Seniorit. Mitä C-kasettimerkkiä käytitte 80-luvulla? Itselläni eniten TDK:n kasetteja.
Kommentit (34)
Mulla on itseasiassa tallessa yksi teiniajan kasettini, pitääkin katsoa mikä se on. Nyt ollaan kesäloman vietossa kesäpaikassamme, joten en pääse katsomaan. Kuuntelinkin mitä siinä oli joskus vuosi sitten :D Siinä oli ainakin tää https://www.youtube.com/watch?v=XFKAehe5_2w
Maxell ainakin kuulostaa tosi tutulta , olisiko ollut se.
Vierailija kirjoitti:
Lisäkysymys AP:lta. Mitä musiikkia nauhoititte ensimmäiselle kasetillenne?
Äänitin radiosta viimeisimpiä hittejä Nuorten sävellahjasta ja Ungdomens gåva i toner:ista. Erehdyin tuomaan kasetteja intin alokasaikana tupaan kuunneltavaksi mutta alikessujen mielestä mun musa oli niin hyvää että pari kasettia katosi....
Sitten äänitin kaikenlaisia albumeja kanssa: Alan Parson's projectia, Rod Stewartia, Bruce Springsteeniä, kaikenlaisia levyjä mitä teekkarikylässä kiersi opiskelijoiden kesken.
Ja näköjään en osannut lukea kysymystä, kun tuo oma nauhoitukseni oli tietysti ysäriltä
22
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäkysymys AP:lta. Mitä musiikkia nauhoititte ensimmäiselle kasetillenne?
Äänitin radiosta viimeisimpiä hittejä Nuorten sävellahjasta ja Ungdomens gåva i toner:ista. Erehdyin tuomaan kasetteja intin alokasaikana tupaan kuunneltavaksi mutta alikessujen mielestä mun musa oli niin hyvää että pari kasettia katosi....
Sitten äänitin kaikenlaisia albumeja kanssa: Alan Parson's projectia, Rod Stewartia, Bruce Springsteeniä, kaikenlaisia levyjä mitä teekkarikylässä kiersi opiskelijoiden kesken.
Joo, olin kirjoittamassa jo Nuorten sävellahjasta. Se tuli muistaakseni lauantaisin joskus klo 16. Kavereiden kanssa myös lainattiin LP:tä kaupungin kirjastosta. Ja se aina otti päähän jos niissä oli naarmuja kun niistä tuli häiriöääntä nauhoituksiin.
AP
Ai niin, oliko c-kaseteissa myös lp ja sp vai vain videonauhoissa? Kuvan/äänen laatu kärsi lp:lla mutta nauhoitusaikaa tuli tuplat 😄
Vierailija kirjoitti:
Ja näköjään en osannut lukea kysymystä, kun tuo oma nauhoitukseni oli tietysti ysäriltä
22
No ei niin tarkkaa ole. Jatkuihan se 90-luvulla. Itselle vain 80-luku on muistoissa jotenkin hohdokkaampi. 90-luvusta muistuu mieleen lähinnä lama.
AP
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, oliko c-kaseteissa myös lp ja sp vai vain videonauhoissa? Kuvan/äänen laatu kärsi lp:lla mutta nauhoitusaikaa tuli tuplat 😄
Se oli videonauhoissa VHS.
TDK merkkisiä ostin, koska niissä oli parhain äänenlaatu, niin ainakin koin. Mutta myös muita merkkejä satunnaisesti. Kaikki kävi, 60-90 min mittaiset. Kasetteja myös kopsattiin paljon ystävien kesken jos harrastettiin samaa musiikkia. Kyllä äänenlaatu oli siihen aikaan huono eikä ainakaan kopioimalla kasetteja parantunut. Mutta ei sitä siihen aikaan osannut ajatella ja myös vaatimukset sen suhteen olivat vähäisemmät, kunhan kuului. Myös tallennus tekniikat tosi paljon kehittyneet nykyisin ja äänenlaatu parantunut. Kasettien jälkeen olen jatkanut CD levy harrastusta ja niiden kopsaamista näihin päiviin saakka, nykyisin tuntuu että on jäänyt vähän vähemmälle.
TDK ja Maxell olivat yleisimmät. BASF oli ilmeisesti vähän aiemmin ollut kova sana, mutta 80-luvun vaihtuessa ysäriksi niitä oli vähemmän tarjolla. Kaverillani oli Commodore 64:lle nauhoitettu paljon pelejä Permaton-merkkiselle kasetille. Kaverin isoveli - tuo vanha koiranleuka - oli sutannut joka kasettiin s-kirjaimen kasetin Permaton-logon eteen.
Basf ja tdk. Sen huomasin että 90min kasetti meni nopeammin huonoksi kuin 60min.
En ole kyllä seniori vaikka muistan -80-luvun ja kasetit.
Vierailija kirjoitti:
En ole kyllä seniori vaikka muistan -80-luvun ja kasetit.
Kohta olet.
AP muistaa kans, että varsinkin uutena nuo kasetit tuoksuivat. TDK:n 90 min äänitin aina 2 LP:tä eri puolille nauhaa ja kirjoitin kappaleiden nimet kasetin kanteen.
Käytin myös BASF ja Maxell. Ja Kenwoodin stereosarjan sain hankittua joskus -86. Oli jännää aikaa.