Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten perhe voi kadottaa 9-vuotiaan lapsensa Lapin erämaahan?

Vierailija
19.06.2021 |

”9-vuotias lapsi oli ollut perheensä mukana patikoimassa Muonion Särkitunturissa. Jossain vaiheessa lapsi oli lähtenyt omille teilleen ja eksynyt perheestään. Asiasta kertoo Lapin poliisilaitos.”

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä on varmasti ollut enemmänkin vahdittavia kuin vain 1 lapsi

Silti. Tosin en yhtään ihmettele että katoavat. Nykyajan aikuiset on syntyjään aivottomia. Ettehän te vahdi lapsianne lainkaan!

Ai nykyajan aikuiset? Muistan kyllä hyvin, kuinka omassa lapsuudessani 1970-luvulla rivitalon kaikki 3-6-vuotiaat lapset liikkuivat ja leikkivät yhdessä ulkona ilman mitään valvontaa. Alle 100 metrin päässä oli joki.

Omaan lapsuuteeni verrattuna nykyisin lapsia valvotaan todella tarkasti.

Vierailija
22/45 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erämaassa kuljetaan kaikki yhdessä, toinen vanhempi edessä ja toinen takana. 

Juuri näin. Mallia voi katsoa vaikka luonnosta: esim joutsenperhe tallustaa / ui siten, että pappa menee kärjessä ja näyttää tien, emo pitää perää ja katsoo ettei kukaan jää jälkeen, ja pienet piipertävät siinä välissä, oli niitä sitten 1 tai 7. Hyvin toimii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin tapahtunut? Löytyikö lapsi?

Löytyi, helikopteri oli hälytetty mukaan etsintöihin ja pian tärppäsikin, onneksi.

Vierailija
24/45 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti. Tosin en yhtään ihmettele että katoavat. Nykyajan aikuiset on syntyjään aivottomia. Ettehän te vahdi lapsianne lainkaan! Siellä seisoo 3v ajotiellä kun äitiä ei kiinnosta katsoa perään, vanhemmat antaa taaperon juosta keskelle vilkasta ajotietä. En minä ehdi olla enkelinä kaikille teidän huolettomien kusipäiden lapsille!

No kyllä mun lapsuudessa 80-l on aikuiset olleet ihan yhtä ”aivottomia”. Kulmakunnan kakarat uitiin kaiket päivät ilman sen kummempia vahteja ja pitkin kyliä painettiin pyörien kanssa, jos huvitti niin kotona ehkä käytiin syömässä ja taas matka jatkui.

Vierailija
25/45 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan isä ja äiti kulkeneet edellä ja lapset tulleet perässä, sillä lailla ne lapset eksyy.

meillä kun on perheessä aina patikoitu, niin en muista lapsuudesta yhtäkään reissua, jossa ei olisi menty siten, että vähintään toinen vanhempi on aina tullut jonon viimeisenä. Jonon edessä sitten on kulkenut yleensä toinen vanhempi. jos seutu oli tasaista, niin sitten saattoi lapset juosta edellä, mutta koskaan ei saatu mennä katseyhteyttä kauemmas, silloin kuului heti "odottakaa!"

Vierailija
26/45 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkapanta kaulaan.

Ei ollenkaan höntti ajatus, tai ylipäätään joku pieni gps-paikannin taskuun.

Perheen retkeilyvarustuksiin kuuluu esimerkiksi merkinantopilli kullekin, että JOS eksyy, voi terävä pillin ääni kantaa pitemmälle kuin huhuileminen.

Vierailija
27/45 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan et saksalaisia tai englantilaisia tms. ei suomalaisia. Mun mies ja sen perhe on just tommosia. EI päätä eikä häntää metsässä ulkoillessa. Minun äitini kun pienestä asti opetti miten helposti metsässä voi eksyä etenkin jos on keräämässä marjoja ja pyörii pää kiinni markapuskissa. 

Minäkin epäilen ei-suomalaisia ihan sillä perusteella, että suomalaisella 9-vuotiaalla olisi todennäköisesti ollut mukana oma kännykkä. En tosin tiedä, miten hyvä kenttä tuolla on.

Vierailija
28/45 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti. Tosin en yhtään ihmettele että katoavat. Nykyajan aikuiset on syntyjään aivottomia. Ettehän te vahdi lapsianne lainkaan! Siellä seisoo 3v ajotiellä kun äitiä ei kiinnosta katsoa perään, vanhemmat antaa taaperon juosta keskelle vilkasta ajotietä. En minä ehdi olla enkelinä kaikille teidän huolettomien kusipäiden lapsille!

No kyllä mun lapsuudessa 80-l on aikuiset olleet ihan yhtä ”aivottomia”. Kulmakunnan kakarat uitiin kaiket päivät ilman sen kummempia vahteja ja pitkin kyliä painettiin pyörien kanssa, jos huvitti niin kotona ehkä käytiin syömässä ja taas matka jatkui.

muistan kun äiti sanoi monesti että menkää jo ulos. Maalaispihapiiri ja järvi n 100 metrin päässä. Itse en ollut noin huoleton. 

Vierailija
29/45 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme aloituksia. Ei edes ole kunnolla luettu alkuperäistä tekstiä ja syytetään vanhempia. Lapsi oli lähtenyt itse omille teilleen. Helposti metsään eksyy.

Vierailija
30/45 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän lasta auta jättää taakse, en tiedä miten tässä tapauksessa lapsi eksyi vanhemmistaan. 

Vierailija
31/45 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme aloituksia. Ei edes ole kunnolla luettu alkuperäistä tekstiä ja syytetään vanhempia. Lapsi oli lähtenyt itse omille teilleen. Helposti metsään eksyy.

kenen muun vika kun vanhempien? Lapset täytyy olla koko ajan katsannon alla. Eikä lähdetä yksin haahuilemaan. Säännöt. 

Vierailija
32/45 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erämaassa kuljetaan kaikki yhdessä, toinen vanhempi edessä ja toinen takana. 

Juuri näin. Mallia voi katsoa vaikka luonnosta: esim joutsenperhe tallustaa / ui siten, että pappa menee kärjessä ja näyttää tien, emo pitää perää ja katsoo ettei kukaan jää jälkeen, ja pienet piipertävät siinä välissä, oli niitä sitten 1 tai 7. Hyvin toimii.

Niin eläimet ovat joka asiassa fiksumpia kuin ihmiset.

Vierailija
33/45 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne nykyään jouda katsomaan lasten perään, kun pitää räplätä puhelinta joka ikisessä paikassa.

Vierailija
34/45 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt sitten kilvan kaikki vakuuttelevat itselleen, että Minä en ainakaan ikinä hukkaisi lastani. Joskaan et tiedä koska kohdalle osuu, joten eipäs ylvästellä siellä.

No en hukannut enkä hukuttanut. Jotenkin ymmärrän 9v katoamisen...alle kouluikäisiä vahdataan haukkana, mutta jossain kohtaa sitä liekaa jo annetaan pidemmälle. Yleensä siinä vaiheessa kun kouluunkin kuljetaan itsenäisesti.

Sain kyllä kuulla olevani ylisuojeleva kun laitoin 5v lapsen uimakouluun ensin ennen kun suostuin ottamaan pata-altaan (70cm syvä vesi) pihaani.

Vierailija
35/45 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkapanta kaulaan.

Ei ollenkaan höntti ajatus, tai ylipäätään joku pieni gps-paikannin taskuun.

Perheen retkeilyvarustuksiin kuuluu esimerkiksi merkinantopilli kullekin, että JOS eksyy, voi terävä pillin ääni kantaa pitemmälle kuin huhuileminen.

nykyisin kaikilla on ne  paikantimet: kännykät. 

Vierailija
36/45 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsopa lasten tapturmaisia kuolemia ennen ja nyt ja palaa sitten asiaan, ok?

Vierailija
37/45 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin 1970- ja 1980- luvuilla lapsilla itselläänkin oli vastuu toiminnastaan ja lasten odotettiin käyttävän aivojaan. Minulle ukki opetti 6-vuotiaana puukon käytön, koska kiinnostuin siitä. Periaatteena tuollaisissa oli se, että parempi että opetetaan kuin sanotaan, että ei saa, sillä voi leikata sormen poikki. Opin sen turvallisen käytön eikä koskaan käynyt mitään vaikka yksin veistelin ties mitä. Nykypäivän lapselle ei missään nimessä pidä opettaa, koska joku siellä tikotokissa sitten keksii haasteen, että hyppää kaivoon veistämään puukolla itsellesi puuvene, niin lapsihan tekee sen. 

Vierailija
38/45 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapsen rannepuhelimessa myös gprs paikannin

Vierailija
39/45 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

9-vuotias ei ole enää "pieni lapsi" eikä Särkitunturi ole "erämaata" vaan pari kilometriä maantieltä helppoa retkeilyreittiä.

Vierailija
40/45 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä Lapista mutta metsässä voi eksyä todella helposti. Polut ei näy kauas ja saatat lähteä kävelemään väärään suuntaan muutaman metrin päästä kulkureiteistä. Varsinkin jos lapsi tulee perässä ja poikkeaa reitiltä havaittuaan kauempana jotain kiinnostavaa ja hukkaa polun näkysista.

Joo, metsässä tuon ymmärtäisikin, mutta Lapin vaivaiskoivikossa näkee lapsenkin ainakin 10 kilometrin päähän

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän