintaisesta tuotteesta 4,70e hintaan on yli 20% hinnankorotus yhden yön aikana. Ihmisen mieli vertasi ja osalla vertaa edelleen (suuria ikäluokkia ja vanhuksia suurin osa väestöstä), että eihän tuo ole paljoa, vain 80 penniä. Mutta 80 snt on melkein euro ja kuten sanottu, yli 20% hinnannousu. Ja pahinta tässä on se, että kukaan ei voi sanoa tähän, että "oletko ihan hölmö, ei missään kohtaa mikään tuote ole noussut 3,90 eurosta 4,70 euroon" koska kaikki tietävät, että tätä hintojen nostamista tapahtuu koko ajan. Etenkin silloin, kun purkkia vähän muutetaan ja jopa pienennetään, niin siinä hintaa on helppo hilata ylös taas ja kukaan suomalainen ei sano mitään, kahmii vain kärryyn mitä sattuu ja kassalla sanoo "en tarvi kuittia".

En voi käsittää miten suppeasti joku ajattelee, että "euro ei nostanut hintoja" eikä nähdä, että koko muutos oli kytköksissä moniin asioihin, mitä tässä edellä selitinkin. Euro ei ole jokin matematiikan lainalaisuus, joka toimii vain tiedemisten laskelmissa, vaan oikeaan elämään otettu valuutta, mitä on käytetty hyväksi ja väärin monella tapaa. Eihän euro yksistään mitään tee, vaan se mitä sen varjolla tehdään. Siinä on mukana väärien mielikuvien käyttöä, "hintojen halpuutusta", tahallista hyväksikäyttöä ihmisten numerosokeudesta jne.

Ja mitä inflaatioon tulee, hintoja lähdettiin hilaamaan ylös aika äkkiä, kun euro tuli. Niin nopeasti inflaatio ei vaikuta yhtään mihinkään. Siinä todellakin käytettiin hyväksi sitä, että kuluttaja koki, että 0,80 on alle markka, kun todellisuudessa yksikköä vaihtamalla kyseessä on kuusinkertainen summa hintaan lisää. On eri asia nostaa hintoja 80penniä kuin 80 senttiä.

En tiedä Saksan hintatasosta, enkä niin Saksaan haikailekaan, ehkä minulle sopii leppoisammat piirit, missä ei heti sanota juntiksi. Mutta Ruotsissa olen hiljan käynyt ja minkä tahansa asian ostaminen oli miellyttävää, kun hinnat olivat normaalin rajoissa.

Vierailija
480/1248 |
07.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan ole julkispuolen ammateissa,taulukko määrittää palkan.Kyllä noita yksityisen puolen ketkuammatteja ylistellään.Korkeita ovat.Ennen duunari tienasi enempi kuin koppiinssi,tai joku paperinpyörittäjä.Vai oliko vain alueellista palkanmaksua.Ton joku kertoi,omien alojen palkat tiedän. Tiukassa on palkankorotukset olleet.Kyllä hinnat moninkertaistunut tuotteista palveluista.Asuminen kokonaisuudessaan,vakuutukset järkyttäviä summia kun mk;kai muutat.Halpaa tai onko vaatteet,jotkut kulutuskamat,turhakkeet..onhan ne uutta ei ollut 1980 luvulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme