ongelmia pankkikortin kanssa, apua! muilla samaa?
Onko kokemusta. Eli maksaessani kortilla, maksutapahtuma hylätään, mutta tilitä tarkistettaessa kyseinen summa on kuitenkin veloitettu. Mihin raha menee jollei kaupalle yms. maksettavalle? Ainut mitä maksutapahtuma hylättäessä sanoo on " ei yhteyttä palveluntarjoajaan". Kuitenkaan verkkopankissa edes tilitapahtumia ei näy mutta kyseinen summa on häipynyt kuin tuhka tuuleen. No soitin sulkupalveluun mutta siellä sanoivat että ei kannata sulkea korttia koska ylimääräisiä maksuja ei ole eikä tililtä ole muuten hävinnyt rahaa. en sitten tiedä mistä voi olla kysymys. mutta minne raha häviää? onko se vain menny viiveellä kaupoille? oisko kortti vaan pitänyt sulkea?
Kommentit (13)
No ei voi olla tässä tapauksessa kyse jos maksutapa olisi hylätty, se olisi hylätty. ja tilin saldo ei olisi kuulunut vähentyä. JOs tapahtuma kerran on hylätty. Minulla on electron, ei tavallsta pankkikorttia.
Lisään siis että jos ennen näin on käynyt eli tapahtuma olisi hylätty, ei sitä summaa ole "otettu" mihinkään varastoon. eli aina jos maksutapahtumat ovat jostain syystä olleet hylätyt. Raha ei ole koskaan lähtenyt tililtäni
ap
Selität ap vähän sekavasti.. Miten pankista voivat sanoa että ylimääräistä rahaa ei ole lähtenyt jos raha on muka oikeasti lähtenyt eikä vain katevaraus? Oletko siis kaupassa sitten maksanut käteisellä?
Luulen että kyseessä on katevaraus, tai muutoin kauppa on laskuttanut sinua tuplasti ja sitten sinun täytyy selvittää asia heidän kanssaan. Siis jos hylätyn tapahtuman jälkeen maksoit esim käteisellä ja silti myös tililtä hävinnyt rahaa
Mulla kerran se varaus pysyi monta viikkoa mut sit soitin pankkiin ja poisti sem turhan varauksen.
Anteeksi epäselvä selitys mutta tilanne on omituinen enkä ymmärrä itsekkään. Eli olen maksanut kassalla, ja maksu on hylätty. Laite sanoo "ei yhteyttää palvelun tarjoajaan". Kuitenkin kun tarkistin tilini kaupassa käynnin jälkeen, kyseinen summa on hävinnyt tilini saldosta, (eli siitä mikä on käytettävissä). Visa Electron on siitä näppärä kun jos suoritat maksun kortilla, summa vähenee omasta saldosta heti eikä mene mihinkään "katevaraukseen". ei minulle edes ole sellaista. en tunne koko termiä!
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 23:33"]Anteeksi epäselvä selitys mutta tilanne on omituinen enkä ymmärrä itsekkään. Eli olen maksanut kassalla, ja maksu on hylätty. Laite sanoo "ei yhteyttää palvelun tarjoajaan". Kuitenkin kun tarkistin tilini kaupassa käynnin jälkeen, kyseinen summa on hävinnyt tilini saldosta, (eli siitä mikä on käytettävissä). Visa Electron on siitä näppärä kun jos suoritat maksun kortilla, summa vähenee omasta saldosta heti eikä mene mihinkään "katevaraukseen". ei minulle edes ole sellaista. en tunne koko termiä!
[/quote]
Juuri visa electron kortti ottaa katevarauksia. Siihen se perustuu, että se ottaa samantien sieltä tililtä sen varauksen ja se saatetaan tilittää myöhemmin. Itselläni ihan normaalitkin maksut näkyvät aluksi katevarauksina ja summa häviää kokonaan päivän parin kuluessa. Minulla siis visa electron
No mutta nyt on ärysttävää kun olen joutunut jättämään ostokset kassalle kun kortti ei muka toimi, ja en ole saanut tuotteita jotka ostan, mutta sitten raha on kuitenkin veloitettu. Nimittäin tilitapahtumissa ei näy mitään. ei mainintaa katevarauksesta, mutta kuitenkin saldo on vähentynyt ja mihin tuo raha on mennyt? missä se on konkreettisesti jos tilini vaan pienenee koko ajan tilitapahtumat eivät kuitenkaan päivity.
anteeksi . terminologia. tili sanoo että käytettävissä on aina pienempi summa rahaa. eli konkreettisesti nostettavaa käteistä on vähemmän. eli summa on oikeasti veloitettu vaikka kaupassa maksutapa on hylätty. Ymmärsittekö nyt? :P
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 23:49"]anteeksi . terminologia. tili sanoo että käytettävissä on aina pienempi summa rahaa. eli konkreettisesti nostettavaa käteistä on vähemmän. eli summa on oikeasti veloitettu vaikka kaupassa maksutapa on hylätty. Ymmärsittekö nyt? :P
[/quote]
No kuule jos näin ihan todella on että rahaa vaan katoaa niin kannattaa varmaan astella pankkiin huomenna - nehän pissii sua linssiin ja vie sun rahat!!
Ap, kuvailemasi tilanne ei ole mahdollinen, muistat saldosi väärin..
Katevaraus pysyy muistaakseni neljä viikkoa epäonnistuneesta maksutapahtumasta. Näin esimerkiksi, jos yrität tankata automaatilla mutta et jostain syystä saakaan bensaa. Jos kortin kanssa on käynyt näin toistuvasti, pyytäisin pankkia toimittamaan uuden kortin.
Olen siis työskentellyt huoltoasemaketjun asiakaspalvelussa vuosia sitten ja muistelen että näin turhan katevarauksen purkautuminen menee. Löytynee myös pankin korttiehdoista. Tämä on nimenomaan electronin ominaisuus.
Usko nyt vain mitä sinulle sanotaan, kyse on katevarauksesta. Se vaikuttaa juuri siihen käytettävissä olevaan määrään tilillä. Kun seuraat tilannetta hetken aikaa niin huomaat että rahat palaavat tilille.. Jos sieltä oikeasti lähtisi jotain niin se näkyisi ehdottomasti tiliotteessa.
Mulla tänään semmoinen et yritin ostaa pitsaa ja piti varmaa 5 kertaa yrittää ennen kuin hyväksy. Tilillä siis piti olla noin 90e ja tän jälkeen 80e ja sama oli ku kävin kaupassa yks päivä yritin ainaki neljästi ostaa semmoisia 6e ostoksia
Ja kävin ostamassa kaupassa kaljaa pari tölkkiä ja ei onnistu
Katoin sit kotona saldon niin vajaa 5e :o ja siis Noi siis Katevarauksessa semmoinen vajaa 100e En saa mistään päähän mistä toi summa vii koostua
Vissii laittanut vääriksi Noi kaikki? Kiva vitu kiva
Se on katevaraus, joka lähtee tililtä aina, jos maksat electronilla tai debit online -kortilla. Raha ei siis lähde oikeasti tililtä, se vaan varataan. Jos maksu peruuntuu, katevaraus jää kuitenkin voimaan, mutta se poistuu parissa päivässä.