Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnelmia soveltuvuuskokeesta, luokanopettaja/hki

Vierailija
11.06.2014 |

Tänään oli sit Helsingissä viimeinen soveltuvuuskoepäivä luokanopettajan koulutukseen.. Tunnelmia? Ihan eka fiilis itsellä oli, että ihan ok meni, ei ainakaan pahoja mokia tullut. Mutta nyt myöhemmin tulee mieleen kaikenlaista, mitä olisi pitänyt sanoa, mutta jäi sanomatta. Pöh. 

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vikaa on innokkaissa puhujissa? Innokkuudestahan oikein huokuu motivoituneisuus ja sitähän kokeilla pyritään testaamaan? 

Vierailija
2/13 |
12.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on niin innokas puhumaan itse, ettei muille jää tilaa, niin ei se kyllä anna hyvää kuvaa vuorovaikutustaidoista. Tuollaisissa ryhmätesteissä pitäis osata lukea tilannetta ja sopeuttaa omaa toimintaa sen mukaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Innokas puhuja ei kuitenkaan tarkota sitä että puhuisi päälle eikä antaisi muille vuoroa :D En usko että se, joka ei saa mitään sanotuksi vaikuttaa yhtä motivoituneelta kuin se, joka saa kerrottua oman pointtinsa ja vielä innokkaasti.

Vierailija
4/13 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan oman kokeen, kun ryhmässä yksi hakija oli päättänyt innokkaasti esittää motivoitunutta. (Kokeessa siis seurataan vuorovaikutustaitoja, luonnetta, persoonaa jne. eikä tuollaista harjoiteltua roolia.) Hän oli melkoinen päsmäri, otti heti johdon. Hän oli perehtynyt ennalta lasten empatiaharjoituksiin ja keuhkosi muun ryhmän päälle "täs vois soveltaa EMPATIAHARJOITUKSIA" ja "ei, kun eikös tässä olis nyt EMPATIAHARJOITUKSEN paikka".

Nuori nainen hän oli, ja käsitys luokanopettajista perustui varmasti johonkin luokkaretkeen tai muuhun retkeen, jonka hän oli kaupungilla nähnyt. Samalla tavalla ikään kuin määräili muita jonoon ja käskytti jakamaan pillimehut ja sämpylät. Puhui huutamalla ja teennäisesti, niin kuin kokemattomat lapsille puhuvat.

Sai esityksellään alimmat pisteet.

Vierailija
5/13 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedät hänen pisteistään? Hauska tarina :D

Vierailija
6/13 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin ryhmässä oli tällainen tyyppi eikä todellakaan tarvitse tietää pisteitä, jotta tietää, ettei hän päässyt jatkoon. Puhui vielä kaikista koulumaailman ongelmista pitkät monologit ja hyvä kun muut saivat suunvuoron välistä.

Vierailija
7/13 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan siinä on se, että jälkeen päin huomaa, mitä olisi pitänyt sanoa ja mitä olisi kannattanut jättää sanomatta.

Se on totta, että ryhmäkeskusteluissa on aivan onnessaan, millainen ryhmä sattuu. Minun kohdallani on sattunut aina joku "bessewisser", joka on tiennyt asiasta ja ollut innokas keskustelija. Yritä siinä sitten tunkea oma puheenvuorosi sujuvasti johonkin väliin. Onkohan se mitenkään mahdollista, että jostakin ryhmästä pääsevät kaikki tai ei kukaan? Ja miten huomioidaan se, jos joku tavallaan "sabotoi" muiden keskustelumahdollisuuden?

Jos on henkilökohtainen haastattelu, on myös onnessaan, millaiset haastattelijat juuri sinulle sattuvat.

Minä olen useammissa pääsykokeissa, joskus olen päässyt mutta useammin en, mm. luokanopettajakoulutukseen en päässyt.

Vierailija
8/13 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon kyllä että Se on hyvinkin mahdollista että voi päästä kaikki tai ei yhtään. Luulen et meidän ryhmästä pääsee 1-2.

Vierailija
9/13 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Innokkaat puhujat eivät ole hyviä!

Opettajankoulutuksessa voi ihan rehellisesti nostaa käpälää ylös, jokaisen pyrkijän täytyy tietää sen tarkoitus!

Vierailija
10/13 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se nykyään sisältää? T. 10vuotta sitten valmistunut

Vierailija
11/13 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä vuonna oli ryhmäkeskustelu yleistajuisen artikkelin pohjalta, artikkeliin aikaa tutustua 20min. Sen jälkeen n. 10min yksilöhaastattelu.

Vierailija
12/13 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa oli matemaattis-luonnontieteellinen koe ja ryhmätehtävä. Mulla meni ihan metsään. Jotenkin typerää kun ei ole mitään haastattelua tai mitenkään ei voi tuoda julki omaa persoonaa, motivaatiota tai osaamista. Vaikuttaa ihan arpapeliltä koko homma, kun meidänkään ryhmässä ei saatu kovin hyvää keskustelua aikaiseksi.

Vierailija
13/13 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ketään Helsinkiin pyrkijää paikalla? Vaikka toki on mielenkiintoista kuulla muistakin paikkakunnista. Ja arpapeliä tosiaan, minkälainen ryhmä sattuu. Että jos siinä esim. on pari oikein innokasta puhujaa, miten saa omat pointtinsa jyräämättä sinne väliin? Meidän ryhmässä tuli kyllä vuolas keskustelu, mutta laatu oli ehkä vähän sitä ja tätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi