Osaatko ruotsia?
Kommentit (43)
Osaan ruotsia ja saksaa kumpaakin lukea oikein hyvin ja kirjoittaakin, mutta puhuminen ei harjoituksen puutteen ja valtavan suuren itsekritiikin vuoksi kummallakaan kielellä onnistu. Shoppailu traderasta ja ebaysta onnistuu molemmilla kielillä kyllä valitettavan hyvin.
Ja, jag kan svenska. Det är mitt modersmål. Hurså?
Totta kai osaan. Kaikki suomalaiset osaavat (paitsi osa vanhimmista ikäluokista), kun sitä on jo vuosikymmenet koulussa ollut PAKKO opiskella. Jos näin ei olisi, koko pakkoruotsikeskustelu olisi vailla pohjaa.
Tuli sellainen hassu muisto mieleen, kun aikanaan täältä käytiin Haaparannassa ostamassa voita, mehua, makkaraa ja näkkäriä. Ja kissanruokaa. Kassa puhui ruotsia ja minä taisin puhua suomea, kumpikaan ei tuntenut tarvetta vaihtaa koska näytti että toinen ymmärsi tarpeeksi, tai jotain. Luulen että ne kassat olisivat osanneet kyllä.
Riittävästi käydäkseni tavallisia keskusteluja ja lukeakseni kirjoja ja sanomalehtiä. Kaikki kielivitsit eivät tietenkään avaudu.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai osaan. Kaikki suomalaiset osaavat (paitsi osa vanhimmista ikäluokista), kun sitä on jo vuosikymmenet koulussa ollut PAKKO opiskella. Jos näin ei olisi, koko pakkoruotsikeskustelu olisi vailla pohjaa.
Se on kyllä sinällään typerää, koska itsellä oli kymppi ja nyt muistan ne pari lausetta. "där kommer gunnel och luffe, luffe luffe kom hit, - vuf vuf" jne. Kun ei tarvetta ole ollut niin ihan hukkaan valui sekin.
Jepp jag pratar och skriver svenska dagligen.
Vad är det du undrar?
Haaparannassa jo luulin että vihdoinkin pääsen ekaa kertaa käyttämään vaivalla opiskeltua pakkoruotsia. Turha toivo, myyjä sanoi samantien että voit puhua ihan suomea vaan.
Koulussa ruotsista tuli kymppejä, mutta hukkaan meni.
Osaan. Olen suomenkielinen mutta työssäni huomaan että ruotsinkieliset eivät osaa ruotsia kunnolla....
Osaan. Käytän ruotsia enemmän kuin äidinkieltäni suomea. Asun Helsingissä.
Ärtsoppa ja förskotti, niillä pärjää.
Sen verran, että pärjäisin perusarkitilanteissa. Se riittää minulle.
Vierailija kirjoitti:
Nei de jöör ja inte.
Ingen förstoor de häär?
Lukea osaan vaikeitakin tekstejä. Aktiivinen tuotto ruostunut. Joskus kirjoitin laudaturin, yliopistossa kiitettävä virkamiesruotsista.
En osaa