Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mietteitä miltei täysien pakastimien äärellä, ennen uutta satoa. Mikä meni vikaan, kysyn tässä itseltäni?

Vierailija
20.06.2021 |

Puolustuksekseni voin sanoa, että olen joka tapauksessa syönyt neljä-viisi ämpärillistä sokeroimatonta puolukkasosetta. Olen maustanut sitä säilötyllä mustikkasoseella jossa sokeria. Kun on paljon marjoja niin niitä pitää syödä ihan sellaisenaan, muuten niitä ei kulu tarpeeksi. Vielä puolitoista sangollista puolukkasosetta syötävänä. No okei. Ei olisi mitään hätää jos tänä vuonna halla olisi pannut marjamaat, niin olisi vielä ensi vuoden marjat pakastimissa, mutta kun ei, ja lisää marjaa on metsässä tulossa. Tavoitteena saada 10 ämpärillistä mustikkaa taas pakkaseen. Tekee 100 litraa pakastustilaa.

Tässä on tämmöinen kierre. Minun pitää saada liikuntaa. Liikuntaa taas saan marjoja, sieniä poimimalla, olemalla viherpeukalo. Että tämä "hyvän kierre" voisi jatkua, niin tuotteet pitää myös syödä. Näin olen tehnytkin, mutta olisin voinut tehdä paremmin.

Huomaan että olen tehnyt virheen keväällä kylvämällä taas lehtikaalia. Olisi pitänyt siirtyä jo parsakaaliin. Lehtikaalia muutenkin pakkasessa ja saisi syödä vain kerran viikossa, minkä huomasin hiljan. Kuivaan suurimman osan tulevasta sadosta. Ei niin hyvää mutta ei vie pakastustilaa.

( Ota osaa keskusteluun leveällä ja hyvällä asenteella, kiitos)

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilö muulla keinoin kuin pakastamalla. Meillä kuivataan sienet, 3 pakkasta ja 2 jääkaappia ei muuten riittäisi. 

Vierailija
2/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä punalaputettuja lihoja pakkanen täysi mutta aina pitää vaan päästä uutta metsästään äsmarkettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säilö muulla keinoin kuin pakastamalla. Meillä kuivataan sienet, 3 pakkasta ja 2 jääkaappia ei muuten riittäisi. 

Ilmeisesti teetkin jo näin, aamukahvi ei ole vielä vaikuttanut. Vaikuttaa siltä, että tulossa on mehuja, hilloja ja tuliaisia tuttaville. :) 

Vierailija
4/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy josko joku haluaisi.

Vierailija
5/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko viedä mustikoista ja puolukoista osan torille. Torimyyjät varmaan ostaisivat siivottuja mustikoita mielellään ja sinä saisit liikuntapalkkion jolla voisit ostaa vaikka jotkut kivat kesäkengät tms. :)

Vierailija
6/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy osa keräämistäsi marjoista ja sienistä.

Vierailija
7/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki lisää pakastimia.

Vierailija
8/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko viedä mustikoista ja puolukoista osan torille. Torimyyjät varmaan ostaisivat siivottuja mustikoita mielellään ja sinä saisit liikuntapalkkion jolla voisit ostaa vaikka jotkut kivat kesäkengät tms. :)

Tai myydä ämpärimyynnillä Tori.fi tai FB (etukäteen tilaus, että ovat tuoreita toimittaa)?

Yhden tutun poika viime kesänä teki aika hyvän tilin myymällä meille ja muille tutuntutuille FB -kautta.

Vierailija
9/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna minä onnistuin jossain eli yleensä kaikki 3 pakastinta tursuavat marjoja vielä juhannuksena, nyt tapahtui ihme eli vain yksi pakastin on enää melkein täynnä. Sielläkin on omenasosetta, jota tarvitaan syksyllä, koska meillä tuomenkehrääjäkoi tuhoaa tämän vuoden omenasadon. Syön smootheja tämän tästä - jos nyt mustikka-punaherukka-vadelmasosetta vedellä jatkettuna voi smoothieksi sanoa.

Mutta tunnistan ongelman! Lisään siihen vielä hirvenlihan, jota tulee 4 eri pitäjästä 4 eri metsästysseuralta sekä naudanlihan, jota kerralla saadaan mukavat 120 kg. Lähiruoka on mukava juttu, mutta siinä on hurja syöminen. Onneksi ternimaitoa ei tarvitse pakastaa, sitä saa tuoreena joka päivä.

Vierailija
10/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oma isoäiti oli hoitokodissa, poimimme sinne joka syksy muutaman ämpärillisen puolukoita -ottivat kiitollisuudella vastaan ja tekivät survosta, hilloa, puolukkapiirakkaa - sellaisia mummojen herkkuja.

Kannattaa varmaan toki kysyä etukäteen ottavatko ja haluaisivatko sitten ihan vaikka puolukat auki työntekijöiden kiireiden vuoksi nykyään valmiin hillon tmv?

Vierailija
11/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki lisää pakastimia.

Minun vanhempani ratkaisee ongelman juuri näin. Heillä taitaa olla neljä tai viisi pakastinta. Yhdessä on pakastettuna sian ruho plus muut lihat. Sitten on muutama pakastin matkoille sienille, mehuille yms. Yhdessä on leivonnaisia ja yhdessä sekalaista ruokaa. Mikäli on hyvä marjavuosi , vanha varapskastin isketään päälle. Pakastetilaa heillä on varmaan reilusti yli pari tuhatta litraa. Ja kuitenkin nykyisin saa kaikkea ostaa valmiina kaupasta.

Vierailija
12/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy josko joku haluaisi.

Lapsille olen marjoja jakanut. Vanhin näyttää uupumisen merkkejä syömisessä. Kysyin että onko marjoja vielä ja sanoi olevan.

Pojalle ja nuorimmalle menisi varmaan pakaste mustikkaa 30 litraa jos kävisivät. Korona hiukan sotkenut suunnitelmia, vaikka yksi 30 litraa menikin jo keväällä.

ap

Vierailija
13/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki lisää pakastimia.

Minun vanhempani ratkaisee ongelman juuri näin. Heillä taitaa olla neljä tai viisi pakastinta. Yhdessä on pakastettuna sian ruho plus muut lihat. Sitten on muutama pakastin matkoille sienille, mehuille yms. Yhdessä on leivonnaisia ja yhdessä sekalaista ruokaa. Mikäli on hyvä marjavuosi , vanha varapskastin isketään päälle. Pakastetilaa heillä on varmaan reilusti yli pari tuhatta litraa. Ja kuitenkin nykyisin saa kaikkea ostaa valmiina kaupasta.

Minulla on nyt raja tässä kolmessa pakastimessa. Pakastustilaa 620 litraa. Jos ei ne riitä niin silloin systeemi ei toimi.

ap

Vierailija
14/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hillot ja mehut on aina kelvannut kavereille ja sukulaisille. Juuri yksi laittoi "tilauksen" sisään, eli en vie väkisin vaan pyynnöstä.

Vierailija
15/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et myy osaa marjoista? Sangollisesta perattua mustikkaa saa helposti ainakin 30 euroa, kun myy suoraan itse eikä jollekin välittäjälle.

Vierailija
16/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myy osa keräämistäsi marjoista ja sienistä.

Tulisi ehkä huono fiilis. 

ap

Vierailija
17/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin, myy Fb-ryhmissä. Meidänkin alueen ryhmässä on muutama ahkera marjastaja, ja heidän saaliinsa menee todella nopeasti.

Meilläkin menee kymmeniä litroja marjaa talvisin puuroihin yms, mutta nyt pienten lasten kanssa on haastavaa kerätä itse.

Vierailija
18/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjoista voi tehdä kotiviiniä. Nuo myyntiin keräämiset kuulostaa hyvältä ehdotukselta. Turha niitä on vuosia pakastaa.

Vierailija
19/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et myy osaa marjoista? Sangollisesta perattua mustikkaa saa helposti ainakin 30 euroa, kun myy suoraan itse eikä jollekin välittäjälle.

Pitää olla rahapula että myy 30 eurolla sangollisen. 50 e pitää saada ja silloin on sama ostaa kaupasta.

Vierailija
20/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marjoista voi tehdä kotiviiniä. Nuo myyntiin keräämiset kuulostaa hyvältä ehdotukselta. Turha niitä on vuosia pakastaa.

Tämä kaipaa minulla vaan hiukan hienosäätöä. 

Tällä hetkellä syön marjaa kilon päivätahtia. Marjat on ruokaa kuten mikä tahansa. Lusikoi suuhunsa.

ap