IS: Pariskunta joutui lunastamaan myymänsä omakotitalon takaisin kahdeksan vuotta kauppojen jälkeen.
Myyjäpariskunnalle talokaupasta tuli taloudellisesta poikkeuksellisen raskas. Pariskunta joutuu maksamaan noin 130 000 euron oikeudenkäynti- ja selvittelykulut.
Tämä on kyllä hyvä, että ihmiset hakevat nykyään rohkeasti kaupan purkua ja korvauksia.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Pitääkin tutkia vielä ostamani kiinteistö uudestaan piilevien vaurioiden osalta. Kaakelin saumat ovat tummemmat lattiakaivon ympärillä.
Meillä kaupasta noin 3,5 vuotta.
Miten se todistetaan että viat eivät ole tulleet uuden omistajan aikana? Esimerkiksi kosteusvauriot. Rahansäästön takia lattialämmitys pois päältä ainakin kesäisin tai jotain sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos myyjäpariskunta olisi eronnut tässä välissä?
Mitä väliä? Korvaukset tietenkin jaettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Voiko nuo olla sellaisia vikoja, joita myyjä ei ole voinut tietää itsekään, vaikka on tarkastukset tehty?
Useinhan se on niin että viat löytyvät vasta sitten kun aletaan tehdä remonttia ja hajotetaan paikkoja. Ei kai sellaista kuntotutkimuksessa pysty tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Miten se todistetaan että viat eivät ole tulleet uuden omistajan aikana? Esimerkiksi kosteusvauriot. Rahansäästön takia lattialämmitys pois päältä ainakin kesäisin tai jotain sellaista.
Kyllä rakennuksen tulee kestää 5 vuotta ilman, että lattialämmitys on koko ajan päällä. Tämä on osa vihreää siirtymää.
Rakennuksen ollessa kysymyksessä kaupanpurkulaki pitäisi ulottaa kymmeneen vuoteen
"Talo sijaitsee Porvoossa"
Hymähdin tässä kohdassa. Ehkä pitäisi vähentää palstailua.
Moni ei ilmeisesti lukenut juttua. Myyjä oli itse rakentanut talon ja tiesi vallan hyvin sen puutteet.
Viidessä vuodessa saa omakotitalon jo surkeaan kuntoon huonolla hoidolla.
Vierailija kirjoitti:
Viidessä vuodessa saa omakotitalon jo surkeaan kuntoon huonolla hoidolla.
höpöhöpö. kyllä rakennus on ollut jo myyntihetkellä kelvoton asumiseen.
Tämä oli varmasti joku kummunistien silakkatalo! Sateenkaaren päässä olikin kommunistirötiskä!
Vierailija kirjoitti:
Voiko nuo olla sellaisia vikoja, joita myyjä ei ole voinut tietää itsekään, vaikka on tarkastukset tehty?
Ei. Myyjä oli ”tee se itse”-mies ja rakensi talon vastoin sen ajan rakennusohjeita. Perustus vajosi.
Vähän hirvittää, kun tulen aikoinaan perimään vanhemmiltani omakotitalon. En ole varma, onko minulla varaa ylläpitää sitä - sinänsä olisi kiva pitää se kakkosasuntona - mutta jos ei ole, se olisi myytävä, ja talon myyminen taas tuntuu ihan hirveältä taloudelliselta riskiltä. Täytyy toivoa, etä lapseni ovat jo aikuisia ja halukkaat ottamaan talon vaikka lomakäyttöön. En jotenkin ikinä uskaltaisi myydä taloa, etenkin kun itse kerrostalossa asuvana en edes tiedä, mitä pitäisi selvittää. No, tietenkin hyvä, että ostajallakin oikeuksia on, mutta välillä nämä ovat aika kohtuuttomia tilanteita myyjällekin. Itse pitäisin kohtuullisena pelkää hinnan palautusta, mutta jos lisäksi tulee melkein talon kauppahinnan verran oikeudenkäyntikuluja - eikö tio käytännössä tarkoita sitä, että jos joku reklamoi ja valittaa, tulee halvemmaksi maksaa vaan kaikki takaisin eikä kokeilla onneaan oikeudessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Myyjä oli ”tee se itse”-mies ja rakensi talon vastoin sen ajan rakennusohjeita. Perustus vajosi.
Kumma että.se ekan 30 vuotta on pysynyt aloillaan ja nyt vasta antoi periksi.
Talojen hinnat jatkavat nousuaan, kun pitää varautua siihen, että ostajille pitää maksaa korvauksia ja sitten saada vielä omansakin pois. Niin ja mahdolliset oikeudenkäyntikulutkin pitää muistaa laittaa pyyntihintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vähän hirvittää, kun tulen aikoinaan perimään vanhemmiltani omakotitalon. En ole varma, onko minulla varaa ylläpitää sitä - sinänsä olisi kiva pitää se kakkosasuntona - mutta jos ei ole, se olisi myytävä, ja talon myyminen taas tuntuu ihan hirveältä taloudelliselta riskiltä. Täytyy toivoa, etä lapseni ovat jo aikuisia ja halukkaat ottamaan talon vaikka lomakäyttöön. En jotenkin ikinä uskaltaisi myydä taloa, etenkin kun itse kerrostalossa asuvana en edes tiedä, mitä pitäisi selvittää. No, tietenkin hyvä, että ostajallakin oikeuksia on, mutta välillä nämä ovat aika kohtuuttomia tilanteita myyjällekin. Itse pitäisin kohtuullisena pelkää hinnan palautusta, mutta jos lisäksi tulee melkein talon kauppahinnan verran oikeudenkäyntikuluja - eikö tio käytännössä tarkoita sitä, että jos joku reklamoi ja valittaa, tulee halvemmaksi maksaa vaan kaikki takaisin eikä kokeilla onneaan oikeudessa?
Miksi edes myyt jos et ole varma siitä että myyt kuranttia tavaraa?
Tämä on huono uutinen vain niille joilla on jotain salattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes myyt jos et ole varma siitä että myyt kuranttia tavaraa?
Ei asia ole ajankohtainen, eli en ole tässä nyt vielä myymässä tai perimässä mitään. Tarkoitinkin sitä, että jos ei ole varaa ylläpitää taloa (maksaa kiinteistöveroa ja ylläpitokuluja), ja koska olen aika pienituloinen, en tiedä mikä tilanteeni silloin on. Jos huonosti käy ja joudun vaikka hakemaan toimeentulotukea, on vähän pakkokin myydä. Itse en kyllä oikeasti edes haluaisi ikinä luopua lapsuudenkodistani, ja jos vaan taloudellinen tilanne sallii, pitäisin sen mielelläni kakkoskotina. Mutta kun kyse on useita kymmeniä vuosia vanhasta talosta, niin enhän oikeasti voi tietää, mitä siinä on. Pointtini ei siis ole, että myisin tarkoituksella esim. viallisen talon, vaan jos en tiedä jotain piilevää vikaa, myyn sen, ja lopulta olen korviani myöten ongelmissa oikeudenkäyntikulujen vuoksi.
Eihän sillä ole tässä tapauksessa mitään väliä.