Lääkäriä tai sairaanhoitajaa paikalla? Mistä voi johtua PALAN TUNNE KURKUSSA?
Eli minulla on nyt kolmisen kuukautta ollut jatkuva palan tunne kurkussa tuossa aika alhaalla oikeastaan siinä mistä kaula alkaa. Tuntuu koko ajan, ei pelkästään niellessä. Tuntuu ihan siltä kuin tuolla kurkussa olisi jotain ylimääräistä. Varmaan pitää lääkärille mennä.
Kommentit (13)
En edes kovin usein käy tällä palstalla, mutta kun en nyt omalla nimimerkilläkään halunnut kirjoittaa, koska "pelkään" että minut tunnistetaan. Luulin ihan, että täältä saa kysyä mitä vaan.
Mulla sama juttu. Kävin lääkärissä ja sain labraan lähetteen. Ottivat kilpirauhaskokeet. Koska ne oli kunnossa, lähetettiin minut kaulan alueen ultraan, löydöksenä struuma, eli suurentunut kilpirauhanen.
sen voi kädelläkin tunnistaa kaulallaan jos on päässyt jo aika sioksi
jos vaik. struumalta pitää silti tutkia!
itselläni struuman takia mieto thyroxin-lääkitys ja pitää sen kasvun hyvin aisoissa.
Voisikohan olla ihan vaan stressistä/ahdistuksesta?
Tuntuuko se myös ruokaa niellessä vai vain "tyhjää"/sylkeä niellessä?
on tähystettykin, mutta ei mitään ole löytynyt. Itse olen kova jännittämään, ja uskon että johtuu ihan siitä. Sen takia niskatkin koko ajan jumissa.
Useamman viikon. Palan tunne kurkussa, joka ihmeellistä kyllä ei tuntunut herätessä, mutta alkoi samantien ja paheni päivän mittaan. Otettiin tulehdus- ja kilpirauhaskokeet, ei mitään. Tehtiin uä, ei mitään.
Mulla kyseessä oli psykosomaattinen vaiva. Ei kauan sen jälkeen diagnosoitiin vaikea psykoottinen masennus.
Yleensä toi kuvaamasi oire on psykosomaattinen
Ahdistuksella on monia somaattisia ilmenemismuotoja ja yksi niistä on pala kurkussa. Itselläni on pala kurkussa heti kun vähänkin ahdistaa/stressaa/huolettaa, mutta olen aina pystynyt sen liittämään juuri tuohon tunnetilaan. Toki vaiva voi olla fysiologinenkin...
psykosomaattisena vaivana myös joskus.
Syytä tehdä kilpirauhaskokeet, helppo verikoe.
varma kurkkusyövästä yms ja menin erikoislääkärille. Hän sanoi, että vähintään kerran viikossa käy joku pala kurkussa-tyyppi ja se on tosi yleistä ja liki koskaan ei mitään vakavaa. Sanoi, että yleensä syynä on vatsan sisällön nousu ruokatorveen, vaikkei varsinaista närästystunnetta olisikaan. Mut tutkittiin kaikilla systeemeillä, mitään ei löytynyt. Syy voi olla myös psyykkinen, sille on joku termiki, ja silloin se ei ainakaan poistu enne ku saa varmuuden ettei mitään ole. Itselläni oireet hävisi itsestään.
äläkä joka päivä kysele täällä!!!