lapset auttoi pihatöissä rekkamiestä,naapuri uhkaa ilmottaa isännöitsijälle
Osaisiko kukaan neuvoa miten tässä tilanteessa pitäisi toimia?
Me asutaan siis rivitalossa ja tässä on yhteinen pihapiiri neljän rivitalon kanssa. Tänä aamuna rekka kävi nostamassa pihalla olevat puuromut kyytiin ja minun kolme lasta olivat siinä kattomassa ja auttamassa. Aina kun nostin oli pois käytöstö, lapset auttoivat raahaamaan puuromua lähemmäs rekkaa. Ja menivät sitten sivuun kun rekkamies alkoi nostaa tavaraa kyytiin. Meillä on sitten sellainen naapuri joka on ennenkin vahannut lapsia (meillä on pihapiirissä paljon lapsia) että mitä lapset tekee ja mitä ne tekee väärin. Ja jopa ottanut kuvia yhden naapurin omalta pihalta kun lapset olivat siinä askartelemassa.Kuulemma sotkevat.Omalla pihallahan saa tehdä mitä haluaa. ja roskathan oli tarkoitus kerätä kun askartelu on ohi. Nyt tänään se naapuri otti tai ainakin yksi lapsista tuli itku kurkussa sanomaan että taas se naapuri otti kuvia kun he olivat auttamassa rekkamiestä. MInä kävin kysymässä siltä rekkamieheltä onko minun lapset ollu häiriöksi ja eivät kuulemma olleet. Ja minä menin sitten siltä naapurilta kysymään että miksi hän oli ottanut valokuvia ja se kertoi että on työturvallisuusriski että lapset on siinä auttamassa rekan vieressä. no tottahan se tietenki on että voihan siinä sattua vaikka mitä mutta kun kuitenkin minä katsoin perään että olivat pois edestä kun se mies nosti niitä lautoja. No se naapuri näytti että hällä ei ole kuvia puhelimessa.. MItä jos nyt tuleeki mulle joku kun kävin syyttämässä naapuria.. Saattoihan se poistaa ne kuvat. Ja kun lapset kertoivat että sillä oli puhelin ollut siinä asennossa että kuvaa heitä.. Niin se naapuri sanoi että on lupa ottaa kuvia ja näyttää sitten isännöitsijälle ne. Se naapuri yrittää saada lapsiperheet pois täältä asumasta. Kertokaa oonko tehny väärin jotain.. Harmittaa vähän kun kävin sanomassa naapurille kuvaamisesta..
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 13:19"]
edelliselle vastaajalle: tuota noin jos oikeesti ajattelet että itse minä ap olisin vastausten takana niin tämä on väärä paikka sinulle.
[/quote]
Hmmm. Ainakin kirjoitit tämän ja heti perään kuvittelit olevasi joku toinen, kun kirjoitit tuon 33.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 13:23"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 13:19"]
edelliselle vastaajalle: tuota noin jos oikeesti ajattelet että itse minä ap olisin vastausten takana niin tämä on väärä paikka sinulle.
[/quote]
Hmmm. Ainakin kirjoitit tämän ja heti perään kuvittelit olevasi joku toinen, kun kirjoitit tuon 33.
[/quote]ap kirjoittaa: saat tietenki kuvitella mitä lystäät. Keskityn nyt muihin vastaajiin.
kiitos kun jaksat tuhlata aikaa tänne.
Miksi annat tuollaisen tyypin vahata lapsiasi?!?!
naapuri on oikeassa, lapsilla ei ole mitään asiaa tuollaiseen tilanteeseen. Sinun olisi pitänyt huolehtia, etteivät lapset ole tilanteessa mukana.
Mutta - naapurillasi ei ole oikeutta kuvata toisten lapsia, nostaisin asiasta metelin. Sanoisin naapurille, että jos vielä kerran kuvaa lapsia, teet hänestä rikosilmoituksen ja poliisi saa tutkia, mikä mielenkiinto naapurilla on kuvailla lapsia. Ilmaisisin asian nimenomaan siten, että naapuri tajuaisi sinun epäilevän asiassa jotain pervoa..
Hyvin oot kasvattanut lapsesi ap! Älä välitä siitä naapursta. Lapsesi ainakin arvostavat työtä, vaikka heidän ei tuon ikäisinä tarvitsisikaan auttaa.
(mää ihmettelin ett mitä on puuro-mut mut selvishän se)
Älä välitä. Asia ei kuulu isännöitsijälle.
Kannattaa varmaan sanoa naapurille oikein rumasti. Niin että se pysyy jatkossa erossa sinun perheestäsi. Eipä siinä taida muu auttaa.
Sano naapurillesi että jos ei ahdistelu lopu niin SINÄ ilmoitat siitä isännöitsijälle tai poliisille.
Et ole tehnyt mitään väärin ja naapurisi on outo, jos kuvittelee kyseessä olevan jonkun "työterveysriskin", saati että isännöitsijä siitä välittäisi tai mitään voisi tehdä, varsinkaan häätää perhettä. Mikäköhän se häätöperuste olisikaan, "liian avuliaat lapset"? "Laudankappaleiden nostelu alaikäisiltä on taloyhtiössämme kiellettyä"? Ja tottakai saat kieltää naapuria kuvaamasta lapsiasi.
Isännöitsijä nauraa partaansa jos ja kun tuo häirikkö käy kuviaan näyttämässä. Ole huoleti.
Isännöitsijällä ei ole tuommoiseen mitään sananvaltaa.
Julkisella paikalla saa kait periaatteessa kuvata. Kuitenkin niitä kuvia ei saa käyttää missään julkisissa esityksissä ilman ihmisten lupaa. Jos naapurisi kuvailee pihapiirin lapsia enemmänkin, niin kannattanee keskustella naapurisi lastenkuvaamisharrastuksesta kaikkien muiden naapureiden kanssa...
Sinun pihallesi ei tietenkään kukaan saa ilman lupaa tulla kuvailemaan.
Kiitos kaikille vastanneille! Helpotti kun sai jakaa asian.
Minä huutaisin kuin hyeena kaikkien kuullen, että "Antaa olla viimeinen kerta kun kuvailet meidän lapsia stanan PERVO, nyt loppuu se lasten ahdistelu, teen suusta poliisille pedofiiliailmoituksen!!!". Luulis loppuvan.
Ole vain tyytyväinen, että lapsesi ovat auttaneet rekkamiestä. Siis tehneet oikeita töitä. Kyllä ammattimies pitää huolen, ettei kukaan joudu vaaraan. Joten ei siinä mitään riskiä ole ollut. Paitsi jos olisi joku tikun sormeen saanut.
Älä ota stressiä!
Jos sattuu tapaturma pihatöissä niin mikä on silloin rekkamiehen, firman vastuu kun on sallinut lasten auttaa. Tai jääkö vastuu sinulle?
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 10:09"]
Jos sattuu tapaturma pihatöissä niin mikä on silloin rekkamiehen, firman vastuu kun on sallinut lasten auttaa. Tai jääkö vastuu sinulle?
[/quote]
Tietenkin vanhepien vastuulla...
Sanot vaan jämäkästi että meidän lapsia ei sitten vieraat ihmiset jatkossa valokuvaa. Voit myös uhata tehdä rikosilmoituksen valokuvaavasta naapurista jolla on mahdollisesti perverssi kiinnostus lapsiin...! Onkohan muka edes sallittua että vieras ihminen kuvaa alaikäisiä lapsia ilman vanhempien lupaa (lukuunottamatta julkiset paikat, mutta taloyhtiöhän ei ole julkinen paikka)
Hyvä että sanoit naapurille.
Olisi tietenkin hyvä hoitaa naapuri-erimielisyydet asiallisesti, aikuiset ihmiset nimittäin aivan liian helposti ottavat hyökkäävän asenteen jos heitä tai lapsiaan kritisoidaan. On meilläkin rivarissa monenlaista sattunut, mutta muiden lasten vanhempien kanssa ollaan asiat aina selvitetty, joskus olen itse hermostunut naapurin lapsille, mutta osaan myös pyytää anteeksi kun olen ylireagoinut. Kannattaa myös arvoida naapurin käytöksestä, onko ihan tervepäinen, "hullun" kanssa ei kannata alkaa riitelemään tai vielä vähempää provosoimaan...! meillä on yksi taloyhtiössä, joka ei ilmeisesti ole henkisesti ihan terve, ja hänen kanssaan on turha yrittää järkeä puhua, on sen verran pimeä tyyppi, inhoaa lapsia ja raivoaa kun leikitään liian äänekkäästi kävelyväylällä.
Ehkä sun kannattaisi vielä jutella naapurin kanssa, koita ymmärtää häntä, jos hän on vaikka ihan aidosti huolissaan että lapsille sattuu jotain. Sano, että lapsilla oli lupa sinulta auttaa rekkamiestä. voit myös sanoa, että naapurin kannattaisi tulla sinulle sanomaan, jos on jotain sanottavaa. Ja mielestäni kyllä ne isommatkin lapset kaipaisivat välillä vanhempien valvontaa, ethän sinä tiedä mitä siellä tapahtuu jos he ulkoilevat ihanminpäin.
olen yrittänyt omille lapsille opettaa, ettei muiden pihoille ole asiaa, toki etuovien viereisille alueille joskus kulkuväylältä eksyvät, mutta takapihoille eivät todellakaan. Ovat vielä sen verran pieniä, etteivät ulkoile yksin kuin muutamia minuutteja, jos esim näen heidän viihtyvän hiekkalaatikolla, niin voin sanoa isommalle, että katsoo pienen perään, näen kuitenkin ikkinasta leikkipihalle. Ovat 5 ja 3v.
Naapurin isot lapset ovat välillä sotkeneet leikkipihaa tai rikkoneet leluja, jolloin olen pyytänyt heitä siivoamaan jälkensä. Kun eivät siivonneet, niin kerroin isällensä joka pisti heidät siivoamaan. Leluista en sanonut mitään kun ne oli muutenkin vanhoja. Ihan kivoja poikia, kyllä me usein jutellaan eikä mitään toivon mukaan jäänyt hampaan koloon.
onneksi tuo yksi naapuri teki rikosilmoituksen tuosta kuvaajsta kun hänen lapsia kuvattiin salaa omalla pihalla. Ja vielä isännöitsijällekin ilmoitti.Ehkä tämä on aivan selvä juttu jo.