Kysytäänpä nimestä Rosa. Tunnetko jonkun suomenkielisen Rosan?
Lausutaanko nimi lyhyenä "rosa" vai pitkänä "roosa"?
Haluaisin vain tietää kumpi on yleisempi tapa.
Kommentit (37)
Tunnen Rosan ja lausutaan myös Rosana. Roosa on eri nimi. Kaunis nimi on Rosa :)
Tunnen yhen Rosan ja kutsutaankin Rosaksi.
1800-luvun puolella syntynyt isotätini. Kirjoitettiin Rosa, lausuttiin Ruusa ja 80-luvulla syntyneen tyttäreni päivähoitokaveri jonka nimen o lausuttiin pitkänä.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 09:38"]
Ainakin Rosa Meriläinen.
[/quote]
Minusta tämä on aina lausuttu Roosa Meriläinen. Ainakin uutisissa esim. silloin, kun oli näitä roiskeläppäjuttuja.
Joo, mun vanha sukulainen oli samoin "ruusa" ja siskonsa Julia "jyylia", siis ruotsalaisittain, vaikka olivat suomenkielisiä.
Tunnen yhteensä kolme.
Kahta niistä kutsutaan roosana ja yhtä rosana.
Tunnen itseni. Nimi kirjoitetaan Rosa ja lausutaan Roosa. Aika moni tosin sanoo myös Rosa, enkä jaksa olla koko ajan korjaamassa, ihan sama. Olen suomenkielinen. Lisäksi tunnen yhden Rosan joka lausutaan Rosa.
Ps. tuntuu iihan sairaalta nähdä oma nimi näin monta kertaa kirjoitettuna ja mitä enemmän sitä mielessään lukee, sitä typerämmältä nimeltä se alkaa kuulostaa O_o
kaverini on Rosa ja lausutaan ihan rosa.
Tunnen vaikka kuinka monta. Osa lausutaan Rosa ja osa Roosa. Ehkä hivenen yleisempää on Roosa.
maikka stadista
Joo, minä. En tosin käytä kutsumanimenä, vaikka se on etunimeni. Kirjoitetaan Rosa, lausutaan "Roosa".
Tunnen yhden, lausutaan Rosa. On mustalainen.
Tunnen kolme joista yksi lausutaan Roosa ja kaksi Rosa.
Tunnen useammankin. Yksi lausutaan Rosa, loput Roosa
Minä oon, lausutaan Rosa, mutta virastoissa, lääkärissä ym aina kaikki vääntää kahdella o:lla. Jos se niin olisi haluttu lausuttavan, äitini olisi laittanut toisen o:n nimeeni.
Tunnen, lausutaan Roosa.