3kk on aika maksimi väli matkustamisessa.
Meidän perhe matkustaa paljon. No sanotaan kohtuullisen paljon.
Aina pitäisi olla pari matkaa tiedossa. (aina ei onnistu tosin).
Toukokuussa oltiin viimeksi ja elokuussa seuraava. Joulukuussa matka tulossa, mutta ei vielä ostettu. Odotan että suosikkipaikkamme tai hotellimme avautuu myyntiin.
Joo ei mulla muuta.
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 17:58"]
Etkö sitten pode tästä huonoa omaatuntoa yhtään?
Itse olen vähän samanlainen, tässä esim. vuoden sisällä olen reissannut viime kesäkuussa, elokuussa, marraskuussa, joulukuussa, tämän vuoden helmikuussa, toukokuussa ja nyt taas viikon päästä lähdössä. Tälle vuodelle ehkä vielä pari matkaa tiedossa. Ihanaa, mutta mua kyllä hirvittää hiilijalanjälki. Yritän itse kompensoida matkustamalla mahdollisuuksien mukaan muuten kuin lentämällä, välttämällä yksityisautoilua, syömällä vain kasvisruokaa jne, mutta eihän se hyvä olisi jos kaikki toimisivat samalla lailla.
[/quote]
En pode.
Tää on meitä ja meidän elämää ja harrastusta. Toisilla autot, autoilu, lemmikit yms.
Jotkut pitää kesälomansa yhteen putkeen tai pilkkoo kahteen erään.
Meillä lomat näin.
t. ap
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 18:09"]
Ootko ap käyny porvoossa? Vai asutko kenties? Sen takia ei voi muuttaa ulkomaille...
[/quote]
Jotenkin niin kulunut tämä porvoo juttu täällä. Sitä on viljelty samoin, kuin noita wt juttuja.
Tietääkseni en ole porvoossa koskaan käynyt. Ja kuten jo aiemmin kerroin niin työt estävät tällä hetkellä muuton ulkomaille.
Joitain vuosia vielä, max 10v niin pääsemme muuttamaan pois suomesta.
t. ap
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 16:30"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 16:27"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 16:18"]
H I I L I J A L A N J Ä L K I
[/quote]
on lapsettomalla kuusi kertaa pienempi kuin yksilapsisella perheellä.
-5
[/quote] Ei varmasti tuolla matkustamisella. Ja tottakai kolmihenkisen perheen hiilijalanjälki on isompi kuin yksittäisen ihmisen, haloo. Hiilijalanjälkiä pitää tarkastella yksilöittäin, ei liittämällä yhteen ihmiseen useamman henkilön kulutusta.
[/quote]
Ei, vaan nimenomaan yksittäisen ihmisen aiheuttama hiilidioksidikuormitus moninkertaistuu, jos hän hankkii elinaikanaan lapsen. Lapsettomuus on ylivoimaisesti suurin ekoteko, jonka ihminen voi tehdä. -5
[/quote] Minkä luonnonlain mukaan noin tapahtuu? Ei minkään, kyse on täysin siitä, miten asian haluaa laskea. Vai mikä sinusta lisää minun hiilijalanjälkeäni niin olennaisesti, kun hankin lapsen?
Lasketaanko sinut sitten edelleen mukaan vanhempiesi hiilijalanjälkeen, vai missä vaiheessa olet alkanut kerätä omaasi?
[/quote]
Oletko siis sitä mieltä, että (a) lasten hankkimisella ei ole negatiivista vaikutusta ympäristöön ja (b) ihminen ei itse päätä, hankkiiko lapsia vai ei? Koska muutenhan tuo logiikkasi ei tomi yhtään. Totta kai ihminen on vastuussa omista päätöksistään, ja yksi noista päätöksistä on se, tuottaako hän tälle planeetalle enemmän tuhoa aiheuttavia ihmisiä vai ei. Kun pidättäytyy lasten hankkinasta, siinä on kokonaisen sukuhaaran verran ympäristöövahinkoa, joka jää syntymättä.
Tuossa tutkimusta aiheesta: http://oregonstate.edu/ua/ncs/archives/2009/jul/family-planning-major-environmental-emphasis
Olen siis itse lapseton, enkä pode lainkaan huonoa omaatuntoa siitä,että matkustelen paljon. Kuka tahansa lapsia hankkinut kaverini on aiheuttanut lisääntymisellään sellaisen vahingon, ettei mikään määrä ekologisia elämätapavalintoja riitä sitä kompensoimaan. -5
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 18:18"][quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 18:09"]
Ootko ap käyny porvoossa? Vai asutko kenties? Sen takia ei voi muuttaa ulkomaille...
[/quote]
Jotenkin niin kulunut tämä porvoo juttu täällä. Sitä on viljelty samoin, kuin noita wt juttuja.
Tietääkseni en ole porvoossa koskaan käynyt. Ja kuten jo aiemmin kerroin niin työt estävät tällä hetkellä muuton ulkomaille.
Joitain vuosia vielä, max 10v niin pääsemme muuttamaan pois suomesta.
t. ap
[/quote]
toi alotus vähä niiku paljastaa sut... "joo ei mulla muuta" terkkui porvoosee!
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 18:31"]
[/quote]
Onko tosiaan vaikea uskoa, että joku voi matkustaa kolmen kuukauden välein? tunnen useammankin ihmisen, joka tekee näin. Joillekin matkailu on tärkeämpää kuin toisille. -5
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 18:34"][quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 18:31"]
[/quote]
Onko tosiaan vaikea uskoa, että joku voi matkustaa kolmen kuukauden välein? tunnen useammankin ihmisen, joka tekee näin. Joillekin matkailu on tärkeämpää kuin toisille. -5
[/quote]
Ei ole vaikea uskoa, monet ihmiset matkustelevat paljon. Itse en henkilökohtaisesti ymmärrä miksi tehdä tälläinen aloitus jossa vaan yritetään provosoida muita ihmisiä? "en kestä jos en pääse ulkomaille usein" ei mulla muuta.
Meidän perhe (2 aikuista) viettää ulkomailla pari kuukautta vuodessa. Yksi lyhyt matka, toinen pitempi 6-7 viikkoa. Kun tekee pitempiä reissuja, jää hiilijalanjälkikin pienemmäksi. Jaksaa niitä reissuja odotella pitempään kuin muutaman kuukauden. Kotimaassa voi reissata välillä.
Jotenkin hullua, jos ei joka päivä matkusta. Missä olet töissä tai oletko edes töissä, jos ei ole työmatkoja tai et käy edes kaupassa.