+30 ja rättipäivät
En oikeasti tiedä kykenenkö töihin menemään, jos ne pahimmat 2 vuotopäivää ja vatsakramppipäivää osuu arkeen ja tämä sää siihen päälle. Sattuu vatsaan, sattuu selkään, wcssä hypättävä vähän väliä ja lisäksi tämän pätsisään aiheuttama tuska ja kuumuus, meillä ei ole töissä ilmastointia ja ollaan ulkonakin, ei varjoa, 2-3h/päässä.
😡😭🥵
Kommentit (19)
täällä sama... käytän vielä kuukuppia ja joudun käymään tyhjentämässä sen tunnin välein: on aivan täynnä. Koko ajan sattuu kohtuun, siis ei mitään normaaleja, että supistaa vähän ja tauko, vaan 24/7. onneksi normaali ibuprofeeni auttaa ja vie kivun kokonaan pois. pissalla pitää käydä myös usein: minulla menkkojen ensimmäisinä päivinä tapahtuu aina nesteenpoisto (2 päivää ennen menkkoja vastaavasti turpoan, kun neste kertyy koko kehoon) en tiedä hellekö sitten muka aiheutti tämänkertaisen niagran putousilmiön. työtuolilla froteepyyhe, jonka pällä mikrokuitupyyhe, ihan varmuuden vuoksi, jos kuppi täyttyy niin nopeasti, että tulvii yli. toisaalta vanhastaan tiedän, että jos yksi vuotoäivä on erityisen runsas, niin se merkitsee hiukan lyhyempikestoisia kuukautisia, toivottavasti tälläkin kerralla. sitten voin vielä kestää.
Eikö teillä ole oikeutta olla sairaana? Sairaspäivän kriteeristö täyttynee, jos kovia kipuja/kramppeja, vessassa ravattava ja verenvuoto runsasta?!
Perkele kun muistutitkin.. samat onnenpäivät odottaa mua viikon päästä juhannuksena🤥🤦🏻♀️ Jos on oikein kipeä niin pakko silloin on olla poissa.. ne ymmärtää jotka on todella kipeitä ja lääkkeet ei auta.
Mitä sanotte pomolle syyksi olla pois?
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä ole oikeutta olla sairaana? Sairaspäivän kriteeristö täyttynee, jos kovia kipuja/kramppeja, vessassa ravattava ja verenvuoto runsasta?!
minulla särkylääke vie kivut, joten en ainakaan sen perusteella viitsi olla pois ja jos nyt selviän vessassaravaamisella ja pyyhkeet alla eikä kukaan töissä närkästy niin mulle ok. lähtisin kyllä kotiin lepäämään, jos huimaisi tai olisi jotain vakavampaa oiretta. 2
Mulla vaihtoi kivut paikkaa menkoista ovulaatioon viimeisimmän raskauden jälkeen. Menkat menee suht hyvin mutta ovulaatio on noin kivulias että ihan järkyttävää! En tiedä miten käy jos joskus toimistolla ollessa iskee
Ap:lle ja kuukupin käyttäjälle - onko teitä tutkittu, ja esim poissuljettu endometrioosi?
Kk-kivut, jotka estävät normaalin työnteon ja ovat lamaannuttavia, eivät ole normaaleja.
Tämä ihan endometrioosi-ammattilaisten ohje. Selkäkivut ja nivusiin säteilevät kivut myös endo-oireita.
Itsellä oli usea vuosi aivan tajuntaa heikentäviä kk-kipuja, kunnes pääsin laparoskopiaan ja diagnoosiksi sain vaikean endometrioosin. Pari kertaa jopa synnytykseen verrattavia supistelukipuja.
Oireeni pahenivat, kun käytin n. puolen vuoden ajan kuukuppia....
Jostain muistan lukeneeni sen olevan hieman riskaabeli - esim endometrioosin yksi hypoteettinen syntymekanismi saattaa olla runsaan kk-veren vuotaminen munanjohtimien kautta kohdun ulkopuolelle. Jonka riski siis kuukupin kanssa kasvaa, kun veri (mahdollisesti hyvin runsaskin vuoto) ei pääse vuotamaan ulos kohdusta ja emättimestä. Sama riski myös tamponeissa, muttei niin suurena sillä se sentään imee sen vuodon. Itselläni se pahensi endometrioosioireitani huomattavasti, kk-veri kun ei päässyt ulos niin se vuosi vatsaani...
Kipuni helpottivat ja kk-vuoto tuntui paljon terveemmältä kun aloitin siteiden käytön.
Toki pääsin leikkaukseen myös ja sekin helpotti oireitani, ja diagnoosin saannin myötä tiesin kans mitä tehdä asialle.
Mutta en ikinä enää palaa käyttämään kuukuppia... Vuotoni rauhoittui huomattavasti.
Ei tarkoitus peloitella, itseä vaan kadutti kun en tiennyt mikä riski kuukupissa voi piillä ja ainakin minulle se pahensi tilannetta ja hyvin kivuliaita kuukautisia todella paljon.
Jos ei perus terveet elämäntavat ja kotikonstit auta koviin kipuihin, syy täytyy selvittää! Ettei mahdollinen sairaus pääse leviämään ja etenemään pahemmaksi.
Parempia päiviä ja jaksamista teille kummallekin!
Pomo kysyi työkaveriltani mihin hävisit kesken työpäivän, työkaveri sanoi että kävin vaihtamassa tamponia. Pomo meni hiljaiseksi.
Tamppooni ineen vaan ja kestät 👍 Ei kai sulla ekaa kertaa menkat oo!
Yhdistä tuohon vielä pakonomainen ripulipaskominen 4-5 x kolmen neljän tunnin sisään.
Otan osaa. Onneksi itsellä sattui eiliselle pahin päivä ja sai vielä olla etätöissä, niin vessa lähellä. Onneksi myöskään rokote ei runsastuttanut vuotoa.
Menkat ja helle on kyllä kamala yhdistelmä.
Vierailija kirjoitti:
Ap:lle ja kuukupin käyttäjälle - onko teitä tutkittu, ja esim poissuljettu endometrioosi?
Kk-kivut, jotka estävät normaalin työnteon ja ovat lamaannuttavia, eivät ole normaaleja.
Tämä ihan endometrioosi-ammattilaisten ohje. Selkäkivut ja nivusiin säteilevät kivut myös endo-oireita.Itsellä oli usea vuosi aivan tajuntaa heikentäviä kk-kipuja, kunnes pääsin laparoskopiaan ja diagnoosiksi sain vaikean endometrioosin. Pari kertaa jopa synnytykseen verrattavia supistelukipuja.
Oireeni pahenivat, kun käytin n. puolen vuoden ajan kuukuppia....
Jostain muistan lukeneeni sen olevan hieman riskaabeli - esim endometrioosin yksi hypoteettinen syntymekanismi saattaa olla runsaan kk-veren vuotaminen munanjohtimien kautta kohdun ulkopuolelle. Jonka riski siis kuukupin kanssa kasvaa, kun veri (mahdollisesti hyvin runsaskin vuoto) ei pääse vuotamaan ulos kohdusta ja emättimestä. Sama riski myös tamponeissa, muttei niin suurena sillä se sentään imee sen vuodon. Itselläni se pahensi endometrioosioireitani huomattavasti, kk-veri kun ei päässyt ulos niin se vuosi vatsaani...Kipuni helpottivat ja kk-vuoto tuntui paljon terveemmältä kun aloitin siteiden käytön.
Toki pääsin leikkaukseen myös ja sekin helpotti oireitani, ja diagnoosin saannin myötä tiesin kans mitä tehdä asialle.
Mutta en ikinä enää palaa käyttämään kuukuppia... Vuotoni rauhoittui huomattavasti.
Ei tarkoitus peloitella, itseä vaan kadutti kun en tiennyt mikä riski kuukupissa voi piillä ja ainakin minulle se pahensi tilannetta ja hyvin kivuliaita kuukautisia todella paljon.Jos ei perus terveet elämäntavat ja kotikonstit auta koviin kipuihin, syy täytyy selvittää! Ettei mahdollinen sairaus pääse leviämään ja etenemään pahemmaksi.
Parempia päiviä ja jaksamista teille kummallekin!
endometrioosi kai varmistuu vain tähystyksessä ja sitä toimenpidettä minulle ei ole tehty, gynekologi on sanonut, että tuskin minulla on sitä, pahin oireeni tosiaan on vain se parin päivän runsaampi vuoto ja kovat kivut silloin, tämän kertainen kipu on ollut poikkeavaa ja aion käydä kyllä gynellä tarkistuksessa, kun edellisestä on 2 vuotta aikaa.
minulla näihin oireisiin ehkä liitty hypotyreoosi. Kuukautiset olivat ennen lääkityksen aloittamista pois pitkän aikaa kokonaan ja sitä ennen epäsäännöllistyivät. Kun lääkitys aloitettiin, kuukautiset alkoivat uudelleen ja tämä siis voi kaikki olla vain kehoni "säätöä" (kuukautisten epäsäännöllisyys ja poisjääminen kun voi olla hypotyreoosin oire ja lääjitys sitten sen korjaa, olen kuullut että joskus selittämättömän lapsettomuudenkin taustalla voi olla hypotyreoosi ja kun sitten lääkitys aloitetaan nainen voikin huomata olevansa yhtäkkiä raskaana)
minulla kuukuppi on helpottanut elämää huomattavasti. mitkään siteet eivät pitäneet vuotoa sisällään ja tamponit olivat yhtä tyhjän kanssa, tosin koskaan en kokeillut superplussia. lisäksi siteet ja tamponit aiheuttivat paiseita alapäähän, kin siteet rikkoivat ihon ja tamponit taas kuivattivat limakalvot. kupin kanssa limakalvot ovat pysyneet kunnossa ja se on auttanut minulle kipuihinkin, kuppihan luo alipaineen ja alipaine osaltaan sitten auttaa vuotoa tulemaan ulos kohdusta. Endometrioosin ja kupin käytöstä en sano mitään, endosta kun ei ole kokemusta. 2
Sopisiko hormonikierukka sulle? Lopettaa toisilta vuodot kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Pomo kysyi työkaveriltani mihin hävisit kesken työpäivän, työkaveri sanoi että kävin vaihtamassa tamponia. Pomo meni hiljaiseksi.
meillä yksi opettaja alkoi kerran lukiossa tenttaamaan luokkakaveriltani missä hän oli ja miksi hän kehtasi tulla tunnille myöhässä, nyt tulee miinus. Kaverini sanoi täysin tyynesti opettajaa katsoen, että "olin gynekologilla, joka teki minulle sisätukimuksen kivulaiden kuukautisteni vuoksi ja määräsi niihin hoidoksi ehkäisypillerit ja samalla hoidan niillä tarpeeni olla tulematta raskaaksi, haluatko, että toimitan lupalapun?". Opettaja meni hiljaiseksi. Ei koskaan enää kysynyt tytöiltä miksi tuli myöhässä tunnille.
sanonpa vaan, että kyllä vesimeloni auttaa hellemenkkauupumukseen, ainakin täällä
Ei minulla endometrioosia ole, minulla on "vain" 2pv/kk hyvinkin runsas kuukautisvuoto+kipuja sen vuoksi, onko se oikeasti niin epänormaalia, että oltava jokin elimellinen ja patologinen diagnoosi asialle, en usko.
Ja tällä kertaa aionkin ilmoittautua sairaaksi, jos (kun) nuo 2 pahinta päivää osuu arkeen ja tähän pätsisäähän, en ole kykenevä olemaan töissä siinä tilassa ja "nauttimaan" samalla tästä säästä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla endometrioosia ole, minulla on "vain" 2pv/kk hyvinkin runsas kuukautisvuoto+kipuja sen vuoksi, onko se oikeasti niin epänormaalia, että oltava jokin elimellinen ja patologinen diagnoosi asialle, en usko.
Ja tällä kertaa aionkin ilmoittautua sairaaksi, jos (kun) nuo 2 pahinta päivää osuu arkeen ja tähän pätsisäähän, en ole kykenevä olemaan töissä siinä tilassa ja "nauttimaan" samalla tästä säästä.Ap
ei ole epänormaalia kivut ja vuoto, itse asiassa on hyvin normaalia, että kuukautisvuodossa on ne pari runsaampaa päivää
rättipäivät täälä alkaa osoittaa vierailun loppumisen merkkejä, tsemppia kaikille tuleville rouva mooniksen "uhreille"
Kuulostaa kamalalle. Ja se haju mikä ainakin omasta verisestä ja hikisestä alakerrasta tulee, muistan viimekesältä. Ei auta vaikka olisi aamulla pesulla käynyt, töissä ei huvita eikä ehdi alapääpesuja suorittaa.
Rv35