Minkä ikäisinä avasitte asp-tilin?
Kommentit (16)
Sain sellaisen 18-vuotissynttäreiksi ja synttärirahat oli ensimmäinen säästöerä. Kyllä mä itsekin sinne parin kesätyön palkat ja yo-lahjarahatt laitoin, mutta rehellisesti sanoan vanmemmat ja isovanhemmat sinne eniten säästi sen kolme vuotta. Loppujen lopuksi ostin ensiasunnon vasta just 23-vuotta täytettyäni noin 20-vuotta sitten. Pääsin opiskelemaan vasta toisella kerralla ja kävin vaihdossa välissä. Lyhennykset teki kyllä tiukkaa joka kuukausi ensimmäiset vuodet, mutta sitten helpotti. Isompaankin on vaihdettu ja velaton olen ollut vuodesta 2007 eli vaikka tiukkaa teki alussa niin nyt mulla on noin 250 000 euron asunto-omaisuus.
Myös veljeni on saanut aikoinaan samanlaisen lahjan, mutta eron jälkeen asuu ihan tyytyväisenä aso-asunnossa. Olen itse ajatellut hakea lapsilleni 18-vuotislahjaksi aso-asunnon vuoronumeron pks-seudulla.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 17:22"]28. Kämpän ostin 33-vuotiaana.
[/quote]
Niin, ja sen kolmen tonnin "bonuksen". Poikamiehenä reissasin ja ryyppäsin koko rahan.
22-vuotiaana, vähän kaduttaa etten avannut aiemmin, vanhempien luona asuessa olis saanu hyvin rahaa säästettyä. nyt menee vuodessa vuokraan melkein 8000 e mikä ois helposti ainakin puolet siitä 10% säästötavoitteesta
Olenko siis fiksu jos avaan aspin heti kun täytän 18?
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 17:30"]
[/quote]Et välttämättä, jos et heti pysty säästämään sinne tarpeeksi. Tilille saa laittaa korkoon oikeutettua rahaa vain ekat 5(?) vuotta. Ja jos tarkoitus ostaa asunto vasta esim. 25-vuotiaana, niin turha pitää rahoja suljetulla tilillä odottelemassa kun paremman tuoton säästöillesi saat muualta.
Miten en pystyisi säästämään tarpeeksi?
26-vuotiaana. Asunto ostettiin 28-vuotiaana. Nyt ajateltuna olisi hyvin voinut avata pari vuotta aikaisemminkin, ei vaan tullut silloin opiskeluaikoina sitä tehtyä kun rahan tarvitsi pääosin elämiseen. Mutta olisipa sinne varmaan vähän kertynyt ja ainakin niitä vuosineljänneksiä olisi saanut täyteen joten kämpän katselua ei olisi niiden takia tarvinnut rajoittaa.
[/quote]
Omasta kokemuksesta et ole, jollei sulla ole 'taustasäästäjää'. Nauti elämästä ja valloita maailma ehdit myöhemminkin asuntosäästäjäski ja asuntovelalliseksi.
Minä esim. opiskelin edellisen laman aikana enkä periaatteesta ottanut opintolainaa. Jälkikäteen ajatellen sillä lainalla olisin tuplannut käytössä olevat rahani sen sijaan että kituuttelin. Nykyinen alle kahden viikon palkkani on enemmän kuin vuoden maksimi opintolaina olisi ollut reilut kaksikymmentä vuotta sitten. Eli toiminnassani ei ollut järjen häiventäkään. Siihen aikaan opintolainaa olisi saanut nostaa reilun tonnin kuukaudessa, noin 11000 markkaa vuodessa.
4
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 17:35"]
[/quote]Et välttämättä, jos et heti pysty säästämään sinne tarpeeksi. Tilille saa laittaa korkoon oikeutettua rahaa vain ekat 5(?) vuotta. Ja jos tarkoitus ostaa asunto vasta esim. 25-vuotiaana, niin turha pitää rahoja suljetulla tilillä odottelemassa kun paremman tuoton säästöillesi saat muualta.
[/quote]Itellä asp-tilillä 20k jotka tyhmänä sinne säästin joskus 5-8 vuotta sitten, sitten muuttui tilanne niin etten pysty asuntoa ostamaan ihan hetkeen ja rahoja en saa ulos kuin tilin lakkauttamalla...
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 17:38"]
Miten en pystyisi säästämään tarpeeksi?
[/quote]
Jos siis säästät sinne tilille aluksi vain tosi pieniä summia, niin "haaskaat" niitä rajattuja vuosia, jotka oikeuttavat sihen asp-tilin korkoon kun siellä ei ole rahaa josta sitä korkoa kertyisi. Tietysti jos joka tapauksessa ostat sen asunnon viiden vuoden sisään tästä, niin ei väliä.
Mulla ei ollut mutta mieheni avas sen ihan viime tipas, kiire tuli mutta rahat saatiin kohlittua kasaan ja päästiin nauttimaan bonuksesta ja hyvistä lainaehdoista talolainassa. Eka asuttiin kerrostaloasunnossa, joka pelkästään mun nimis.
26-vuotiaana. Yhä kerrytän rahaa sinne. Ikää 31 v