Ärsyttää aikuiset, jotka eivät puhu lapsille niinkuin ihmisille puhutaan
Minä ainakin puhun lapsille ihan yhtä asialliseen sävyyn kuin aikuisille, jos lapsi ei ymmärrä jonkun sanan merkitystä, selitän hänelle.
Ärsyttää kun pitää keksiä lapsille ihan ihmeellisiä sanoja, kun ei voi puhua asioiden oikeilla nimillä.
Sanoin kerran eräälle lapselle, että neuvotelkaa asiasta siskon kanssa, aina ei tarvitse alkaa riitelemään.
Myöhemmin tuli äidiltä noottia, että ei meidän tyttö osaa noin vaikeita sanoja....
Miksi lapsille pitää puhua kuin idiooteille? Ei ihme että nukumaailma on täynnä sivistymätyömiä ja typeriä nuoria.
Kommentit (20)
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 12:15"]
Mua ärsyttää, kun aikuisille ei voi puhua niin kuin ihmiselle. Vai minkä helkutin takia neuvolassa lässytetään raskaana oleville niin kuin 2-vuotiaalle?
[/quote]
Teepä joskus asiakaspalvelutyötä niin ehkä ymmärrät, miksi yleensä kannattaa mennä pienimmän yhteisen nimittäjän perusteella.
No minun lapsella dysfasia, ja yritän puhua hänelle niin selkeästi kun pystyn. Käytämme paljon kuvia ja joudun usein selittämään asiat "kiertäen" että hän ymmärtää.
Olen iloinen kun lapsi osaa sanan kenkä enkä tosiaan ala selittää lapselle mitään vaikeita sanoja kuten diagrammi yms.
Mä taas ite joskus yritin puhua lapselleni selkeämmin/helppoja sanoja. Joskus yritän selittää mitä joku sana tai lause tarkoittaa. Mun lapsi on reilu 3v sillä on todella paljon vaikeuksia puheen kanssa ja joskus se ei myöskään ymmärrä ihan kaikkea mitä sille puhun joten yritän sitte ns helpommin puhua sille niin että ymmärtää ettei se oo vaan sitä et toistan 10kertaa ja se joka välis sanoo mitä.
Muakin ärsyttää, lapsetkaan ei tykkää, oon huomannut että ne arvostaa kun ollaan tosissaan tai siis otetaan ne tosissaan, mutta toisinaan joillekkin aikuisillekkin voi joutua puhumaan yli hitaasti ja sekeästi että tajuavat, kaikilla kun ei ole yhtä hyvä kuullun ymmärrys, lässytys ja sanojen vääristely ärsyttää. Oma 4v lapseni sanoi että " isi provosoi mua rääkymään" kun isi hölmöili. Puolitoista vuotiaana katsoi ihan hölmönä jos joku puhui heposta tai haukusta :D
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 12:25"]Muakin ärsyttää, lapsetkaan ei tykkää, oon huomannut että ne arvostaa kun ollaan tosissaan tai siis otetaan ne tosissaan, mutta toisinaan joillekkin aikuisillekkin voi joutua puhumaan yli hitaasti ja sekeästi että tajuavat, kaikilla kun ei ole yhtä hyvä kuullun ymmärrys, lässytys ja sanojen vääristely ärsyttää. Oma 4v lapseni sanoi että " isi provosoi mua rääkymään" kun isi hölmöili. Puolitoista vuotiaana katsoi ihan hölmönä jos joku puhui heposta tai haukusta :D
[/quote]
Tuo onkin usein ihmeellistä että noilla lässyttäjillä on hyvin vahva usko siihen että lapset tykkäisivät siitä. Nolointa on tietysti se jos sitä harrastetaan vielä vaikka kymmenvuotiaan kanssa.
Puhun lapsille eritavoin kuin aikuisille, mutta ei mutn mitään sanoja tarvitse keksiä, eli ihan tavallisia sanoja olen käyttänyt, enkä ole huomannut, että tästä olisi mitään haittaa lapsilleni ollut.
Minä taas ihnhoan, kun aikuisille "asiakasystävällisyyden" nimissä lässytetään. Siis oikeasti se yletön ystävällisyys, äänensävyn kiltteys yms., helvetti. Puhukaa ihan tavallisesti, kiitos.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 12:18"]No minun lapsella dysfasia, ja yritän puhua hänelle niin selkeästi kun pystyn. Käytämme paljon kuvia ja joudun usein selittämään asiat "kiertäen" että hän ymmärtää.
Olen iloinen kun lapsi osaa sanan kenkä enkä tosiaan ala selittää lapselle mitään vaikeita sanoja kuten diagrammi yms.
[/quote]
No eiköhän tä nyt oo taas poikkeustapaus... etköhän säkin pointin ymmärtänyt, tuskin kaikilla tuota on.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 12:18"]
No minun lapsella dysfasia, ja yritän puhua hänelle niin selkeästi kun pystyn. Käytämme paljon kuvia ja joudun usein selittämään asiat "kiertäen" että hän ymmärtää.
[/quote]
Ei helvetti miksi pitää vastata noin? Sama juttu aina kun on avaus aikuisista ruokanirsoilijoista, tulee joku pölvästi tunkuttamaan kuinka kuolemanvakava allergia sillä on ja henki lähtee heti kun syö muuta kuin vettä. Tässä nyt EI puhuttu mistään vammaisista, vaan ihan tavallisista pennuista. Joka tilanteeseen löytyy joku jolla on ihme erikoisdiagnooseja, mutta nyt ei puhuta niistä.
Voi luoja että jollakin voi pipo kiristää pikkuasioista. Mulle on ihan sama, miten muut lapsilleen puhuvat.
PS: sille joka valitti, että asiakaspalvelussa lässytetään. Joskus se tietty epäaitous ja liiallisuuksiin menevä ystävällisyys on merkki siitä, että asiakaspalvelija on hyvin väsynyt kohtaamaan enää yhtään ainoata asiakasta. Jos se nyt onkin väärin että et saa juuri sellaista kohtelua kuin olisit toivonut, niin se on kuitenkin melko inhimillistä ja ymmärrettävää käytöstä.
No en minä noihin käytettyihin sanoihin ole koskaan kiinnittänyt huomiota, mutta kyllähän se paremmin sujuu, kun käyttää sellaista sanastoa jonka lapsi jo osaa.
Sen sijaan sitä en olle ymmärtänyt koskaan, että monet puhuu lapsille eri äänensävyllä saati lässyttämällä.
No en minä noihin käytettyihin sanoihin ole koskaan kiinnittänyt huomiota, mutta kyllähän se paremmin sujuu, kun käyttää sellaista sanastoa jonka lapsi jo osaa.
Sen sijaan sitä en olle ymmärtänyt koskaan, että monet puhuu lapsille eri äänensävyllä saati lässyttämällä.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2014 klo 12:18"]No minun lapsella dysfasia, ja yritän puhua hänelle niin selkeästi kun pystyn. Käytämme paljon kuvia ja joudun usein selittämään asiat "kiertäen" että hän ymmärtää.
[/quote]
Tuo vertaus on yhtä ontuva, kuin jos kysyttäisiin mikseivät nykylapset kävele kouluun? "no kun meidän poika kulkee pyörätuolilla..."
Sitä kutsutaan rekisteriksi tuolla kielitieteen puolella. Eri kohteille puhutaan eri tavoin. Puhutko sinä työhaastattelussa samalla tavalla kuin parhaalle kaverille baarissa kännissä? Sanotko sinä vastasyntyneelle, että hänen sopii ilmaista mielipiteensä kirjallisesti kolmena kappaleena ja laittaa paperit mielipidelaatikkoon, josta paprit kerätään kerran viikossa ja käsitellään palaverissa?
Itse asiassa lapsilla on nykyään paljon viivästymiä puheen kehityksessä, ja ne ovat lisääntymään päin. Joten vaikka just siinä omassa lähipiirissä ei sinun tietääksesi ap ehkä juuri ole tällaista lasta, niin näitä lapsia on paljon. Ja juuri siksi, että maailma on täynnä paremmintietäjiä, jotka mielellään kertovat, mitä äiti on tehnyt väärin kun ei lapsi opi puhumaan kunnolla, monikaan ei välitä mainostaa lapsensa erityistä tarvetta selkeälle ääntämiselle ja mahdollisimman yksinkertaiselle kielenkäytölle (jotta lapsi saa samalle sanalle riittävästi toistoja ja pystyy toistamaan sen itsekin paremmin.)
Lapset oppii pikkuhiljaa. Aina ei jaksa käydä keskusteluja pitkän kaavan kautta niin että puhuu kuin aikuiselle ja siinä välissä laps putoaa kärryiltä 30 kertaa ja kyselee mitä, mitä, mitä sä sanoit? Siinä laps-aikuinen-laps -sanakirjaa selatessa ehtiikin koko alkuperäinen asia häipyä unholaan.
Meillä puhutaan myös esim. "hauvasta" vaikka se kuinka ärsyttäisi kanssakuulijoita, koska laps ei ole oppinut sanomaan koiraa oikein eikä siksi tykkää sitä sanaa vielä julkisesti käyttää.
Tärkeintä on, että lapsi oppii puhumaan. Ja jos lapselle on helpompaa sanoa hepo, poppa, hauva jne. niin sitten niitä sanoja käytetään kunnes suun motoriikka kehittyy. Kaikki puhe tuottaa lisää puhetta, ja lapsen varmuus yrittää uusia sanoja lisääntyy sitä mukaa, kun lapsi huomaa, että häntä ymmärretään. Jos nämä pikkulapsiajan sanat jäävät elämään vähän pitemmäksikin aikaa, niin sillä ei ole yhtään mitään väliä.
Muistan kuinka lapsena en aina ymmärtänyt asioita niin mulle raivottiin ja huudettiin tyhmäksi ja idiootiksi:-\.
Ja meillä on heppa ja ammu ja kisu. Kaikki päähineet ovat nimeltään pipoja, ja vaipanvaihdon yhteydessä pestään pimpsu. Unikaverina on pupu ja kylvyssä leikitään ankkavankalla. Varjele sentään, ap varmaan tukehtuisi tuskaansa, jos sattuisi kuulemaan meidän keskustelujamme.
Mua ärsyttää, kun aikuisille ei voi puhua niin kuin ihmiselle. Vai minkä helkutin takia neuvolassa lässytetään raskaana oleville niin kuin 2-vuotiaalle?