Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mietteitä miltei täysien pakastimien äärellä, ennen uutta satoa. Mikä meni vikaan, kysyn tässä itseltäni?

Vierailija
20.06.2021 |

Puolustuksekseni voin sanoa, että olen joka tapauksessa syönyt neljä-viisi ämpärillistä sokeroimatonta puolukkasosetta. Olen maustanut sitä säilötyllä mustikkasoseella jossa sokeria. Kun on paljon marjoja niin niitä pitää syödä ihan sellaisenaan, muuten niitä ei kulu tarpeeksi. Vielä puolitoista sangollista puolukkasosetta syötävänä. No okei. Ei olisi mitään hätää jos tänä vuonna halla olisi pannut marjamaat, niin olisi vielä ensi vuoden marjat pakastimissa, mutta kun ei, ja lisää marjaa on metsässä tulossa. Tavoitteena saada 10 ämpärillistä mustikkaa taas pakkaseen. Tekee 100 litraa pakastustilaa.

Tässä on tämmöinen kierre. Minun pitää saada liikuntaa. Liikuntaa taas saan marjoja, sieniä poimimalla, olemalla viherpeukalo. Että tämä "hyvän kierre" voisi jatkua, niin tuotteet pitää myös syödä. Näin olen tehnytkin, mutta olisin voinut tehdä paremmin.

Huomaan että olen tehnyt virheen keväällä kylvämällä taas lehtikaalia. Olisi pitänyt siirtyä jo parsakaaliin. Lehtikaalia muutenkin pakkasessa ja saisi syödä vain kerran viikossa, minkä huomasin hiljan. Kuivaan suurimman osan tulevasta sadosta. Ei niin hyvää mutta ei vie pakastustilaa.

( Ota osaa keskusteluun leveällä ja hyvällä asenteella, kiitos)

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä meni vikaan? Ehkä se, ettet kerää tarpeeseen, vaan siksi "kun tarvit liikuntaa". Jätä keruukoppa muutamilta metsälenkeiltä pois matkasta jos et halua marjoja myydä/lahjoittaa.

Vierailija
22/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee tänä kesänä suunnitelma, paljonko mitäkin laatua tarvitset siltä varalta, että seuraavan vuoden sato on huono. 100 litraa mustikoita ei ole minusta mitenkään erityisen paljon. Monilla meistä vaan tahtoo mennä vähän yli ... Yksi keino on lahjoittaa niitä sellaisille, jotka mielellään söisivät, mutta syystä tai toisesta eivät itse voi poimia tai säilyttää.

Jos / kun marjoja tulee tänäkin vuonna, tee   pakastimeen jääneistä mehua, viiniä, hilloa tai mitä sinulla tulisi käytetyksi.

Tarvitsee hienosäätöä mihin, myyntiin vai viinintekoon? Minun kokemukseni mukaan marketin halvimmilla kotiviinipakkauksella tuli ihan hyvää. Haastavin vaihe oli saada se pulloon ilman hiivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä punalaputettuja lihoja pakkanen täysi mutta aina pitää vaan päästä uutta metsästään äsmarkettiin.

Jauheliha ei säily kovin kauan pakastimessa. Muukin liha maksimi vuosi.

Kasviksilla ja marjoilla koitan korvata liiallisia hiilareita.

Pakastimessa itse kasvatettuja papuja, herneitä, mangoldia, varsiselleriä, persiljaa:) (saa syödä rajoituksetta, eikä aiheuta  terveyshaittoja. Sitten ne marjat. Herukat menee kohta mehuksi.

Papuja tulee tänä vuonna paljon. Samoin tomaatteja /kurkkuja. Tomaateissa alkaa jo olla 5 kukkaterttua. En taida latvoa ollenkaan, kun on lajike joka miltei tautivapaa ja voi sisälläkin kypsytellä  kypsymättömät.

ap

Vierailija
24/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee tänä kesänä suunnitelma, paljonko mitäkin laatua tarvitset siltä varalta, että seuraavan vuoden sato on huono. 100 litraa mustikoita ei ole minusta mitenkään erityisen paljon. Monilla meistä vaan tahtoo mennä vähän yli ... Yksi keino on lahjoittaa niitä sellaisille, jotka mielellään söisivät, mutta syystä tai toisesta eivät itse voi poimia tai säilyttää.

Jos / kun marjoja tulee tänäkin vuonna, tee   pakastimeen jääneistä mehua, viiniä, hilloa tai mitä sinulla tulisi käytetyksi.

Tarvitsee hienosäätöä mihin, myyntiin vai viinintekoon? Minun kokemukseni mukaan marketin halvimmilla kotiviinipakkauksella tuli ihan hyvää. Haastavin vaihe oli saada se pulloon ilman hiivaa.

Hienosäätöä siihen että olisi olisi kaikkea tarpeen mukaan. Marjat maksimi 2 vuotta pakastimessa. Vihannekset vain vuoden.

Viinistä tulisi varmaan hyvää ja olenkin joskus suunnitellut siiderin valmistusta, mutta Vallulta siideri vei hampaat:)

ap

Vierailija
25/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä meni vikaan? Ehkä se, ettet kerää tarpeeseen, vaan siksi "kun tarvit liikuntaa". Jätä keruukoppa muutamilta metsälenkeiltä pois matkasta jos et halua marjoja myydä/lahjoittaa.

Marjojen suhteen olen jo oppinut että syön vain niitä. En suunnittele tekeväni niistä mitään. Pitäisi vihannesten ja sienien kanssa toimia samoin. Syödä pois eikä suunnitella mitään. Pannu tulille ja vihannekset pannulle ja niin kauan kuin niitä on.

Unohtaa kaikenlainen jemmaaminen, jonkin tulevaisuuden tarvetta varten.

Tässä se varmaan suurin vika on.

ap

Vierailija
26/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Marjojen suhteen olen jo oppinut että syön vain niitä. En suunnittele tekeväni niistä mitään. Pitäisi vihannesten ja sienien kanssa toimia samoin. Syödä pois eikä suunnitella mitään. Pannu tulille ja vihannekset pannulle ja niin kauan kuin niitä on.

Unohtaa kaikenlainen jemmaaminen, jonkin tulevaisuuden tarvetta varten.

Tässä se varmaan suurin vika on.

ap

Päätän tältä seisomalta tehdä muutoksen. Sen verran ärtynyt tässä paineessa.

Tästä lähtien otan pakastimesta syötävää ja laitan pannulle ja keittelen (höyrytän) ja lihaa ja muuta proteiinia lisäksi. 

En vilkaisekaan keittokirjaan. Joku kysyy että mitä tämä on, sanon että ruokaa? So what? Eikö kelpaa? Keittiö vapaa ala kokkaamaan.

ap

Vierailija
27/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa ajatuskin tuollaisista määristä ruokaa pakastimessa. Ei ongelma ratkea ainakaan lisää pakastimia hankkimalla.

Vierailija
28/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki lisää pakastimia.

Minun vanhempani ratkaisee ongelman juuri näin. Heillä taitaa olla neljä tai viisi pakastinta. Yhdessä on pakastettuna sian ruho plus muut lihat. Sitten on muutama pakastin matkoille sienille, mehuille yms. Yhdessä on leivonnaisia ja yhdessä sekalaista ruokaa. Mikäli on hyvä marjavuosi , vanha varapskastin isketään päälle. Pakastetilaa heillä on varmaan reilusti yli pari tuhatta litraa. Ja kuitenkin nykyisin saa kaikkea ostaa valmiina kaupasta.

Kaupasta ei saa Takaniityn metsälohkolta poimittuja mustikoita eikä taatusti luomuja itsekasvatettuja mansikoita.

Vierailija
29/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aika hyvä tilanne, mutta viimevuotista mustikkaa on ihan liikaa. Mitä siitä voisi tehdä kun ei kiinnosta mehu eikä mustikkapiirakka. Mustikan ongelma on siinä että se ei ole hyvää kypsytettyä. Olisko jollakin joku hyvä idea terveellisestä jostain johon kuluis mustikkaa mutta ei tulis tuhottomasti kaloreita.

Vierailija
30/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaa ajatuskin tuollaisista määristä ruokaa pakastimessa. Ei ongelma ratkea ainakaan lisää pakastimia hankkimalla.

Minulla ei ole mitään ongelmaa. 620 litraa pakastustilaa on ihan passeli minun tapauksessani. 

Syystä että kuuluu minun elämäntapaani ja harrastuksiini. Minua ei harmita ruuan määrä, vaan se että en ole ratkaissut käsillä olevaa ongelmaa.

Jääkaapissa oleva paljo ruoka ahdistaa, koska se pitää syödä jossain ajassa, mutta ketä voisi kevyet pakastimen herkut ahdistaa.  

Työstän koko ajan tätä käsillä olevaa ongelmaa ja olen tehnyt päätöksiä. Kaikkein suurin etu pakastimen ruuissa on se että ruokaa ei tarvitse koskaan lähteä hakemaan kaupasta varta vasten. Tämä!

Ongelma on se, että kun on pakastustilaa, niin siihen kuuluu ruuan kierto ja kulutus. Olisi mieletöntä ainoastaan jemmata ruokaa koko ajan lisää ja lisää pakastimiin. En ole se tyyppi, jolta jää pakastimet täynnä  vanhoja ruokia perikunnan riesaksi, vaan voivat ihan hyvin syödä ne hyvällä ruokahalulla.

Minun pakastimissa ei ole vanhoja ruokia ja epämääräisiä pussukoita ja viritelmiä mistä ei tiedä mitä ovat, ja miltä vuosikymmeneltä.

ap

Vierailija
31/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aika hyvä tilanne, mutta viimevuotista mustikkaa on ihan liikaa. Mitä siitä voisi tehdä kun ei kiinnosta mehu eikä mustikkapiirakka. Mustikan ongelma on siinä että se ei ole hyvää kypsytettyä. Olisko jollakin joku hyvä idea terveellisestä jostain johon kuluis mustikkaa mutta ei tulis tuhottomasti kaloreita.

Jos omassa aikaikkunassasi on tilaa, niin ota ja lusikoi suuhusi. Aamu ja iltapalaksi. Minulla menossa "kilon kuuri". 500g aamuin illoin. Älä suunnittele tekeväsi marjoista jotain, vaan syö ne pois.

ap

Vierailija
32/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et anna tai myy niitä marjoja? Kyllä niille ihan varmasti aina ottajia löytyy.

Vierailija
33/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitoin lähes kaikki ylimääräiset marjat raparperien kanssa mehuksi. Puolukkakausihan on vasta syksyllä, niin puolukoiden annoin vielä olla pakastimessa, syödään sieltä mitä syödään ja loput sitten syksyllä hilloksi.

Vierailija
34/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen just sulatin pakastimen, viimevuotisia mustikoita puoli litraa jäljellä, plus mehuja (pakastan ne ns raakoina, sokerin lisään vasta kun lantraan sen kannuun. Pikkuisen omenahilloa. Siinä se. Eli aikas hyvä tilanne!

Vierailija
35/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos omassa aikaikkunassasi on tilaa, niin ota ja lusikoi suuhusi. Aamu ja iltapalaksi. Minulla menossa "kilon kuuri". 500g aamuin illoin. Älä suunnittele tekeväsi marjoista jotain, vaan syö ne pois.

ap

Minä syön niitä jo joka päivä, tuolla lailla sain pakasteena tyhjättyä mansikoista mutta mustikka paljaaltaan tuntuu vähän työläältä idealta noin suurina määrinä.

Vierailija
36/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et anna tai myy niitä marjoja? Kyllä niille ihan varmasti aina ottajia löytyy.

Miksi tekisin näin?

Marjat on terveellisiä. Millä rahalla olisit valmis myymän oman terveytesi?

ap

Vierailija
37/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene salille ja jätä tänä vuonna marjat kokonaan poimimatta.

Vierailija
38/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Minä syön niitä jo joka päivä, tuolla lailla sain pakasteena tyhjättyä mansikoista mutta mustikka paljaaltaan tuntuu vähän työläältä idealta noin suurina määrinä.

Minulla annos:

350g sokeroimatonta puolukkasosetta. 100g mustikoita pakastimesta 50g  sokeroitua ( iltra sosetta/2dl sokeria) mustikkasosetta. Maistuu ihan hyvältä ja virkistävältä.

Määrät suuntaa antavia. "Otetaan mitä on tyyliin".

ap

Vierailija
39/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä laitoin lähes kaikki ylimääräiset marjat raparperien kanssa mehuksi. Puolukkakausihan on vasta syksyllä, niin puolukoiden annoin vielä olla pakastimessa, syödään sieltä mitä syödään ja loput sitten syksyllä hilloksi.

Minä teen raparperista kotitekoista "lonkeroa". 5 litraa raparperimehua. 5dl sokeria ja hiivaa ja annetaan käydä 3 päivää ja sitten kylmään.

Yhden raparperipiirakan teen keväisin. Raparpericoleslawia teen niin kauan kuin raparperit on siinä kunnossa, heinäkuun puoleen väliin asti.

ap

Vierailija
40/60 |
20.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästä hyvä ihminen polviasi ja lonkkiasi ja rajoita tuota kyykkimistä. Nivelissä tulee liikemäärät täyteen ja ne kuluvat vanhemmiten. Ei ihmisvartaloa ole luotu tuollaiseen. Tai maratooniin.