Suurperheelliset(+3 lasta)! Miten ihmeessä onnistutte pitämään kodin siistinä?
Meillä neljä alle kouluikäistä lasta + koira. Itse olen kotiäitinä, mies pitkiäkin päiviä töissä.
Tuntuu ahtaalta ja kaoottiselta jatkuvasti, vaikka siivoilen vähän koko ajan. Kaapit pursuilee ja joka nurkassa tahmatassun jälkiä jne eikä puhettakaan, että lapsilta saiai rauhaa mihinkään perusteellisempaan jynssäykseen..
Toki asuntokin vaikuttaa tohon tilan tuntuun jne, vaikka asutaankin reilun kokoisessa neliössä kerrostalossa..
Miten ihmeessä te muut onnistutte?
Kommentit (33)
ihanan positiivinen ketju! Ihailen teitä suurperheelliset yhä enemmän! Ai että, jos vaan jaksais niin ehkä meillekin enempi ku kaks lasta. Ainakin ton asenteen otan käyttöön heti.
Jos sinä olisit mun teini, niin antaisin sinulle ison halin ja pusun poskelle heti kotiin päästyäni! Ja viikonlopuksi mukavan viikkorahan, ja toivottaisin hauskaa aikaa kavereiden kanssa. Oikeasti, olet kyllä ihana!
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 20:46"]
Mulla on neljä nuorempaa sisarusta, kaks koiraa, äiti on töissä päivät pitkät ja minä se meidän kodin pidän siistinä. Heti, kun kotiin pääsen, niin ekana vien koirat lenkille. Sit kerään astiat, siistin keittiön ja alan käymään läpi muita huoneita. Raivaan pahimmat sotkut ja alan käymään koulujuttuja läpi (nyt kesälomalla ei tietenkään tarvitse).
Perjantaisin pidän isomman siivouksen ja kuuraan mei kodin ihan kunnolla. Häädän sisarukset kavereille pelaamaan ja just ennen sitä, et äiti tulee kotiin, laitan kahvinkeittimen päälle. Niin mikä sosiaalinen elämä?
t. teini
[/quote]
ei oo suurperhettä, vain kaksi lasta, vauva ja 2-v. haluaisin kyllä :) meillä ollut aina sotkusta, jo ennen lapsia. jätetään kamoja lojumaan eikä panna heti käytön jälkeen paikoilleen
keittiö siivotaan vasta illalla. imurointi kerta viikkoon, lakaisua päivittäin. oon helpottanu siivoamista heivaamalla matot pois ja karsimalla tavaraa. oon lahjoittanut lähes kaiken pois, koska realismia on, ettei tule myytyä.
isoin ongelma on miehen tavarat: koneita koneiden perään, sitä määrää on vaikea kuvitella, työkaluja, soittimia, nuotteja, vaatteita, kenkiä, pelejä, cd-levyjä, c- kasetteja, sarjiksia kirjoja lehtiä, taidetarvikkeita, yleistä miehistä roinaa jota voi joskus tarvita. suurinta osaa ei käytä koskaan. joskus oon saanu hirveen taistelun jälkeen luopumaan jostain. meil kolmio, jossa yks on miehen roina- ja puuhahuone. vaatehuoneessa ja kellarissa lähinnä miehen kamoja. mun vähäiset ja lasten kamat (keskivertomäärä) jäljelle jäävissä paikoissa. yhtään vapaata hyllytilaa ei oo. mä ja lapset nukutaan makkarissa, mies luolassaan. olkkari leikkihuone.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 19:38"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 19:20"]
Meillä on 5 lasta, joista 4 asuu kanssamme, lisäksi 2 koiraa. Ei onnistu talon siistinäpitäminen millään. Tavaraakin on niin paljon, vaatetta yms. Tilaa meillä on ruhtinaallisesti. Meillä käy siivooja kerran 2 viikossa. Pakko vaan ummistaa silmät ja katsoa tilannetta rennosti. Tuskin talo pysyisi siistinä, vaikka siivoasin mieheni kanssa 24/ 7. Ei sitä kiikkustuolissa muista, oliko siistiä vai ei. Sen muistaa, oliko aikaa olla rakkaimpiensa kanssa.
[/quote]
et välttis muista sitäkään, et muista ehkä edes montako lasta sinulla on. Ohiksena vaan.. Ja joo, meilläkin pitäisi koko ajan siivota, mutta olen ainakin karsinut tavarat minimiin että olisi edes vähän helpompaa.
[/quote]
Ihan en nyt ymmärtänyt, mitä haluat sanoa. Ai sitä, etten muista, montako lasta meillä on? Muistan kyllä, että meillä on 5 lasta. Vanhin asuu jo omillaan, joten 4 asuu lapsuudenkodissaan. On ollut myös aika, jolloin kaikki 5 lasta asuivat kotona.
Ja sinulle, joka kadehdit siivoojaa: olen työkyvytön sairauden takia, joten ne voi myöskään siivota. Mieluiten olisin toki terve ja siivoaisin itse. Mieheni tekee pitkää työpäivää ja hänellä on tunnin työmatka suuntaansa, joten en halua hänenkään siivoavan työpäivän jälkeen.
No meillä on kyllä siistiä, 4 lasta on. Vain vähän tavaraa, siivotaan kaikki osuutemme. Kaksi työssäkäyvää ja yksi koululainen.
Meillä 4 lasta, vanhin 10 v ja nuorin täyttää 4. Siistiä on, lapset on opetettu siivoilemaan pienestä pitäen, pesevät itse käsiänsä jne. Tavarat paikoilleen leikkien jälkeen.
En minä tunne ketään suurperheen äitiä, jonka koti olisi tiptop ja äidit antaisivat lastensa olla sisätilaoissa. ;) Niitä perheitä tunnen, joissa koti on siisti, mutta lapsetkin on aamusta iltaan ulkona keskenään, etteivät pääse sotkemaan äidin järjestystä.
Meillä on vain kaksi lasta ja koira, mutta ihan riittävästi siivoamista näidenkin jäljiltä kun asunto on ahdas. Ennen tein niin, että olin koko viikonlopun yksin kotona muutaman kerran vuodessa ja sinä aikana kävin läpi vaatteita ja tavaroita, pistin kiertoon ja heitin pois. Se helpotti ihan hirveästi. Nyt, kun sellainen ei ole enää mahdollista, on järjestyksen pitäminen paljon hankalampaa. Jo ihan se, ettei saa aikaiseksi pistettyä tavaraa kirppikselle mutta ilmaiseksikaan ei halua niitä pois antaa, täyttää pikkuhiljaa kaappeja. Samoin kaikki suuremmat projektit, kun lattioiden vahaus (helpottaa minun mielestäni puhtaanapitoa) ja kalusteiden pesu jää ihan kokonaan pois, ja pikkuhiljaa pinnat jotenkin tahmaantuu.
Ei meillä onnistukkaan. Vaikka lelulaatikoita on yli 20 kpl, niin siltä täällä on koko ajan kamala kaaos. Ja varsinkin vaatehuolto ei pelitä.
3 lasta ja kaksi koiraa. Meillä ei ole siistiä, vaan ei niin väliksikään. Rojua ja rompetta piisaa, ja koiran karvoja. Imuroidaan pari kertaa viikossa.
Mulla on neljä nuorempaa sisarusta, kaks koiraa, äiti on töissä päivät pitkät ja minä se meidän kodin pidän siistinä. Heti, kun kotiin pääsen, niin ekana vien koirat lenkille. Sit kerään astiat, siistin keittiön ja alan käymään läpi muita huoneita. Raivaan pahimmat sotkut ja alan käymään koulujuttuja läpi (nyt kesälomalla ei tietenkään tarvitse).
Perjantaisin pidän isomman siivouksen ja kuuraan mei kodin ihan kunnolla. Häädän sisarukset kavereille pelaamaan ja just ennen sitä, et äiti tulee kotiin, laitan kahvinkeittimen päälle. Niin mikä sosiaalinen elämä?
t. teini
Meillä on kolme lasta ja aina ollut siistiä. Toki lehtiä ja paperia kertyy aina johonkin ja leluja on lastenhuoneen lattia täynnä.
Joka ilta pieni siistiminen, tavarat paikoilleen jne. Keittiö siivotaan ruokailun jälkeen, imurointi tarpeen mukaan joskus päivittäin ja joskus viikottain.
Itse olen yleensäkin järjestelmällinen ihminen, en voi sietää kaaosta tai likaisuutta. Kodin säilytysratkaisut on mietitty toimiviksi eikä turhaa tavaraa säilötä, koti pysyy siistinä oikeasti tosi pienellä vaivalla.
Itse selätin jatkuvan kaaoksen sillä, että hankkiuduin eroon kaikesta turhasta ja järjestin jäljelle jäävät tavarat pois lojumasta. Eli säilytyspaikka kaikelle! Sitten kun pinnoilla, pöydillä, hyllyillä, lattioilla jne ei loju tavaroita, on siivoaminen itse asiassa aika helppoa. Eikä koti näytä kaoottiselta ja sotkuiselta, vaikkei aina jaksaisi imuroidakaan. Meillä on keittiössä yksi "rytökaappi" ja yksi "rytötaso", siis sellaiset joihin voi tunkea tai laskea kaikki ylimääräiset lojuvat kappaleet (tiedättehän, ne, jotka täytyy laskea kädestä pois, joita saattaa kohta tarvita jne. esim. koulusta/harrastuksista tulleet paperilappuset, avainniput, aurinkolasit, pullonavaaja, kynät, jeesusteippi, mittanauha jne. Eli kaikki sellainen ärsyttävä isompi ja pienempi pikkusälä.) Muilla pinnoilla ei sitten lojukaan mitään ylimääräistä tai tarpeetonta. Eli ostakaa säilytyslaatikoita ja tunkekaa romppeet niihin, säilyvät helposti saatavilla, mutta eivät loju ympäriinsä. Ihan nättejäkin säilytysratkaisuja on saatavilla, kehtaa siis laittaa vaikka olohuoneeseen.
Suosittelen!