Ei hirveä näitä helteitä! Edes öisin ei tule menemään alle 20 asteen! D:
Tämä on epänormaalia Suomessa ja vielä kesäkuussa. Muistan, miten 2012 juhannuksena oli vain 8 astetta, ehkei ihan niin kylmää tarvitsisi olla, mutta joku 15-20 astetta riittäisi nyt hyvin! Meinaan, kun on ollut jo lämmintä. Ihmiset saisivat viilennettyä asuntojaan....
Tällainen helle lisää sähkönkulutusta —> pahentaa ilmastonmuutosta, joten senkään takia tällainen kuumuus ei ole positiivinen asia ollenkaan.
Se pilaa myös kaiken toimeliaisuuden, kun pihalla tai ulkona ei voi tehdä yhtään mitään hommia. V*ttu että kiukuttaa
Kommentit (75)
Enemmän olisin sähkönkulutuksesta huolissaan talvella kuin kesän muutamana päivänä.
Oulussa 15 pohjois-Suomen hyviä puolia, tästä kun mennään vielä ylemmäs 30 hirmu helteet hyvin harvinaisia.
Tässä edullinen tee-se-itse -ilmanviilennin: pieni kääntyilevä perustuuletin (pöytämalli), sen eteen pari pakastimessa ollutta kylmäpatruunaa. Tuommoisen pöytämallin voi laittaa mille korkeudelle tahansa. Itse olen paljon koneella niin työn kuin vapaa-ajan puitteissa. On hyvä välillä seisoa, sitten taas istua. Tuo pikkutuuletin ja patruunat on helppo sijoittaa sopivalle korkeudelle.
Kyllä, järkyttävä helle, Kilpisjärvellä +7
Kakkis kirjoitti:
Rovaniemi +10,9.
Mä muutan Rovaniemelle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös kerrostaloihinkin jo saa ilmalämpöpumpun?
Ei saa. Naapurin mummo sai kiellettyä siirtettävienkin jäähdyttimien käytön.
Siis miten se sen sai yksin kiellettyä? Minä en ole mitään lupia edes kyselly vaan putki vaan tuuletusikkunasta ulos ja liekö kukaan edes huomannut että minulla on tuollainen laite.
Kuulemma aiheuttaa sietämätöntä meteliä… sai itkettyä ja valitettua taloon kiellon:
Katoin Forecasta, että lämpötilat etelässä vain max 26 astetta. Eihän nuo vielä mitään kunnon helteitä vielä ole, katotaan sitten kun menee reilusti yli 30 asteen.
Ei se sekunnissa viilennä, kun jonkun muutaman tunnin on päällä alkaa toiminta olla normaalia.
Turhahan se on valittaa, jos pelkää niin sähkölaskuja, ettei henno käyttää mitään ilman viilentäviä. Eihän säälle ihminen mitään mahda, joten turhaa se on täällä ruikuttaa.
Ihan sama, vaikka me täällä päätettäisiin porukalla, että nyt lopetetaan helteet, ei ne lopu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten se sen sai yksin kiellettyä? Minä en ole mitään lupia edes kyselly vaan putki vaan tuuletusikkunasta ulos ja liekö kukaan edes huomannut että minulla on tuollainen laite.
Kuulemma aiheuttaa sietämätöntä meteliä… sai itkettyä ja valitettua taloon kiellon:
Miten joku mummo edes kuulee mitään, kun varmasti on kuulo jo heikennyt. Kaverilla tuli ongelma, kun naapurin mummo huudatti televisiota liian kovalla huonon kuulonsa takia. Mulla ainakin on aika hiljainen tuo ilmastointilaite. Kysyin eilen kaverilta puhelimessa, että kuuleko tuota laitetta ja sanoi ettei kuulu mitään taustalta vaikka olin ihan laitteen vieressä. Vielä vähemmän se kuuluu sitten naapuriin.
Siellä täytyy olla joku ikivanha kone, jos noin kovaa meteliä pitää, että ihan naapuria häritisee.
Ainahan sitä saa valittaa. Niin teen minäkin.
Toiset valittaa kun on 20 astetta ja palelee niin että pitää olla villasukat ja pipo päässä ja toiset valuu hikeä 30 asteessa. Me ollaan erilaisia. Miksi pitää loukkaantua jos jollain on tukala olo ja valittaminen helpottaa?
Nää valittamisen ihmettelijät on ihan oma lajinsa, jotka muka itse eivät koskaan valita... paitsi valittamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei se sekunnissa viilennä, kun jonkun muutaman tunnin on päällä alkaa toiminta olla normaalia.
Muutaman tunnin? Kyllä mulla alkaa vaikuttaa jo puolessa tunnissa. Tietysti riippuu asunnon koosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta siirrettävä ilmastointilaite, ja ongelma ratkeaa.
Eihän ratkea. Mihin mä sellaisen pömpelin laitan, kun sitä ei käytetä? Lisäksi eikö niistä tarvitse olla putki ulos? Ei onnistu. Kolmanneksi se meluaa ja syö sähköä. Helle ei ole mitenkään hyvä juttu verrattuna siihen, että sää olisi normaali.
Ap
Mikähän on normaali sää että ei kukaan valittaisi?
No paljon siihen sähkönkulutukseeen menee lopulta kesähelteiden takia? Oletko laskenut euroina miten kulutus muuttuu kesän aikana ihan tarkalleen?
Se on seuraus meidän mukavuuden halusta, kun kaikki on asfaltoitu, jopa maaseudulla, pihat, tiet, kadut, parkkipaikat jne. jotka imevät kaiken lämpön auringosta ja luovuttavat lämmön myöhemmin, toisin kun ennen, kun kaupungissakin pihat oli nurmikolla ja parkkipaikat soralla ja mukulakivikadut oli yleisiä jne.
Ja vaikka ilma viilenisi, asfaltti ja laatoitukset luovuttavat lämpöä kauan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KYLLÄ SAA.
https://korkeinoikeus.fi/fi/index/ajankohtaista/tiedotteet/2021/kkolinj…
Tää lämpö ja valo on ihanaa! Olen masentunut, peiton alla makaava mörkö 7kk vuodessa. Valoisa aika ja kesä on parasta mitä tiedän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta siirrettävä ilmastointilaite, ja ongelma ratkeaa.
Eihän ratkea. Mihin mä sellaisen pömpelin laitan, kun sitä ei käytetä? Lisäksi eikö niistä tarvitse olla putki ulos? Ei onnistu. Kolmanneksi se meluaa ja syö sähköä. Helle ei ole mitenkään hyvä juttu verrattuna siihen, että sää olisi normaali.
Ap
Ei sulla ole mitään varastoa, ja eihän se paljon tilaa kuitenkaan vaadi. Joo putki laitetaan ikkunasta ulos ja se ikkuna suojataan. Miksi se ei onnistuisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku mummo edes kuulee mitään, kun varmasti on kuulo jo heikennyt. Kaverilla tuli ongelma, kun naapurin mummo huudatti televisiota liian kovalla huonon kuulonsa takia. Mulla ainakin on aika hiljainen tuo ilmastointilaite. Kysyin eilen kaverilta puhelimessa, että kuuleko tuota laitetta ja sanoi ettei kuulu mitään taustalta vaikka olin ihan laitteen vieressä. Vielä vähemmän se kuuluu sitten naapuriin.
Siellä täytyy olla joku ikivanha kone, jos noin kovaa meteliä pitää, että ihan naapuria häritisee.
Toissakeväänä ostettu. Myyjän kans gigantissa valittiin, kriteerinä että on mahdollisimman hiljainen. Pari sataa oli kalliimpi kuin halvin laite, mutta päädyin kun piti olla valikoiman hiljaisin. Ei sen kanssa voi nukkua samassa huoneessa, mut muuten ääni siedettävä.
Verkkovirralla toimivia viilentimiä on.