Kysytäänpä nimestä Rosa. Tunnetko jonkun suomenkielisen Rosan?
Lausutaanko nimi lyhyenä "rosa" vai pitkänä "roosa"?
Haluaisin vain tietää kumpi on yleisempi tapa.
Kommentit (37)
En tunne, mutta aikoinaan perhekerhossa, kun kävin lasten kanssa, oli yksi tyttö Rosa. Äiti oli tarkka, että pitää lausua nimenomaan Rosa.
Kyllä tunnen ja Rosa lausutaan. Häntä ärsyttää suunnattomasti kun joutuu aina huomauttelemaan olevansa Rosa eikä Roosa.
Kummallista miten rumalta Rosa lausuttuna yhdellä o:lla kuulostaa. Vähän kuin roso, roska tai roju,kun taas Roosa on kaunis nimi.
Kolmekin, kaikkia lausutaan "rosa". Miksi lausuttaisiin "roosa", monet juliathan kiukustuu jos sanotaan juuliaksi.. Minusta sama asia.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 19:14"]
Kummallista miten rumalta Rosa lausuttuna yhdellä o:lla kuulostaa. Vähän kuin roso, roska tai roju,kun taas Roosa on kaunis nimi.
[/quote]
Sama mun mielestä, Rosa on äänteellisesti aika ruma: risa, roska, sora. Roosa on heti jotenkin paljon nätempi.
Minä lausun sekä Rosa Meriläisen että Rosa Liksomin "Rosa". Ei tulisi mieleenkään, että pitäisi olla pitkä vokaali.
Minä olen Ruusa, kaksi kaveriani ovat kumpikin Rosa.
Tunnen yhden Rosan ja se lausutaan Rosa. Hän suuttuu aina jos joku sanoo Roosa ja alkaa valittamaan ja selittämään kuinka se on Rosa, EI Roooosa :D
Tiedän yhden joka lausutaan rosa.
Äitinsä oli 90-luvun wt - lähiöbaariruusu. Tarkoituksella etsi erilaista nimeä jonka ääntämystä saa sitten korjailla joka paikassa ja pitää meteliä kun kaikki lausuu väärin. Rosasta on kasvanut pissis, äitinsä tyttö.
On tuttu nimi, sanotaanko että ihan läpituttu. Rosa oli hyvä pano, sopivat tissit tiukka pimppi. Piti tarkasti lausua Rosa, muuten ei irronnut. Mun nimi on Kuninkas, olen tarkka siitä, että g-ei kuulu kun mun nimi heitetään ilmoille, jos se on siellä, annan pataan.
Tunnen suomenkielisen Rosan ja lausutaan Roosa.
En ole koskaan kuullut, että kenenkään kohdalla Rosa lausuttaisiin Rosa. Kyllä se on aina Roosa.
Tunnen kaksi, molemmat lausutaan tietenkin Rosa.
Ja Salkkari-näyttelijä Rosa Rusanen :)
Tunnen kaksi, molemmat suomenkielisiä ja lausutaan niin kuin kirjoitetaankin.