Maksoiko lounaat ennen 60mk?
Kommentit (1248)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinnat nousivat merkittävästi jo ennen euroa!!! Muistan, kuinka silloin 1960 luvulla sai vielä markalla vaikka mitä. Sitten kaikki alkoi maksamaan monta markkaa. On tämä elämä surkeaa. Elämä oli hyvää vielä tuossa ennen sotia, Suomi oli osa Venäjää, suuriruhtinas oli ystävällinen Suomen kansalle, punaisia tai valkoisia ei tarvinnut pelätä. Sitten tuli sisällissota ja Suomesta tuli itsenäinen valtio. Siitä se hintojen nousu lähti. Oltaisiin vielä osa Venäjää niin kaikki olisi hyvin.
Muistat varmaan 60-luvulla tapahtuneen rahauudistuksen. Ensin sinulla oli 100 000mk ja sitten olikin vaan 1000mk. Kyllä siinä höynäytetttiin tyhmää ihmistä pahemman kerran.
😂 eurosta saa 87 ruplaa tai 131 yeniä. Olisiko hauskaa mikäli maito maksaisi 100 euroa? Olisitko rikkaampi? Rahauudistus: Vuosi oli 1963.
Omalla alalla olevien alotuspalkalla saa puolitoista kertaisen määrän lounaita siihen verrattuna kun itse aloitin vastavalmistuneena 90 luvulla. Ehkä enemmän kuin lounaan hinnan nousu, ihmetyttää kuinka paljon aloituspalkat ovat nousseet.
Vierailija kirjoitti:
Kun siirryttiin _vain_ euroon, se eilen pari markkaa maksanut kahvi maksoi seuraavana päivänä sen 1-2 euroa monissa paikoissa.
No kerro, vіttu, yhden niistä "monista" paikoista nimi?
Minä en yhtään sellaista muista.
Siitä on vaan tullut meemi, että hinnat vaihdettiin euroihin rahayksikköä muuttamalla ja ihmiset oikeasti kuvittelevat niin käyneen.
Saiko kysyjä ennen samaa palkkaa kuin nykyään?
Muistan et pepsimax maksoi 12 markkaa, euroon siirtymisen jälkeen 2,31 et kyllä kauppiaat osas viilata linssiin.
Vierailija kirjoitti:
Inflaatio. Olin kesätöissä 90-luvulla ja tuntipalkka oli 15 mk. Nyt vakituinen työ ja 40 euroa/h.
15 mk tunti oli huono 90-luvun alussakin. Ellet ollut sitten alle 18v. Itse sain 40 mk tunti vuonna 1996.
Markka aikana ostin autooni käytetyn turbomoottorin 500mk ja vaihdelaatikko maksoi 100mk.
Vierailija kirjoitti:
Muistan et pepsimax maksoi 12 markkaa, euroon siirtymisen jälkeen 2,31 et kyllä kauppiaat osas viilata linssiin.
Pieniä pyöristyksiä tapahtui. Maksoin parturille 85mk ja euroissa sitten 15€.
Suuremmat hinnat kuten huonekalut ja muu taskuun mahtumaton pysyivät paremmin kaavan: jaettuna kuudella, sisällä. Pienet muutaman markan ostokset: kahvin ja munkkin sekä muun suuhun mahtuvan hinnoissa vain markka muuttui euroiksi.
Vierailija kirjoitti:
Suuremmat hinnat kuten huonekalut ja muu taskuun mahtumaton pysyivät paremmin kaavan: jaettuna kuudella, sisällä. Pienet muutaman markan ostokset: kahvin ja munkkin sekä muun suuhun mahtuvan hinnoissa vain markka muuttui euroiksi.
Ja tuosta sinulla on selkeät tutkimustiedot heittää kehiin. Moni muistaa väärin markkahinnat.
Muistan kun vastavalmistunut kaverini, koulutukseltaan KTM, sai ekassa vakityöpaikassaan palkaksi 10 000 mk/kk. Elettiin vuotta 1997 ja työnantaja oli suuri suomalainen pörssiyhtiö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat oli 2000 markkaa
No ei todellakaan ollut! Oma palkkani oli 1996 7500 markkaa ja se oli melko huono. Nyt on 3600 euroa, joten suurin piirtein kolminkertaistunut sekin.
Opiskelin v. 1994-2000 ja mun opintotuki oli 1500 euroa. Kesätyöpalkka hautausmaan hoitajana oli 4990mk/kk. Lääkäriksi valmistuttuani sain neuvoteltua itselleni huippupalkan lääkäripulapaikkakuntaan, 15000mk/kk. 2001 erikoistuvan lääkärin palkka sairaalalla oli 12000mk ja 2002-2003 n 2300 euroa.
100 000€=600 000mk.Pulla leipä maksoi ennen 7mk molemminpuolin..nyt lähdetään 3€..eteen päin.Muistan kun kunnon ruokakassin sai 100mk vähän yli..alle.Nyt se menee 50€..300mk.Sähkölasku 100mk..valot killotti yötä päivää.Nyt 200€ sähkösiirtoineen kk..pari.Maksua maksun perään niin turhaakin.Moni asia euron myötä nousi..muutan itekki vielä mk;ai.Kun euroon mentiin palkka summa Mk neljänumeroinen luku muuttuu kolme numeroiseksi.Euro on huijaus minkä maan hyväksi.Koskahan kaatuu.Ajattelin euron tuovan hyvää mutta ei tuonut kuin ongelmia.Ajattelin matkustella..paha pyh.
Muistan ihan yhtä elävästi ostaneeni kolmen kympin tuoppeja. Palkkatasooni suhteutettuna olut on nyt halvempaa.
Se, että kerrot edelleen eurot kuudella kertoo jo siitä ,että et yksinkertaisesti ymmärrä rahanarvon muuttumista. Ja se, että vertaat hintoja 20 vuotta vanhoihin hintoihin.
Olipa huonot lääkärinpalkat, itse tarjoilijana sain siis vuosituhannen alussa saman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inflaatio. Olin kesätöissä 90-luvulla ja tuntipalkka oli 15 mk. Nyt vakituinen työ ja 40 euroa/h.
15 mk tunti oli huono 90-luvun alussakin. Ellet ollut sitten alle 18v. Itse sain 40 mk tunti vuonna 1996.
Eipä 40mk /h kovin kaksinen palkka 1996 ollut.
Kareliini kirjoitti:
100 000€=600 000mk.Pulla leipä maksoi ennen 7mk molemminpuolin..nyt lähdetään 3€..eteen päin.Muistan kun kunnon ruokakassin sai 100mk vähän yli..alle.Nyt se menee 50€..300mk.Sähkölasku 100mk..valot killotti yötä päivää.Nyt 200€ sähkösiirtoineen kk..pari.Maksua maksun perään niin turhaakin.Moni asia euron myötä nousi..muutan itekki vielä mk;ai.Kun euroon mentiin palkka summa Mk neljänumeroinen luku muuttuu kolme numeroiseksi.Euro on huijaus minkä maan hyväksi.Koskahan kaatuu.Ajattelin euron tuovan hyvää mutta ei tuonut kuin ongelmia.Ajattelin matkustella..paha pyh.
Foliohatuille kaikki on huijausta. 100 000e oli vuonna 2002 n.600 000mk. Koittakaa nyt jo tajuta rahanarvon muutos.