Kauan on mennyt, että vauva on oppinut pulloon, jos täysimetit?
Meillä neiti on nyt 2kk ja 8pv vanha ja ei oikein huoli pulloa. Mulla on kuitenkin nyt syksystä 8 eri pituista koulupäivää, jotka haluan käydä. (ne on ainoat teoriaopinnot, mitä multa puuttuu, jotta valmistun)
On vaan hiukkasen hankalaa mennä, jos vauva ei suostu syömään pullosta. Yritin tänään antaa, mutta huutohan siitä tuli. En antanut periksi ja lopulta vauva söi pullosta 20ml (enempää en saanut lypsettyä). Sen jälkeen annoin sit rintaa. Aamuisin saan lypsettyä enemmän maitoa kun yöllä neiti ei syö kuin kerran tai kaks ja rinnat on sit aamulla täydet.
Ajattelin nyt tehdä kunnon lypsytalkoot ja pakastaa maitoa. Sitten rupean joka päivä antamaan aina vähän pullosta.
Onko teillä mennyt montakin päivää/viikkoa siihen, että vauva on suostunut syömään ateriansa pullosta?
Jos ei millään suostu, niin viimeisenä keinona on, että hoitaja (siskoni) tuo vauvan aina välitunnilla koululle, että voin imettää, mutta onhan se vähän hankalaa.
Tytteli-83
Kommentit (5)
ei mitenkään " harjoiteltu" pullosta syömistä, mitä nyt kerran olin kokeillut pullosta antaa. Vauva ei myöskään ole pullosta noita muutamaa kertaa enempää syönyt, välissä oli joskus yli kuukausikin. Meillä on kaksi erilaista pulloa, mutta vauva ei kuulemma välitä lainkaan kummasta pullosta syö. Meillä Avent pullo ja Ainu pullo, hyvin on pärjätty niillä. Toivottavasti vauvasi osaa tarpeen tullen syödä pullosta, mutta myös esim. Aventin pehmeää nokkaa voi kokeilla jos pullo ei kelpaa!
Tai siis vaavillle kelpas tuttipullo parina ensimmäisenä kuukautena, mutta sit oli pullottelussa pidempi tauko ja sen jälkeen ei olekaan pullo enää kelvannut - on kokeiltu eri pullomalleja, erilämpöistä maitoa, eri syöttäjiä, eri syöttöaikoja, eri asentoja jne. jne. Mitä isommaksi likka tuli, sen valikoivampi hän oli eli häntä oli vaikea ns. huiputtaa.
Nyt tytöllä ikää 8kk ja opetan hänelle parhaillaan mukin käyttöä. Nokkamukikin taidetaan jättää kaappiin, koska sen käyttö menee vain pelleilyksi. Kun kiinteät tulivat kehiin (5kk), pääsin minäkin vähän pidemmäksi aikaa pois kotoa eli en ole tästä sunkaan " kärsinyt" . Kyllähän se välillä nyppi, kun omat lähdöt piti aina ajoittaa imetysvälejä laskellen. Mutta tosiasiahan on se, ettei ne vaavit nälkäänsä kuole, jos ovat hetken ilman maitoa. On sitten asia erikseen, pystyykö lastansa jättämään hyvällä omalla tunnolla, jos tietää, että juomisen kanssa on ongelmia.
Toivottavasti teillä homma onnistuu. Voithan aina kokeilla maidon hörpyttämistä. Kaupoissa myydään hörpyttämiseen varta vasten tehtyjä " kannuja" .
Eli vauva on nyt 1,5kk ja halusin opettaa hänet pullolle just sen takia, että ei aina tarvii kiireellä kaupassa käydä tai imettää milloin missäkin...
Alukuun oli tosi hankalaa ja kokeilimme kaiken näköisiä tuttiosia ja tulos oli aina sama eli saattoi hieman syödä, mutta lopuksi alkoi huutamaan.
No täältä sit kyselin kokemuksia/vinkkejä ja sainkin hyväksi todetun vinkin eli ostimme Aventin-pullon 1tipan tutilla ja nyt tyttö syö pullosta tarvittaessa.
Lypsän maitoa ennen kauppaan lähtöä ja loput saa nan korvikkeena. (lysämällä saan korkeintaan 40-50ml)
Kannattaa kokeilla/tarjota pulloa useamman kerran päivässä ja sinnikkäästi niin vauva hoksaa sen, että siitäkin saa massun täyteen.
Toivot. saat tolkkua kirjoituksestani.
Tai siis söi joskus ihan muutaman viikon vanhana, ja sitten teki stopin. Nyt on mummo kylässä ja kokeiltiin tänään niin että menin toiseen huoneeseen. Hyvin upposi neidille kaks desiä tuttelia ilman mitään kitinöitä! Niin, tyttö on nyt 4 kuukautta.
Eli anna isän tai jonkun muun syöttää. Kun vauva tietää että sulta voi saada " parempaa tavaraa" niin siksi ei pullo kelpaa!
6 kuista tytärtämme viime viikkoihin asti, eli pullo ei ollut hänelle tuttu, kun jätimme ekaa kertaa n. 2 ja 1/2 kuisena siskoni kanssa kotiin mennessämme teatteriin. Oli ensin huutanut kun tätinsä yritti syöttää sylissä, mutta sitterissä istuessaan oli lopulta syönyt koko annoksen (n. 1 dl) ja söi vielä 2 kertaa sen illan aikana. Olimme pois n. 4 h.
Itse olin aikaisemmin yrittänyt pulloa antaa, muttei ollut oikein minulta huolinut. Asennoiduin kuitenkin niin, että kyllä se vauva syö kun sen on nälkä, eikä neljässä tunnissa vauvakaan vielä nälkään kuole. Seuraavassa kuussa kun tyttö oli reilu 3 kuinen, olin poissa kotoa klo. 14-01 kaverin polttareissa. Hienosti oli syönyt isältään pullosta noin 5 kertaa ja nukkui kun tulin kotiin.Pari kertaa myöhemminkin on ollut isänsä tai tätinsä kanssa ja syönyt pullosta pakkasesta tai jääkaapista lypsettyä maitoa. Luulen, ettei vauva ota niin helposti äidiltä pullosta kun se tissikin on siinä, mutta esim. isältä tai hoitajalta saattaisi ottaakin. Itse en ole siis edes nähnyt kun tyttö pullosta syö!